پروتکل مقیاس‌پذیری و حریم شخصی لایت کوین به نام میمبل ویمبل (MimbleWimble) به تازگی و به منظور تبدیل لایت کوین به یک بلاک چین مقیاس پذیر و خصوصی به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد.

راه اندازی آزمایشی پروتکل میمبل ویمبل لایت کوین

خبر توسعه لایت کوین که مدت‌ها تحت اخبار رسانه‌ای آزمایش مداوم بیکن چین اتریوم قرار گرفته بود، حالا با راه‌اندازی شبکه آزمایشی میمبل ویمبل (MW) به صدر توجهات رسید.

بر اساس اخبار رسمی که از وبلاگ لایت کوین منتشر شده است این پروتکل تنها برای چند گره متصل و ماینینگ فعال شده است. پروتکل MW زمانی فعال به طور کامل فعال می‌شود که شرکت کنندگان به اندازه کافی در شبکه آزمایشی حضور داشته باشند. تیم توسعه دهنده لایت کوین امیدوار است طی دو روز این اتفاق رخ دهد.

نام پروتکل میمبل ویمبل از روی یک طلسم خیالی از داستان هری پاتر گرفته شده است. این پروتکل از تراکنش‌های محرمانه استفاده می‌کند که به فرستنده اجازه می‌دهد تعداد سکه‌های ارسال شده را با استفاده از عوامل پنهان کننده و با مبهم کردن آدرس‌ها رمزگذاری کنند. این پروتکل به افزایش حریم خصوصی بلاکچین کمک می‌کند و قابلیت مقیاس‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.

این شبکه آزمایشی تازه راه‌اندازی شده «MWEB» نام دارد که از مخفف عبارت « MimbleWimble Extension Block » گرفته شده است. توسعه دهنده اصلی آن دیوید بورکت (David Burkett) است که در بیانیه لایت کوین نوشته است: می‌خواهد راه را برای شرکت کاربران غیرفنی لایت کوین در این آزمایش آسان کند.

او افزود این کد در یک ماه آینده مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا مشخص شود نسبت به قوانین اجماع مصون از خطا است. سپس در یک دوره آزمایشی کدنویس‌ها برای شکستن کدهای آن تلاش می‌کنند تا نقاط ضعف امنیتی و پایداری آن سنجیده شود.

قابلیت تعویض پذیری، مقیاس‌پذیری و حفظ حریم شخصی از مهمترین موضوعاتی است که موسس لایت کوین یعنی چارلی لی (Charlie Lee) در ۱۸ ماه گذشته روی آن تمرکز کرده است.

پروتکل میمبل ویمبل لایت کوین

راه اندازی آزمایشی پروتکل میمبل ویمبل برای افزایش مقیاس پذیری و حفظ حریم خصوصی لایت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: ساخت اولین بازی آنلاین مبتنی بر بلاکچین لایت کوین

در یک توسعه مرتبط، مدیر پروژه بنیاد لایت کوین دیوید شوارتز (David Schwartz) در یک نظرسنجی از جامعه ارز دیجیتال در مورد انجام یک فورک (velvet fork) برای ایجاد قابلیت قرارداد هوشمند و قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌ها مانند کاردانو سوال کرد. تقریبا ۴۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با این فورک موافق بودند البته اگر برای لایت کوین مفید باشد.

تغییرات قیمتی لایت کوین اخیرا وضعیت جالبی نداشته است و با ارزش کل بازار ۳ میلیارد  دلار به سختی تلاش می‌کند تا جایگاه خود در بین ۱۰ ارز برتر را حفظ کند.

در زمان نگارش این مطلب لایت کوین با قیمتی در حدود ۴۶/۵۰ دلار معامله می‌شود که نسبت به هفته گذشته ۳ درصد رشد داشته است. بالاترین قیمت لایت کوین در سال ۲۰۲۰ در اواسط ماه اوت رقم خورد که ارزش لایت کوین نزدیک به ۷۰ دلار رسیده بود اما پس از آن با افت قابل توجهی روبرو شد و در مقیاس بلند مدت در محدوده ۴۰ دلار قرار دارد.

به نظر شما خبرهای تازه در مورد راه‌اندازی شبکه آزمایشی ویمبل میمبل می‌تواند باعث افزایش قیمت لایت کوین پس از ماه‌ها شود؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

 

منبع: cryptopotato