با وجود ناپایداری و تزلزل قیمت‌ها، تقاضا برای استیبل کوین ها افزایش قابل توجهی داشته است.

با شرایطی که ویروس کووید ۱۹ برای دنیا به وجود آورد و رشد ناگهانی بیت کوین پس از آرامش چند ماهه خود، استیبل کوین‌ها هم شروع به رشد و پیشرفت کرده‌اند. به لطف ثباتی که برای سهام‌داران ایجاد می‌کنند و افزایش تقاضایی که در پلتفرم‌های وام‌دهی غیر اقتصادی به وجود آمده، استیبل کوین‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در حال رشد هستند. به خصوص که در این بین استیبل کوین تتر (USDT) به خوبی از این فرصت نهایت بهره را می‌برد.

با توجه به گزارشی که توسط شرکت تحقیق و داده‌های ارزهای دیجیتال Messsari منتشر شده، استیبل کوین تتر به زودی تبدیل به ارز دیجیتالی خواهد شد که از نظر تراکنش‌های دلاری بزرگ‌ترین حجم تبادلات روزانه را از آن خود خواهد کرد. طبق تحلیل‌های انجام شده توسط این شرکت، دیر یا زود این اتفاق برای تتر رخ خواهد داد. در این تحقیق آمده است:

تتر می‌تواند تا ماه آگوست حجم تراکنش‌های بیت کوین را مال خود کند. اگر نه، به هر حال خیلی زود این اتفاق رخ خواهد داد. استیبل کوین‌ها به طور جمع، در حال حاضر توانسته‌اند از حجم تراکنش‌های بیت کوین سبقت بگیرند.

رشد قابل توجه استیبل کوین تتر در برابر بیت کوین با افزایش تقاضا برای استیبل کوین ها

ارزش تراکنش‌های روزانه بیت‌کوین در مقابل تتر

در حالی که تتر و برخی دیگر از استیبل کوین‌های وابسته به دلار مانند استیبل کوین بایننس و USD Coin از پیشگامان ترقی استیبل کوین‌ها بوده‌اند، با این حال حتی استیبل کوین‌های وابسته به کالا هم توانسته‌اند این اواخر رشد کنند. گزارش شده است که نسخه جدید تتر با پشتیبانی از طلا که Tether Gold نام دارد (XAUT) با افزایش تقاضای قابل توجهی همراه بوده و دلیل آن، افزایش بسیار بزرگ طلا در این اواخر قلمداد شده است.

افزایش عرضه با رشد قابل توجه تقاضا برای استیبل کوین

با وجود این که حجم داد و ستد استیبل کوین‌ها در طول تابستان در کنار دیگر ارزهای رمزنگاری شده حرکت چندان قابل توجهی نداشت، در چند روز اخیر با تقاضا برای استیبل کوین هایی مانند تتر و مخصوصا استیبل کوین بایننس (BUSD) مواجه هستیم.

حجم معاملات استیبل کوین‌ها با پشتیبانی از دلار

حجم معاملات استیبل کوین‌ها که با دلار پشتیبانی شده‌اند

اگر چه حجم معاملات و تقاضا برای استیبل کوین ها افزایش پیدا کرده است، اما هنوز از بالاترین رکورد خود در ماه مارس فاصله دارند. هرچند، سرمایه‌داری جمعی تمامی استیبل کوین‌هایی که با ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند، به طور مداوم سیر صعودی را تجربه‌ کرده‌اند. تنها در ۳ ماه دوم سال ۲۰۲۰، استیبل کوین‌ها با رشدی ۳٫۸ میلیارد دلاری، به بیش از ۱۳٫۴ میلیارد دلار رسیده‌اند.

استیبل کوین تتر به تنهایی ۱۱ میلیارد از ۱۳٫۴ میلیارد دلار حجم استیبل کوین‌ها را برعهده داشته است. حتی در بازه‌ای از زمان، تتر توانست ریپل را هم شگفت‌زده کند و به جایگاه سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار دست پیدا کند.

پس از تتر، کوین USD Coin شرکت سرکل (Circile) دومین استیبل کوین بزرگ بازار محسوب می‌شود که توانسته پس از تتر اولین ارزی باشد که ارزش بازار ۱ میلیارد دلار را رد کرده است. از طرفی دیگر، کوین پلتفرم بایننس (Binance USD) به سریع‌ترین رشد استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۲۰ تبدیل شد.

چرا تقاضا برای استیبل کوین ها رو به افزایش است؟

در خصوص تقاضا برای استیبل کوین ها، از آن جایی که این ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شوند، به عاملی برای حفظ سرمایه با توجه به اتفاقات گسترده سال ۲۰۲۰ تبدیل شده‌اند. موسس شرکت Sega Monetary Technogoies در خصوص دلیل افزایش تقاضا برای استیبل کوین ها گفته است:

عنصر مجذوب کننده استیبل کوین‌ها ساده است: آن‌ها با وعده ثبات آمده‌اند. با وجود آشفتگی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ رخ داده، فابل درک است که چرا یک استیبل کوین در دنیای ارزهای دیجیتال تا این حد مورد توجه واقع شده است.

از زمان عبور قیمت بیت کوین به بیش از ۱۱ هزار دلار، جریان ورودی تبادلات برای تتر در صرافی‌ها هم رشد پیدا کرد. از طرف دیگر، رشد قابل توجه استیبل کوین‌ها و ارزشی که امروزه پیدا کرده‌اند، از سوی کاربرانی که قصد حواله‌ یا انتقال پول را داشته‌اند رقم نخورده است، بلکه کاربری اصلی استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۲۰، تبادلات داخلی و درون شبکه‌ای بوده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: استیبل کوین و ارز دیجیتال ؛ ارزهای ثابت می توانند جای ارزهای دیجیتال را بگیرند؟

چالش‌ها و ریسک‌های استیبل کوین‌ها

در حالی که استیبل کوین‌ها تماماً حرکتی صعودی داشته‌اند، همچنان چالش‌ها و خطراتی در خصوص آن‌ها وجود دارد. برای مثال، استیبل کوین‌های وابسته به دلار، ۲۸ درصد از ارزش خود را پس از چاپ پول توسط بانک مرکزی آمریکا از دست داده‌اند.

استیبل کوین‌ها تا زمانی قدرتمند هستند که دارایی پشتیبان آن‌ها همچنان قدرتمند باقی بماند. یکی دیگر از مسائلی که استیبل کوین‌ها با آن رو به رو هستند، مسئله قانون‌گذاری است. مخصوصا که ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی برخی کشورها مانند چین در حال گسترش است، اولین ارزهایی که گریبانگیر خواهند شد، استیبل کوین‌ها هستند. در عین حال دولت کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، دیدگاهی منفی نسبت به ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها دارند. حتی ارزهایی مانند لیبرا فیسبوک به همین دلایل شاید هیچگاه توانایی ورود به بازار را نداشته باشند.

مسئله دیگر، متمرکز بودن استیبل کوین‌ها است. در صورتی که در آینده مشکلی امنیتی رخ دهد، پشتیبانی از سوی دلار یا دیگر ارزهای فیات به حد کافی وجود نداشته باشد، نقدینگی کم باشد یا حتی اعتماد به شرکت‌های تولید کننده استیبل کوین‌ها از بین برود، پیامدهای ناخوشایندی در کمین دارندگان این نوع از ارزهای دیجیتال خواهد بود.

نظر شما در مورد افزایش تقاضا برای استیبل کوین ها چیست؟ آیا آینده روشنی برای این رمزارزها می‌بینید؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: CoinTelegraph