شرکت تسلا که به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان شناخته می‌شود، در اواخر سال ۲۰۱۹ از یک راه حل بلاک چین برای سرعت بخشیدن به مدیریت حمل و نقل و زنجیره تامین کالا رونمایی کرد. ایلان ماسک، مالک و مغز متفکر شرکت تسلا که همواره در مسیر فناوری‌های نوآورانه حرکت می‌کند، این بار با کمک شرکت‌های پیشرو در زمینه حمل و نقل، از جمله کارگو اسمارت (CargoSmart)، شرکت حمل و نقل دریایی چین (Cosco) و گروه بین‌المللی بندر شانگهای (SIPG) قصد دارد به حمل و نقل سریع‌تر کالاها کمک کند. استفاده شرکت تسلا از بلاک چین برای سرعت بخشیدن به زنجیره تامین حمل کالا می‌تواند تحول عظیمی در فرایند ترخیص کالا و سرعت بخشیدن به زنجیره تامین جهانی کالا ایجاد کند.

این پروژه به منظور آزمایش یک برنامه جدید برای تسریع در فرایند سنتی تحویل کالا طراحی شده است. تسلا امیدوار است که با سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن فرایندهای صنعت حمل و نقل موجب بهینه سازی زنجیره تامین جهانی شود که در حال حاضر بسیار تحت فشار است.

شرکت کارگو اسمارت یکی از اولین کمپانی‌هایی است که با راه‌اندازی بلاک چین ابری اوراکل (Oracle’s Blockchain Cloud) خدمات حمل و نقل مبتنی بر بلاک چین را ارائه می‌کند، خبر داده است با همکاری شرکت تسلا، شرکت حمل و نقل دریایی چین (COSCO) و گروه بین‌المللی بندر شانگهای (SIPG) روی پروژه آزمایشی کار می‌کند تا زمان ترخیص محموله‌ها را در بنادر کاهش دهد.

در متن این خبر آمده است:

معمولا مشتریان مجبورند فرایندهای ترخیص کالا از شرکت‌های حمل و نقل و بنادر را به صورت جداگانه انجام دهند، اما با کمک ویژگی‌های فنی قابل اعتماد بودن و قابل ردیابی بودن انجام فرایند در بلاک چین، شرکت‌های حمل و نقل و بنادر می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. همین همکاری و اعتماد مقابل کمک می‌کند تا فرایند ترخیص کالا خیلی سریع و بدون کاغذبازی انجام شود. این موضوع روی کل فرآیند ترخیص اثر می‌گذارد و یک تحویل بدون تاخیر را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد.

این طرح که در حال حاضر به صورت آزمایشی انجام می‌شود پس از تایید رسمی از سوی شبکه تجارت جهانی حمل و نقل (Global Shipping Business Network) توسط کنسرسیوم بلاک چین در دسترس خواهد بود.

هنری هوانگ (Henry Huang)  مدیر اجرایی دپارتمان تجاری SIPG در این باره گفته است:

این طرح آزمایشی یک قدم موثر در مسیر ما به سمت انجام فرایندهای تجاری بدون کاغذ، قابل اعتماد و یکپارچه در بندر شانگهای است و برای همه ذینفعان زنجیره تامین در جهان مزیت خواهد داشت. ما مشتاقیم تا همکاری‌های خود را سایر زنجیره‌های تامین گسترش دهیم تا این خدمات فوق‌العاده شامل جامعه بزرگ‌تری شود.

استفاده شرکت تسلا از فناوری بلاک چین

فناوری بلاکچین در تسلا

وو یو (Wu Yu) مدیر کل بخش فرایندهای تجاری و سیستم شرکت حمل و نقل Cosco هم در بیانیه‌ای اعلام کرد:

این طرح آزمایشی با همکاری SIPG و کارگو اسمارت نه تنها در فرایند ترخیص کالا بلکه با ارائه یک منبع واحد و قابل اعتماد برای مستندسازی مبادلات برای همه طرف‌های ذیربط، در برنامه‌های زنجیره تامین پایین دست هم کاربرد زیادی دارد. ما به دنبال برنامه‌های بیشتری بر پایه بلاکچین هستیم که می‌توانند هم برای مشتریان و هم برای صنعت ارزش ایجاد کنند.

در حقیقت این طرح آزمایشی به منظور به حداقل رساندن مراحل ترخیص کالا و سرعت بخشیدن به مراحل صدور بارنامه اجرا شده است. در نتیجه کامیون‌ها می‌توانند سریع‌تر محموله خود را از بندر دریافت کنند تا محموله‌ها سر موقع و با بهترین کیفیت به مشتری تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر بلاکچین در مدیریت ارتباط با مشتری و تست AB

در طول اجرای این طرح آزمایشی در دسامبر سال ۲۰۱۹، COSCO و SIPG با پیاده‌سازی این طرح به تسلا کمک کردند تا با استفاده از این پلتفرم امن و قابل اعتماد فرایند برداشت محموله خود را با سرعت بیشتری انجام دهد.

در این طرح به SIPG اجازه داده شد تا به یک منبع واحد و قابل اعتماد از بارنامه‌های COSCO دسترسی داشته باشد تا با اطمینان به داده‌های آن، روند آماده‌سازی سفارش برای تحویل گیرنده سریع‌تر انجام شود.

اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ شرکت کارگو اسمارت این امکان را فراهم کرد تا اطلاعات بیشتری مانند تاریخ بارگیری، تاریخ تحویل، تاریخ خروج از بندر هم در دسترس شرکت‌های ذیربط قرار بگیرد تا اشراف بیشتری بر محموله‌های خود داشته باشند.

اجرای موفقیت آمیز این طرح ثابت کرد همکاری منحصر به فرد بین شرکت‌های حمل و نقل دریایی و بنادر می‌تواند برای کل زنجیره تامین جهانی مزایای زیادی داشته باشد. با بهره‌گیری از این تجربه موفق پیش‌بینی می‌شود با کامل شدن قابلیت‌های این پلتفرم، به تایید شبکه تجارت جهانی حمل و نقل  برسد و به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

همزمان با کامل شدن مراحل تایید این پلتفرم، کارگو اسمارت اعلام کرده است قصد دارد این پلتفرم را بنادر دیگری مانند بندر چینگدائو (Qingdao) در چین و بندر لائم چبانگ (Laem Chabang) در تایلند هم به صورت آزمایشی استفاده کند.

با وجود اینکه در خبر استفاده شرکت تسلا از بلاک چین برای سرعت بخشیدن به فرایند ترخیص کالا در بنادر به نوع بلاک چین مورد استفاده در این سیستم اشاره نشده است، اما به نظر می‌رسد با وجود کارخانه‌های زیرمجموعه شرکت تسلا در چین، اجرای موفقیت آمیز این پروژه می‌تواند برای تسلا خیلی مهم باشد و احتمالا ایلان ماسک روی این پروژه سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده است.

فراموش نکنید تازه‌ترین خبرها در حوزه فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال را می‌توانید از کوین نیک دنبال کنید.

منبع : the-blockchain.com