ایکان (Akon) خواننده مشهور سنگالی امریکایی و نامزد جایزه گرمی (Grammy) که پیش از این در مورد ساخت یک شهر به نام ایکان سیتی (Akon City) در سنگال صحبت کرده بود، حالا فاش کرد فکر ساخت ارز دیجیتال ای کوین (Akoin) را هم در سر دارد. در ادامه این مطلب از کوین نیک قصد داریم در مورد جزئیات این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

زمانی که ایکان در طول سفر خود از داکار به پاریس قصد داشت ارز سنگال را به یورو تبدیل کند با ممانعت کارمند صرافی مواجه شد. کارمند صرافی به او گفت «متاسفانه ما این ارز را قبول نمی‌کنیم.»

ایکان در مصاحبه با بلومبرگ گفته است: «من قبل از پرواز زمان زیادی برای تبدیل ارز ملی سنگال به ارزهای دیگر نداشتم و با مقدار زیادی فرانک آفریقایی (CFA francs) که در بسیاری از کشورهای فرانسه زبان غرب افریقا از جمله سنگال مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌دانستم چکار کنم و جایی برای هزینه یا تبدیل کردن آن نداشتم.»

ایکان ۴۷ ساله در مصاحبه با بلومبرگ با ناراحتی اعلام کرد: «حقیقتاً این کار انرژی زیادی از من گرفت، ما باید ارز خودمان را داشته باشیم، اهمیت نمی‌دهم چقدر طول خواهد کشید ولی قصد داریم این مشکل را برطرف کنیم.»

همین موضوع باعث شد ایکان به فکر یک سرمایه‌گذاری جدید و عرضه ارز دیجیتال به نام ای کوین «Akoin» بیفتد که قرار است ارز محلی شهر ایکان سیتی یک منطقه ۲۰۰۰ هکتاری در سنگال باشد.

ارز دیجیتالی ای کوین (Akon)

ارز دیجیتالی ای کوین به عنوان ارز بومی ایکان سیتی استفاده خواهد شد

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در بیش از ۱۲۰۰ سال گذشته

به گفته جان کاراس (Jon Karas) رئیس و مدیر عامل ارز دیجیتال ای کوین در حالی که ارزهای دیجیتال دیگر نتوانسته‌اند به عنوان جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات محسوب شوند، ما امیدواریم ای کوین در سراسر قاره افریقا مورد پذیرش قرار بگیرد.

ایکان که اصلیت سنگالی دارد، در امریکا متولد شده است، اما دوران کودکی خود را در سنگال سپری کرد و سپس به نیوجرسی مهاجرت کرد. ایکان در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ و با انتشار اولین آلبومش یعنی « Trouble» به شهرت رسید و تا به حال ۳۵ میلیون نسخه از آلبوم‌های ایکان در سراسر جهان به فروش رفته است.

پس از شیوع ویروس کرونا و قرنطیه خانگی بسیاری از مردم باعث توجه بیشتر ایکان به ضرورت استفاده ارز دیجیتال شد، چرا که میلیون‌ها نفر در خانه حبس شده‌ بودند و امکان استفاده از پول نقد برای آن‌ها وجود نداشت.

ایکان که نام کامل او آلیوم دامالا بدارا ایکان تیام (Aliaume Damala Badara Akon Thiam) است درباره این موضوع گفته است:

«این موضوع نشان می‌دهد چرا ارز دیجیتال محصولی کاملا آینده‌نگر است و آینده‌ای که به سمت آن می‌رویم چگونه خواهد بود. در آینده ارزهای دیجیتالی وجود خواهند داشت که در سراسر جهان قابل استفاده خواهد بود و به ما امکان می‌دهند به راحتی به خرید و فروش و معامله بپردازیم. اما باید تلاش کنیم تا به یک هنجار تبدیل شود.»

ایکان اضافه می‌کند که او یکی از طرفداران پر و پا قرص ارزهای دیجیتال است و از سال ۲۰۱۴ روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است. ایکان همچنین گفت برنامه ویژه‌ای برای شهر ایکان ستی دارد و در اوایل سال جاری در مورد قرارد زمین برای ساخت این شهر با دولت سنگال به توافق رسیده است. البته جان کاراس گفته است که دولت سنگال در تامین بودجه این پروژه و همچنین پروژه ای کوین (Akoin) هیچ سهمی نخواهد داشت.

طبق وایت پیپر ارز دیجیتال ای کوین، ۱۰ درصد از کل عرضه این سکه در ابتدا برای فروش عمومی عرضه خواهد شد (البته این مقدار بسته به تقاضا ممکن است تغییر کند) و ۱۰ درصد هم در اختیار مدیران، مشاوران و دست اندرکاران پروژه خواهد بود. اما نمایندگان شرکت از افشای این که چند درصد از ارز دیجیتال ای کوین در اختیار خود ایکان خواهد بود خودداری کردند.

البته کاراس گفته است ای کوین به منظور یک ابزار سودمند (برای استفاده کاربردی) ساخته می‌شود نه فقط به عنوان یک سرمایه‌گذاری.

ایکان به کسانی قصد سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال ای کوین را دارند هشدار داده است که با دقت و اطلاعات کامل وارد این حوزه شوید و از بازاری که قصد دارید روی آن سرمایه‌گذاری کنید به شناخت کامل برسید و برای آنچه که به نفع شماست برنامه عملی داشته باشید.

منبع: bloomberg