اخیرا تعداد ارزهای دیجتال بسیار زیاد شده و هرکدام دارای ویژگی‌های خاص و متفاوتی هستند. اما یک بخش از این حوزه، یعنی استیبل کوین ها، به‌سرعت رو به افزایش است. حجم بازار تتر، که مهم‌ترین استیبل کوین است، از ابتدای سال ۲۰۲۰ صددرصد با افزایش روبه‌رو شده و از مقدار ۴/۱ میلیارد دلار به ۹/۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین، در سال ۲۰۱۹ نیز با این رشد صددرصدی مواجه شده بود. به‌طور کلی به نظر می‌رسد تقاضا برای این توکن‌های مبتنی بر ارزهای فیات، به طرز چشمگیری در حال افزایش است و حجم بازار استیبل کوین ها به بیش از ده میلیار دلار رسیده است. این موضوع آنجایی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تا قبل از سال ۲۰۱۴، یعنی سال شروع به‌کار تتر، حجم بازار استیبل کوین ها صفر بود و فقط در عرض ۶ سال به چنین رشدی رسیده‌اند. در این مطلب دلیل محبوبیت استیبل کوین ها را مورد بحث قرار داده‌ایم و به چرایی ادامه‌دار بودن این روند پرداخته‌ایم. با کوین‌نیک همراه باشید.

ابتدا اجازه دهید چند آمار از وضعیت کنونی استیبل‌ کوین ها ارائه کنیم. تتر با در دست داشتن حجم بازاری معادل ۹/۲۱ میلیارد دلار، بزرگترین استیل کوین است و رتبۀ دوم در اختیار یواس‌دی کوین (USD Coin) است، با حجم بازار ۰/۷۳ میلیارد دلار. در ادامۀ لیست این استیبل کوین‌ها را مشاهده می‌کنیم: پاکسوس استاندارد (Paxos Standard) با حجم بازار ۰/۲۵ میلیارد دلار، بایننس یواس‌دی (Binance USD) با حجم بازار ۰/۱۶ میلیارد دلار، ترو یو‌اس‌دی (True USD) با حجم بازار ۰/۱۴ میلیارد دلار، دای (Dai) با حجم بازار ۰/۱۳ میلیارد دلار، اچ‌یو‌اس‌دی (HUSD) با حجم بازار ۰/۱۲ میلیارد دلار و ای‌یواس‌دی (sUSD) با حجم بازار ۰/۰۱ میلیارد دلار.

حجم بازار کل این استیبل کوین ها ۱۰/۷۵ میلیارد دلار می‌شود، یعنی چیزی حدود ۴ درصد از کل حجم بازار رمزارزها.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر و تسلط بر فضای استیبل‌کوین

روند استیبل کوین ها را می‌توانید در نمودار سایت Messari مشاهده کنید. در بالای نمودار تمام این رمزارزها به تفکیک نشان داده شده و روند رو به رشد آنها نسبت به زمان کاملا قابل مشاهده است. در این نمودار واضح است که در ماه مارس امسال حجم بازار این استیبل کوین‌ها دچار یک پرش بی‌سابقه‌ای شده و تا به امروز بدون هیچ وقفه‌ای به روند رو به رشد ادامه داده‌اند.

این پرش ناگهانی با شروع گسترش ویروس کرونا و به طبع آن بحران اقتصادی تقریبا همزمان است. به طور قطع نمی‌شود گفت طبق چه مکانیزمی بحران اقتصادی جهانی باعث افزایش تقاضا برای استیبل کوین ها شده، اما می‌شود چند تئوری را در نظر گرفت.

اول اینکه ارزهای فیات تمام کشورها در حال ضعیف شدن هستند، به طور مثال ارزهای فیات لبنان و ونزوئلا رو به فروپاشی دارند. همچنین، چند بانک در کشورهای مختلف ورشکسته شده‌اند. احتمالا افزایش تقاضا برای استیبل کوین‌های از سوی افرادی صورت گرفته که با وجود بانک‌های ورشکسته و ارزهای فیات تضعیف شده به‌دنبال حفظ سرمایه‌شان هستند.

یکی دیگر از احتمالات این است که علاقۀ سرمایه‌گذران به حوزۀ ارزهای دیجیتال بیشتر شده و ورود این افراد به این حوزه به‌سرعت در حال افزایش است. این افراد بدین منظور استیبل کوین می‌خرند که به‌سرعت ارز دیجتال مدنظرشان را با قیمت مناسب خریداری کنند. از طرفی رشد سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجتال می‌تواند به‌علت هاوینگ ماه مِی باشد و انتظار می‌رود آخر امسال نیز به‌علت هاوینگ جهش دیگری را نیز شاهد باشیم. همچنین، فرار سرمایه‌گذاران از بحران اقتصادی و پیدا کردن راه چاره‌ای برای حفظ سرمایه‌شان، از دیگر دلایل افزایش حجم بازار ارزهای دیجیتال است.

اگر بخواهیم نگاه کلی به این پدیده داشته باشیم، باید این نکته را در نظر گرفت که دلیل علت اصلی رشد سریع استیبل کوین‌ها این است که استفاده از آنها بسیار راحت‌تر از ارزهای فیات مرسوم است. اگر شما بخواهید یک ارز فیات را در یک صرافی سپرده و یا از آن برداشت کنید، چندین روز طول می‌کشد. این موضوع موجب می‌شود زحمت کار بیشتر شود و شما را از یک ترید حرفه‌ای دور می‌کند.

از سوی دیگر، شما می‌توانید در ثانیه استیبل کوین را در یک صرافی سپرده کرده و یا از آن برداشت کنید و با استفاده از این توکن‌ها می‌توانید دقیقا در همان لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید یک ارز دیجیتال بخرید، ترید را انجام دهید. این کار بسیار راحت‌تر از استفاده از ارزهای فیات است که برای یک ترید ساده باید زمان زیادی منتظر بمانید.

و در آخر اینکه، استیبل کوین ها تا چندی دیگر جای ارزهای فیات مرسوم را در حوزۀ رمزارزها خواهند گرفت، چراکه به هنگام ترید به‌صورت خودکار تبدیل می‌شوند و سریع و راحت هستند. این توکن‌ها برای کسانی که تریدهای حرفه‌ای انجام می‌دهند، می‌تواند تفاوت اساسی‌ای بین ضررها و سودهایشان در مقابل ارزهای فیات ایجاد کنند. نهایتا اینکه، احتمالا افزایش حجم بازار استیبل کوین ها در بلندمدت ادامه خواهد داشت و کاربران حوزۀ ارزهای دیجیتال بیشتر و بیشتر ارزهای فیات را کنار بگذارند و به سمت این دارایی دیجیتال خاص سوق پیدا کنند.

منبع: BitcoinNews