برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس

نام کشور به انگلیسیSwitzerland
پایتختبرن (Bern)
مساحت۴۱٫۲۸۵ کیلومتر مربع
جمعیت ۸٫۳۲۷٫۱۲۶ میلیون نفر
زبانآلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، رومانش
واحد پولفرانک سوئیس (CHF)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتالقانون گذاری شده
مساوی با ارز رسمی کشورغیر مجاز اما قابل استفاده برای خرید سرویس و محصول
ICOمجاز
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتالقانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتالمجاز مشمول مالیات
استفاده از بلاک چینمجاز

موقعیت اقتصادی و سیاسی کشور سوئیس

سوئیس با نام رسمی کنفدراسیون سوئیس، کشوری در اروپای غربی است. حکومت این کشور مرکب از دموکراسی مستقیم و غیرمستقیم بر مبنای حاکمیت مردم است. به این معنا که مردم سوئیس به لطف فرهنگ سیاسی غنی و پیشرفته خود و به پشتوانه قانون اساسی، در فرایندهای قانون‌گذاری و اجرایی این کشور، به صورت فعال مشارکت دارند.

به این صورت، برای هرگونه تصویب یا تصویب نشدن قانون‌های خاص، در این شکور همه‌پرسی صورت می‌گیرد. سوئیس تنها کشوری در دنیا است که دارای یک دموکراسی مستقیم است. به این معنی که هر شهروندی این قدرت را دارد تا به هر قانونی اعتراض کند و درخواست اصلاح آن قانون را داشته باشد.

سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و درآمد سرانه در این کشور برای هر نفر ۸۰۰۰۰ دلار است. بانکداری و شرکت‌های بیمه، سهم بسیار زیادی در رونق اقتصادی این کشور دارند. توریسم، ماشین آلات، ساعت‌های لوکس، بخش‌های دیگری از شاخه‌های مهم اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئد

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس

در سوئیس، رفتار دولت با ارزهای دیجیتال و به طور کلی، تکنولوژی‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال مانند بلاک چین، بسیار مثبت است.

چه دولت فدرال سوئیس و چه مرکز نظارت بازار اقتصادی سوییس (FINMA) پتانسیل بالای بلاک چین و تکنولوژی دفتر توزیع آن در دنیای اقتصاد و سروریس‌های مالی را کاملا شناخته‌اند. حتی این کشور این موقعیت را بر خود می‌بیند تا به عنوان یکی از پیشگامان و رهبران بین‌المللی این تکنولوژی شناخته شود.

در سال ۲۰۱۸، دولت سوئیس گزارشی کامل از چارچوب قانونی استفاده از بلاک چین و تکنولوژی دفتر توزیع شده را منتشر کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴، دولت این کشور در گزارشی، تعریف جامعی از ارزهای دیجیتال یا ارزهای مجازی را برای کشور خود مشخص کرد که به شرح زیر است:

یک ارز مجازی، عرضه و نماینده دیجیتالی از یک ارزش است که می‌توان آن را روی اینترنت تبادل کرد و اگر چه می‌تواند نقش پول را بازی کند – به این معنی که می‌توان به عنوان یک ابزار پرداخت برای محصولات و سرویس‌های واقعی استفاده کرد – با این حال به عنوان پول رسمی یک کشور شناخته نمی‌شود. ارزهای مجازی تنها به صورت کدهای دیجیتالی وجود دارند و هیچ نسخه فیزیکی مانند سکه یا کاغذ برای آن‌ها نیست. با وجود ویژگی قابل تجارت بودن آن‌ها، ارزهای مجازی باید به عنوان دارایی دسته‌بندی شوند.

این تعریف دقیقا برای قانون‌گذاری مرتبط با قوانین ضدپولشویی ارزهای رمزنگاری شده در سوئیس مورد استفاده قرار گرفت.

ارزهای رمزنگاری شده پول رسمی نیستند

در قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس ، با این که ارزهای مجازی ممنوع نیستند، اما به عنوان پول رسمی این کشور شناخته نمی‌شوند. بنابراین در قانون سوئیس، ارزهای دیجیتال صلاحیت لازم به عنوان یک «پول سوئیس» را ندارند. همچنین بانک مرکزی سوئیس تصمیمی بر انتشار هیچگونه ارز دیجیتالی برای این کشور ندارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قانون گذاری ارز دیجیتال در هلند

وضعیت قانونی رمزارزها در سوئیس

در سوئیس، فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال ممنوع نیستند. اما فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، با توجه به قانون DLT-Draft باید بر اساس قوانین ضد پولشویی این کشور انجام شوند.

در یکی از مفاهیم قانون DLT Draft، ایده جدیدی به نام DLT Rights مطرح شده است که اجازه می‌دهد ابزار مالی، دارایی‌ها و حقوق، به صورت توکن ارائه شوند که می‌توان شامل ضمانت، اوراق قرضه، سهام یا مشتقات باشد. این قانون به منظور تضمین توکن‌سازی حقوق مردم در چارچوب قانونی این کشور به وجود آمده است.

آزادی ارزهای دیجیتال در سوئیس
آزادی استفاده و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سوئیس

قوانین فروش ارزهای رمزنگاری شده در سوئیس

تحت قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس ، اوراق بهادار، به عنوان ابزارهای مالی شناخته می‌شوند. البته در قوانین سوئیس اینکه کدام یک از توکن‌ها به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند، مشخص نیست. اما در دستورالعمل عرضه اولیه سکه (ICO)، مرکز FINMA اعلام کرده که ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ارواق بهادار شناخته نمی‌شوند چرا که رمزارزها حقوق مالکیت مطلقی به صاحب خود نمی‌دهد. بنابراین رمزارزها یک دارایی دیجیتال هستند.

همچنین توکن‌های کاربردپذیر (Utility Token) به عنوان اوراق بهادار شناخته نمی‌شوند، چرا که هدف آن‌ها، ایجاد حق مالکیت در اپلیکیشن‌ها یا سوریس‌ها است. در نهایت توکن‌های دارایی (Asset Token) در قوانین سوئیس، جزو اوراق بهادار هستند.

پلتفرم‌هایی که قصد ایجاد فضایی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در کشور سوئیس دارند، باید مجوز لازم را از مرکز نظارت بازار اقتصادی سوییس (FINMA) دریافت کنند.

مالیات ارزهای دیجیتال در سوئیس

مالیات بر سرمایه

به منظور ارزیابی مالیات، ارزهای دیجیتال باید به فراکن سوئیس تبدیل شوند. اداره مالیات سوئیس نرخ‌های تبدیل دارایی‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل را در اختیار مردم قرار داده است. همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی شناخته می‌شوند و قابل مقایسه با سپرده بانکی هستند. بنابراین ارزهای دیجیتال به عنوان مالیات بر سرمایه، مالیات‌بندی می‌شوند.

مالیات بر درآمد

به طور کلی، سود حاصل از فروش دارایی‌های شخصی، مانند ارزهای رمزنگاری شده، از مالیات بر درآمد معاف هستند. هرچند اگر ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از دارایی کسب و کار یک شخص نگهداری شوند، مشمول مالیات بر درآمد خواهند بود.

مالیات بر عواید سرمایه‌ای

نهادهای قانونی حاضر در سوئیس، مشمول مالیات بر عواید سرمایه‌ای به صورت سالانه هستند. نهادهای قانونی باید ارزهای دیجیتال خود را در ارزیابی مالیات خود مشخص کنند.

مالیات بر ارزهای دیجیتال در سوئیس
شرایط مالیات بر ارزهای دیجیتال در سوئیس

مالیات بر شرکت

مالیات ارزهای دیجیتال شرکت‌ها، بر اساس قوانین مالیات بر شرکت‌های سوئیس دسته ‌بندی می‌شوند.

مالیات بر ارزش افزوده

به منظور مالیات بر ارزش افزوده، ارزهای دیجیتال به همان صورتی که با پول رسمی کشور برخورد می‌شود، ارزیابی خواهند شد. بنابراین، صرافی‌ها و پلتفرم‌های فعال در زمینه رمزارزها و سروریس‌هایی که در این خصوص ارائه می‌شوند، در دسته مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

قوانین ضد پولشویی، مالکیت و استخراج ارزهای دیجیتال در سوئیس

در قانون گذاری ارز دیجیتال در سوئیس ، عرضه ارزهای دیجیتال و هم شرکت در معامله رمزارزها و توکن‌ها، باید تحت قوانین ضد پولشویی این کشور فعالیت داشته باشند.

همچنین مالکیت رسمی توکن‌ها و ارزهای دیجیتال، زمانی مشخص می‌شود که آیا این دارایی‌ها به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند یا نه. با این حال طبق قوانین سوئیس، تمامی توکن‌ها، ارواق بهادار نیستند. به همین دلیل هنوز موضع شفافی در این خصوص صورت نگرفته است.

در نهایت، در کشور سوئیس قانون‌گذاری مشخصی در خصوص استخراج یا ایجاد ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بنابراین انجام این کار در کشور سوئیس در صورت رعایت مقرارت قوانین پولشویی و انتقال پول، غیرقانونی محسوب نمی‌شود. همچنین استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یک سرویس اقتصادی در قوانین ارزهای دیجیتال سوئیس شناخته نمی‌شوند.

منبع: Global Legal Insights