بر اساس یک گزارش منتشر شده از مجله فورچون (Fortune Magazine) کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده SEC قرار است از شرکت ریپل به علت عرضه اوراق بهادار بدون مجوز شکایت کند.

شکایت SEC از ریپل

برد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse) مدیر عامل ریپل در مصاحبه‌ای که با  مجله فورچون گفت پیش بینی می‌کند کمیسیون بورس و اوارق بهادار ایالات متحده (SEC) به علت فروش اوراق بدون مجوز از شرکت ریپل شکایت می‌کند.

گارلینگ هاوس گفته است به عقیده او، نام کریس لارسن (Chris Larsen) هم‌بنیانگذار ریپل هم در کنار نام خودش در بین متهمان این پرونده خواهد بود.

ارز ریپل (XRP) که در حال حاضر ارزش بازار آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار است، سومین ارز دیجیتال مهم بازار محسوب می‌شود. البته اواخر روز گذشته قیمت ریپل با ریزش ۱۳ درصدی دوباره به زیر ۵۰ سنت رسید.

گارلینگ‌هاوس به وال استریت ژورنال گفته است که نماینده کمیسیون اواخر روز دوشنبه به ریپل اطلاع داد که به زودی دادخواست خود را در دادگاه منطقه فدرال مطرح خواهد کرد.

البته ریپل قرار است در این پرونده از خودش دفاع کند. در بیانیه‌ای که به این منظور آماده شده، آمده است:

کمیسیون اوراق بهادار از لحاظ قانون و واقعیت اساسا دچار اشتباه شده است. ریپل (XRP) یک ارز است و نیازی به ثبت شدن به عنوان یک قرارداد سرمایه‌گذاری ندارد. در حقیقت وزارت دادگستری و وزارت خزانه‌داری پیش از این در سال ۲۰۱۵ ریپل را به عنوان یک ارز مجازی شناسایی کرده بودند و سایر سازمان‌های تنظیم مقررات گروه ۲۰ (G20) هم آن را پذیرفتند. هیچ کشور دیگری ریپل را به عنوان یک اوراق بهادار طبقه بندی نکرده است.

شرکت ریپل ارز XRP را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرده است. ولی ظاهرا کمیسیون اوراق بهادار اعتقاد دارد، XRP  برخلاف بیت کوین یا اتریوم، یک اوراق بهادار است و کمیسیون باید مثل قراردادهای سرمایه‌گذاری با آن برخورد کند.

ریپل در حدود ۶/۴ میلیارد ارز XRP در اختیار دارد که به صورت دوره‌ای این ارز دیجیتال را از طریق یک حساب اوراق قرضه که در اختیار اشخاص و شرکت‌های ثالث قرار دارد و فقط در صورت تحقق شروط مشخص لازم‌الاجرا است، به فروش می‌رساند.

شکایت SEC از ریپل

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC ) از ریپل شکایت می‌کند

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی قیمت ریپل تا سال ۲۰۲۵

حقیقت ماجرا چیست؟

این مسئله که ارز ریپل (XRP) یک ارز است یا اوراق بهادار بای سال‌ها در بین جامعه ارزهای دیجیتال بحث می‌شود. مایکل آرینگتون (Michael Arrington) بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری آرینگتون در توییتی گفته است:

این یک تهدید برای کل ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، در حال که سایر کشورها از فناوری آینده استقبال می‌کنند، کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنوز از قانونگذاری ارزهای دیجیتال واهمه دارد.

گارلینگ‌هاوس در مصاحبه با فورچون گفته است، ریپل قصد دارد از خودش در این پرونده دفاع کند. من فکر می‌کنم ما باید از طرف همه ارزهای دیجیتال جلوی پرونده بایستیم و اجازه ندهیم کمیسیون اوراق بهادار برای کل صنعت ارزهای دیجیتال قلدری کند. ما قصد داریم در این ماجرا در سمت درست تاریخ قرار بگیریم.

بیانیه‌ای که از طرف ریپل در این خصوص منتشر شده است، عبارتست از:

کمیسیون بورس و اوارق بهادار (SEC) بیش از ۸ سال است که به XRP اجازه فعالیت به عنوان یک ارز را داده است و ما انگیزه از طرح این شکایت درست چند روز قبل از تغییر دولت را زیر سوال خواهیم برد. این یک هجمه به کل صنعت ارزهای دیجیتال و نوآوری مالی در امریکا محسوب می‌شود.

مایکل کلاگ (Michael Kellogg) مشاور حقوقی ریپل درباره شکایت SEC از ریپل گفته است: «از نظر قانونی این شکایت اشتباه است، چرا که سایر سازمان‌های دولتی مهم ایالات متحده از جمله وزارت‌های دادگستری و خزانه داری، XRP را به عنوان یک ارز پذیرفتند. بنابراین تراکنش‌های انجام شده به‌وسیله XRP خارج از محدوده قوانین اوراق بهادار فدرال است. این اولین باری نیست که SEC سعی می‌کند فراتر از اختیارات قانونی خود باشد. اما دادگاه‌ها پیش از این هم آن را اصلاح کرده و دوباره این کار را انجام خواهند داد.»

این شکایت SEC از ریپل می‌تواند یک ضربه دیگر توسط دولت در حال خروج ترامپ به صنعت ارزهای دیجیتال باشد. استیو منوچین (Steve Mnuchin) وزیر خزانه‌داری فعلی یک قانون را برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال توسط وزارت خزانه داری مطرح کرده است. این قانون به طور خاص محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را بر بانک‌ها و سایر کسب و کارهای مبتنی بر خدمات مالی در رابطه با کیف پول‌های ارزهای دیجیتال اعمال می‌کند.

فراموش نکنید اگر از مطالب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک استفاده می‌کنید، آن را با دوستان خود که به حوزه ارز دیجیتال علاقه‌مند هستند، معرفی کنید.

منبع: decrypt