بیشتر افرادی که به تازگی با بیت کوین آشنا شده‌اند نمی‌دانند که این ارز مجازی چند سال سن دارد و مخترع بیت کوین کیست؟ ایده‌ی بیت کوین اولین بار در سال ۲۰۰۸ وقتی مردی به نام ساتوشی ناکاموتو برگه‌ای در بخش میلینگ لیست ارزهای مجازی در metzdoowd.com منتشر کرد داده شد. این برگه بیت کوین نام داشت که یک سیستم ارز الکترونیکی دوجانبه بود .چندی بعد در سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاموتو اولین نرم افزار بیت کوین را منتشر کرد و فرصت استفاده از بیت کوین را به تمام مردم جهان داد. با این مقاله کوین نیک همراه باشید تا از این راز دنیای دیجیتال بیشتر بگوییم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ شرکت که از بلاک چین در دنیای سرگرمی استفاده می‌کنند

ساتوشی که بود؟

سوالی که برای همه بوجود آمد هویت ساتوشی ناکاموتو است. این سوال همچنان برای مردم در دنیای ارز مجازی هیجان انگیز است. چند فرد پیشنهادی برای این شخصیت وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ابتدا به تمام اطلاعاتی که از ناکاموتو مخترع بیت کوین داریم می‌پردازیم. ما می‌دانیم که او تنها کار نمی‌کرده است و با دیگر توسعه دهندگان بیت کوین از طریق ایمیل در ارتباط بوده است. او کدهای اصلی بیت کوین را در حالی توسعه داد و باعث پیشرفت آن شد که از دیگران مشورت می‌گرفته است. این روند ادامه داشت تا زمانی که ارتباط بین او و گروهش به مرور از بین رفت. در سال ۲۰۱۰ او کنترل کدهای بیت کوین را به گوین اندرسون واگذار کرد . بعد از واگذاری کامل بیت کوین به اشخاص دیگر ناکاموتو شروع به ناپدید شدن کرد.

ناکاموتو خود را مرد ۳۷ ساله‌ای اهل ژاپن معرفی کرد اما بیشتر مردم معتقدند که حتی این اطلاعات هم درست نیست. استفاده ناکاموتو از زبان انگلیسی تقریبا عالی بود و نرم افزار بیت کوین هیچ وقت به زبان ژاپنی ثبت نشد و این برای فردی که کل عمر خود را در ژاپن زندگی کرده بسیار عجیب است.

هویت خالق بیت کوین

ساتوشی ناماموتو کیست

هویت‌های فرضی مخترع بیت کوین

قطعا تا الان متوجه شده‌اید که رازهای زیادی در اطراف مخترع بیت کوین وجود دارد و اگر یک چیز باشد که مردم در اینترنت به آن علاقه دارند، کشف حقیقت پشت رازها است.

استفان توماس کد نویس سوییسی تلاش کرد با استفاده از مطالب ارسال شده بین ناکاموتو و گروهش الگوریتمی پیدا کند که هویت او را فاش کند. با توجه به تعداد مطالب که ۵۰۰ تا بود این کار به نظر شدنی می‌آمد. بعد از بررسی‌های فراوان مشخص شد که ناکاموتو در بازه زمانی خاصی هیچ ایمیلی ارسال نکرده  بود پس نتیجه گیری شد که در آن زمان خواب بوده است و در نتیجه او باید در قسمت‌های شمالی آمریکا زندگی کرده باشد. همچنین بخش‌هایی از آمریکای مرکزی، کاراییب و آمریکای جنوبی نیز جز احتمالات بود.

این که بدانیم ساتوشی ناکاموتو در چه ناحیه‌ای زندگی می‌کند خوب است اما باز هم تاثیری در تشخیص هویت او ندارد. مسئله دیگری که به آن برخورد می‌کنیم این است که آیا ما درباره‌ی یک شخص صحبت می‌کنیم و یا درباره‌ی یک گروه!

بسیاری از کدنویسان معتقدند کد نویسی بیت کوین به اندازه‌ای خوب است که بعید به نظر می‌رسد کار یک نفر باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پرونده کوین نیک/ در دنیای تریدرهای ایرانی چه می‌گذرد؟

در طول سال‌ها هویت‌های زیادی برای ناکاموتو در نظر گرفته شد.

  • در مقاله منتشر شده در سال ۲۰۱۱ توسط جاشوا دیویس افراد محتمل برای این جایگاه بررسی شدند و بیشترین احتمال به دکتر لدونویرتا (lehdonvirta) و دانشجوی ایرلندی‌اش مایکل کلیر (Michael clear) داده شد. که البته هر دوی آنها کاملا این مطلب را تکذیب کردند.
  • در اکتبر سال ۲۰۱۱ مدارکی پیدا کرد که بر مبنای آن‌ها نیل کینگ، ولادیمیر اوکسمن و چارلز بری می‌توانستند ناکاموتو باشند. این خبرنگار عبارت مشابهی در بیت کوین و فایل متعلق به این افراد پیدا کرد. و برای اثبات بیشتر او بیان کرد که سه روز قبل از انتشار وایت پیپر بیت کوین این فایل ایجاد شده بود. با این وجود هر سه این افراد ساتوشی ناکاموتو بودن را انکار کردند.
  • در می سال ۲۰۱۳ تد نلسون بیان کرد که شینیچی موچیزوکی ناکاموتو است. موچیزوکی یک ریاضی‌دان ژاپنی بود که البته این ادعا در خبرنامه age با مدرک رد شد.
  • همچنین در سال ۲۰۱۳ ناکاموتو به راس ویلیام اولبریچ نیز ربط داده شد، که مالک سایت سیلک رود فعال در دارک نت بود. این مطلب در یک روزنامه نوشته شده توسط دو شخص ساکن مناطق اشغالی منتشر شد. آن‌ها با بررسی بلاک چین به این نتیجه رسیده بودند که البته چندی بعد حرف خود را پس گرفتند.

در آپریل سال ۲۰۱۴ محققی از دانشگاه استون نیک زابو را به وایت پیپر بیت کوین مرتبط کرد. زابو یک ارز نامتمرکز است که وایت پپیر استفاده از آن در بیت گولد منتشر شد.اما هیچکس به این ادعا توجه آنچنانی نکرد و همه معتقد بودند که این ادعا نیز مانند بقیه کاملا قابل اثبات نیست.

شناسایی مخترع بیت کوین

هویت مبهم خالق بیت کوین

دوریان ناکاموتو

در مارچ ۲۰۱۴ شناخته‌ شده‌ترین حدس به میان آمد. در مقاله‌ای منتشر شده در نیوزویک (newsweek) فردی به نام دوریان ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. او ژاپنی مقیم آمریکا بود که در کالیفرنیا زندگی می‌کرد و در کارهای حسابداری همین مجله همکاری می‌کرد. اما متاسفانه او هرگونه ارتباطی با این قضایا را رد کرد و گفت نه چیزی اختراع کرده و نه با بیت کوین کار کرده است. او همچنین شکایتنامه‌ای علیه این مجله پر کرد و در آن قید کرد که یک خبرنگار همیشه او را زیر نظر دارد و همیشه او را تعقیب می‌کند. یکی از مجمع‌های بیت کوین جهت حمایت از او کمپینی تشکیل دادند.

این مجله با انتشار این مقاله دنیا را به شناخت این فرد نزدیک‌تر کرد و باعث شد ساتوشی ناکاموتو مورد نظر ما سکوت خود را پس از مدت طولانی بشکند و در جواب یکی از طرفدارانش بنویسد :« من دوریان ناکاموتو نیستم.»

پس اگر از یک چیز اطمینان کامل داشته باشیم این است که ما هیچ اطلاعات قطعی درباره هویت ساتوشی ناکاموتو نداریم. آیا او فرد بسیار باهوشی است که به تنهایی از پس کدنویسی دشوار بیت کوین برآمده؟ یا اینکه این کدنویسی حاصل تلاش یک گروه حرفه‌ای است؟ هویت واقعی مخترع بیت کوین شاید برای همیشه بزرگترین راز دنیای مجازی باقی بماند.