سامانه خوداظهاری دستگاه های استخراج رمزارز راه‌اندازی شد. این سامانه توسط وزارت صنعت، معدن و تعاون عملیاتی شده و در دسترس قرار گرفته است.

پیش از این دولت در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در مصوبه شماره ۵۵۶۳۷/ ۵۸۱۴۴ بندهایی را درخصوص خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اضافه کرد. البته در این مصوبه بندهای مجهولی وجود داشت و به‌منظور روشن شدن وضعیت دستگاه‌های استخراج راهکاری پیشنهاد نشده بود. پس از تلاش‌های فعالین حوزه ارز دیجیتال از طریق انجمن بلاکچین و نظام صنفی رایانه‌ای منجر به اضافه شدن بندهایی درخصوص شرایط دستگاه‌های ماینر به مصوبه دولت شود. براساس آمارها و گزارش‌های منتشر شده، تاکنون ۵۰ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال توسط نهادهای قانونی توقیف شده است.

طبعا قانونی شدن فعالیت‌ ماینرها می‌تواند تاثیر بسزایی بر صنعت ارز دیجیتال در کشور بگذارد و در نهایت منجر به ارزآوری شود. از نکات مثبت دیگر این امر می‌توان به اتمام فعالیت مزارع زیرزمینی استخراج ارز دیجیتال اشاره کرد. درحال حاضر ماینرها می‌توانند با پرداخت عوارض و حقوق دولتی و گمرکی دستگاه‌های استخراج رمزارز، فعالیت‌شان را قانون کنند.

ضمنا به‌روزرسانی «آئین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده» موجب شده برچسب «قاچاق و قاچاقچی» به ماینرهای چسبانده نشود و در یک چارچوب کاملا روشن و قانونی، مجوز بگیرند و فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: صدور مجوز استخراج رمز ارز از طریق سامانه بهین یاب

سامانه خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال با پیگیری‌های کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران و کمسیون استخراج رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت راه‌اندازی شد. ماینرها و فعالان حوزه ماینینگ می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین‌یاب نسبت به قانونی کردن دستگاه های استخراج اقدام کنند.

پیشتر سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: از ۲۵ مرداد در سامانه بهین‌یاب امکان ثبت دستگاه‌ها به ‌مدت یک ‌ماه فراهم می‌شود و این امکان وجود خواهد داشت که با پرداخت حقوق و عوارض دولتی، فعالیت آنها قانونی شود و از آن پس دستگاه‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد کشور شده و در این سامانه ثبت نشده باشد، قاچاق محسوب می‌شود.

در ادامه مطلب به آموزش ثبت نام در سامانه خوداظهاری پرداخته‌ایم. با کوین‌نیک همراه باشید.

آموزش تصویری سامانه خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال

  • ابتدا در سایت بهین یاب یک حساب کاربری بسازید.
    پس از ورود به سایت بهین یاب، یک حساب کاربری برای خودتان بسازید. اطلاعات درخواست‌شده را وارد کنید تا فرایند ساخت حساب کاربری تکمیل شود.

     

سامانه خوداظهاری دستگاه های استخراج رمزارز

ثبت‌نام در سایت بهین‌یاب

  • پس از ساخت حساب کاربری، سامانه بهین یاب به شما یک نام کاربری و رمز عبور ارسال می‌کند.
    بعد از دریافت نام کاربری می‌توانید ادامه روند خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را از اینجا دنبال کنید.

     

سامانه خوداظهاری دستگاه های استخراج رمزارز

شروع فرایند خوداظهاری دستگاه‌های ماینر

  • در این مرحله و بعد از تایید فرم اطلاعات واردشده توسط ماینر، گزینه ذخیره موقت را انتخاب کنید.
  • در قدم بعد می‌بایست محل استقرار دستگاه‌های خود را مشخص کنید. اطلاعات این بخش ضروری‌ست و بدون تکمیل این مرحله نمی‌تواند فرایند خوداظهاری را ادامه دهید.
سامانه خوداظهاری دستگاه های استخراج رمزارز

تکمیل اطلاعات محل استقرار دستگاه‌های ماینر

  • در مرحله بعد باید اطلاعات و مشخصات دستگاه‌های را وارد کنید. در این مرحله گزینه‌ای وجود دارد که از شما می‌پرسد آیا دستگاه‌های شما توقیفی هستند یا خیر. گزینه مورد نظر خود را به انتخاب و مراحل بعدی را تکمیل کنید. در قسمت نام دستگاه از منوی کشویی از لیست دستگاه یا دستگاه‌های مورد نظر خود را را به همراه تعداد دستگاه‌ها تعیین کنید. در قسمت محل استقرار دستگاه‌ها که مربوط به مرحله قبل است و در صورت تکمیل مرحله قبل در اینجا نمایش داده خواهد شد.
سامانه خوداظهاری دستگاه های استخراج رمزارز

تکمیل مشخصات و تعداد دستگاه‌های ماینر

  • پس از تکمیل کلیه مراحل گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است حتما قبل از تایید نهایی یکبار کلیه مشخصات وارد شده را چک کنید.

لازم به ذکر است تکمیل فرم خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال فاز اول این طرح است. پس از اعلام قیمت ها از سوی گمرک و تعیین ساز وکارها از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا متعاقبا اعلام خواهد شد.