ریچارد تیتوس ، کارآفرین تهیه سریال و رئیس موقت شرکت بلاک چین به نام ‌Transform Group است. علاوه بر این، او مشاور هیات‌مدیره Creative Destruction Lab ( یکی از اعضای موسس اتحادیه‌ی LIBRA) است.

در CoinAgenda در لاس‌وگاس، تیتوس گفت که به عقیده‌ی او مردم باید یا به ارتش ملحق شوند یا به سپاه صلح و یا یک گروه راک اند رول! او معتقد است، «باید وقتی جوان هستید و تواناییش را دارید، راهی را برای بیرون رفتن و تجربه کردن جهان بیابید.»

پیش از شروع به کار در زمینه‌ی تکنولوژی، رسانه و اخیراً در زمینه‌ی بلاک‌چین، تیتوس در صنعت موسیقی مشغول به کار بود و با برخی از برجسته‌ترین موسیقیدان‌های کالیفرنیا همکاری داشت. او ویولون‌ سل، گیتار باس می‌نواخت و آواز می‌خواند. نهایتاً علایق او به سمت بودن در پشت صحنه و میکس کردن سوق یافت.

گذشته‌ی راک اند رولی

گدشته راک اند رولی او شامل «ماجراجویی‌های دیوانه‌کننده» و زندگی در هتل‌ها و رفتن نقاط مختلف جهان بود. او می‌گوید: «آن برهه از زندگی به لحاظ درک اینکه جهان چقدر می‌تواند هم بزرگ و هم کوچک باشد، برای من بسیار متحول‌کننده بود.»

در آن زمان، او بیشتر زمان خود را صرف کار با MIDI (رابط دیجیتالی ابزار موسیقی) می‌کرد که امکان اتصال سینث‌سایزر یا کیبورد را به کامپیوتر فراهم می‌سازد. او مدت زمان زیادی را صرف کار کردن با این ابزار می‌کرد. در نهایت، گروهی که او در آن مشغول به کار بود، در تولد هجده سالگیش، از هم پاشید. او تصمیم گرفت که به کالج برود و با همکاری پنج یا شش عضو از اعضای گروه، اولین استارت‌آپ خود را تأسیس کرد. استودیوهای ضبط برای ستاره‌های راک و ترانه‌سرایان حرفه‌ای را در خلیج غربی ساخت. تمرکز کاری او بیشتر در سانتاباربارا بود اما در تمام خلیج غربی نیز گسترش یافت. او استودیوهایی را برای هنرمندان متعددی همچون وین کارسون، کنی لاگینز و بروس جانستون که اعضای گروه Beach Boys بودند ایجاد کرد. تیتوس و جانستون بسیار هم‌نظر بودند.

وقتی متخصص کیبورد Beach Boys، گروه را با هدف تبدیل شدن به یک مجری برای کامپیوترهای آتاری ترک نمود، یک فرصت شغلی در این گروه کالیفرنیایی مشهور در زمینه‌ی هارمونی‌های صوتی سخت، برای او پیدا شد. جانستون از تیتوس خواست که به عنوان متخصص کیبورد، آن‌ها در تور همراهی کند و جای فردی را در گروه بگیرد که بیست سال از او جوان‌تر بود. تیتوس این فرصت را از دست نداد و خیلی زود به عنوان مهندس صدای گروه فعالیت کرد.

او کار کردن با گروه و میکس کردن آهنگ‌های آن‌ها را تا آخرین آلبوم استودیویی منتشر شده توسط گروه به نام تابستان در بهشت ادامه داد. این آلبوم اتفاقاً اولین آلبوم “بدون نوار ضبط صوت” ضبط شده با Pro Tools بود. آن آلبوم در سال ۱۹۹۲ یعنی هفت سال پیش از اینکه آهنگ “Livin La vida Loca” ریکی مارتین به اولین تک آهنگ شماره یک ضبط شده، ویرایش شده و کاملاً میکس شده توسط محیط کار صوتی دیجیتال تبدیل شود، منتشر شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بیت کوین با بلاک چین به زبان ساده ؟

سنین کودکی

تیتوس از سنین کودکی برای ضبط دیجیتال آماده شده است. پدر او در صنایع دفاع کار می‌کرد که بدین معنی است که او زودتر از کودکان دیگر با کامپیوتر آشنا شد. او به راحتی قادر به کار کردن با محیط‌های Dos، Apple، Atari و Unix/linux بود و سال‌های زیادی را در صنعت BBS سپری نمود. از طریق قراردادهایی که او در صنعت موسیقی داشت، تیتوس خیلی سریع به نسخه‌ی بتا ۴ آهنگی دست پیدا کرد. قطعات کامپیوتر او بسیار به کار آمد.

در ابتدا، گروه Beach Boys آهنگ‌های خود را در خانه‌ی تهیه‌کننده‌ای به نام تری ملچر کارمل ضبط کردند. ملچر پسر دوریس دی، بازیگر، خواننده و فعال حقوق حیوانات آمریکایی است. در آن زمان تیتوس در هتل دوریس دی در کارمل زندگی می‌کرد. او صبح خیلی زود به استودیو می‌رفت و سخت کار می‌کرد. آن اولین آهنگ ضبط شده توسط Pro Tools بر روی یک هارد درایو بود و در نتیجه، هر روزه نیاز به ایجاد تنظیمات داشت.

او گفت، «ما از سخت‌افزار بتا، نرم‌افزار بتا استفاده می‌کردیم و هیچ‌یک به درستی کار نمی‌کردند”. نسخه‌ی Pro Tools که بر مک کار می‌کرد، اشکالات بسیاری داشت. با در نظر گرفتن این که نرم‌افزار جدید بود، تیتیوس معتقد بود که آن ابزار جالبی برای ویرایش بخشی از آلبوم است و نه ضبط کل آلبوم. او گفت، “من فقط می‌خواستم ویرایش و به هم متصل کردن نوار را انجام دهم.»

Beach Boys

وقتی او کار خود را به Beach Boys نشان داد، آن‌ها بسیار هیجان‌زده شدند. در واقع، تصمیم گرفتند که تمام کار ضبط ۴۴ دقیقه‌ای خود را با Pro Tools انجام دهند و همین موجب شد که آن‌ها به اولین گروهی تبدیل شوند که آلبوم خود را با Pro Tools ضبط می‌کنند و به نحوی تکنیک‌های ضبط آنالوگ و دیجیتال را با هم ترکیب کردند. به علاوه، مهندسان صدا از یک ماشین ۲۴/۷ DAT که یک نوار صوتی دیجیتالی است، استفاده کردند تا اطمینان حاصل نمایند که در صورت بروز مشکل در نرم‌افزار نوظهور، همه چیز ضبط شده باشد.

او گفت: «این امکان وجود داشت که سیستم با مشکل روبرو شود و خاموش گردد و وقتی دوباره روشن می‌شد، آهنگ ضبط شده از بین رفته بود. اما از سوی دیگر، با استفاده از چنین تکنولوژی که ریسک بالایی داشت، شما می‌دانستید که بخشی از آینده‌ی این صنعت هستید. امروزه، همه چیز بر Pro Tools یا یکی از برنامه‌های جانشین آن ضبط می‌شود.»

امروزه مردم اغلب مشتاق شنیدن صدای گرم‌تر و دلنوازتر آهنگ‌های قدیمی هستند. تیتوس نیز همین عقیده را دارد. به عقیده‌ی او، انتقادهای زیادی درباره‌ی روش‌های ضبط دیجیتال در مقایسه با روش‌های آنالوگ وجود دارد. بعد از آن، وقتی او همچنان در این کسب و کار بود، مهندسان دوباره از ضبط دیجیتال استفاده می‌کردند تا آهنگ‌ها زنده‌تر و دلنوازتر شوند.

تیتوس چندین داستان جالب از تجربیات خود در این زمینه دارد. یک روز وقتی مارک لاو، یکی از اعضای اصلی beach Boys و پسرعموی ویلسون، مدیتیشن می‌کرد (که کار عجیبی در آن روزها به نظر می‌رسید)، تلفن زنگ زد. تیتوس به آن جواب داد.

مردی با لهجه‌ی بریتانیایی گفت، «سلام»

تیتوس جواب داد، «سلام»

مرد بریتانیایی گفت: «بله، می‌توانم با مایک یا بروس صحبت کنم؟»

«چه کسی پشت خط است؟»

«من جورج هریسون هستم»

تیتوس گوشی تلفن را انداخت. گروه Beatles مستقیماً و نه از طریق یک دستیار با استودیو تماس گرفته بود. تیتوس دوباره گوشی تلفن را برداشت.

جورج که آهنگ‌های هیت انفرادی او عبارتند از “My Sweet Lord” و “Got my Mind Set On You” نوشته‌ی رودی کلارک و ضبط شده توسط جیمز ری، پشت تلفن گفت، «کسی پشت خط هست؟»

تیتوس به جورج که یکی از الگوهایش بود، پاسخ داد: «یک لحظه صبر کنید.»

اگرچه خلاف سیاست شرکت بود که مدیتیشن مایک را قطع کند اما تیتوس به این نتیجه رسید که در رابطه با Beatles احتمالاً اشکالی ندارد. اما ظاهراً چنین نبود. مایک گفت که بعداً با جورج تماس خواهد گرفت.

تیتوس گفت: «باید پشت خط به جورج بگویم که بعداً با شما تماس گرفته خواهد شد. »

بعدها وقتی گروه در ریو در نمایش روز زمین اجرا می‌کرد، جورج به سمت تیتوس رفت و گفت: «تو همان جوان پشت تلفن در استودیو هستی؟» او خود را معرفی کرد و سوالاتی در مورد Pro Tools داشت.

تیتوس گفت: «هیچگاه آن لحظه را فراموش نخواهم کرد و همیشه برای کسب این تجربیات، قدردان Beach Boys هستم.»

او ادامه داد:«در آن زمان، گروه Beach Boys در دوران افول کاری خود قرار داشتند. سیاست‌های داخلی گروه بسیار جالب بودند؛ رابطه‌ی شکل گرفته میان تمام اعضای گروه، چه خوب و چه بد. در کل، این افراد در کنار هم بزرگ شده بودند. در حالی که بسیار سخت‌گیر بودند اما بسیار بزرگوار و بخشنده نیز بودند.»

از آن زمان به بعد، تیتوس روزهای راک اند رول را پشت سر گذاشته است. به تازگی مایک ترپین، OG بیت‌کوین، او را به عنوان رئیس اجرایی موقت Transform Group برگزیده است که در حال حاضر سه کسب و کار را دربرمی‌گیرد: کسب و کار رویدادها، کسب و کار PR و کسب و کار مشاوره‌ی استراتژیک. او همچنین سرمایه‌گذار فرشته است.

هنوز پس از گذشت این همه سال، موسیقی محرک اصلی نحوه‌ی تفکر تیتوس در مورد همه چیز به شکل منحصر به فرد است.

تیتوس گفت: «من در سنین بسیار جوانی خود را در معرض تجربیات بسیار زیادی در سراسر جهان قرار دادم.»

منبع: forbes.com