توصیه ما این است که برای تجارت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی به سرعت در این صرافی‌ها ثبت نام کنید، Bitmex و بایننس.

خیلی سریع به سراغ توصیه کلیدی رفتم، حقیقت این است که برای سرمایه گذاری بهترین قدم شروع روند کار است تا بهتر با فضا آشنا شوید و ضمن کسب دانش و تجربه تصمیم‌های بهتری بگیرید. به همین دلیل ابتدار کار توصیه کردم در چند صرافی مطرح رمز ارز ثبت نام کنید و پس از آن روال کار و قوانین را فرا بگیرید.

در این مطلب کوین نیک ۱۰ قانون کلیدی برای شروع تجارت در دنیای رمز ارزها را به شما معرفی خواهیم کرد.

قانون ۱:برای تجارت بیت کوین (ترید) یک فهرست سهامی درست کنید

بیت‌ کوین رمز ارز مادر است. این ارز همیشه برای من خوب بوده است و بخش عمده‌ی فهرست سهامی من را تشکیل می‌دهد.

اکثر روزنامه نگارانی که درآمد پایینی دارند و در مطالب خود حق کپی رایت را رعایت نمی‌کنند، ادعا می‌کنند که حباب بیت‌کوین بالاست؛ این افراد برای کسب اطلاعات تنبلی می‌کنند یا خیلی احمق‌اند که چنین ادعایی دارند. به دلایل زیر باید دانست که بیت‌کوین حباب ندارد.

رشد

بیت‌کوین از ابتدا در قیمت و Mcap دارای رشد چشمگیری بوده است. اگر از سایر ارزهای مجازی چشم‌پوشی کنیم، باید گفت که بیت‌کوین از سال ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۷ به جز سال ۲۰۱۴، همه ساله بهترین عملکرد ارزی را در تمام جهان داشته است. تجارت بیت کوین در طول این دوره تمام ارزهای جهانی، سهام‌ها، اموال تجاری، اوراق قرضه، ETFها و مستغلات را شکست داده است. بنابر تعریف، حباب‌ها عمر کوتاهوی دارند و حباب در ۸ سال دوام نمی‌آورد. اگرچه نوسان قیمت بیت کوین زیاد است اما در طول حیات خود همیشه رشد داشته و گزینه خوبی برای سرمایه گذاری بوده است.

در نتیجه تجارت بیت کوین Mcap به سود ۵۶ میلیارد دلاری دست یافت و این جایگاه نمایانگر یک جایگاه جهانی مثال‌زدنی است.

حجم معاملاتی تجارت بیت کوین

 

تجارت بیت کوین

حجم معاملاتی

حجم معاملاتی نمایانگر نقدینگی سرمایه است. هرچه نقدینگی بالاتر باشد، خرید و فروش آسان‌تر است، حتی در زمان آشفتگی. همچنین در این حالت شکاف پیشنهادی قیمت خرید و فروش کمتر می‌شود و در نتیجه هزینه‌ی معامله نیز کاهش می‌یابد. شما باید از سرمایه گذاری روی ارزهایی که دارای نقدینگی پایین هستند امتناع کنید چون زمانی که بازار این ارزها خراب شود، خارج شدن از آن‌ها هزینه زیادی دارد. بیت‌کوین دارای نقدینگی در سطح جهانی است. من سایت آنالیز ارزهای مجازی blocklink.info را اداره می‌کنم. در این قسمت یک نمای کلی از ارزهایی که بیشترین نقدینگی(حجم بازار) در جهان را دارند آمده است.

حجم های معاملاتی تجارت بیت کوین

سایت بلاک لینک

حجم‌های معاملاتی مربوط به ارزهای دیجیتال از Coinmarketcap API با استفاه ازCryptofinance Google Sheet Add-On حذف شده‌اند. حجم‌های مربوط به سهام از طریق Google Finance بدست می‌آیند. می‌توایند در سایت NASDAQ حجم سهام آمریکا را بررسی کنید.

حجم معاملاتی تجارت بیت کوین در این سایت با سهام آمریکایی بزرگ و معروف موجود است.

قیمت بیت‌کوین به بی‌ثباتی خود ادامه می‌دهد اما این ارز در حال حرکت در مسیر صعودی است و حجم خاص آن یک‌شبه بر باد نخواهد رفت.

هزینه‌های تراکنش

هر ماهه هزینه‌ها در حال افزایش هستند که این موضوع یک دلیل انکارناپذیر برای استفاده‌ از بیت‌کوین و وابستگی بی‌سابقه در استفاده از این ارز است. این بدین معناست که مردم می‌خواهند در بلاک‌چین به تراکنش بپردازند و نمی‌خواهند تنها در بورس‌ها معامله کنند.

داده‌های مربوط به سری زمانی هزینه‌های Tx (تگزاس) در blockchair.com موجود است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۲ روش کسب درآمد ارز دیجیتال بی دردسر

بیت‌کوین و فهرست سهامی من

در فهرست سهامی من در مورد ارزهای مجازی، بیت‌کوین دارای یک جایگاه ثابت است. در نتیجه‌ی تغییرات اخیر موجود در قوانین انگلیس، من تمام حقوق شخصی خود را (مثل ۴۰۱k ایالات متحده یا حساب بازنشستگی) از طریق XBTProvider ETN به بیت‌کوین تبدیل کردم.

در مورد سرمایه‌گذاری ۴۰۱K خود در Barry Silbert’s Bitcoin Investment Trust $GBTC با احتیاط بیشتری عمل کنید. توسعه دهنده‌ی اروپایی XBT که ETN است یک صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ی متغیر است. این بدین معناست که همیشه نزدیک به ۰ درصد و در هم‌ارزش با NAV قرار می‌گیرد. Bitcoin Invest,ent Trust یک ابزار سرمایه‌گذاری بی ارزش است چراکه یک صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ی ثابت به حساب می‌آید (این صندوق موجودی ارزهای خود را در زمانی که تقاضا برای افزایش محصول وجود دارد، افزایش نمی‌دهد)؛ این موضوع سبب می‌شود که در معرض نوسانات شدید قرار گیرد که این نوسانات تا ۱۵۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. بنابراین ممکن است در زمانی که صرف ریسک بالاست به اشتباه دست به خرید بزنید و حتی در زمانی که قیمت بیت‌کوین پایدار است نوسانات ضررآمیز بیشتری را متحمل شوید.

قانون ۲: «وقتی آینده را می‌بینی، بزرگ سرمایه‌گذاری کن.» جرج سوروس

یک اتفاق خیلی عجیب در حال رخ دادن است. فضای ارز مجازی در سال ۲۰۱۷ همچون فضای اینترنتی در سال ۱۹۹۵ بود که یک فرصت بسیار خوب را فراهم کرد.

استینلی دراکن‌میلر در رابطه با برخوردهای خود با جرج سوروس نوشته است و نقل قولی از او می‌گید: «وقتی آینده را می‌بینی بزرگ سرمایه‌گذاری کن.» نکته‌ی بامزه این است که زمانی که این نقل قول را دیدم و سرمایه گذاری بزرگی کردم، این ماجرا را در توییتر مطرح کردم. در آن زمان سارا کَن که یک سرمایه‌گذار در صندوق سرمایه‌گذاری تامینی بود (@impcapital) من را مسخره کرد. من با تمام سرمایه‌ی لعنتی‌ام وارد این شرط بندی شده بودم و برنده هم شدم.

در اینجا چارلی مانگرنیز چنین تفکر مشابهی را مطرح می‌کند.

منینگز درباره تجارت بیت کوین

استینلی دراکن‌میلر

قانون ۳: بررسی شاخص‌بندی‌ سرمایه‌های مجازی

تا ۱۸ می سال ۲۰۱۷ من در فهرست ارزهای خود مقدار کمی اتریوم داشتم و میزان ریپل من صفر بود.

اشتباه بزرگی مرتکب شدم که تا ۱۸ می سال ۲۰۱۷ اتریوم و ریپل خریداری نکردم. اشتباه من این بود که تمام تمرکز خود را بر روی تجارت بیت کوین گذاشته بودم. من برای اینکه اتریوم و ریپل را دوست نداشتم از هر مبحثی که مربوط به آن‌ها بود خودداری می کردم. برای همین سودها را از دست دادم.

شاخص های تجارت بیت کوین

شاخص بندی سرمایه های مجازی

در ۱۸ می سال ۲۰۱۷ سر عقل آمدم و به بینش رسیدم. در این زمان یک قانون جدیدی که خود آن را ساخته بودم را به کار گرفتم، به صورت گسترده ۱۰ مورد از ارزهای مجازی موجود در فهرست خود را مورد بررسی قرار دادم و این بررسی فارغ از نظریه‌ی شخصی و سلیقه‌ای من در مورد ارزش هر کدام از آن‌ها بود.

تجارت بیت کوین در توئیتر

بامبو کلاب در توییتر

من از آن زمان به بعد یک بررسی شاخص‌بندی شده‌ی انعطاف ‌پذیر و دقیق را در پیش گرفتم.

صحبت هایی درباره تجارت بیت کوین

تجارت بیت کوین

من از طریق این Google sheet به صورت دستی به استخراج بررسی‌ شاخص بندی‌ شده پرداختم.

استفاده از گوگل شیت برای تجارت بیت کوین

گوگل شیت و تحارت بیت کوین

سودهایی که در آن زمان به‌دست آوردم به این ترتیب است:

سود تجارت بیت کوین

تجارت بیت کوین در بلاک لینک

فهرست بورس من از ابتدای سال تا این زمان ۱۰۶ درصد رشد داشت.

از ابتدای سال ۲۰۱۷ سودهای حاصل از ارزهای مجازی تا روز ۱۸ می۲۰۱۷ به صورت زیر بود:

سودهای تجارت بیت کوین

سودهای تجارت بیت کوین

فهرست بورس من از ابتدای سال تا این زمان ۲۸۱ درصد رشد داشت. بنابراین در یک ماه (۱۸ می تا ۲۰ ژوئن) از بیت‌کوین، $GBTC و Monero پیشی گرفت است و با ارزهای مجازی جهانی برابری کرده و موفق عمل کرد.

من با خیال راحت به اظهار نظر در مورد بررسی شاخص بندی شده‌ی خود می‌پردازم. در ابتدا کاملا واضح بود که ریپل از تاریخ ۱۸ می نسبت به بیت‌کوین حالتی رو به پایین دارد و به همین جهت من به سرعت میزان ریپل خود را کاهش دادم و در همان حالت ماندم.

همچنین از نیمه‌ی ماه جولای میزان اتریوم را نیز با قیمت ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار کاهش دادم.

اتریوم و تجارت بیت کوین

میزان اتریوم در ماه جولای

چرا؟

به این علت که:

آیا اتریوم در حباب است؟

نمی‌دانم. استفاده از معیارهایی که در بالا ذکر شد و اعمال آن‌ها در مورد $ETH نیز بسیار خوب است اما جوابدهی آن به خوبی بیت‌کوین نیست. در مورد اتریوم ریسک‌های واضحی وجود دارد که به همین دلیل با وجود جایگاه جهانی آن در Cryptoasset Market Cap (سرانه‌ی بازار ارزهای مجازی)، میزان آن را کاهش دادم.

رشد (قیمت و سرانه‌ی بازار (MCap)):  اتریم در عمر کوتاه مدت خود رشد بسیار چشمگیری داشته است. اما این اتریوم در اوت ۲۰۱۵ ساخته شد و از لحاظ رکورد ۸ سال از بیت‌کوین عقب‌تر است. این یک اختلاف مشهود است. عملکرد انفجاری اتریوم در سال ۲۰۱۷ قطعا می‌تواند به چارچوب زمانی حباب مربوط باشد.

حجم‌های معاملاتی و سهم حجم/MCap: عالی است. مشابه با بیت کوین.

هزینه های تراکنش: همه خوب هستند. این هزینه ها به سرعت در حال افزیش هستند که این موضوع نمایانگر این است که برای این ارز مجازی واقعا تقاضا وجود دارد.

منبع: bitinfocharts.com

اگر معیارها را نادیده بگیریم، اسپنسر بوگارت در این زمینه حرف بسیار بامعنایی را مطرح می‌کند. وی در مورد ریسک‌های کنترل‌کننده و سایر ریسک‌هایی که ممکن است سبب شکست اتریوم شوند توضیح می‌دهد. ممکن است که کمیسیون امنیت و بورس قانونی بگذارد که طبق آن فروش ICOها به دلایل امنیتی غیرقانونی اعلام شود. در این صورت ممکن است مردم به زندان بیفتند. این به همنی جهت است که من با اتریوم کم کار می‌کنم.

نکته: اگر دولت‌ها تصمیم بگیرند تا در اقتصاد ارز مجازی توقف ایجاد کنند، بین بیت‌کوین و اتریوم اختلاف بسیاری است. تجارت بیت کوین کاملا حالت خصوصی شده دارد. اتریوم یک دارایی تجاری حقوقی در سوئیس است و می تواند یک شبه متوقف شود. دارای HONEYBADGER است و دارای ثبات است و نسبت به این شاخص‌ها مقاوم است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

قانون ۴: فروش در زمان افزایش قیمت (کسب مقادیری از سود)

هر کسی که با حباب دست و پنجه نرم کرده باشد ارزش این مسئله را می‌داند.

من حباب‌های زیادی از جمله حباب London housing 1988-1984، DotCom ۲۰۰۰-۱۹۹۸، بار دیگر London Housing در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، بازار مالی Bulgarian در سال‌های۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ (مربوط به آپارتمان های ساحلی و اسکی) را تجربه کرده‌ام.

این طبیعت انسان است که در ابتدا با احتیاط عمل می کند و سپس به تدریج خونسردتر عمل می کند و حتی بی‌پروا می‌شود. بر اساس مشاهداتم توصیه می‌کنم که دقیقا باید برعکس عمل کرد، بدون ترس وارد بازار شوید، کمی آن را امتحان کنید و در صورت احساس خطر به سرعت آن را ترک کنید.

من در تمامی حباب‌هایی که ذکر کردم در روی کاغذ سود زیادی به دست آوردم که در یک ماه از بین رفت. این سودهای کاغذی در بازار مالی Bulgarian به بیش از دو میلیون یورو رسیدند. در هیچکدام از این حباب‌ها در زمانی که سیر صعودی بود سودی نبردم. واقعا خیلی از این ماجرا پشیمانم. اما در بازار ارز مجازی این سودها را جبران می‌کنم.

نهایتا در آخر باید در زمان افزایش قیمت دست به فروش بزنید. توصیه‌ی خسه لایورمور در مورد بازار گاوی:

بازار گاوی در تجارت بیت کوین

فروش در زمان افزایش قیمت

به نظر من ما نزدیک به هشتمین مورد اخیر نیستیم:

ارزش تجارت بیت کوین

بازار مالی Bulgarian

قانون ۵: معامله‌ی honeybadger – در زمان نزول قیمت خرید کنید

بسیاری از بازیگران موثر این عرصه یعنی دولت‌ها، بانک ها و قانون گذاران، از بیت کوین می‌ترسند و برای همین مدام سعی در از بین بردن آن دارند. بیت‌کوین بارها با ضرر مواجه شده است اما باز هم از رقبا پیشی گرفته و به عرصه بازگشته است. تاجران مجرب این موضوع را مدنظر قرار می‌دهند و توصیه می‌کنند که خرید در زمان نزول قیمت صورت بگیرد. به این کار معامله‌ی honeybadger می‌گویند.

 من عاشق ایده‌ی BTFD هستم. چون واقعا به تجارت بیت کوین ایمان دارم. مردم در توییتر فریاد می‌زنند: BTFD! اما این موضوع مدتی برایم غافلگیر کننده بود.

یک راه حل وجود دارد. در زمان نزول در حاشیه خرید کنید. خوبی این کار این است که در این حالت نیازی به افزودن سرمایه به حساب خود ندارید و می‌توانید از اهرمی که از پیش فراهم شده است به سود خود استفاده کنید. از بورس Bitmex استفاده کنید.

بورس بیتمکس و تجارت بیت کوین

معامله‌ی honeybadger

من در مواقع خاص BTFD از حاشیه برای خرید استفاده می‌کنم.

باید در زمان BTFD زمان‌بندی صحیح را در نظر داشته باشید. در توییتر Beetcoin این آنالیز عالی را ارائه می دهد و نشان می‌دهد که در ۴۸ ساعت اولیه‌ی نزول قیمت دست نگه دارید و سپس به BTFD  بپردازید.

در زمان نزول قیمت دست به فروش نزنید

باید به صورت واضح دریابید که این یک نزول قسمت است یا بازار سکولار خرسی. من در اوضاع بد اینترنتی سال ۲۰۰۰ دست به BTFD زدم و در آخر تمام سرمایه‌ی خود را از دست دادم.

اگر کاملا مطمئن شدید که این یک بازار خرسی سکولار است با عواقب بد آن رو به رو شوید و دست به اقدامی نزنید.

قانون ۶: بیش از حد مبادله نکنید، گاهی به ذخیره‌ی کوین‌ها بپردازید

زمانی که کسل یا مست هستم از روی توهم دست به معاملات بیش از حد می‌زنم. راه حلی که برای این مشکل به ذهنم رسیده است این است که سکه‌ها را ذخیره می‌کنم و از جلوی چشم برمی‌دارم.

یکی از راه‌ها این است که بیت‌کوین‌ها و سایر سرمایه‌ی خود را در کیف پول سخت افزاری خود قرار دهید. من از Trezor استفاده می‌کنم که می‌تواند بیت‌کوین، اتریوم (به علاوه‌ی تمام توکن های ERC-20)، اتریوم کلاسیک، ZCASH، لایت‌کوین و دش را نگهداری کند.

راه دیگر این است که آن‌ها را در سپرده‌های مدت داری در صرافی (فقط در مورد دات‌کوین قابل استفاده است) نگهداری کنید. مزیت این کار این است که باعث می‌شود بتوانید در نرخ بهره بر روی کوین‌ها سود ببرید که این مسئله در خارج از صرافی امکان پذیر نیست (سود سالیانه حدود ۱۸ درصد است).

قانون ۷: بگذارید سود جاری شود، ضرر را متوقف کنید

این مرد که در حال نوشتن این مطالب است در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ در زمان دوره‌ی صعودی اتریوم اجازه داد تا سود جاری شود و ۱۰ هزار دلار خود را به ۶ میلیون دلار تبدیل کرد.

اینکه اجازه دهید سود جاری شود و ضرر را متوقف کنید در حقیقت بسیار دشوار است. من در کاربرگ P&L خود، بر روی ۷D (تغییرات قیمت در طول ۷ روز) تمرکز می‌کنم تا بتوانم تصمیم بگیرم که آیا باید فهرست سهام خود را طبق این قانون بار دیگر تقسیم‌بندی کنم یا خیر. من اصلا نمی‌توانم به نتایج ۱ ساعته یا حتی۲۴ ساعته اکتفا کنم.

قانون ۸: در مورد ICOها و سایر نمودهای تفکرات گروهی با احتیاط رفتار کنید

به طور کلی اینکه در مورد اتریوم با تاخیر دست به اقدام بزنید بهتر از این است که به علت ترس از دست داد و طمع به خرید ICOها دست بزنید.

اما ICOها یا کوین‌هایی که به تازگی در بورس عرضه می‌شوند می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی باشند. Beetcoin همچون حرفه‌ای‌ها در Bitfinex در عرضه‌ی اولیه‌ی IOTA عمل کرد. او توانست ۱۰ بیت‌کوین را به به بیش از ۲۰۰ بیت‌کوین افزایش دهد. او فرابورس $IOT را کمی قبل از اینکه Bitfinex آن را در لیست خود قرار دهد خریداری کرد. او توانست از خیل جمعیت پیشی بگیرد.

قانون ۹: تحقیقات خود را انجام دهید، به بررسی Micro-capها بپردازید

من به این استراتژی احترام می‌گذارم.

من در بورس نامشخص Heat به خرید Elastic $XEL پرداختم. از آنجایی که در آن زمان راه مشخصی در پیش نبود و من پیش از توده‌ی مردم پیش می‌رفتم، دانستن اینکه چطور باید این خرید را انجام بدهم دشوار بود. در آخر من با قیمتی بالا (با قیمت متوسط ۳۱۳۶۷ساتوشیس، در حالی که باید با ۲۵۰۰۰ ساتوشیس می‌خریدم) دست به خرید زدم چراکه در Heat بدست یک کمپانی که نقش رزرو سفارش را داشت (arsenic @ars0nic twitter) فریب خورده بودم. در اینجا عملکرد آن را می‌بینیم. فکر می‌کنم بهای اضافی که پرداخت کرده بودم خیلی مهم نباشد.

قانون ۱۰: به شدن مراقب اهرم‌گذاری باشید

مسلما اهرم‌گذاری می‌تواند جواب بدهد. همانطور که در بالا ذکر شد آن مرد توانست از دسامبر سال ۲۰۱۶ در اهرم با معامله‌ی اتریوم به ۶ میلیون دلار ثروت برسد.

من از یک موقعیت اهرمی نادر در بورس Bitmex استفاده می‌کنم.

البته این وضعیت می‌تواند در زمانی که مارجین کال در بازار انبوه رخ می‌دهد به ضرر فرد تمام شود.

گفته می‌شود افرادی که همه چیز خود را از دست می‌دهند باهوش‌ترین تاجران نیستند. این افراد می‌توانستند به جای اینکه از دستورهای سفارش ساده بهره ببرند، با استفاده‌ی هوشمندانه از سفارش‌هایی که دارای حد ضرر هستند مانع از ورشکستگی خود شوند.

این ده قانونی بود که از آن‌ها صحبت شد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!