حتما شما هم در کنار بیت کوین، چیزهای زیادی درباره اتریوم شنیده‌اید. این ارز را می‌توان پس از بیت کوین، معروف‌ترین ارز دیجیتال موجود دانست. بسیاری از منابع معتبر اذعان کرده‌اند که خیلی از نوآوری‌ها و ارزهای دیجیتال بر پایه اتریوم ساخته شده‌اند. اما آیا این دلیل خوبی برای سرمایه گذاری در اتریوم است؟ در این مطلب کوین نیک سعی می‌کنیم به دلایل ارزش داشتن اتریوم، ارزش خرید آن در سال ۲۰۲۱، بهترین زمان برای خرید اتریوم و اینکه آیا زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در آن است یا خیر بپردازیم.

اتریوم چیست؟ مقدمه‌ای کوتاه

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن بگوییم، اتریوم یک کامپیوتر هوشمند است. در واقع اتریوم، برنامه‌های کامپیوتری را قادر به اجرای قراردادهای هوشمند می‌کند. قراردادهای هوشمند، پروتکل‌های کامپیوتری هستند که می‌توانند به صورت دیجیتالی عملکرد کدها را تسهیل، تایید یا اجرا کنند. با استفاده از قراردادهای هوشمند دیگر برای انجام معاملات معتبر نیازی به طرف سوم ندارید. از آنجا که قرارداهای هوشمند روی بلاکچین قرار دارند، قابل ردیابی و البته غیر قابل برگشت هستند. بدین ترتیب عصر جدیدی از برنامه نویسی کامپیوتر، مالکیت دیجیتال و دیگر نوآوری‌ها با تشکر از قابلیت‌های قرارداد هوشمند اتریوم آغاز شده است. پس می‌توان آینده را متعلق به اتریوم دانست. اما آیا فقط به همین خاطر می‌توان اتریوم را گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری دانست؟ لزوما خیر. پس در ادامه به مرور دلایل پیشنهاد سرمایه گذاری در اتریوم خواهیم پرداخت.

دلایل سرمایه گذاری در اتریوم

آیا تاکنون اصطلاح پذیرندگان آغازین (Early Adopters) را شنیده‌اید؟ این اصطلاح به کسانی اطلاق می‌شود که از فناوری‌های بسیار جدید و تازه معرفی شده استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها معمولا دارای باگ هستند. منتهی برای پذیرندگان آغازین، فرصت تجربه و استفاده از فناوری جدید به دردسرهای حاصل از آن می‌ارزد.

سرمایه گذاری در اتریوم و پذیرش فناوری

منحنی مراحل مختلف پذیرش فناوری

اتریوم فناوری جدیدی است. این شبکه در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. ار این‌رو مطمئنا هنوز دارای خطاها و اشکالاتی است. اما برای افرادی که مایل به استفاده از فناوری‌های جدید هستند می‌تواند بسیار سودآور باشد. در ادامه به ۵ دلیل اصلی که موجب ترغیب شما به سرمایه گذاری در اتریوم می‌شود خواهیم پرداخت.

۱. اتریوم می‌تواند یک کامپیوتر جهانی باشد

اصلی‌ترین دلیل افزایش بی‌اندازه محبوبیت اتریوم و فراهم شدن جایگاهی درحد بیت کوین برای آن در ژوئن سال ۲۰۱۷، توانایی آن در اجرای قراردادهای هوشمند بود. حالا اتریوم آماده است تا عصر جدیدی از اپلیکیشن‌ها یعنی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) را به ارمغان بیاورد. این دسته از اپلیکیشن‌ها می‌توانند کدها را اجرا و ایمن‌سازی کنند. بدین ترتیب به عملکرد بهتر کسب و کارها در سرتاسر جهان کمک می‌کنند. dAppها روی اتریوم اجرا خواهند شد. پس برای خرید اتریوم هنوز دیر نشده است.

دارایی‌هایی مثل خانه، اثر هنری، ماشین‌های لوکس و … را به عنوان یک مثال در نظر بگیرید. قراردادهای هوشمند می‌توانند مالکیت شما بر هر یک از این دارایی‌ها را ایمن کنند. بدین ترتیب، سرمایه گذاران و افراد خارجی دیگر نیازی به اجرای بروکراسی اداری موجود در کشورهای دیگر برای تصاحب یک خانه یا اثر هنری در آن کشور را ندارند. چرا که این کار می‌تواند با استفاده از قرارداد هوشمند هم انجام ‌شود.

یک مثال دیگر از کاربرد قراردادهای هوشمند در بحث تامین انرژی است. به عنوان مثال، شبکه‌های برق اروپا را در نظر بگیرید. فرض کنید که یک نیروگاه بادی در مرز آلمان قرار دارد که می‌تواند بیش از حد مورد نیاز، انرژی تولید کند. این نیروگاه می‌تواند از بلاکچین اتریوم و قرارداد هوشمندش برای فروش این انرژی اضافه به کشور همسایه خود یعنی جمهوری چک استفاده کند.

درست است که به لطف اینترنت، سراسر نقاط جهان به هم وصل شده‌اند. اما اتریوم در حال نشان دادن سطوح جدید و بهینه شده‌ای از این ارتباطات بین کسب و کارها و افراد عادی در سرتاسر جهان است. با در نظر داشتن این شرایط، شاید جواب به این سوال که آیا اتریوم گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است، دیگر چندان سخت به نظر نرسد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پنج پیش‌بینی جالب توجه برای دیفای و اتریوم در سال ۲۰۲۱

۲. اتریوم و قابلیت توکنیزاسیون (نشانه‌گذاری)

طبق تحقیقاتی که توسط فروم اقتصاد جهانی (WEF) صورت گرفته است بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان توسط فناوری بلاکچین ذخیره و معامله خواهد شد. این نکته را در ذهن داشته باشید: هر کشوری در سرتاسر جهان به ‌اندازه ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود از فناوری بلاکچین استفاده خواهد کرد. WEF در ادامه این تحقیق بیان کرده است:

بازار دارایی‌های توکنیزه شده معادل ۲۴ تریلیون دلار (فقط در سال ۲۰۲۷) خواهد بود. این آمار شامل کلاس‌های دارایی‌اندازه گیری نشده (یا ناموجود) یا موارد استفاده نامشخص استفاده از توکنیزه در دارایی‌های نامحسوس نمی‌شود. در حالی که انتظار نوآوری و رشد قابل توجهی در این زمینه‌ها داریم.

سرمایه گذاری در اتریوم و اقتصاد جهانی

بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان توسط فناوری بلاکچین ذخیره خواهد شد

اما قابلیت توکنیزاسیون چیست و به چه کار می‌آید؟ بهتر است این موضوع را با چند مثال توضیح دهیم.

  • توکنیزه کردن کارهای هنری: با استفاده از توکنیزه کردن، شما می‌توانید صاحب اثرهای هنری دیجیتال و همچنین قطعاتی از کارهای هنری معروف شوید.
  • توکنیزه کردن رهن املاک: شما می‌توانید بخشی از یک پنت هاوس در توکیو را خریداری کرده و از اجاره آن کسب درآمد کنید.
  • شناسنامه، سوابق پزشکی، گواهینامه رانندگی و سایر اسناد مهم: این موارد می‌توانند با استفاده از توکنیزه شدن در بلاکچین اتریوم ذخیره و نگهداری شوند. شما می‌توانید هویت خود را فقط با کمک بلاکچین اتریوم ثابت کرده و دیگر نیازی به همراه داشتن انواع مدارک ندارید.
  • توافق نامه‌های تجاری، اشتراک انرژی و دیگر انواع معاملات P۲P: معاملات مربوط به کسب و کارهای P۲P با استفاده از بلاکچین اتریوم از امنیت و کارایی بیشتری برخوردار خواهند بود.
  • رای‌گیری: دیگر خبری از تقلب یا دیگر مشکلات موجود در رای‌گیری‌ها نخواهد بود. هر شخص فقط می‌تواند یک رای در بلاکچین داشته باشد و بس.

فقط با مرور مفهوم توکنیزاسیون و کاربردهای آن، می‌توان از آینده روشن شبکه بلاکچین اتریوم اطمینان حاصل کرد. بنابراین اگر به دنبال دلیلی برای سرمایه گذاری در اتریوم می‌گردید شاید بهانه‌ای بهتر از این پیدا نکنید.

۳. مقابله با سانسور

سانسور از واقعیت‌های دنیای مدرن است. فیسبوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و دیگر شرکت‌ها و رسانه‌های بزرگ، پاک کردن، ویرایش یا مخفی کردن محتواها را حق خود می‌دانند. دلیل این کار، اغلب درخواست ارائه شده از سوی دولت‌ها، سازمان‌ها یا حتی مدیریت خود شرکت است. شاید این مساله بزرگی برای شما نباشد. ولی افرادی هستند که به این موضوع اهمیت می‌دهند.

به جولیان آسانژ و ویکی لیکس فکر کنید. آیا این دو نام را به خاطر می‌آورید؟ چه چیزی درباره آن‌ها می‌دانید؟ جولیان آسانژ، ویکی لیکس را در سال ۲۰۱۵ ایجاد کرد. ویکی لیکس لیست‌هایی از سانسورهای اینترنتی، موارد لو رفته و رسانه‌های طبقه بندی شده از منابع ناشناس را منتشر کرد. این لیست‌ها مواردی چون حملات هواپیماهای بدون سرنشین در یمن، فساد سیستماتیک در کشورهای عربی، اعدام‌های غیرقانونی توسط پلیس کنیا، ناآرامی‌های تبت در چین، رسوایی نفتی در پرو و … را آشکار کردند.

در واقع جولیان آسانژ فساد در دولت‌های جهان را آشکار کرد. وبسایت او و اطلاعاتش بارها مورد هدف قرار گرفتند. همه این اطلاعات پیش از این توسط دولت‌های مختلف سانسور شده بودند. به همه اطلاعاتی که نمی‌دانید فکر کنید. اطلاعاتی که می‌توانند دیدگاه شما را درباره سیاست، شرکت‌ها و دیگر مسائل عوض کنند.

اتریوم به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود می‌تواند دنیایی آزاد را برای شما به ارمغان بیاورد. اطلاعات ذخیره شدن در بلاکچین اتریوم (داده، قراردادهای هوشمند، dAppها)  نمی‌توانند توسط دولت‌ها یا موسسات مختلف، محدود شوند. در واقع این اطلاعات تا زمانی که اتریوم برقرار است غیر قابل سانسور و غیر قابل حذف هستند. این زمان می‌تواند تا مدت‌های طولانی ادامه داشته باشد. همین مساله اتریوم را به یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های موجود در جهان تبدیل می‌کند. با حمایت از اتریوم می‌توان به پایان عصر سانسور اطلاعات امید داشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز (Dapps) چیست؟

۴. استقبال از نوآوری در اتریوم

اتریوم ۸۴ درصد از ارزش خود را پس از ترکیدن حباب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ از دست داد. ولی این قضیه موجب مرگ آن نشد. درست مانند اینترنت که پس از فروکش کردن حباب دهه ۹۰ میلادی به زندگی خود ادامه داد. اتریوم از آن زمان تا کنون قدرتمندتر و پر جنب و جوش‌تر شده است. پروژه‌های جدید و شگفت انگیزی روی اتریوم ساخته شده‌اند: میکروگریدها، ایستگاه‌های شارژ برای خودروهای الکتریکی، ارزهای قابل جمع‌آوری، وام‌های مسکن، ثبت اطلاعات پزشکی و بسیاری از موارد دیگر.

به عنوان مثال، پروژه‌ای تحت عنوان میکروگرید بروکلین وجود دارد. در این پروژه، یک دوره آزمایشی ۳ ماهه برای تجارت انرژی به صورت P۲P بین اعضای انجمن با استفاده از اتریوم برگزار شد. مقاله‌ای در این رابطه در ساینس دایرکت منتشر شد که در آن توضیحاتی راجع به این پروژه آمده است:

مصرف‌کننده‌ها می‌توانند مازاد انرژی خود را با کمک قرارداهای هوشمند مبتنی بر اتریوم به همسایگانشان بفروشند. اولین آزمایش شامل ۵ مصرف کننده و ۵ همسایه مصرف کننده بود. در نتیجه اولین معامله انرژی انجام شده در بلاکچین‌های سرتاسر جهان ثبت شد.

سرمایه گذاری در اتریوم و میکروگرید بروکلین

نمایی از پروژه میکروگرید بروکلین

این پروژه، موفقیتی کوچک اما نویدبخش بود. این میکروگرید روی اتریوم ساخته شده و اجرا می‌شود. مبادله انرژی هم از طریق اتریوم صورت می‌گیرد. طرف‌های معامله هم از اتر (ارز دیجیتال اتریوم) برای انجام پرداخت‌ها بهره برده‌اند. اما این مسائل چه تاثیری بر تصمیم شما برای خرید اتریوم می‌گذارند؟ اگر عبارات زیر در مورد شما صحیح هستند پس دیگر نیازی به توضیح بیشتر نیست:

  • میکروگریدها و نوآوریها موجب جذب شما می‌شوند
  • به تولید و مدیریت انرژی پایدار معتقد هستید
  • از آینده نگری زیادی برخوردار هستید

۵. متنوع سازی: بیت کوین همه چیز نیست

فناوری و هدف اتریوم متفاوت از بیت کوین است. شاید خیلی از افراد دلیل خوب بودن سرمایه گذاری در بیت کوین را بدانند. اما سرمایه گذاری در اتریوم چرا خوب است؟ بیت کوین از ابتدا به عنوان یک ارز دیجیتال به دنیا معرفی شد (با تاکید روی کلمه “ارز”). اما اتریوم متفاوت است و اساسا جهت ایجاد پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند ایجاد شده است. با بیت کوین می‌توانید به ذخیره ارزش و پرداخت در ازای چیزهای دیگر بپردازید. با اتریوم می‌توانید به برنامه نویسی قراردادهای هوشمند، دارایی‌های توکنیزه شده و … بپردازید.

هم بیت کوین و هم اتریوم در حوزه‌های خود می‌توانند موفق باشند. آن‌ها می‌توانند موج ایجاد تنوع در دنیای رمزنگاری شوند. به عنوان مثال نمی‌توان در بازار سهام فقط به سراغ خرید استارباکس رفت. زیرا سهام جذابی مثل اپل هم در این بازار وجود دارد. این دو شرکت با هم بسیار متفاوت هستند ولی در عین حال سرمایه گذاری خوبی برای شما به حساب می‌آیند.

به همین ترتیب، بیت کوین هم برای ذخیره ارزش و یک روش پرداختی توانسته است بسیاری از مرزها را پشت سر بگذارد. اما در عوض، هیچ راه خوبی برای ایجاد قرارداد هوشمند با بیت کوین وجود ندارد. در سوی دیگر ماجرا، اتریوم برای ساختن قراردادهای هوشمند بسیار خوب است. البته می‌توان از آن به عنوان یک روش پرداختی هم بهره برد. ولی در این حوزه، شهرت و اعتبار بیت کوین بسیار بیشتر است. شاید تنها نکته مثبت اتریوم در مقایسه با بیت کوین (در زمینه پرداخت) این باشد که تعداد بیت کوین‌ها به عدد ۲۱ میلیون ختم می‌شود. در حالی که اتریوم هیچ محدودیتی از این نظر ندارد. بنابراین اگر به سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی به غیر از بیت کوین علاقه داشته باشید، اتریوم یک انتخاب بسیار خوب و در دسترس برای شما است.

سرمایه گذاری در اتریوم و خرید بیت کوین

حداقل ۵ ارز دیجیتال در پرتفوی خود داشته باشید

۳ دلیل برای عدم خرید اتریوم

همیشه باید به هر دو روی سکه نگاه کرد. پس بهتر است به دلایلی که می‌توانند تصمیم شما برای سرمایه گذاری در اتریوم را تحت تاثیر قرار دهند هم بپردازیم. به این ترتیب دیدگاه روشن‌تری در این خصوص پیدا می‌کنید.

۱. ظهور رقبای جدی برای اتریوم

شاید اتریوم اولین بلاکچینی باشد که قراردادهای هوشمند را اجرا کرد ولی حالا دیگر در این زمینه تنها نیست. در ادامه به برخی از نمونه‌های موجود در این حوزه می‌پردازیم.

کاردانو

کاردانو (ADA) از یک معماری لایه‌ای استفاده می‌کند. dAppهای مختلف روی لایه‌های متفاوت ساخته می‌شوند. بدین ترتیب مقیاس پذیری و امنیت کاردانو بیشتر می‌شود. در اتریوم، dAppها خارج از اتریوم ساخته شده و فقط پردازش آن‌ها در زنجیره اتریوم صورت می‌گیرد.

کاسموس

کاسموس (ATOM) می‌تواند یکی از رقبای جدی اتریوم باشد. چرا که توانسته است امکان اتصال چندین بلاکچین مستقل به هم را فراهم کند. این بلاکچین‌های مستقل که نام Zones را بر خورد یدک می‌کشند به یک بلاکچین مرکزی به نام Hub وصل می‌شوند. کاسموس سعی دارد که همه بلاکچین‌های خوب را با هم متحد کرده و تحت یک بلاکچین مرکزی قدرتمند درآورد.

ایاس

ایاس (EOS) ادعا می‌کند که می‌تواند اپلیکیشن‌های موجود در مقیاس صنعتی را با حذف کارمزد تراکنش‌ها و پشتیبانی از میلیون‌ها تراکنش در ثانیه، مدیریت کند. توسعه دهندگان EOS انتظار دارند که این پلتفرم بتواند حداقل ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه مدیریت کند. در نقطه مقابل، اتریوم فقط قادر به مدیریت ۱۵ تراکنش در ثانیه است. اگر EOS و دیگر پلتفرم‌های معرفی شده بتوانند سریع‌تر، بهتر و قدرتمندتر از اتریوم شوند، روزگار سختی پیش روی آن خواهد بود.

۲. دشواری در تامین امنیت اتریوم

هکرهای ارزهای دیجیتال همواره از تهدیدات اصلی موجود در این حوزه هستند. امن نگه داشتن اتریوم (مثل دیگر ارزهای دیجیتال) به کارهای زیادی نیاز دارد. این نکته برای همه ارزهای دیجیتال صدق می‌کند. اگر کلیدهای خصوصی اتریوم را از دست بدهید در واقع اتریوم خود را برای همیشه از دست داده‌اید. توصیه‌های امنیتی متداول شامل موارد زیر هستند.

احراز هویت ۲ مرحله‌ای

۲FA از قابلیت‌های امنیتی پیشنهاد شده در اکثر صرافی‌ها و واسطه‌های ارزهای دیجیتال است. با کمک احراز هویت ۲ مرحله‌ای، هکرها علاوه بر دسترسی به پسوردها باید به گوشی همراه یا کلید USB هم دسترسی داشته باشند. برای فعال کردن احراز هویت ۲ مرحله‌ای باید اپلیکیشنی مثل  Google Authenticator را روی گوشی همراه دانلود کرده یا از یک کلید USB فیزیکی مثل Yobico استفاده کنید.

ذخیره سازی آفلاین

اگر از جمله افرادی هستید که به خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال می‌پردازند پس باید روش ذخیره سازی آفلاین را به جای نگهداری اتریوم در صرافی‌ها مد نظر خود قرار دهید. استفاده از کیف پول سخت افزاری لجر می‌تواند گزینه خوبی برای این منظور باشد. با استفاده از این روش، هکرها و سارقان برای دسترسی به اطلاعات حساس جهت سرقت اترهای شما باید حتما دسترسی فیزیکی به این کیف پول داشته باشند.

خرید، فروش و ترید در پلتفرم‌های معتبر

بیشتر هک‌ها در صرافی‌های نامعتبر رخ می‌دهد. پس حتما برای تریدینگ فقط به صرافی‌های مشهور و معتبر اطمینان کنید.

به خاطر داشته باشید که فقط در صورتی باید اقدام به خرید اتریوم کنید که از فراهم کردن همه الزامات امنیتی، مطمئن شده باشید.

۳. تاثیر عرضه‌های اولیه

از دیدگاه قیمتی، توجه به عرضه و تقاضا از اهمیت زیادی برخوردار است. بودجه اکثر عرضه اولیه‌های سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توسط اتریوم تامین شده است. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۶ میلیارد دلار عرضه اولیه صورت گرفت. این عدد در سال ۲۰۱۸ به ۸ میلیارد دلار رسید. در مطالعه‌ای مشخص شده است که پروژه‌های بلاکچینی که حداقل حدود ۲۵ میلیون دلار در عرضه‌های اولیه جمع‌آوری کرده‌اند، بیش از ۲۵۰ هزار اتریوم را طی ۳۰ روز منتقل نمودند.

این عدد نشان‌دهنده مقدار زیادی پول برای جابجایی در مدت زمان کم است. این پروژه‌های بلاکچین از عرضه‌های اولیه برای تامین بودجه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. اما همه آن‌ها از قدرت نقدشوندگی مناسبی برخوردار نیستند. بدین ترتیب در صورت بالا رفتن قیمت، ترجیح می‌دهند با فروش سهم خود بخشی از صورت‌حسابهایشان را پرداخت کنند.

سرمایه گذاری در اتریوم و عرضه های اولیه

بودجه اکثر عرضه اولیه‌های سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توسط اتریوم تامین شده است

مجموع این موارد می‌تواند در نهایت منجر به فشار فروش در اتریوم شود که در نهایت باعث روند افزایش قیمت کند برای آن می‌گردد. پس در هنگام تصمیم گیری برای خرید اتریوم به این موارد توجه کنید. شاید بهتر باشد بهترین زمان برای خرید اتریوم را پیدا کرده و طبق آن عمل کنید.

آیا الان زمان مناسبی برای خرید اتریوم است؟

می‌توان به این سوال جواب مثبت داد. حباب سال ۲۰۱۷ فرو ریخته است. قیمت کنونی اتریوم، به خوبی بیانگر ارزش و کاربرد آن است. ضمن اینکه اتریوم ۲ هم در راه است. نکته‌ای که می‌تواند موجب افزایش قیمت آن شود. البته اتریوم با انتقادات زیادی روبرو است: شبکه کند، فرایند ماینینگ پرهزینه، عدم مقیاس پذیری. می‌توان گفت همه این انتقادات، صحیح هستند. اما اتریوم ۲ قصد دارد آن‌ها را پشت سر بگذارد. ویتالیک بوترین، موسس و مدیر اتریوم، اعلام کرده است که اتریوم ۲ نسبت به همتای قدیمی‌تر خود از مقیاس پذیری ۱۰۰ برابری و صرفه جویی ۹۹ درصدی در مصرف انرژی برخوردار است. کاهش ۹۹ درصدی مصرف انرژی، معاملات سریع‌تر و مقیاس پذیری بسیار بیشتر، اهداف بسیار بزرگی هستند. اما آیا این اهداف، قابل دستیابی هستند؟

رقبای اتریوم مثل EOS عقیده دارند که بلاکچین آن‌ها از عملکرد بهتری نسبت به اتریوم برخوردار است. اما اثبات این ادعا، کار دشواری است. تا کنون هیچ کدام از رقیبان اتریوم نتوانسته‌اند نمایشی در خور از قدرت خود ارائه کنند. دلیل این مساله، نبود توسعه دهنده کافی برای کار روی این پروژه‌ها است. اتریوم نسبت به همه رقبای خود از تعداد توسعه هندگان بیشتری برخوردار است.

توسعه بلاکچین، مهارتی پرتقاضا در بازار است. میزان تقاضای این مهارت در سال ۲۰۱۸ رشد ۶ هزار درصدی داشته است. ضمن اینکه هر  روز به تعداد سایت‌های فریلنسینگ در این زمینه اضافه می‌شود. به نظر شما چه تعداد از این توسعه دهندگان روی اتریوم کار می‌کنند؟ در ادامه توجه شما را به آمار ارائه شده توسط Consensys جلب می‌کنیم:

  • اتریوم دارای ۲۵۰ هزار توسعه دهنده است.
  • ۱۴ هزار ریپاسیتوری و ۲۲۰ هزار کامیت موجود در گیت هاب، مربط به اتریوم هستند.
  • متاماسک دارای بیش از یک میلیون کاربر است.
  • اتریوم نسبت به بلاکچین موجود در رتبه دوم، از تعداد توسعه دهندگان بسیار بیشتری (تا ۳۰ برابر) برخوردار است.

رشد جامعه توسعه دهندگان اتریوم چشمگیر است. به طوری که طبق گفته کوین رووکی، محقق حوزه ارزهای دیجیتال، تعداد ۹۴ عدد از ۱۰۰ پروژه برتر بلاکچین روی شبکه اتریوم اجرا شده‌اند. تاریخ گواهی می‌دهد که پروژه‌هایی با بیشترین و بهرین توسعه دهندگان، همواره برنده هستند. در نتیجه می توانیم فرض کنیم که اتریوم به راحتی قادر به شکست EOS و دیگر رقبای خود است. هر چه جلوتر می‌رویم، آینده روشن‌تری پیش روی اتریوم می‌بینیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مرور ۵ مورد از برترین ترندهای بلاکچین در سال ۲۰۲۰

آیا خرید اتریوم امن است؟

بزرگ‌ترین تهدید امنیتی اتریوم در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد. در آن زمان فقط یک قرارداد هوشمند اتریوم به نام DAO وجود داشت. این کلمه مخفف عبارتDecentralized Autonomous Organization به معنی سازمان خودمختار غیرمتمرکز است. کاربران مقداری پول به DAO واریز می‌کردند تا با درآمد فراهم شده توسط آن، سرمایه‌ای کسب کنند. ارزش DAO تا بهار ۲۰۱۶ به معادل ۱۵۰ میلیون دلار ETH رسید. اما کد آن چندان ایمن نبود. یک هکر توانست با نوشتن کدی مخرب، فقط در عرض یک روز ۷۰ میلیون دلار از DAO به سرقت ببرد.

برای جبران این ناکامی و برگرداندن سرمایه کاربران، یک هارد فورک انجام شد. البته همه افراد با تغییرات پیش رو موافق نبودند. بنابراین بلاکچین اتریوم به ۲ شاخه تقسیم شد: اتریوم و اتریوم کلاسیک. اتریوم کلاسیک همچنان از بلاکچین قدیمی و هک شده استفاده می‌کند. اما بلاکچین اتریوم جدید توانست اثرات هک را از بین برده و سرمایه از دست رفته کاربران را برگرداند.

پس از آن اتفاقات، اتریوم کد قرارداد هوشمند خود را بهبود بخشیده و بیش از پیش روی امنیت کار کرد. به همین دلیل از آن زمان تاکنون هیچ مساله امنیتی در آن رخ نداده است. امروزه تامین امنیت خرید، فروش و ذخیره اتریوم بیش از پیش بر عهده خود کاربر است. شاید انجام این کار تا حدی سخت باشد ولی در عوض، توانایی کاربران برای مدیریت دارایی‌هایشان بیشتر می‌شود. برخی از مسائل ابتدایی که می‌توانید در بحث امنیت رد پیش بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • خرید اتریوم فقط از صرافی‌های معتبر.
  • استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای و رمز عبور قوی.
  • دارایی خود را در پلتفرم‌های صرافی نگذارید.
  • خرید و استفاده از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری در دسترس.

یادتان باشد که هر چه حوزه اختیارتان بیشتر باشد مسئولیت بیشتری هم خواهید داشت. پس فقط در صورتی در اتریوم سرمایه گذاری کنید که آماده پذیرش مسئولیت تامین امنیت آن هستید.

سرمایه گذاری در اتریوم و امنیت

امروزه تامین امنیت خرید، فروش و ذخیره اتریوم بیش از پیش بر عهده خود کاربر است

چه کسانی اتریوم را می‌خرند؟

نظرسنجی‌های مختلفی درباره شیوه مالکیت ارزهای دیجیتالی انجام شده است. با اینکه این نظرسنجی‌ها اغلب روی داشتن بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی متمرکز شده‌اند، حاوی نکات بسیار جالبی هستند. در یکی از نظرسنجی‌ها به مرور اختلاف جنسیتی موجود در کشورهای غربی و شرقی پرداخته شده است. اختلاف یا شکاف جنسیتی مربوط به زمانی است که در مساله‌ای، جنسیت را نسبت به دیگر موارد در ارجحیت قرار می‌دهند. در نتایج این نظرسنجی آمده است:

وقتی به حوزه ارزهای دیجیتالی می‌رسیم، شکاف جنسیتی در کشورهای غربی (آمریکا، بریتانیا، آلمان) حدود ۱۹ درصد است. در حالی که این میزان برای همه کشورهای آسیایی در یک سطح قرار دارد. به علاوه در کشورهای چین و هند، شکاف جنسیتی کوچکی (۴ درصد) در بحث مالکیت رمزارزها وجود دارد. در حالی که این مقدار در آمریکا بسیار بالاتر است (۱۳ درصد). این آمار نشان‌دهنده این است که مردان نسبت به موجودیت ارزهای دیجیتال و شیوه کار آن‌ها آگاهی بیشتری دارند.

در بخشی دیگر از این مطالعه آمده است:

افرادی که از سطح تحصیلات بلاتری برخوردارند مالکیت بیشتری هم در حوزه ارزهای دیجیتالی دارند (۱۲ درصد برای افرادی با تحصیلات بالا در مقابل ۴ درصد برای افرادی با تحصیلات پایین). همین اختلاف در خرید رمزارزها و اطلاعات کلی درباره آن‌ها هم مشهود است (۶۷ درصد در برابر ۳۳ درصد).

در این مطالعه نشان داده شده است که سطح اطلاعات و دانش کلی درباره ماهیت ارزهای دیجیتالی در میان مردان دارای سطح تحصیلات بالاتر، نسبت به زنان با همین سطح تحصیلات بالاتر است. البته این روند به آهستگی در حال تغییر است. در نهایت می‌توان گفت که به نظر می‌رسد مردان از دانش بیشتری درباره ارزهای دیجیتال برخوردار بوده و تمایل زیادتری هم برای خریدن آن دارند. منتهی این مساله در حال تغییر و حرکت به سوی ایجاد توازن است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: خرید و فروش اتریوم چگونه انجام می‌شود؟

اتریوم یا بیت کوین، کدام را بخریم؟

همانطور که پیش از این هم اشاره شد هم بیت کوین و هم اتریوم در جای خود بسیار خوب هستند. شاید بهترین راه، خریدن هر دو باشد. ولی اگر اصرار به خرید یکی از آن‌ها دارید شاید ادامه این مطلب بتواند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کند.

در چه صورت بیت کوین بخریم؟

اگر به دنبال پول درآوردن از ارزهای دیجیتال هستید پس باید دنبال گزینه‌ای که برای این کار مناسب‌تر است بروید. بیت کوین تقریبا دو برابر اتریوم سن دارد. پوشش رسانه‌ای و مقدار دارایی رمزنگاری تولید شده توسط آن بیشتر بوده است. از این‌رو بیت کوین از ریسک کمتری برای سرمایه گذاری برخوردار است. بیت کوین پتانسیل استفاده به عنوان راهی برای انتقال و ذخیره ارزش را دارد. مقدار عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون عدد ختم می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که مثل طلا، کمیاب است. آخرین بینت کوینی که استخراج خواهد شد در سال ۲۱۴۰ خواهد بود و نه بیشتر. اگر از دیدگاه تکنیکال به بررسی بیت کوین بپردازیم باید آن را دارای یک مدل تورمی دانست. بدین معنا که عرضه آن در هر صورت محدود است و با بیشتر شدن مقدار بیت کوین، شاهد رقیق یا متورم شدن آن نخواهیم بود.

هر ۴ سال یک بار، در بیت کوین شاهد هاوینگ هستیم. به این معنی که هر ۴ سال، ماینرهای بیت کوین به‌اندازه نصف بیت کوین‌هایی که استخراج کرده‌اند، این ارز را دریافت می‌کنند. این کار باعث محدود شدن عرضه بیت کوین و افزایش ارزش آن می‌شود.

از اتریوم هم می‌توان برای انتقال ارزش استفاده کرد. ولی شاید نتوان آن را بهترین گزینه برای این کار دانست. چرا که محدودیتی در میزان موجودی و عرضه آن نیست. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون اتر در چرخه بازار وجود دارد که تعداد آن هر روز بیشتر می‌شود. زیرا اتریوم هیچ محدودیتی برای تامین کلی سکه‌های خود تعیین نکرده است. ویتالیک بوترین، موسس اتریوم، سعی کرده است پاسخی به نگرانی‌هایی که در این رابطه وجود دارد بدهد:

به منظور اطمینان از پایداری اقتصادی ضمن ایجاد گسترده‌ترین بستر ممکن، پیشنهاد می‌کنم یک هارد کپ برای مقدار کلی ETH تعیین شود. این مقدار می‌تواند ۱۲۰ میلیون یا دقیقا دو برابر مقدار فروش رفته ETH در فروش اصلی اتر باشد.

البته این فقط یک پیشنهاد است و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. پس اگر فقط می‌خواهید به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بپردازید و در انتخابتان محدود هستید بهتر است به سمت بیت کوین بروید. اما اگر علاقه مند به نوآوری و استفاده از ارز دیجیتال به جای سرمایه گذاری و  مدل اقتصادی بیت کوین هستید، اتریوم انتخاب بهتری خواهد بود.

در چه صورت اتریوم بخریم؟

بلاکچین به عنوان یک فناوری توانسته فرصت‌های جدیدی مثل قراردادهای هوشمند یا توکنیزه کردن را برای ما به ارمغان آورد. اگر می‌خواهید عضوی از این فناوری باشید اتریوم بهترین انتخاب خواهد بود. البته بیت کوین هم از نوآوری‌ها و فناوری خاص خود بهره‌مند است. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبادله اتمیک که امکان مبادله بیت کوین با سکه‌هایی از دیگر بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند.
  • شبکه لایتینگ که برای پرداخت‌های بسیار کوچک با کارمزد کم استفاده می‌شود.

تمرکز اصلی‌ این نوآوری‌ها روی تبدیل بیت کوین به یک پلتفرم پرداخت بهتر است؛ هدفی عالی اما محدود.

از سوی دیگر، اتریوم راه‌های بیشتری را به سوی دنیای دیجیتال پیش روی ما قرار می‌دهد. توکنیزاسیون به افراد در سرتاسر دنیا اجازه می‌دهد که سهم خود را از دنیای واقعی دارایی‌ها داشته باشند. قراردادهای هوشمند موجب به وجود آمدن ایستگاه‌های شارژ بیشتر برای ماشین‌های الکتریکی می‌شود. این‌ها فقط گوشه‌ای مزیت‌های بزرگی است که بلاکچین اتریوم به ارمغان می‌آورد.

سرمایه گذاری در اتریوم و بیت کوین

نمایی از شبکه لایتینگ

پس آیا باید روی خرید اتریوم سرمایه گذاری کرد؟ همانطور که گفته شد بیت کوین و اتریوم علیرغم تفاوت‌های اساسی، می‌توانند سود بیشتری را نسبت به دیگر انواع دارایی‌ها به شما برسانند. اتریوم آینده روشنی در پیش رو دارد. ولی علیرغم این موضوع، توصیه می‌شود که ابتدا به خرید بیت کوین بپردازید. بیت کوین پادشاه ارزهای دیجتال است و در این زمینه پیشرو بوده است. نکته مهم در باره بیت کوین، اعتقادی است که در نهایت منجر به ایجاد آن شده است.

مقدار خرید اتریوم چقدر باشد؟

پس از خرید بیت کوین و انجام چندین معامله با آن، می‌توانید شروع به آزمایش کنید. اتریوم نقطه خوبی برای شروع این کار است. ضمن اینکه شاید حالا بهترین زمان برای خرید اتریوم باشد. عوامل مختلفی در تعیین مقدار سرمایه گذاری در اتریوم نقش دارند. شاید مرور موارد زیر بتواند به شما در این زمینه کمک کند:

  • ریسک پذیری شما چقدر است؟ آیا از ضرر کردن می‌ترسید؟ این سوالی مهم و اساسی است. اگر از حد تحمل ریسک پایینی برخوردار باشید، تصمیمات خوبی هم نخواهید گرفت.
  • حد سود شما چقدر است؟ با چه میزان از سود، راضی و خوشحال خواهید بود؟ طمع می‌تواند خطرناک باشد. اگر دارایی شما ۱۰ برابر شد آیا می‌توانید با اتخاذ یک تصمیم درست، آن را نقد کنید؟
  • زمان‌بندی. هرگز در بالاترین قیمت خریدار نباشید. همچنین در پایین‌ترین قیمت فروشنده نباشید. خرید باید در زمان‌هایی انجام شود که بازار در حال بازیابی خود از یک موج اصلاحی است.
  • سعی کنید روند صعودی بازار باعث تغییر نظرتان نشود. همیشه حد معینی برای خرید داشته باشید.
  • تنوع. تنوع داشتن در سرمایه گذاری باعث کاهش ریسک می‌شود.

با آرامش و کم کم شروع به سرمایه گذاری کنید. نکته مهم همین است. معامله با اتریوم بسیار شبیه بیت کوین است. هرچند تفاوت‌هایی هم وجود دارد. پس با آگاهی و گام به گام پیش رفته تا در نهایت آمادگی لازم برای یک پرش بلند را پیدا کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش سرمایه‌‌گذاری سازمانها روی آلت‌ کوین‌ ها مانند اتریوم

به جز اتریوم، رمزارزهای دیگری هم بخریم؟

آیا فقط باید اتریوم و بیت کوین بخریم؟ ارزهای دیجیتال بسیار زیادی وجود دارند. انتخاب از میان آن‌ها به بودجه و اهداف شما بستگی دارد. ساده‌ترین  پاسخ به این سوال این است: بله. بهتر است ارزهای دیگری هم به جز اتریوم بخرید. هرچه تنوع بیشتری داشته باشید، بهتر است.

در ادامه به مرور سریع بهترین ارزهای دیجیتالی که می‌توانید برای خرید مورد توجه قرار دهید می‌پردازیم:

  • بایننس کوین. توکنی عالی برای استفاده در پلتفرم بایننس.
  • توکن BAT. برای استفاده در مرورگر بریو که روز به روز محبوب‌تر می‌شود استفاده میگردد.
  • لایت کوین: آن را در مقایسه با طلای بیت کوین، به مثابه یک نقره می‌دانند.
  • Beam. پروژه‌ای جدید ولی قوی که روی حفظ حریم شخصی با استفاده از فناوری دید بلاکچین (Mimblewimble) تمرکز کرده است. کیف پول‌های این توکن پروژه برای‌ اندروید، iOS و دسکتاپ در دسترس است.
  • نکسو. فقط با نگهداری آن می‌توانید به کسب درآمد بپردازید.

در حقیقت، بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال قبل از معرفی سکه‌های جدید روی پلتفرم خود، بررسی‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند. شما می‌توانید از این تائیدیه‌ها به عنوان مدرکی دال بر کیفیت سکه مورد نظر خود استفاده نمایید. در حال حاضر، بایننس بزرگترین صرافی دنیا است. در این صرافی بیش از ۱۰۰ مورد از بهترین ارزهای دیجیتال قابل ترید پیشنهاد شده است. پس حتما سری به سایت آن بزنید.

نتیجه‌گیری

آیا باید اتریوم بخریم؟ پاسخ ما به شما مثبت است. احساس و نبوغ ویتلیک بوترین تضمین کننده پیشرفت و بهبود اتریوم بدون توجه به اتفاقات پیش رو است. گروه تحت رهبری او توسط خودش انتخاب شده‌اند. بنابراین می‌توان آن‌ها را هم دارای ویژگی‌هایی چون شور و حرارت، نوآوری و حرفه‌ای بودن در کارشان دانست. چنین گروهی می‌توانند موجب تغییر در دنیای ما شوند. اتریوم ۲ گام بعدی را در توسعه فناوری بلاکچین و استفاده از قراردادهای هوشمند برداشته است. موسسه اتریوم از تخصیص ۳۰ میلیون دلار برای توسعه پلتفرم خود خبر داده است. بودجه‌ای که می‌تواند منجر به اتفاقات تازه در dAppها شود. پس فرصت خرید و سرمایه گذاری در اتریوم را از دست ندهید.

منبع: cryptomaniaks