دیوان عالی روسیه از سامانۀ رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین برای انتخابات استفاده می‌کند. پلیس (Polys) سامانۀ رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین است که توسط کسپرسکی لبز (KasperskyLabs) توسعه یافته تا امنیت و شفافیت انتخابات را افزایش دهد.

طبق بیانیۀ رسمی‌ای که روی وبسایت رسمی دیوان عالی روسیه منتشر شده، مجمع عمومی دیوان عالی روسیه تصمیم گرفته در انتخابات پیش رو از سامانۀ مبتنی بر بلاکچین پلیس که توسط کسپرسکی لبز توسعه یافته، استفاده کند. این تصمیم تحت تاثیر پاندمیک کووید-۱۹ و به‌علت رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته است.

پلتفرم پلیسِ کسپرسکی مبتنی بر شبکۀ اتریوم توسعه یافته. این پلتفرم یک سامانۀ کاملا امن و غیرقابل‌نفوذ برای رای‌گیری آنلاین فراهم می‌کند و شفافیت و اعتبار انتخابات را شدیدا افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تعیین جریمه و حبس برای فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال در روسیه

برنامۀ دیوان عالی روسیه به این صورت است که ابتدا «رای‌گیری» را با استفاده از پلتفرم پلیس مبتنی بر بلاکچین انجام دهد و سپس «نتایج رای‌گیری را روی فضای ابری شرکت روسی سافت‌لاین» ذخیره کند. عملکرد موفقیت‌آمیز برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین نقش موثری در تصمیم‌گیری دیوان عالی روسیه داشته است. بلاکچین با چنین عملکردی توانسته است جایگاه مناسبی پیدا کند و در جلسۀ آیندۀ دیوان عالی که در ماه جولای تشکیل می‌شود، برای استفاده در جاهای دیگر نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

روسیه برای بالا بردن امنیت رای‌گیری، چه در سطح ملی و چه در سطح ایالات، روی سیستم رای‌گیری مبتنی بر بلاکچین تمرکز کرده است. در سال ۲۰۱۹، پارلمان شهر مسکو، که به نام دوما معروف است، در یک رای‌گیری محلی از این سیستم استفاده کرد و نتیجه کاملا موفقیت‌آمیز بود. همچنین دسامبر ۲۰۱۸ یک رای‌گیری محلی دیگری نیز در استراتف اوبلاست، که نزدیک به چهل هزار نفر در آن شرکت کرده بودند، با استفاده از سامانۀ مبتنی بر بلاکچین صورت گرفت.

منبع: BitcoinExchangeGuide