طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه تجارت نیویورک، قراردادهای هوشمندی که در بخش معاملات و کسب و کارها صورت می‌گیرند، به منظور دستیابی به بالاترین حد پتانسیل و کارایی خود، نیاز به سنسورهای اینترنت هوشمند دارند. طبق این تحقیق، در صورت همبستگی کامل میان قراردادهای هوشمند و اینترنت اشیا در دنیای کسب و کار، دموکراسی برقرار خواهد شد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصین بلاک چین و تجارت دانشگاه نیویورک، در برخی از صنایع خاص، قراردادهای هوشمند اگر به اینترنت اشیا متصل نباشند، عملکرد و تاثیر محدودی خواهند داشت.

در این تحقیق که از ۲ دانشیار دانشگاه کسب و کار نیویورک به نام‌های هانا هالابوردا (Hanna Halaburda) و یانیس باکوس (Yannis Bakos)، ارائه شده، اعلام شده است که با کمک سننسورهای اینترنت اشیا (Internet of Things) می‌توان عملکرد قراردادهای هوشمند را چند برابر کرد.

رابطه قراردادهای هوشمند و اینترنت اشیا با ایجاد دموکراسی در دنیای تجارت

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر قراردادهای هوشمند به منظور ایجاد دموکراسی در زمینه کسب و کارها بود. دموکراسی به کمک قراردادهای هوشمند می‌تواند برای تمامی شرکا و مردمی که در یک تجارت نقش دارند، مفید واقع شود. هر چند، مانع بزرگی که از چنین امری جلوگیری می‌کند، به کارگیری قراردادهای هوشمند بدون تکنولوژی مناسب است.

هانا هالابوردا در این تحقیق شرح می‌دهد که اینترنت اشیا به منظور بهره‌گیری از حداکثر مزایای قراردادهای هوشمند در بخش معاملات، بسیار حیاتی است. یکی از مثال‌هایی که در این رابطه بیان شده، اجرای یک قرارداد هوشمند اما بدون کنترل کیفیت است.

اینترنت اشیا و بلاک چین

همکاری اینترنت اشیا و بلاک چین باعث تحول در دنیای کسب و کار خواهد شد

هانا هالابوردا برای شرح این مسئله، مثالی در خصوص فروش میوه بیان کرده است. یک قرارداد هوشمند بین شرکت توزیع کننده میوه و فروشنده بازار وجود دارد. با این که قرارداد هوشمند می‌تواند در این بین بسیاری از مشکلات قراردادی را به صورت خودکار حل کند، ‌اما در عین حال هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت توزیع کننده، میوه‌های با کیفیتی را به بازار برساند یا در ارسال و تحویل میوه به هر نحوی تاخیر و مشکلی وجود نداشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استفاده از بلاک چین در قراردادهای اجاره ای توسط شرکت خانه‌سازی ژاپنی

هرچند، زمانی که از سنسورهای اینترنت اشیا در این پروسه استفاده شود، یک قرارداد هوشمند قادر خواهد بود توجه بسیار بهتری به جزئیات داشته باشد و بر اساس کیفیت میوه، شیوه توزیع، بسته‌بندی، و ۱۰ها مسئله دیگر، مبلغ را برای شرکت توزیع کننده واریز کند. در نتیجه، هیچ یک از طرفین نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند و باید برای دریافت مبلغ خود و تکمیل قرارداد، به درستی کار خود را انجام دهند.

صرفه جویی ۳۰۰ میلیارد دلاری به کمک بلاک چین و اینترنت اشیا

تصمیم بر این که از قراردادهای سنتی یا قراردادهای هوشمند استفاده شود، بستگی به هزینه‌های قانونی دارد. در این تحقیق به این مسئله هم اشاره شده است. اگر هزینه‌ها بسیار پایین باشد، بنابراین استفاده از قراردادهای هوشمند چندان معنی ندارد، چرا که اجرای قراردادهای هوشمند هزینه‌بر است. اما در مواردی که هزینه استفاده از قراردادهای سنتی به صورت عادی بالا است، بنابراین می‌توان به جای آن، قراردادهای هوشمند را در کنار اینترنت اشیا به کار برد تا به بالاترین ارزش و کارایی در عملکرد و پروسه کارها دست یافت.

جالب است بدانید که طبق یک گزارش توسط Cointelegraph Consulting و VeChain ، مشخص شده است که ترکیب تکنولوژی بلاک چین و اینترنت اشیا، تا ۷ سال آینده می‌تواند حداقل به طور سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی داشته باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: انقلاب بلاک چین در اینترنت با ظهور اینترنت آزاد و بدون مرز وب ۳

شرکت IBM در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی FoodTrust خود، تکنولوژی بلاک چین را وارد فروشگاه‌های بزرگی نظیر Walmart، Carrefour و California Giant Berry Farms کرده است.

نظر شما در خصوص همبستگی میان اینترنت اشیا و بلاک چین چیست؟ آیا با کمک قراردادهای هوشمند و این تکنولوژی می‌توان در بازار دموکراسی ایجاد کرد؟‌ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Cointelegraph