پاول دوروف، موسس پیام‌رسان تلگرام، به تازگی در کانال عمومی خود روی این پلتفرم، از توقف پروژه بلاک چین تلگرام با نام TON خبر داد. او آمریکا را باعث و بانی این اتفاق دانسته و از نفوذ بیش از حد این کشور شکایت کرده است. پاول دورف (Pavel Durov) که سال‌ها روی پروژه بلاک چین شرکت خود کار می‌کرد، دلیل این اتفاق را درگیری‌های قانونی شرکت تلگرام با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اعلام کرده است. با کوین نیک همراه باشید.

TON چیست؟

TON با نام کامل Telegram Open Network یک پلتفرم بلاک چین است که قصد داشت ارز دیجیتال غیر متمرکز تلگرام را برای کاربران گوشی‌های هوشمند عرضه کند. ارز دیجیتال این پلتفرم بلاک چین، Gram نام داشت و قرار بود بر اساس پروتکل اثبات گواه کار (Proof of Stake) به دست بیاید و از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) ایمن سازی شود. به طور کلی، TON چیزی شبیه به لیبرا فیسبوک است و عملکرد ارز دیجیتال آن شبیه به ریپل بوده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین چیست چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

پاول دوروف در خصوص توقف بلاک چین TON نوشته است:

امروز یک روز ناراحت کننده برای ما در تلگرام است. ما توقف ادامه کار پروژه بلاک چین خود را اعلام می‌کنیم.

توقف بلاک چین تلگرام با نام TON

در پست وبلاگی که در خصوص این مسئله منتشر شد، دوروف بیان می‌کند که پیروزی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در دیوان ایالات متحده باعث شد تا به کلی پروژه بلاک چین تلگرام متوقف شود. چرا که حکم صورت گرفته، تلگرام را از انتشار TON یا عرضه توکن‌های آن با نام Gram منع می‌کند. این اتفاق، برای شرکت تلگرام بسیار ناگهانی بود، زیرا همین شرکت ۲ هفته پیش اعلام کرد که آن‌ها شبکه بلاک چین خود را در ماه آپریل سال ۲۰۲۱ عرضه خواهند کرد.

همچنین آن‌ها اعلام کردند که در اواخر ماه آپریل، هنگامی که بلاک چین TON در آمریکا آغاز به کار کند، سرمایه‌گذاران این پروژه، بلافاصله ۷۲ درصد از سهم خود را دریافت خواهند کرد یا می‌توانند با یک سال انتظار، ۱۱۰ درصد از سرمایه خود را بازپس بگیرند. اما با توقف این پروژه، گزینه بازگشت سرمایه ۱۱۰ درصدی به کلی منتفی شده است.

پاول دوروف، موسس شرکت پیام رسان تلگرام و بلاک چین تلگرام

پاول دوروف، موسس شرکت پیام‌رسان تلگرام

البته پاول دوروف امکان انتشار نسخه مستقل بلاک چین TON را به شرکت‌های ثرد پارتی ارجاع داده است، اما همچنین اعلام کرده که هیچ یک از کارمندان تلگرام، در این پروژه‌ها دخالتی ندارند. او در این خصوص می‌گوید:

در حالی که شبکه‌هایی که بر اساس تکنولوژی TON ایجاد شده‌اند ممکن است به کار خود ادامه دهند، با این حال ما هیچگونه پیوستگی با آن‌ها نخواهیم داشت و به نظر نمی‌رسد که در هر صورت از آن‌ها پشتیبانی کنیم. بنابراین هر فردی که از این تکنولوژی بهره می‌برد، مراقب باشد و اجازه ندهد هر شخصی آن‌ها را گمراه کند.

TON Labs، یک شرکت استارتاپی که این تکنولوژی را مورد امتحان قرار داده، نسخه خود از این شبکه را هفته پیش با نام Free TON منتشر کرد.

شکایت دوروف از نفوذ آمریکا و حمایت او از غیرمتمرکزها

پاول دوروف همچنین در خصوص حکمی که مانع از انتشار Gram در سرتاسر دنیا شد، سخن گفته است. او اشاره می‌کند که قاضی این پرونده به این مسئله اشاره داشته که اگر Gram در سرتاسر دنیا منتشر می‌شد، یک شهروند آمریکایی همچنان قادر بود تا به این توکن‌ها دسترسی داشته باشد.

متاسفانه، قاضی آمریکایی در مورد یک چیز درست گفت: ما، مردم خارج از آمریکا، می‌توانیم به رئیس جمهور خود رای بدهیم و اعضای مجلس را انتخاب کنیم، اما وقتی صحبت از اقتصاد و تکنولوژی باشد، همچنان به آمریکا وابسته‌ایم.

دلار و نفوذ آن به سیستم اقتصادی دنیا، به آمریکا قدرتی وسیع داده است. دوروف اشاره می‌کند که این کشور همچنین می‌تواند به اپل و گوگل برای حذف اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌های آنلاین خود نفوذ داشته باشد. او ادامه می‌دهد:

پس بله، واقعیت این است که کشورهای دیگر، حق کاملی برای این که اجازه چه کاری را در قلمرو خود داشته باشند، ندارند.

دوروف پست بلاگ خود را با اشاره به شرکت‌های مرتبط با پلتفرم‌های غیرمتمرکز به پایان رساند:

می‌خواهم این پست را با آرزوی موفقیت برای هر شخصی که در جهت غیرمتمرکز ساختن، ایجاد تعادل و ایجاد برابری در این جهان تلاش می‌کند، به پایان برسانم. شما در نبرد درستی می‌جنگید. این نبرد، شاید یکی از مهم‌ترین نبردهای نسل ما باشد. ما امیدواریم جایی که ما شکست خوردیم، شما موفق شوید.