برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در اسپانیا و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در اسپانیا

نام کشور به انگلیسی Spain
پایتخت مادرید (Madrid)
مساحت ۵۰۵٫۹۹۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۴۶٫۷۵۲٫۰۰۰ میلیون نفر
زبان اسپانیایی
واحد پول یورو (EUR)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری نشده
مساوی با ارز رسمی کشور غیر مجاز
ICO قانون گذاری نشده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال قانون گذاری نشده – مجاز مشمول مالیات
استفاده از بلاک چین قانون گذاری نشده

موقعیت اقتصادی و سیاسی کشور اسپانیا

اسپانیا، با نام رسمی پادشاهی اسپانیا، کشوری جنوب غربی اروپا است. اسپانیا کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی است. اسپانیا کشوری ثروتمند است که از این نظر در رتبه سیزدهم اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد. گردشگری،‌ معماری و هنر، از جمله صنایع برجسته این کشور محسوب می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در اتریش

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در اسپانیا

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، کمیسیون اوراق بهادار ملی و بانک مرکزی اسپانیا، در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که ارزهای دیجیتال در این کشور توسط هیچ آژانس قانون‌گذاری‌، منتشر، ثبت، دسته‌بندی، تایید و تصدیق نمی‌شود. بنابراین خرید هرگونه ارز رمزنگاری شده در کشور اسپانیا تحت هیچ شرایطی پشتیبانی و ضمانت نمی‌شود.

هدف اصلی از انتشار این بیانیه، هشدار به سرمایه‌گذاران برای آگاهی از ریسک‌ها یا کلاهبرداری‌های مرتبط با تراکنش‌های رمزارزها بوده است.

وضعیت ارزهای دیجیتال در اسپانیا
وضعیت قانون گذاری ارزهای دیجیتال در اسپانیا

البته دولت اسپانیا قصد ممنوعیت تمام و کمال ارزهای رمزنگاری شده را ندارد و در پی این است تا با ایجاد یک قانون‌گذاری مناسب، رفتاری دوستانه با این تکنولوژی پیش بگیرد. دولت اسپانیا قصد ندارد تا با ممنوعیت ارزهای دیجیتال، شرکت‌های مختلف را از کشور خود دور کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در انگلیس

در حال حاضر هیچ گونه قانون‌گذاری مشخصی در خصوص ارزهای دیجیتال در اسپانیا وجود ندارد، به جز این که رمزارزها به عنوان پول رسمی شناخته نمی‌شوند. دولت اسپانیا توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران کوچک دارد. به همین دلیل نسبت به عرضه اولیه سکه (ICO) هم حساسیت بالایی به خرج داده است.

همچنین در صورت هرگونه پولشویی و تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به منظور تروریسم اقتصادی، دولت اسپانیا مجازات بسیار سنگینی را برای شخص متخاطی در نظر خواهد گرفت.

مالیات در قانون گذاری ارز دیجیتال در اسپانیا

عواید سرمایه از فروش ارزهای دیجیتال توسط یک شخص ساکن اسپانیا، شامل مالیاتی بین ۱۹ تا ۲۳ درصد است. در صورت عبور عواید سرمایه شخص از ۵۰ هزار یورو، بالاترین درصد مالیاتی به آن تعلق خواهد گرفت.

دومین بانک بزرگ اسپانیا خدمات ارز دیجیتال را راه‌اندازی می‌کند

BBVA، دومین بانک بزرگ اسپانیا، با دارایی حدود ۸۴۰ میلیارد دلار، آماده ورود به عرصه خدمات ارز دیجیتال (تجارت و نگهداری) است.

این بانک اسپانیایی عرضه ارز دیجیتال خود را با کشور سوئیس آغاز می‌کند. سوئیس دارای قوانین نسبتاً جامعی در مورد دارایی‌های دیجیتال است که توسط سازمان نظارت بر بازار مالی کشور (FINMA) تنظیم شده است.

BBVA با نوآوری ارزهای دیجیتال غریبه نیست. این بانک از اولین موسسات مالی بود که در ژوئیه ۲۰۱۸ بلاکچین‌های دولتی و خصوصی را در یک تراکنش زنده ترکیب کرد. اما انجام پروژه خدمات ارز دیجیتال از طرف این بانک نشان می‌دهد که بازار ارزهای دیجیتال تا چه اندازه در حال رشد هستند

در سال ۲۰۱۸، BBVA مجبور شد جانب احتیاط را رعایت کرده و از یک شبکه آزمایشی استفاده کند، زیرا بانک‌های اروپا از هولد کردن اتر، رمز ارز بومی اتریوم، منع شده بودند. در کشور سنگاپور، یکی دیگر از مراکز نوآوری ارز دیجیتال، بانک DBS در ماه اکتبر تأیید کرد که قصد دارد به حوزه دارایی‌های دیجیتال نیز وارد شود.

خرید خانه و املاک در جزایر قناری با پرداخت بیت کوین امکانپذیر شد

پذیرش رمزارزها در صنعت املاک و مستغلات اروپا، به‌خصوص در اسپانیا در حال گسترش است. به تازگی یک آژانس پیشرو در جزایر قناری اعلام کرده است که پذیرش پرداخت ارزهای دیجیتال را آغاز کرده است. پذیرش پرداخت‌های بیت کوینی در جزایر قناری برای خرید املاک در راستای جذب بیشتر مشتریان بین‌المللی و رونق بازار املاک انجام شده است. استدلال این شرکت این است که گروهی از متخصصان اظهار داشته‌اند که بیت کوین در حال تبدیل شدن به «ارز اصلی» مبادله در سطح جهان بوده و از این رو، این شرکت به دارایی‌های دیجیتال علاقه‌مند شده است. 

این آژانس می‌گوید که ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال از هرگونه مداخله دولت جلوگیری کرده و روند کار را آسان می‌کند. پذیرش پرداخت‌های ارزهای دجیتال توسط این آژانس املاک بخشی از استراتژی تقویت روند رو به رشد بازار مسکن در جزایر اسپانیاست. همچنین، یک پلتفرم دیگر املاک و مستغلات در اسپانیا، Idealista، اولین ملک خود را برای فروش با ارزهای دیجیتال عرضه کرد. این عرضه کاملاً آنلاین است و هرکسی که بخواهد این آپارتمان در بارسلونا را بخرد باید بیت کوین پرداخت کند. 

منبع: Global Legal Insights