در آگوست ۲۰۱۷، بلاک استریم از طریق خدمات ماهواره‌ای رایگان، همکاری ارزشمند و بی‌سابقه‌ای را با ‌بیت کوین آغاز کرد و بلاکچین ‌بیت کوین از فضا را با تحت پوشش قرار دادن آفریقا، اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی ایجاد کرد. شرکت کانادایی پس از گذشت یک سال، محدوده ارسال ‌بیت کوین یک طرفه خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز گسترش داد.
بر خلاف تصور غلط رایج، بلاک استریم ماهواره‌های خود را به منظور فعال کردن ارسال تراکنش در فضا و در نتیجه گسترش مقاومت در برابر سانسور ‌بیت کوین راه‌اندازی نکرد. بلکه، همانطور که یکی از مهندسان بلاک استریم به نام گروبلس بیان کرده است، شرکت پهنای باند ماهواره‌ای موجود را برای شبکه ماهواره‌ای بلاک استریم از شخص ثالث اجاره کرد.

بلاک استریم

شبکه بلاک استریم


او به مجله ‌بیت کوین گفت:

«ما از پهنای باند اجاره‌ای در ماهواره‌های ارتباطی همزمان تجاری به منظور ارائه خدمات ماهواره بلاک استریم استفاده می‌کنیم».

گروبلس که برای آزمایشات عملی در زمینه آنتن‌های توری و تراکنش‌های آفلاین ‌بیت کوین شناخته شده است، همچنین بیان نمود که تعداد کنونی ماهواره‌ها در این شبکه، ۴ عدد می‌باشد.

ماهواره‌های بلاک استریم، مقاومت در برابر سانسور و حریم خصوصی

‌بیت کوین به عنوان واحد پول اینترنتی به یک ارتباط شبکه‌ای با ثبات به منظور همگام‌سازی گره‌ی کامل (نود کامل) با جدیدترین فعالیت در بلاک چین و ارسال تراکنش‌های جدید نیاز دارد. اگرچه در برخی موارد، دسترسی به اینترنت جنبه تجملی دارد و دلایل مختلفی از سانسور دولت گرفته تا فقدان زیرساخت در نواحی روستایی، برای این موضوع وجود دارند.
ماهواره‌های بلاک استریم از طریق توانمندسازی هر فردی که قادر به نصب آنتن توری (آنتنی که برای تلویزیون‌ها نیز به کار می‌رود) است برای مشارکت در شبکه جهانی ‌بیت کوین، به حل این مشکل کمک می‌کنند.
گروبلس توضیح داد:

«داشتن توانایی دسترسی به داده‌های بلاکچین ‌بیت کوین زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما بخواهید از ‌بیت کوین به بیشترین میزان استفاده کنید: به جای اعتماد کردن به دیگران در تایید بلاک‌ها و تراکنش‌ها، خودتان توانایی انجام این کار را داشته باشید.بسیاری از مردم امکان دسترسی به اینترنت ندارند، بنابراین اکنون می‌توانند خدمات ماهواره‌ا‌ی رایگان را به منظور همگام‌سازی یگ گره ‌بیت کوین کاملاً معتبر با استفاده از یک سخت افزار TV ماهواره‌ای ارزان و بسیار گسترده، به کار ببرند.»

با این وجود، داشتن توانایی دور زدن سانسور سیاسی یا محدودیت‌های فنی اعمال شده توسط منطقه جغرافیایی قطعاً برای تضمین مقاومت در برابر سانسور کافی نیست. به‌خاطر نبود حریم خصوصی، ممکن است مناطقی در جهان وجود داشته باشند که در آنها اتصال به شبکه ‌بیت کوین موجب تحریم و حتی استفاده فیزیکی از قدرت شود. در نتیجه، به درجه‌ای از توانایی محروم سازی باورپذیر به منظور ممانعت از مورد هدف قرار گرفتن کاربران و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر سانسور، نیاز است.

بیشتر بخوانید: فعالترین و تاثیرگذارترین شرکت های بلاک چین از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰

ماهواره های بلاک استریم در صورتی می‌توانند به این مسئله بپردازند که ‌بیت کوینرها از آنها به عنوان ابزارهای برقراری ارتباط یک طرفه‌ای که ارسال آنها کاملاً منفعلانه است (کاربرانی که تنها سیگنال دریافت می‌کنند) استفاده کنند.
گروبلس بیان کرد: “اگر ارسالی به ماهواره‌ها صورت نگیرد، تعیین اینکه آیا کسی از دیش ماهواره برای تماشای HBO یا برای دانلود بلاک‌های ‌بیت کوین، تراکنش‌ها و داده API ماهواره‌ای استفاده می‌کند یا خیر، تقریباً غیرممکن است”.

اپلیکیشن کشنده برای ماهواره بلاک استریم

گروبلس با اتکا بر قدرت کنار زدن ‌بیت کوین از سیاره، دو ماهواره را پیشنهاد داد که مواردی که او از آنها به عنوان “اپلیکیشن‌های کشنده” یاد می‌کند را به کار می‌برند.
او گفت:

«استفاده از API ماهواره برای ارسال پیام به فرد دیگر در منطقه تحت پوشش، توانایی همگام نگه داشتن یک گرهی ‌بیت کوین».

ستفاده از ارسال پیام قطعاً سودمند است و می‌تواند به حاکمیت حتی خارج از ‌بیت کوین، قدرت بخشد زیرا هر کسی که آنتن توری نصب کند می‌تواند پیام های ارسالی را دریافت کرده و بدین شکل از سانسور جلوگیری شود. در مواردی که تنها دریافت صورت می‌گیرد، ممنوعیت برقراری ارتباط همچون فایروال بزرگ چین یا محدودیت‌ها در کره شمالی بدون به خطر انداختن شهروندان قابل دور زدن هستند. به عنوان مثال، ‌بیت کوینر SafetyFirst برای ارسال سرخط خبرها از طریق شبکه ماهواره‌ای بلک استریم برای مردمی که تحت رژیم‌های سختگیرانه زندگی می‌کنند، مشهور است.
از سوی دیگر، ارسال پیام به ماهواره‌های بلاک استریم قطعاً خطرناک است و کسانی که تحت رژیم‌های ستمگر زندگی می‌کنند، نباید چنین کاری انجام دهند. در حالی که دریافت سیگنال‌های ماهواره‌ای نسبتاً متداول است اما ارسال پیام به یک ماهواره نوعی فعالیت شبکه‌ای است که قطعاً مورد توجه قرار می‌گیرد. با این وجود، آن همچنان یک ابزار قدرتمند برای سخنرانی آزاد است که با چیزهایی شبیه به Radio Free Europe که طی جنگ سرد به منظور تبلیغات ضدکمونیستی در کشورهای پیمان ورشو پخش می‌شد، رقابت می‌کند.
همانطور که توسط گروبلس بیان شد، همگام‌سازی یک گره ‌بیت کوین، مورد کاربرد ضروری دیگر از ماهواره‌های بلاک استریم است. این حقیقت که هر کسی که صاحب یک دیش TV ماهواره‌ای و یک کامپیوتر کوچک (مانند لپ‌تاپ یا حتی یک رزبری پای) است، می‌تواند به شبکه ‌بیت کوین متصل شود و اطلاعات بلاکچین را دانلود نماید، برای ‌بیت کوینرهای سراسر جهان بسیار اطمینان‌بخش و مایه دلگرمی است.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

این بدان معنی است که دسترسی ‌بیت کوین در سراسر جهان دیگر بر سخاوتمندی ارائه دهنده خدمات اینترنتی متکی به دولت یا سازمان فراملی، متکی نیست. حقیقت این است که دسترسی ماهواره‌ای رایگان است (اگرچه هنوز به آنتن و کامپیوتر نیاز است) و بلاک چین‌های بدون مجوز در مقیاس جهانی تنها موجب افزایش فاکتور حاکمیت ‌بیت کوین و انعطاف‌پذیری شبکه می‌شوند.
با وجود کارهایی در رابطه با زیرساختی که مقاومت در برابر سانسور را افزایش می‌دهد، به نظر نمی‌رسد که گروبلس نگران این مسأله باشد که دولت‌ها در آینده‌ا‌‌ی نزدیک ‌بیت کوین را ممنوع کنند.
او می‌گوید:

«این امکان وجود دارد اما احتمال وقوع آن بسیار کم است. اگرچه، کنشگرا بودن و ایجاد زیرساختی که همواره متکی بر سیستم کنونی نباشد همواره بهترین کار برای زمانی است که این احتمال به وقوع بپیوندد».

البته، این همان کاری است که گروبلس و تیم بلاک استریم در فضای بیرونی در حال انجام آن هستند.

منبع: bitcoinmagazine.com