معرفی سوشی سواپ نشان داد که حوزه دیفای بیش از حد گسترده است. وقایع جنجالی پیرامون این پروژه که تنها طی چند هفته‌ از زمان راه‌اندازی آن رخ داد، اشتهای بسیاری را در حوزه دیفای از بین برد. با این حال، سوشی سواپ بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بازده اولیه سالانه بیش از ۲۵۰۰ درصد بابت وجوه سپرده شده تنها بخش کوچکی از قضیه است. سوشی سواپ زمانی به طور موقت به بزرگترین پروتکل دیفای در بازار تبدیل شد و همچنان در لیست ۵ رمز ارز برتر این حوزه قرار دارد (اگرچه به طور رسمی رتبه‌بندی نشده است). توکن سوشی نیز در صرافی بایننس لیست شده و این پروتکل اخیراً توسط یک شرکت معتبر در حوزه ارز دیجیتال در اختیار گرفته شده است. در پایان این مقاله، به ارزش سوشی سواپ پی خواهید برد و با راه های خرید ارز دیجیتال سوشی آشنا خواهید شد.

سوشی سواپ را چه کسی ساخته است؟

سوشی سواپ توسط دو توسعه‌دهنده ناشناس به نام‌های 0xMaki و شف (سرآشپز) نومی (Chef Nomi) ساخته شد. در تاریخ ۲۶ آگوست، شف نومی یک پست در وب سایت Medium منتشر کرد که در آن جزئیات پروتکل سوشی سواپ توضیح داده شده بود. این پست 0xMaki را ترغیب کرد تا به سوشی سواپ بپیوندد.

سازندگان ارز دیجیتال سوشی

0xMaki سمت چپ و شف نومی سمت راست

0xMaki که یکی از اولین شرکت‌کنندگان بود، با شف نومی خیلی صحبت کرد و در نتیجه هم بنیانگذار سوشی سواپ شد. گفته می‌شود که در زمان عرضه سوشی سواپ در مجموع حدود ۵ توسعه‌دهنده در حال کار روی این پروژه بودند.

با اینکه که اطلاعات زیادی در مورد 0xMaki یا شف نومی در دست نیست، 0xMaki اخیراً در مصاحبه‌ای تأیید کرد که شف نومی در جایی در آسیا مستقر است. از آنجایی که کارت بازی Hearthstone که نام مستعار شف نومی از آن گرفته شده و در چین محبوب است، نشان می‌دهد این فرد چینی است.

با توجه به لهجه فرانسوی، ظاهر و نشانه‌های منطقه جغرافیایی 0xMaki، او نیز احتمالاً در جایی در فرانسه یا یک کشور فرانسوی زبان در خاورمیانه مستقر است. 0x به شماره و حرف شروع آدرس‌های اتریوم اشاره دارد و Maki یکی از انواع محبوب غذای سوشی است.

تاریخچه سوشی سواپ

سوشی سواپ علاوه بر اینکه توسط دو توسعه‌دهنده ناشناس ساخته شده، پیش از عرضه مورد ممیزی قرار نگرفته است. همان طور که گفته شد، شف نومی از معتبرترین شرکت‌ها از جمله Quanstamp و Consensys دعوت کرد تا کد سوشی سواپ را در اولین پست وب سایت Medium مورد بررسی قرار دهند.

در اولین هفته عرضه، سوشی سواپ بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایه قفل شده جذب کرد و به عنوان بزرگترین پروتکل دیفای به طور موقت از آوی (Aave) پیشی گرفت. نرخ بهره وجوه قفل شده بیش از ۲۵۰۰ درصد در سال است.

در تاریخ ۵ سپتامبر، شف نومی ناگهان بیش از ۱۴ میلیون دلار ازتوکن‌های سوشی را که توسط پروتکل به عنوان بودجه توسعه انباشت شده بود، فروخته و آنها را نقد کرد. وی در مجموعه‌ای از پست‌های توییتر اظهار داشت که این پول حق اوست. این کار خشم عظیمی از سوی جامعه ارزهای دیجیتال را به همراه داشت، به ویژه آندره کرانژه (Andre Cronje) خالق یرن فایننس (yearn.finance).

تراکنش فروش ارز دیجیتال سوشی توسط شف نومی

تراکنش خروج سوشی ها توسط شف نومی

Ivan on Tech ، یوتیوبر محبوب نیز به این موضوع ورود کرد و اظهار داشت که سوشی سواپ به همان اندازه سوشی واقعی بد است. ایوان همچنین اشاره کرد که فروش ناگهانی سوشی احتمالاً باعث سقوط در بازار ارزهای دیجیتال در روز بعد به دلیل تأثیر آن بر کل حوزه دیفای شده است.

شف نومی پس از آن از سوشی سواپ فاصله گرفت و آن را به سم بنکمن-فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل صرافی مشتقات ارز دیجیتال FTX سپرد. همچنین آندره کرانژه توسط توسعه‌دهندگان سوشی سواپ به عنوان رهبر جدید این پروتکل در نظر گرفته شده است.

جامعه سوشی سواپ به انتخاب ۹ نفر در حوزه دیفای مانند رابرت لشنر (Robert Leshner)، بنیانگذار Comound Finance، رأی دادند تا به عنوان کلیددار کیف پول چند امضایی، از وجوه صندوق‌های توسعه سوشی سواپ نگهداری کنند.

دارندگان ادرس کیف پول ارز دیجیتال سوشی

دارندگان آدرس کیف پول چند امضایی سوشی سواپ

مهاجرت از یونی سواپ به سوشی سواپ

در تاریخ ۹ سپتامبر، هنگامی که کاربران سوشی سواپ بیش از ۱/۱۴ میلیارد دلار از ۱/۹ میلیارد دلار دارایی‌های دیجیتال قفل شده صرافی یونی سواپ (Uniswap) را به پلتفرم جدید سوشی سواپ مهاجرت دادند، عنوان بزرگترین صرافی غیرمتمرکز از یونی سواپ سلب شد.

اگرچه این انتقال از زمان اعلام این پروتکل برنامه‌ریزی شده بود، 0xMaki معتقد بود که بیش از چند صد میلیون دلار ارز دیجیتال منتقل نخواهد شد. این مهاجرت ناگهانی نقدینگی از یک پروتکل به پروتکل دیگر، حمله خون آشام نامیده شد.

در تاریخ ۱۱ سپتامبر، شف نومی ناگهان بودجه توسعه به سرقت رفته را به سوشی سواپ بازگرداند. برخی معتقدند این کار برای جلب توجه بیشتر به این پروژه انجام شده است. با این حال، در مصاحبه‌ای که0xMaki انجام داد، وی خاطرنشان کرد که او در توییتر به شف نومی اولتیماتوم داده و به او گفته بود به پیام‌هایش پاسخ دهد وگرنه جزئیات حساسی را درباره سوشی سواپ (هویت واقعی شف نومی) فاش می‌کند.

شف نومی دیگر در این پروتکل دخالتی ندارد و اکنون خودش را در توییتر به عنوان «شف سابق» در سوشی سواپ توصیف می‌کند.

سوشی سواپ چیست؟

سوشی سواپ یک صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال است که روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. هدف آن تکامل یونی سواپ، محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال است. این صرافی از نظر ظاهری و عملکرد تقریباً با یونی سواپ یکسان است.

سوشی سواپ به کسانی که برای تأمین نقدینگی این پروتکل ارز دیجیتال واریز کنند، سوشی (SUSHI)، یک توکن ERC-20 که برای اداره این پروتکل استفاده می‌شود، پاداش می‌دهد.

اگرچه سوشی سواپ دارای سابقه بحث برانگیزی است، اما به شدت متعهد به متن باز بودن بوده و هست. تمام قراردادهای هوشمند و کدها از طریق GitHub سوشی سواپ و پست‌های Medium به راحتی توسط همه قابل دسترس هستند.

همچنین، سوشی سواپ توسط PeckShield حسابرسی شده و از سوی Quantstamp مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است. سوشی سواپ بسیاری از کدهای خود را از پروتکل‌های معروف دیگر دیفای از جمله یونی سواپ، Compound Finance و Yam Finance گرفته است.

سوشی سواپ در مقابل یونی سواپ

با توجه به اینکه یونی سواپ توکن UNI خود را به تازگی عرضه کرده، سوشی سواپ و یونی سواپ حتی شباهت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند. با این وجود یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن مسئله‌ای است که یونی سواپ دارد و سوشی سواپ آن را ندارد.

فراهم‌کنندگان نقدینگی در هر دو پروتکل کسری از کارمزدهای معاملات را به دست می‌آورند. در یونی سواپ هر فردی که نقدینگی بیشتری فراهم کند، مقدار بیشتری از کارمزد معاملات را از استخر مربوطه دریافت خواهدکرد.

مقایسه سوشی سواپ و یونی سواپ

سوشی سواپ در مقابل یونی سواپ

نتیجه این امر این است که با رشد استخرها، پاداش تأمین‌کنندگان کوچکتر نقدینگی کاهش می‌یابد. نهادهای بزرگ مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، استخرهای استخراج و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانند و اغلب سهم اعظم این کارمزدهای معاملاتی را به دست می‌آورند.

در مقابل، سوشی سواپ عرضه توکن سوشی خود را به گونه‌ای طراحی کرده که پذیرندگان اولیه این پروتکل ۱۰ برابر بیشتر از کسانی که بعداً به این پروتکل می‌پیوندند، توکن سوشی دریافت می‌کنند. این توکن سوشی می‌تواند برای دریافت کسری از کارمزدهای معاملات از همه استخرها استفاده شود، حتی اگر پذیرندگان اولیه، تأمین نقدینگی استخرها را متوقف کنند. (در این مورد بعداً بیشتر توضیح خواهیم داد).

این مطلب راهم مطالعه کنید: یونی سواپ چیست و چگونه ارز دیجیتال یونی بخریم؟

سوشی سواپ چگونه کار می‌کند؟

مانند بسیاری دیگر از DEX‌ها، سوشی سواپ اساساً از چندین استخر دارایی تشکیل شده است. هر استخر شامل ۲ دارایی، مانند ETH و LINK (چین لینک) است. دلیل این امر استفاده این صرافی از یک بازارگذار خودکار است، یک قرارداد هوشمند که از نسبت بین دو دارایی در هر استخر برای تعیین قیمت آنها استفاده می‌کند.

هنگامی که سوشی سواپ در ابتدا راه‌اندازی شد، روی توکن‌های LP یونی سواپ (تأمین‌کننده نقدینگی) تمرکز کرد. توکن‌های LP در یونی سواپ، توکن‌های ERC-20 هستند که زمان واریز دارایی به استخرهای یونی سواپ برای فراهم‌کنندگان نقدینگی صادر می‌شوند.

این توکن‌ها را می‌توان با وجوه واریزی مربوطه مبادله کرد، در پروتکل‌های دیگر دیفای مورد استفاده قرار داد و حتی با سایر توکن‌های LP مبادله کرد. همچنین، تأمین‌کنندگان نقدینگی سهمی از کارمزدهای معاملات دارایی موجود در استخرهایی را که آنها از طریق توکن‌های LP نقدینگی آن را فراهم می‌کنند، دریافت می‌کنند.

خرید ارز دیجیتال سوشی

فارمینگ سوشی در یونی سواپ

سود قابل توجه یونی سواپ

کاری که سوشی سواپ انجام داد این است که به فراهم‌کنندگان نقدینگی در یونی سواپ که توکن‌های LP خود را در پروتکل سوشی سواپ سهام‌گذاری (استیکینگ) کنند، پاداش می‌دهد. چه پاداشی؟ توکن سوشی. در طول ۲ هفته اول راه‌اندازی این پروتکل، ۱۰۰۰ توکن سوشی در هر بلوک اتریوم (حدود ۱۲ ثانیه) برای کاربرانی که توکن‌های LP یونی سواپ خود را در استخرها سهام‌گذاری کنند، صادر کرد.

در آن زمان با توجه به ارزش‌ بالای سوشی در بازار، بهره در بسیاری از این استخرها از ۲۵۰۰٪ در سال فراتر رفت. بیشترین بهره مربوط به استخر Sushi Party  بود (و همچنان نیز ادامه دارد)، که برای استیکینگ توکن‌های LP یونی سواپ برای جفت ارز SUSHI-ETH، دوبرابر سوشی بیشتر پاداش می‌داد.

در پایان این دوره دو هفته‌ای، مهاجرت نقدینگی رخ داد. با این کار تمام توکن‌های LP یونی سواپ به طور خودکار به یونی سواپ مرجوع شده و بازخرید شدند تا همه آنها به استخرهای جدید سوشی سواپ ارسال شوند. در این رویداد طی ۲۴ ساعت، بیش از ۱/۱۴ میلیارد دلار از یونی سواپ خارج شد.

پس از این، سوشی سواپ با ویژگی‌های دیگر خود عملاً به یک نسخه کپی از یونی سواپ تبدیل شد. پاداش‌های سوشی نیز به ۱۰۰ سوشی در هر بلوک کاهش یافت. سوشی سواپ فعلی از چهار بخش اصلی تشکیل شده: صرافی سوشی سواپ، استخرهای نقدینگی سوشی سواپ، منوی سوشی سواپ (فارم‌ها) و سوشی بار (Sushi Bar) سوشی سواپ.

در حالی که گاورننس سوشی سواپ هنوز ارائه نشده، این مورد نیز به همراه مکانیزم رأی‌گیری فعلی آن SushiPowah، به طور خلاصه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

صرافی سوشی سواپ

صرافی سوشی سواپ به شما امکان می‌دهد به راحتی بیش از ۱۰۰ توکن ERC-20 را مبادله کنید. همانند یونی سواپ، هیچ KYC (احراز هویت) برای استفاده از صرافی سوشی سواپ لازم نیست. تمام آنچه شما نیاز دارید یک کیف پول Web 3.0 مانند متاماسک Metamask و مقداری اتریوم برای پرداخت هزینه‌های گس برای انجام مبادلات است.

کارمزدهای معاملاتی در صرافی سوشی سواپ ۰/۳ درصد بوده و مشابه صرافی یونی سواپ است. ۰/۲۵ درصد از این کارمزدها برای کسانی است که نقدینگی را در استخرهای نقدینگی سوشی سواپ فراهم می‌کنند و ۰/۰۵٪ باقی مانده به استخر Sushi Bar اختصاص می‌یابد.

استخرهای نقدینگی سوشی سواپ

پس از مهاجرت نقدینگی، سوشی سواپ استخرهای نقدینگی «رسمی» رارونمایی کرد. تأمین‌کنندگان نقدینگی می‌توانند با واریز مقادیر مساوی دو ارز دیجیتال در یک استخر موجود در سوشی سواپ یا ایجاد یک استخر اختصاصی، ۰/۲۵ درصد کارمزد معاملات این پلفترم را به دست آورند.

به فراهم‌کنندگان نقدینگی، توکن‌های استخر نقدینگی سوشی سواپ (توکن‌های SLP) تعلق می‌گیرد که دارای ویژگی‌های مشابه توکن‌های LP یونی سواپ هستند. همان طور که حدس زده‌اید، اینها توکن‌هایی هستند که اکنون به جای توکن LP  یونی سواپ برای کشت سود (yield farming) استفاده می‌شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود (yield farming) چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن کسب درآمد کنیم؟

منوی سوشی سواپ (فارم)

منوی سوشی سواپ شامل «استخرهای» کشت سود سابق است که در نسخه اولیه این پروتکل بوده‌اند. با این حال، به جای توکن‌های LP یونی سواپ، توکن‌های SLP صرافی سوشی سواپ برای کسب مقادیر مختلف سود سالانه سهام‌گذاری شده‌اند.

در حال حاضر، بالاترین میزان سود «منو» مربوط به Sushi Party است که بیش از ۱۰۰ درصد سود سالانه برای توکن‌های SLP سهام‌گذاری شده از سوی فراهم‌‌کنندگان نقدینگی در استخر SUSHI-ETH در صرافی سوشی سواپ ارائه می‌دهد. این سود بالا از توکن‌های سوشی دریافت شده برای سهام‌گذاری توکن‌های SLP دریافت شده از سوی فراهم‌کنندگان نقدینگی استخر SUSHI-ETH تأمین می‌شود.

سوشی بار سوشی سواپ

Sushi Bar جایی است که می‌توانیدتوکن‌های سوشی را برای به دست آوردن توکن‌های سوشی بیشتر سهام‌گذاری کنید. اگر می‌خواهید بدانید این پاداش‌ها از کجا می‌آیند، از ۰/۰۵ درصد کارمزد معاملاتی که قبلاً ذکر شد تأمین می‌شوند. ۰/۰۵ درصداز کل کارمزدهای معاملاتی سوشی سواپ به صورت توکن‌های SLP به استخر Sushi Bar اضافه می‌شود.

حداقل در هر ۲۴ ساعت یک بار، می‌توان قرارداد پاداش‌ها را فراخوانی کرد که کلیه توکن‌های SLP موجود در استخر سوشی بار را در ازای خرید خودکار توکن‌های سوشی در صرافی سوشی سواپ لیکویید می‌کند. سپس، این توکن‌ها در میان تمام کاربرانی که توکن‌های سوشی را در سوشی بار به صورت توکن xSUSHI سهام‌گذاری کرده‌اند، توزیع می‌شود که می‌توانند به توکن‌های سوشی معمولی در سوشی بار تبدیل شوند.

گاورننس سوشی سواپ

تیم سوشی سواپ در حال توسعه یک چارچوب حاکمیتی به نام Omakase DAO است که کنترل این پروتکل را به جامعه آن می‌سپارد. هرکسی که از بابت فراهم کردن نقدینگی استخر SUSHI-ETH دارای توکن SLP باشد یا افرادی که دارای توکن‌های xSUSHI باشند (که برای دریافت آن نیز به توکن SUSHI-ETH SLP نیاز است)، می‌توانند به تغییرات سوشی سواپ رأی دهند.

اگرچه جزئیات آن هنوز در دست بررسی است، اما پیش‌بینی می‌شود برای شرکت در رأی‌گیری باید مدت زمان مشخصی این توکن‌ها را سهام‌گذاری کنید.

در حال حاضر، پیشنهادات بهبود سوشی سواپ (SIP) توسط هر کسی در صفحه SushiPowah سوشی سواپ در Snapshot می‌تواند مطرح شده و رأی‌گیری شود. Snapshot یک انجمن گاورننس قابل مشاهده برای عموم است که توسط پروتکل‌های دیفای مانند Aave ، Balancer و yearn.finance استفاده می‌شود.

در مورد SushiPowah، هر توکن SLP برای استخر SUSHI-ETH برابر با یک رأی موافق یا مخالف است، ضمن اینکه ۳۰۰۰۰۰ SLP رأی موافق به علاوه ۵۰٪ حد نصاب برای تصویب لازم بوده و وضع قوانین تغییر پیشنهادی که باید توسط تمام ۹ نفر نگهدارنده کلیدهای چند امضایی امضا شود.

ارز دیجیتال سوشی

سوشی (SUSHI) یک توکن ERC-20 است که برای فراهم‌کنندگان نقدینگی در صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ صادر شده است. این توکن با فراهم شدن نقدینگی برای استخرهای موجود در سوشی سواپ به دست می‌آید و در ازای توکن‌های SLP که برای اداره این پروتکل استفاده می‌شوند، سهام‌گذاری می‌شود.

این توکن برای پاداش دادن به کاربران اولیه این پروتکل طراحی شده و به آنها امکان می‌دهد حتی پس از توقف تأمین نقدینگی برای استخرهای سوشی سواپ از کارمزدهای سوشی سواپ سود به دست آورند. این کار را می‌توان در سوشی بار با سهام‌گذاری توکن سوشی انجام داد تا سوشی بیشتری به دست آید.

عرضه اولیه (ICO) ارز دیجیتال سوشی

هیچ عرضه اولیه‌ای برای سوشی وجود نداشت. صدور سوشی از بلوک اتریوم به شماره ۱۰۷۵۰۰۰۰ آغاز شد. همان طور که قبلا ذکر شد، ۱۰۰۰ سوشی در هر بلوک اتریوم (۱۲ ثانیه) برای کسانی که توکن‌های LS یونی سواپ را در پروتکل اولیه سوشی سواپ سهام‌گذاری می‌کردند، صادر می‌شد.

پس از وقوع مهاجرت نقدینگی، پاداش‌های سوشی به ۱۰۰ سوشی در هر بلوک اتریوم کاهش یافت. مقدار این پاداش ممکن است با رأی‌گیری جامعه کاهش یابد. در حال حاضر، سوشی یک ارز دیجیتال تورمی است و عرضه محدودی ندارد. این امر به منظور اطمینان از انگیزه مستمر تأمین‌کنندگان نقدینگی در سوشی سواپ انجام شده است.

آنالیز قیمت ارز دیجیتال سوشی

همان طور که احتمال حدس زده‌اید، سوشی در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۲۰ با ارزش نزدیک به صفر وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. با این حال، زمانی که افرادی که کشت سود می‌کنند برای بهره بردن از بازده سالانه و بسیار بالای ارائه شده توسط سوشی سواپ به آن هجوم آوردند، قیمت آن از چند سنت به بیش از ۱۲ دلار افزایش یافت.

تنها یک روز بعد، قیمت بیش از ۵۰٪ سقوط کرد و به زیر ۶ دلار رسید و هنگامی که شف نومی، بنیانگذار سوشی سواپ، بیش از ۱۴ میلیون دلار از سوشی‌های خود را نقد کرد، در تاریخ ۵ سپتامبر دوباره با بیش از ۵۰٪ کاهش به حدود ۲/۵۰ دلار رسید. علی رغم حل و فصل شدن این مسئله تا یک هفته بعد، سوشی همچنان به کاهش قیمت ادامه داد تا اینکه از ماه نوامبر ۲۰۲۰ روند صعودی به خود گرفت.

ارز دیجیتال سوشی

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال سوشی

از کجا می‌توان ارز دیجیتال سوشی خرید؟

خرید ارز دیجیتال سوشی تقریباً به همان راحتی خرید سوشی واقعی است. صرافی بایننس، سوشی را در تاریخ ۱ سپتامبر لیست کرد که احتمالاً باعث جهش باورنکردنی قیمت آن شد. از آن زمان، صرافی‌های معتبر دیگری از جمله هیوبی و اوکی اکس این توکن را لیست کرده‌اند.

اگر صرافی‌های غیرمتمرکز را ترجیح می‌دهید، سوشی هنوز در یونی سواپ موجود است و البته می‌توان آن را از صرافی سوشی سواپ خریداری کرد. نقدینگی در همه این صرافی‌ها بسیار زیاد است و حجم معاملات ۲۴ ساعته سوشی تقریباً دو برابر ارزش بازار آن است.

صرافی کوین نیک؛ یک صرافی معتبر برای خرید ارز دیجیتال سوشی

البته با توجه به شرایط تحریم و دغدغه‌های خرید از صرافی‌های خارجی، شما می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را از صرافی‌های داخلی معتبر تهیه کنید. با توجه به تعداد زیاد صرافی‌های داخلی، شاید انتخاب یک صرافی معتبر دشوار به نظر برسد. صرافی کوین نیک یکی از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال است که در این زمینه سوابق خوبی هم دارد. این صرافی تمامی ارزهای دیجیتال فهرست شده در صرافی بایننس را به کاربران ایرانی ارائه می‌دهد.

کوین نیک مارکت؛ یک بازار معاملاتی همتابه‌همتا

همچنین، این صرافی مدتی است که یک بازار معاملاتی همتابه‌همتا به نام کوین نیک مارکت را راه‌اندازی کرده است. در مارکت، مشتریان می‌توانند با یکدیگر و با قیمت توافقی معامله کنند و دیگر طرف معامله آنها صرافی نخواهد بود. از مزایای این روش می‌توان به قیمت کمتر، کارمزد پایین‌تر و امنیت معاملات اشاره کرد. کوین نیک مارکت نیز نظارت و امنیت تراکنش‌ها را به عهده دارد.

در کوین نیک مارکت ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت کوین، اتریوم، تتر، بیت کوین کش، لایت کوین، ترون و چین لینک معامله می‌شوند. به تازگی نیز سه ارز دیجیتال پرطرفدار دوج کوین (DOGE)، یونی (UNI) و همچنین سوشی (SUSHI) نیز اضافه شده‌اند و تعداد ارزهای قابل معامله در کوین نیک مارکت را به ۱۰ عدد افزایش داده‌اند.

ثبت نام و احراز هویت در کوین نیک

کافی است در کوین نیک مارکت ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت را انجام دهید. برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک شماره تلفن همراه نیاز دارید. برای انجام احراز هویت نیز کافی است یک کارت شتاب بانکی متعلق به خودتان را معرفی کرده و همراه با کارت شناسایی و یک متن که در وب سایت کوین نیک موجود است از خودتان یک عکس سلفی بگیرید. با معرفی یک شماره تلفن ثابت و اعلام شماره شبای حساب بانکی مراحل احراز هویت به پایان می‌رسد.

سپس، در کمتر از یک ساعت، تیم کوین نیک مدارک شما را بررسی کرده و مراتب را به اطلاع شما می‌رسانند. پس از تأیید احراز هویت می‌توانید برای خرید سوشی یا هر رمز ارز دیگری اقدام کنید. در مارکت نیز می‌توانید به کار معامله‌گری بپردازید و از این بازار کسب سود کنید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال سوشی

از آنجایی که سوشی یک توکن ERC-20 است، می‌توان آن را تقریباً در هر کیف پول ارز دیجیتالی که از دارایی‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد.

اگر علاقه‌مند به استفاده از سوشی سواپ برای تأمین نقدینگی یا مشارکت در گاورننس هستید، بهترین گزینه برای شما یک کیف پول Web 3.0 مانند Metamask است. اگر قصد دارید سوشی خود را هولد کنید، یک کیف پول موبایل ایمن مانند کیف پول اتمیک (Atomic) یا یک کیف پول سخت افزاری مانند کیف پول ترزور مناسب است.

همچنین، می‌توانید از کیف پول ارائه شده در کوین نیک مارکت بهره‌ ببرید. این کیف پول از نوع نیمه گرم بوده و امنیت بالایی دارد. بدین صورت که بخش اعظم دارایی به صورت cold storage نگهداری شده که دسترسی به آن شامل مراحل امنیتی است و تنها بخش اندکی به صورت آنلاین در دسترس است. بدین ترتیب، از خطر حملات هکرها نیز ایمن است.

نقشه راه سوشی سواپ

سوشی سواپ فقط و فقط یک هدف دارد: تبدیل شدن به بهترین صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) در بازار رمز ارزها. این یک هدف کاملاً گسترده است و در حال حاضر هیچ نقطه عطف مشخصی در مورد تیم جدید سوشی سواپ وجود ندارد.

جدیدترین سند ارائه شده که می‌تواند یک نقشه راه باشد، جدیدترین پست Medium سوشی سواپ در تاریخ ۱۲ سپتامبر است. این سند شامل یک سری اهداف از جمله رفع اشکالات موجود، ایجاد مشارکت با سایر پروژه‌های دیفای مانند Ren، افزودن ویژگی‌های جدید مانند سفارشات لیمیت و استاپ لاس و نهایی‌سازی و اجرای سازوکار جدید گاورننس است. با راه‌اندازی DAO سرنوشت سوشی سواپ در دست جامعه آن خواهد بود.

دلیل علاقه به سوشی سواپ چیست؟

علی رغم مضحک بودن ظاهر پروژه و هرج و مرجی که در تاریخ کوتاه مدت آن ایجاد شده، سوشی سواپ همچنان موفق شده حدود ۸۰۰ میلیون از ۱/۱۴ میلیارد دلار اولیه را که از یونی سواپ تخلیه کرده، حفظ کند. همچنین، این صرافی غیرمتمرکز حدود ۲۰۰ میلیون دلار حجم معاملات روزانه خود را حفظ کرده است.

حتی با این ارقام، این صرافی در حال حاضر در رتبه‌بندی DeFi Etherscan.io و CoinMarketCap لیست نشده است. در واقع، سوشی سواپ همچنان باید شهرت و اعتبار خود را در جامعه دیفای اصلاح کرده و بهبود ببخشد.

در حالی که انتقادهای بسیاری وجود دارند که می‌توان در مورد سوشی سواپ مطرح کرد، اما معتبرترین و مهم‌ترین آنها این مورد است: اکنون که یونی سواپ توکن بومی خود را عرضه کرده چه می‌شود؟

اگر سوشی سواپ بخواهد فرصتی برای مفید و قابل استفاده بودن داشته باشد، به خصوص در یک فضای رقابتی که بسیار بسیار سریع رشد می‌کند، ناگزیر از نوآوری است. به عنوان مثال، قبلاً دو فورک سوشی سواپ وجود داشته: کیمچی (Kimchi) و ساشیمی (Sashimi) (با این حال هیچ یک از آنها کشش چندانی نداشته‌اند).

همچنین، لازم به ذکر است که این نامگذاری نسبتاً غیرحرفه‌ای و UI بسیاری از پروتکل‌های دیفای از جمله سوشی سواپ احتمالاً برای سرمایه‌گذاران جدی خرد حتی نسبت به افرادی که به صورت فصلی کشت سود می‌کنند، ناخوشایندتر است. جنجال‌هایی مانند کلاهبرداری‌های خروج شف نومی نیز واقعاً در نهایت به آن آسیب می‌رسانند.

پیش بینی آینده

همان طور که گفته شد، به نظر می‌رسد که سوشی سواپ با مدیریت جدید، غذاهای خوشمزه‌تری را نسبت به گذشته ارائه می‌دهد. بلندپروازی و تلاش توسعه‌دهندگان اصلی و جامعه آن تحسین برانگیز است و می‌تواند برای پیشبرد این پروژه در آینده کافی باشد.

اگرچه اقتصاد توکنی سوشی می‌تواند و احتمالاً از طریق رأی‌گیری در جامعه تغییر خواهد کرد، اما میزان انتشار نسبتاً بالای آن احتمالاً قیمت این توکن را پایین نگه می‌دارد، زیرا کسانی که آن را کشت می‌کنند، به فروش آن به استخرهای خرید کوچک و کوچکتر ادامه می‌دهند. در نهایت، همه چیز به تقاضا برای این پروتکل بستگی دارد و در حال حاضر سوشی هنوز به سبک دلخواه نرسیده است.

آیا شما تاکنون برای خرید ارز دیجیتال سوشی اقدام کرده‌اید؟ اگر تجربه کار کردن با صرافی‌های غیر متمرکز را دارید می‌توانید تجربیات خود را از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: coinbureau