رسیدن بلاک چین و عربستان سعودی به یکدیگر، یکی از تیترهای اول این روزها در دنیای رمزارز است. به تازگی خبر رسیده که بانک مرکزی کشور عربستان سعودی از فناوری بلاک چین برای تزریق نقدینگی به بانک‌های محلی استفاده می‌کند اما این بانک دقیقا به چه صورت این کار را انجام می‌دهد؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

همانطور که گفته شد، بانک مرکزی کشور عربستان سعودی که با نام قدرت مالی عربستان سعودی (Saudi Arabian Monetary Authority) یا SAMA شناخته می‌شود، به تازگی اعلام کرده که قصد دارد با استفاده از یک سیستم قدرت گرفته از فناوری بلاک چین، بخش سپرده خود را از طریق تزریق نقدینگی به بانک‌های محلی انجام دهد.

بانک مرکزی عربستان سعودی و بلاک چین برای عملیان بانکی

طی اعلامیه‌ای که به تازگی به اطلاع عموم رسیده، بانک مرکزی عربستان سعودی یا همان SAMA اعلام کرده که برای تزریق یک بخش بزرگی از نقدینگی به بانک‌های محلی، از یک فناوری دفتر کل توزیع یا همان DLT استفاده می‌کند. به طور خاص، باید بگوییم که SAMA برای تاثیر گذاشتن روی عملیات مالی و پولی خود، از روش‌های مرتبط با فناری بلاک چین بهره خواهد برد. این نقدینگی یا پول نقد، برای بانک‌های محلی فراهم خواهد شد تا به آن‌ها کمک کند توانایی‌هایشان در زمینه سرویس‌های اعتباری، افزایش پیدا کرده و ارتقا یابد. شما می‌توانید توییت رسمی مربوط به این مطلب را در زیر مطالعه نمایید:

SAMA برای انتقال پول بین بانک‌های محلی از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند.

— SAMA | مؤسسه النقد العربی السعودی (@SAMA_GOV) June 8, 2020

امروزه در سراسر جهان، مقامات و مسئولان سعی می‌کنند با استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد و نوین فناوری بلاک چین، در واقع کار خود را تسریع بخشیده و همه چیز را دقیق‌تر و با سرعت بیشتر انجام دهند. حال، مقامات در عربستان سعودی نیز به این نتیجه رسیده‌اند و برای اهداف مالی و بانکی از این فناوری بهره می‌برند. طبق اعلامیه منتشر شده، استفاده از فناوری بلاک چین برای اهداف بانکی، بخشی از تلاش‌های بزرگتر از سوی بانک مرکزی عربستان سعودی است تا بتوانند فناوری‌های در حال ظهور را جست و جو کرده و آزمایش کنند. کشور عربستان سعودی و به طور خاص، بانک مرکزی این کشور از واژه فناوری‌های نو ظهور استفاده می‌کند تا به جریان جهانی در زمینه و فضای فناوری برسد و بخش مالی خود را با استفاده از آن‌ها تحت تاثیر قرار دهد. شما می‌توانید در زیر، بخشی از اعلامیه رسمی بانک مرکزی عربستان سعودی را مطالعه نمایید:

SAMA یکی از بانک‌های مرکزی پیشگام در زمینه آزمایش فناوری بلاک چین برای انتقال پول است. این حرکت، یکی از ابتکارهای نوآورانه بود که توسط SAMA درون برنامه‌اش راه اندازی شد تا فناوری مالی داخل امپراطوری (عربستان) فعال شده و توسعه پیدا کند. این مورد در کنار موارد دیگر، شامل ابتکار فناوری مالی سعودی در همکاری با قدرت بازار سرمایه، معرفی تنظیم کننده‌ی SAMA و نظمی در سرویس‌ها و پرداختی‌های بانکی دیجیتالی است.

در این جا بد نیست اشاره کنیم که در سال گذشته میلادی، گزارش‌ها حاکی از آن بودند که دولت‌های امارات متحده عربی (UAE) و عربستان سعودی از Aber رونمایی کردند؛ یک رمزارز مشترک که کار خود را در چندین بانک انتخاب شده در هر دو کشور آغاز می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: صدور اوراق تجاری روی بلاک چین به ارزش ۱۶۹ میلیارد دلار در یک بانک چینی

علاقه بانک‌های مرکزی به بهره بردن از بلاک چین

حرکت اخیر SAMA در جهت استفاده از فناوری بلاک چین، کاملا نشان از این دارد که بانک‌های مرکزی برای استفاده و بهره بردن از فناوری بلاک چین برای انجام عملیات و کارهای خود، تراکنش‌های مالی و شفاف سازی و ایمن سازی بیشتر این تراکشن‌ها، میل بیشتر و بیشتری نشان می‌دهند و این روند رو به رشد است. بد نیست اشاره کنیم که چندین بانک مرکزی به صورت فعال در حال جست و جو و کاوش برای راه حل‌های مرتبط با بلاک چین هستند تا بتوانند ارزهای بانک مرکزی دیجیتال را صادر نمایند.

به عنوان نمونه، می‌توانیم به بانک مرکزی کشور فرانسه نگاه کنیم که در گذشته خبر از آزمایش‌های موفق در زمینه پول یورو (Euro) دیجیتال و بر پایه بلاک چین داده بود. علاوه بر این، بانک مرکزی کشور کره جنوبی نیز در حال جست و جو برای بهره بردن از ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC است.

نظر شما در مورد اقدام اخیر کشور عربستان سعودی و استفاده بانک مرکزی این کشور از بلاک چین برای تزریق نقدینگی به بانک‌های محلی چیست؟

منبع: Btcmanager