با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد افزایش چشمگیر تعداد اسکم‌ها و کلاهبرداری‌ها در زمینه ارز دیجیتال بودیم. کلاهبرداران برای فریب افراد و سرقت سرمایه‌ آن‌ها دائما در حال بهبود و ارتقای روش‌های کلاهبرداری هستند که منطقی‌تر و قابل اطمینان‌تر به نظر می‌رسد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از روش های جدید کلاهبرداری ارز دیجیتال می‌پردازیم.

روش جدید کلاهبرداری ارز دیجیتال

در یکی از این موارد کلاهبرداران لهستانی موفق شدند یک روش جدید برای حمله به قربانیان و سرمایه‌گذاران ابداع کنند. آژانس ناظر بر معاملات مالی لهستان (PFSA) که مسئول نظارت و تنطیم مقررات مالی در حوزه رمزارز در لهستان است به تازگی اعلام کرد در یکی از طرح‌های کلاهبرداری اسکمرها در تلاشند تا سرمایه‌گذاران و کاربران ارز دیجیتال را فریب دهند تا دارایی خود را به یک کیف پول تایید شده توسط (PFSA)  منتقل کنند تا مشکلی از بابت تایید و مقررات مالی وجود نداشته باشد.

اطلاعات گردآوری شده توسط این آژانس نشان می‌دهد کلاهبردارن از یک تکنیک جدید استفاده می‌کنند، از جمله اینکه شخصا با سرمایه‌گذار تماس تلفنی برقرار کرده و آن‌ها را ترغیب می‌کنند تا معامله (خرید یا فروش) ارز دیجیتال انجام دهند. پس از اینکه سرمایه‌گذاران متقاعد شدند، کلاهبرداران به آن‌ها توصیه می‌کنند برای اینکه این معامله تایید شود باید دارایی خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال تایید شده توسط PFSA منتقل کنند، در حالی که چنین کیف پولی اصلا وجود ندارد.

این کیف پول کاملا تحت کنترل کلاهبرداران قرار دارد بنابراین زمانی که سرمایه‌گذار دارایی خود را به این کیف پول منتقل می‌کند، کنترل آن کاملا به دست کلاهبرداران می‌افتد تا برای مقاصد شخصی خودشان از آن استفاده کنند.

برای محافظت از جامعه ارز دیجیتال و عموم مردم، آژانس PFSA به سرمایه‌گذاران هشدار داد در صورت دریافت تماس تلفنی یا هرگونه روش‌هایی از این نوع فورا به مقامات پلیس گزارش دهند.

سایر روش‌های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال

این مورد تنها یکی از روش‌هایی بود که کلاهبرداران برای سرقت دارایی سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های رایج سرقت ارز دیجیتال روش «cryptojacking» است.

این روش معمولا توسط هکرها انجام می‌شود. به این ترتیب که به کمک یک بدافزار به دستگاه قربانی نفوذ می‌کنند و به طور مخفیانه به استخراج ارز دیجیتال می‌پردازند. برای مثال یک بدافزار جدید به نام لوسیفر (Lucifer) برای استخراج ارز دیجیتال با آلوده کردن و نصب XMRig و سپس انجام حملات دیداس (DDoS) استفاده می‌شود. اگرچه در این روش به صورت مستقیم دارایی قربانی سرقت نمی‌شود اما ممکن است در عملکرد دستگاه او اختلال ایجاد شود یا حتی دستگاه قربانی خراب شود.

بعضی از کلاهبرداران حتی از روش‌های بسیار ساده‌تر استفاده می‌کنند. به جای طراحی یک نرم افزار کامل، کدهایی شامل اسکریپ cryptojacking می‌نویسند تا از مرورگر برای استخراج رمزارز استفاده کند. زمانی که یک کاربر از طریق ایمیل یا یک لینک این اسکریپت را دریافت و اجرا می‌کند، کار استخراج ارز دیجیتال آغاز می‌شود. در برخی از مرورگرها مانند فایرفاکس موزیلا (Mozilla Firefox) برای محافظت از کاربران در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند تا اسکریپت‌های مشکوک را شناسایی و مسدود کند.

روش های جدید کلاهبرداری ارز دیجیتال

روش های جدید کلاهبرداری ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: مخرب ترین باج افزارهای حوزه ارز دیجیتال را بشناسید و مراقب آن ها باشید

همچنین از لینک‌های مشابه برای سرقت اطلاعات مالی و خصوصی افراد هم استفاده می‌شود، معمولا این اطلاعات خصوصی در وب تاریک به فروش می‌رسد و از اطلاعات مالی برای سرقت حساب‌های مالی استفاده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم، به هیچ عنوان لینک یا ایمیل مشکوکی که در ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌شود را باز نکنید.

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری بسیار رایج تبلیغ طرح‌های هرمی و پانزی با سود کلان است. در این طرح‌ها کلاهبرداران با وعده سود بسیار زیاد سرمایه‌گذاران زیادی را جذب می‌کنند اما در نهایت با سرمایه کلانی که از تعداد زیادی سرمایه‌گذار جمع کرده‌اند ناپدید می‌شوند. بیشتر افراد مبتدی و ناآگاه در زمینه ارز دیجیتال قربانی این طرح‌های کلاهبرداری می‌شوند.

کلاهبرداران معمولا در این طرح‌ها برای اینکه بتوانند اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند، از افراد مشهور یا به اصطلاح سلبریتی‌ها برای تبلیغ طرح خود استفاده می‌کنند. در اغلب موارد خود سلبریتی هیچ اطلاعی درباره کلاهبرداری بودن آن طرح ندارد و خودش هم قربانی مشارکت در این طرح می‌شود.

در یکی از معروف‌ترین طرح‌های کلاهبرداری در کشور فیلیپین، کلاهبرداران موفق شدند با استفاده از افراد مشهور محلی و مقامات دولتی این کشور در شبکه‌های اجتماعی  سرمایه هنگفتی را به دست بیاورند.

همچنین در هک اخیر توییتر هم هکرها موفق شدند با استفاده از حساب کاربری افراد مشهوری مانند، ایلان ماسک، بیل گیتس، جو بایدن و … کاربران را فریب دهند تا در ازای فرستادن بیت کوین به یک آدرس مشخص، دو برابر آن را به دست خواهند آورد.

از جمله افراد دیگری که در طرح‌های کلاهبرداری مختلف استفاده شده است می‌توان به نام شاهزاده هری و مگان مارکل، دنیل ردکلیف، دانیل کریگ و … اشاره کرد.

به نظر می‌رسد کلاهبرداران به خوبی پی برده‌اند برای فریب کاربران ناآگاه و مبتدی از چه روش‌های مبتکرانه‌ای استفاده کنند. همچنین با بزرگتر شدن و رشد طرح‌های کلاهبرداری، رقابت هم بین کلاهبرداران شدیدتر شده و همین امر باعث ابداع طرح‌های جدید کلاهبرداری برای جلب اعتماد بیشتر کاربران و سرمایه‌گذاران به خصوص در حوزه ارز دیجیتال شده است.

به همین دلیل اگر از تازه‌واردان به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین هستید قبل از سرمایه‌گذاری دارایی خود در طرح‌های مختلف نسبت به قانونی بودن آن‌ها اطمینان پیدا کنید.

اگر شما هم در زمینه امنیت و روش‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال دانش یا تجربه‌ای دارید حتما از طریق کوین نیک با دیگران به اشتراک بگذارید تا سایر فعالان این حوزه در این زمینه آگاهی لازم را به دست بیاورند.

منبع: coinidol