بزرگترین شرکت انرژی کشور روسیه، به تازگی از خسارت کلان و قابل ملاحظه‌‌ی ناشی از استخراج غیر قانونی رمزارز صحبت کرده و آن را یک مشکل بزرگ در این سیستم معرفی نموده است.

استخراج غیر قانونی رمزارز در کشورهای مختلف، تبدیل به یک مشکل بزرگ شده و حالا سازمان و بخش‌های قانونی در حال برخورد با این اتفاقات هستند. به عنوان مثال، در ماه‌های گذشته ما با مورد جالبی روبه‌رو شدیم و رئیس سابق اداره پست در روسیه، با به راه انداختن تجهیزات مدرن مربوط به استخراج یا ماینینگ رمزارز، به صورت غیر قانونی کار استخراج را انجام می‌داده و این روند را برای مدتی دنبال می‌کرده است. با این حال، او در انتها دستگیر شد.

حال، باز هم قصد داریم از مشکلات استخراج غیر قانونی رمزارز در کشور روسیه خبر دهیم که به نظر می‌رسد در این کشور رواج یافته است. شرکت Rosseti، که به عنوان بزرگترین شرکت انرژی در کشور روسیه شناخته می‌شود، به تازگی ادعا کرده که خسارت ناشی از استخراج غیر قانونی رمزارز در کشور روسیه در سه سال اخیر، ۴۵۰ میلیارد روبل بوده که آمار قابل تامل و نگران کننده‌ای به حساب می‌آید. این شرکت اعلام کرده که تا به حال ۳۵ پرونده مربوط به دزدی برق و انرژی برای کار استخراج غیر قانونی رمزارزها ایجاد شده و هنوز بسیاری از سارقان و خلافکاران، دستگیر نشده‌اند.

شرکت انرژی روسی از خسارت کلان ناشی از استخراج غیر قانونی رمزارز می‌گوید

شرکت انرژی روسی از خسارت کلان ناشی از استخراج غیر قانونی رمزارز می‌گوید

شرکت Rosseti در کشور روسیه، در واقع یک شرکت بزرگ انرژی است که از انتقال و توزیع برق یا الکتریسیته در مناطق مختلف، مطمئن می‌شود و باید این کار را بدون مشکل انجام دهد. به گفته این شرکت، در سال‌های اخیر که بحث ماینینگ و رمزارزها نسبت به گذشته گسترش بیشتری پیدا کرده‌اند، این شرکت با استفاده غیر قانونی از برق و انرژی، با چالش‌هایی رو به رو شده است. همان طور که گفته شد، طبق اعلام شرکت Rosseti، میزان ۴۵۰ بیلیون روبل در این مدت خسارت انرژی وارد شده و شرکت Rosseti افرادی را که به این شکل به استخراج رمزارزها مشغول می‌شوند، ماینرهای سیاه یا Black Miner می‌نامد. طبق گفته این شرکت، استخراج کننده‌ها ممکن است یک فرد نباشد و حتی پای یک سازمان و یک گروه سازمان یافته در میان باشد که به صورت غیر قانونی به شبکه‌های الکتریک متصل می‌شوند و با دزدی برق و انرژی، خسارت وارد می‌کنند. شرکت Rosseti طی یک بیانیه این چنین توضیح می‌دهد:

از سال ۲۰۱۷ تا کنون، ما تلاش و اقدام تاجران بی پروایی را ثبت کرده‌ایم که با دزدیدن الکتریسیته برای انجام کار استخراج رمزارز، هزینه‌های خود را کم کرده و سود و درآمد خود را افزایش می‌دهند. ما به این نوع کارآفرینان، ماینرهای سیاه می‌گوییم.

طبق اطلاعاتی که بزرگترین شرکت انرژی و الکتریسیته در روسیه در اختیار ما قرار داده، شرکت Rosseti در سه سال اخیر (از ۲۰۱۷ تا کنون)، ۳۵ پرونده از استخراج غیر قانونی رمزارز ثبت کرده و این ماینرهای سیاه‌ را در ۲۰ منطقه متفاوت در کشور روسیه کشف کرده است. البته مشخص است که هنوز افراد یا گروه‌های بیشتری در زمینه فعالیت غیر قانونی استخراج رمزارز وجود دارند که باید با آن‌ها برخورد شود اما باید تا زمان ایجاد شدن پرونده علیه آن‌ها، صبر کنیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: تعیین جریمه و حبس برای فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

همه ما می‌دانیم که گسترش مفهوم بیت کوین در چند سال اخیر، نظر همه را نسبت به این دارایی دیجیتال و البته دیگر رمزارزها جلب کرده است اما شاید بپرسید که دلیل این میزان فعالیت و استخراج غیر قانونی رمزارز با الکتریسیته و انرژی دزدی چیست؟ این اتفاق قطعا به خاطر رشد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ و ادامه دار بودن آن تاکنون بوده و همین عامل سبب شده تا افراد بیشتری به فکر استخراج آن و صاحب شدن بیت کوین بیفتند. با این حال، با رشد این روند، قطعا مقامات و مسئولان نیز با جدیت بیشتری به برخورد با متخلفان می‌پردازند و سعی می‌کنند کار را برای آن‌ها دشوارتر سازند. این طور که اعلام شده، متریال‌هایی که از هر نوع پرونده‌ی دزدی الکتریسیته توسط ماینرهای سیاه کشف می‌شود، به شکل الزامی به اداره‌های قانونی اطلاع داده می‌شود تا آن‌ها مراحل و رویه‌ی قانونی را با تصمیمات خود انجام دهند.

جالب است بدانید که این مواردی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد، تنها پرونده‌های حاشیه ساز و خبرساز مربوط به دزدی انرژی برای استخراج غیر قانونی رمزارز نبودند و به نظر می‌رسد این قضیه در روسیه هر روز نگران کننده‌تر از قبل می‌شود. در ماه مارچ سال ۲۰۱۸ میلادی، یک مزرعه استخراج رمزارز در یک ساختمان رها شده و خالی از سکنه کشف شد. فراهم کننده‌ی برق آن منطقه، متوجه افزایش شدید مصرف برق در منطقه مربوطه می‌شود و سریع با پلیس تماس می‌گیرد. پس از دستگیری ماینرهای متخلف، خسارتی که سازمان برق از عملیات ماینرها متحمل شده بود، میزان ۶۰ میلیون روبل یا ۱ میلیون دلار برآورد شد.

نظر شما در مورد استخراج غیر قانونی رمزارز چیست؟ چرا کشور روسیه در این زمینه همیشه خبرساز می‌شود؟

منبع: Coinfox