STO چیست ؟ این سوال کوتاه، جواب به شدت مفصلی دارد. به صورت مختصر، STO عرضه توکن اوراق بهادار است. اوراق‌ بهاداری که تبدیل به توکن‌ها برای ورود به دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتالی شده‌اند و جدیدترین راه جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری هستند. اما برای پاسخی مفصل‌تر به سوال STO چیست با ما در این مطلب کوین نیک همراه باشید.

در سال ۲۰۱۷ بود که ICO یا «عرضه اولیه سکه» با اولین قدم‌های خود توانست تاثیری بزرگ روی دنیای استارتاپ‌ها و تامین مالی آن‌ها بگذارد. در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بیش از ۱۴ میلیارد دلار از این طریق روی پروژه‌های بلاکچین توسط سرمایه‌گذاران به منظور بهره‌وری از قدرت سیستم رمزنگاری شده و محدودیت‌های کمتر، به جریان افتاده بود.

هر چند که این نوع از شیوه سرمایه گذاری نتوانست بیشتر از یک سال دوام بیاورد اما تاثیر این نوع جدید از سرمایه گذاری جمعی سال‌های سال پا برجا خواهند ماند، چرا که در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، استارتاپ‌ها برای موفقیت، چشم بیشتری به توکن‌ها و قدرت و ویژگی‌ آن‌ها نسبت به بانک‌ها دوخته‌اند. اما مسئله این است که ICO یک سری محدودیت‌های خود را داشت و شرکت‌ها باید یک سری از اعمال امنیت سازی استاندارد را که توسط سازمان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تعیین شده بود پشت سر می‌گذاشتند؛ مراحلی که تا حد زیادی نقش و تاثیر امنیت و رمزنگاری بلاکچینی را کم فروغ می‌کرد.

این رویه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا در برابر ICO پیش گرفت، عملا فرق میان توکن‌های اوراق بهادار و توکن‌های ابزاری را از بین برده بود. برای تمامی اهداف و مقصودها در زمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد استارتاپ، نیاز به ارائه توکن‌های جدیدی است که با قوانین امنیتی فدرال مطابقت داشته باشد و در عین حال ویژگی‌های استفاده از آن‌ها در شبکه بلاکچین را نیز از دست ندهد؛ طبیعتا همین امر باعث طلوع یک الگوی جدید شده است که STO یا عرضه توکن اوراق بهادار نام دارد. در این مطلب به تعریف STO چیست و نقاط قوت آن می‌پردازیم.

STO چیست و چه کاربردی دارد

توکن اوراق بهادار

عرضه توکن اوراق بهادار

توکن اوراق بهادار (Security Token Offering) تعریف به شدت گسترده‌ای دارد. اما به طور کلی، این توکن‌ها وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند و می‌توانند با ایجاد اقتصادی پویا، هم سرمایه گذاری و هم جمع آوری سرمایه برای استارتاپ‌ها را به راحتی مهیا می‌کنند. یک توکن اوراق بهادار می‌تواند هر نوع ارز رمزنگاری شده را که سهام، سود یا هر گونه عملی که منجر به سود شود را در بر بگیرد.

اگر چه ICOها سعی در دور زدن این تعریف داشتند، اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از تست‌هایی به نام هاوِی (Howey) برای شناسایی ICOهایی که از قوانین امنیتی پیروی می‌کنند استفاده کرده است. طبق تست‌های هاوی، یک توکن رمزنگاری شده که روی پول یا روی یک شرکت و پروژه سرمایه گذاری کرده باشد یا به هر حال استفاده از آن به نحوی باشد که انتظار سود در آن ایجاد شود، یک توکن اوراق بهادار شناخته می‌شود. امیدوارم تا اینجا تا حدودی به پاسخ سوال STO چیست رسیده باشید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چرا خرید بیت کوین بهترین راه سرمایه گذاری است؟

عرضه توکن اوراق بهادار (STO) در برابر عرضه سکه اولیه (ICO) تفاوت‌های اساسی

زمانی که این سوال پیش می‌آید STO چیست و چه تفاوتی با ICO دارد، سرمایه‌گذاران به دنبال ویژگی‌های مثبت جدید هستند. بر خلاف ICO، یک توکن اوراق بهادار اساسا یک قرارداد سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های اساسی و واقعی است. به این معنی که این دارایی شامل تمامی ویژگی‌های یک اوراق بهادار است که در آن ارزش واقعی پولی وجود دارد. یکی از ویژگی‌های مهم عرضه توکن اوراق بهادار (STO) به نسبت ICO این است که، با بندهای واقعی پشتیبانی شده‌اند و همچنین از دستورالعمل کمیسیون بورس و اوراق بهادار کاملا پیروی می‌کنند.

یک ICO، در دستی دیگر از نظر تکنیکی تضمین نشده است. منتشر کنندگان این ICOها، سعی کرده‌اند تا با دور زدن نیازهای نظارتی کار خود را پیش ببرند. درست بر خلاف عرضه توکن اوراق بهادار که چنین مشکلی را شامل نمی‌شود. به طور کلی، عرضه توکن اوراق بهادار نه یک ICO است و نه عرضه سهام عمومی به نوعی می‌توان گفت STO شامل هر دو مدل جذب سرمایه می‌شود و ویژگی‌های مثبت آن‌ها را در بر دارد.به نظر شما STO چیست؟

در هنگام انقلاب بازار ICO، صنعت بلاکچین، چارچوب SAFT (توافق ساده برای توکن آینده) را شکل داد و هدف آن تامین ضمانت از توکن‌های اوراق بهادار تنها برای استفاده در سرمایه‌گذاری‌های معتبر بود. SAFT طراحی شد تا تاییدیه‌ی سرمایه‌گذاران را ساده و معتبرسازی کند. هر چند که با افزایش چشم انداز این روش، این مدل سرمایه گذاری زندگی کوتاهی را تجربه کرد. زمانی که بازار ICO شکست خورد، دیگر نیازی به SAFT نبود.

البته سرمایه گذاری در توکن‌های کاربردی یا توکن‌های ابزاری در مدل ICO، نیازی به اعتبارسنجی نداشتند و همین موضوع بود که باعث محبوبیت آن‌ها شد. به این معنی بود که تقریبا هر شخصی می‌توانست در خرید و فروش ارزها دخیل باشد و با کمترین نیازهای سرمایه‌گذاری، کار خود را انجام دهد اما ریسک بالا، بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی و سرمایه گذاران کوچک را از این مسئله دور کرده بود.

یک اکوسیستم تازه در سرمایه‌گذاری با STO چیست

زمانی که یک شرکت بخواهد یک توکن اوراق بهادار (STO) منتشر کند تا سود سرمایه‌گذاران را تهیه کند، این شرکت باید این چهار ستون را در کسب و کار یا سرمایه‌گذاری خود رعایت کند:

حقوقی: به منظور حاصل شدن اطمینان از مطابقت STO، یک شرکت نیاز دارد تا با چارچوب نظارتی یک کشور همکاری کند. اگر در این کار یک شرکت با شکست یا دور زدن رو به رو شود، احتمال این که تنظیم کنندگان در نهایت مجبور به خاتمه دادن به پروژه‌ها باشند بسیار زیاد است چرا که این شرکت دقیقا همان راهی را پیش گرفته است که ICO به صورت غیر قانونی پیش گرفته بود.

پلتفرم صدور: به منظور عرضه توکن اوراق بهادار و جذب سرمایه‌گذاران احتمالی، یک شرکت باید به دنبال یک پلتفرم انتشار و طراحی شده برای STO باشد. برخی از این نوع پلتفرم‌های انتشار توکن‌های اوراق بهادار را می‌توان به Polymath، Swarm و Secirrency اشاره کرد.

متولی: نیاز برای وجود متولی در دورانی که STOها رو به محبوبیت هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت‌های عرضه کننده، پیش از هر چیز باید به دنبال یک متولی برای دسته بندی توکن‌های دیجیتالی خود باشند. سرویس‌های متولی معمولا همراه با پلتفرم‌های صدور ارائه می‌شوند.

صرافی‌ها: شرکت‌هایی که توکن اوراق بهادار صادر می‌کنند، می‌توانند فقط صرافی‌های تنظیم شده را فهرست کنند. این یکی از سریع‌ترین بخش‌های گسترش یافته در این بازار است که از اهمیت بالایی برای سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مشتریان برخوردار است. صرافی‌های آنلاینی نظیر tZero یا Blocktrade از همین حالا به پشتیبانی توکن اوراق بهادار پرداخته‌اند.

STO چیست کاربردش چیست

توکن اوراق بهادار و مزایای آن

مزایای توکن‌های اوراق بهادار

از نگاه سرمایه‌گذاران، یک توکن اوراق بهادار دارای چند برتری قابل توجه نسبت به جذب سرمایه ICO است. پیش از هر چیزی، STOها از ریسک سرمایه‌گذاری بسیار کمتری برخوردار هستند، چرا که آن‌ها توسط تنظیم کنندگان فدرال تایید شده‌اند. در ایالات متحده آمریکا، این حرف به این معنی است که باید در مورد شفافیت کاری خود، مقررات کمیسیون اوراق بهادار آمریکا را کاملا رعایت کنند. در همان حال، STOها همچنان بسیاری از مزایای ICOها را حفظ کرده‌اند که شامل کاهش هزینه‌ها و دسترسی ساده‌ است و به این دلیل که آن‌ها تنظیم و کنترل می‌شوند، STOها باعث شده‌اند تا درها به سوی سرمایه‌گذاران سازمانی که در شرایط قبلی حاضر به سرمایه‌گذاری نبودند، کاملا باز شود.

یک چارچوب نظارتی در توکن‌های اوراق بهادار به این معنی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند نگرانی کمتری در مورد کلاهبرداران و پروژه‌های جعلی که وارد بازار مدل ICO شده بودند داشته باشند. همچنین زمانی که وثیقه‌ها در این مدل به توکن تبدیل شوند، اجازه می‌دهد تا مدیریت بخشی از مهره‌های اصلی سرمایه و کسب و کار را در اختیار بگیرد. این حرف به این معنی است که به سرمایه‌گذاران اختیارات متنوع‌تری داده می‌شود، آن هم با کاهش هزینه‌های به مراتب بیشتر. به طور کلی، تمامی مزایای توکن‌های اوراق بهادار این شرایط را به وجود آورده‌اند تا موقعیت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران کوچک‌تر شکل بگیرد.

معایب توکن‌های اوراق بهادار

اگر چه مقررات موجود در توکن‌های اوراق بهادار به عنوان یک مزیت از نگاه سرمایه گذاران شناخته می‌شوند، از طرفی دیگر، تطابق با مقررات تعیین شده به طور نسبی برای عرضه کنندگان توکن‌ پیچیده است. دقیقا به همین دلیل است که بازار STO با سر و صدای کمتری کار خود را نسبت به ICO آغاز کرده است. در حقیقت، در هیاهوی ICO، بسیاری از کمپانی‌های بلاکچین از فروش توکن‌های خود در آمریکا به دلیل مقررات پیچیده و نیاز به شناسایی به عنوان یک اوراق بهادار خودداری کرده بودند.

همچنین یکی دیگر از دلایل سر و صدای کمتر توکن اوراق بهادار، عدم وجود صرافی‌های مناسب به منظور تسهیل ارائه توکن اوراق بهادار است. حتی مشهورترین صرافی‌های اوراق بهادار مانند tZERO به تازگی کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند و بسیاری از صرافی‌های مشهور دیگر هنوز هیچ صحبتی از پشتیبانی STO به میان نیاورده‌اند. این امر به این معنی است که توکن اوراق بهادار هنوز یک محصول جانبی در این بازار است. از طرفی دیگر، استفاده از چنین روشی در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است که از میان آن‌ها حتی می‌توان به کره جنوبی و چین اشاره کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ارزهای دیجیتال مهم پس از بیت کوین

۱۰ دلیل که STOها می‌توانند بازار رمزارزها و جذب سرمایه را تغییر دهند

۱. اعتبار

توکن‌های اوراق بهاداری که دستورالعمل‌های فدرال را دنبال می‌کنند و توسط کمیسیون اوراق بهادار تایید می‌شوند، به سرعت اعتبار کسب می‌کنند و بسیاری از کارها و موانع کاری دردسرساز را از پروژه خود دور می‌کنند. به این معنی که سرمایه گذاران می‌توانند زمان کمتری را برای بررسی قانونی بودن کارها و یا مردمی که در پروژه دخیل هستند صرف کنند و زمان خود را بیشتر از هر حالت دیگری روی مدل کسب و کار خود بگذارند.

۲. از بین بردن مشکلات رمزارزها

افزایش کنترل و نظارت و همچنین اعتبارسازی، باعث شده است تا برخی از مشکلات یا به طور بهتر، لکه‌هایی حول محور ارزهای دیجیتال برای برخی از سرمایه‌گذاران سنتی حذف شود. همین امر باعث می‌شود تا بازار و بازیکنان جدیدی در این بازار شکل بگیرند. سرمایه گذارانی که روی اختیارات سازمانی به مراتب بیشتری سرمایه خود را واریز می‌کنند، باید فراتر از آینده بیت کوین و سرویس‌های حضانتی فکر کنند و روی بهتری به STOها نشان دهند.

۳. سرمایه گذاری کوچک

یکی از فریبنده‌ترین و جالب توجه‌ترین ویزگی ICO، موانع کوتاه‌تری است که شامل حال سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر بازارهای بزرگ می‌شود. توکن‌های اوراق بهادار می‌توانند با پیشروی در خط اصلی سرمایه‌گذاری کوچک، اجازه دادن به مردم بیشتری در مشارکت استارتاپ‌ها، وارد این بازار شوند و از ریسک بسیار کمتر و هزینه پایین‌تر، به رشد این بازار کمک کنند.

۴. معامله به صورت اوراق بهادار

پلتفرم‌هایی نظیر tZero در تلاش هستند تا این اطمینان را ایجاد کنند که توکن‌های اوراق بهادار دارای فضایی برای معامله باشند و سرمایه‌گذاران نگرانی از بابت مکانی برای تبادل دارایی‌های خود نداشته باشند. به این معنی که ارزهای رمزنگاری شده به صورت اوراق بهادار تبادل شوند، به صاحبات خود مالکیت بدهند و حق تخصیص رای و مهره‌های موجود در این بازار را داشته باشند. این امر حتی ممکن است باعث بازگشایی دره‌هایی شود که یک روز، STOها شامل ذخیره‌ها و بازنشستگی‌هایی بدون پرداخت مالیات شوند.

۵. مالکیت واقعی مهره‌های اساسی

در حالی که توکن‌های ابزاری (Utility Tokens) در ابتدا قرار بود که برای سرمایه گذاران دسترسی به محصول و سرویس‌ها را فراهم کنند، اما این توکن اوراق بهادار است با شفافیت کامل مالکیت واقعی را تحت مهره‌های اساسی در یک سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. اگر شما در اموال STO سرمایه گذاری کنید، که یک سرمایه گذاری مجازی است، در حقیقت مالکیت واقعی سرمایه را به صورت فیزیکی در اختیار دارید.

۶. مالکیت و انطباق قابل برنامه‌ریزی

توکن‌های اوراق بهادار ذاتا قابل برنامه ریزی هستند. همچنین این ویژگی به این معنی است که هیچ نوع محدودیتی در نوع قوانین و سیستم‌هایی که توکن‌های اوراق بهادار را روی میز می‌گذارند وجود ندارد. مدل سرمایه گذاری ICO هیچ گاه چنین سطحی از پختگی را در خود نداشت.

۷. نرخ موفقیت بالا

در حالی که بسیاری از ICOها ورشکست شده‌اند یا در حال خروج از کسب و کار هستند، رکورد‌های اولیه از STOها نشان از موفقیت مثبت این مدل دارد. طبق یک ارزیابی، توکن‌های اوراق بهادار در حال حاضر نرخ موفقیت ۹۹ درصد را تجربه می‌کنند. در حالی که ICOها به ندرت توانسته‌اند اوراق سفید خود را به فروش برسانند، STOها می‌توانند یک چیز واقعی را به سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها ارائه دهند.

۸. ثبات در کاهش هزینه‌ها

تکنولوژی بلاکچین باعث شده است تا نیاز به واسطه‌ها و دلال‌های گران قیمت بسیار کاهش پیدا کند و باعث شود هزینه آن‌ها در جیب سرمایه گذاران باقی بماند. این ویژگی کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری به لطف حضور تحت مدل STO تقویت شده است و به آن قابلیت تطابق قابل برنامه‌ریزی و ویژگی مالکیت می‌دهد.

۹. تمرکز زدایی همچنان در این مدل باقی است

همانطور که کمیسیون اوراق بهادار آمریکا بیان کرده است،‌ مقررات تاثیرگذار توکن‌های اوراق بهادار متحمل مواردی که به اندازه کافی از سیستم تمرکز زدایی برخوردار هستند نمی‌شود. از این موارد می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد. بنابراین ارزهای غیر متمرکز هیچ جا نخواهند رفت و امنیت آن‌ها برای صاحبان پا برجا خواهد ماند.

۱۰. افزایش خلاقیت

یک اکوسیستم تنظیم شده برای توکن‌سازی اوراق بهادار، قادر است درهایی را به منظور خلاقیت‌های بزرگ‌تر در محدوده بلاکچین افزایش دهد. یک محیط خلاق‌تر، به این معنی است که موقعیت‌های به مراتب بهتر و بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود و می‌تواند بیش از پیش پول‌ساز باشد.

سخن آخر STO چیست

دیگر خبری از مدل ICO نیست، اما عصر توکن سازی یا مجازی سازی اوراق بهادار تازه آغاز شده است و ICO مانند نوری بود که این دنیای ناشناخته را به دید جهانیان نشاند STO چیست . طبق نظر تحلیل‌گران، توکن سازی اوراق بهادار این پتانسیل را دارد تا همان کاری را در حق مالکیت انجام دهد که دیجیتالی شدن محتوا باعث دگرگونی دنیای مدیا شد. این الگوی جدید روی همه چیز تاثیر خواهد گذاشت. از عرضه استاندارد محصولات و سهام گرفته تا دیگر انواع کسب و کارهای تازه. آیا پاسخ STO چیست را یافته باشید.