سومین هاوینگ بیت کوین هم به خوبی و خوشی در ۲۲ مه سال ۲۰۲۰ برگزار شد. در حالی که به نظر می‌رسید هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش استخراج باعث سقوط صنعت استخراج شود اما طی چند روز گذشته چشم انداز استخراج بیت کوین رشد چشمگیری را تجربه کرد. آیا این موضوع نشان دهنده رفتار غیرمنطقی ماینرهای بیت کوین است؟

دستگاه‌هایی که برای استخراج و نگهداری شبکه بیت کوین به کار می‌روند در طی سال‌های گذشته تکامل پیدا کرده‌اند و به نوبه خود یک صنعت چند میلیارد دلاری را به وجود آوردند. اما کارشناسان پیش بینی می‌کردند پس از انجام سومین هاوینگ بیت کوین این سنعت با شکست روبرو شود.

با توجه به اینکه ماینرها همیشه تصمیمات منطقی نمی‌گیرند. با نزدیک شدن به هاوینگ و افزایش هش ریت، مشارکت ماینرها و استخراج کنندگان در شبکه بیت کوین افزایش یافت.

بر اساس تحقیقی که در این زمینه انچام شد این نتیجه به دست آمد که، فردی که سودآوری مزرعه استخراج بیت کوین را ارزیابی می‌کنند، به طور کلی ماینر یا صاحب کسب و کار استخراج بیت کوین، معمولا در زمینه مدیریت عملیات با توجه به تغییرات قیمت بیت کوین غیرمنطقی رفتار می‌کنند.

در این تحقیق با استفاده از نظریه گزینه‌های واقعی (Real Options theory) یک چارچوب جامع برای ارزیابی استخراج بیت کوین استفاده شد:

اول از همه یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد از یک روش سرمایه‌گذاری عمومی رضایت بخش با نرخ بازگشت سریع تبدیل به یک کسب و کار سودمند شده است. دوم اینکه تغییرات قیمتی بیت کوین روی استخراج بیت کوین تاخیر یا تاثیری به وجود نمی‌آورد.

این تحقیق همچنان اضافه می‌کند ماینرها اغلب دیر تصمیم‌گیری می‌کنند و به همین دلیل متضرر می‌شوند. در حقیقت تصمیم‌گیری‌های آن‌ها نشای از انتظارات غیرواقعی و تصمیم‌های غیرمنطقی است.

همچنین این مقاله تایید می‌کند سرمایه‌گذاری روی جدیدترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین (ASIC) به دلیل افزایش مداوم سختی شبکه و قیمت پایین بیت کوین، دیگر مانند سال ۲۰۱۷ و قبل از سقوط قیمت بیت کوین سودآور نیست.

دستگاه استخراج بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: سومین هاوینگ روی درآمد استخراج بیت کوین تاثیر نداشته است

با وجود همه‌ی این‌ها، گزارش شده است مدل‌های قدیمی دستگاه‌های استخراج (S9) بلافاصله بعد از هاوینگ و رسیدن قیمت بیت کوین به نزدیکی ۱۰ هزار دلار با قیمت کمتری دوباره وارد بازار شدند.

بیت کوین بعد از ۱۲ مارس، بدترین میزان فروش در ۷ سال گذشته را تجربه کرد. در این زمان، دستگاه‌های قدیمی استخراج بیت کوین مجبور شدند عملیات خود را متوقف کنند که در نتیحه ۱۶ درصد از رقابت برای استخراج کاسته شد.

با این حال با رشد دوباره قیمت بیت کوین مشخص شد که دستگاه‌های S9 با کسری از قیمت خرده فروشی آن یعنی ۲۰ تا ۳۰ دلار به فروش رسیده‌اند، در حالی که قیمت اصلی بازار آن در حدود ۳۰۰۰ دلار بود.

با کاهش پاداش استخراج، سود حاصل از استخراج بیت کوین به شدت کاهش پیدا کرد. با وجود اینکه قیمت بیت کوین هم افزایش یافت اما برای ماینرهای ناکارآمد و تجهیزات قدیمی دوران سختی بود.

به هر ترتیب آخرین اصلاح قیمت بیت کوین در بازار نشان می‌دهد این ماینرها همچنان مشغول فعالیت هستند و این امر ممکن است باعث کاهش قیمت بیت کوین شود، چرا که این ماینرها با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۰ هزار دلار آن را می‌فروشند و با افزایش عرضه قیمت بیت کوین دوباره کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا بعد از انجام هاوینگ، استخراج بیت کوین هنوز سودآور است یا نشان‌دهنده رفتار غیرمنطقی ماینرهای بیت کوین است؟

فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود از صنعت استخراج بیت کوین را از طریق وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: ambcrypto