دولت چین در ظاهر آغوش خود را به روی فناوری بلاک‌چین گشوده، اما در مقابل سعی دارد با وضع قوانین محدود کننده دسترسی به رمز ارز ها را برای شهروندان خود تا حد امکان محدود کند. این امر باعث ایجاد وضعیت عجیبی شده که در آن دولت چین خبرهای مخالف بلاک‌چین را سانسور می‌کند در حالی‌که بانک مرکزی چین خواستار محدودیت شدید در برابر تجارت ارزهای دیجیتال شده است.

این امر در نگاه اول یک تناقض بزرگ به نظر می‌رسد زیرا چین به پذیرش بلاک‌چین تمایل عمیقی نشان می‌دهد درحالی‌که به ارزهای دیجیتال که شبکه‌ی بلاک‌چین بر مبنای آن‌ها ساخته شده تمایلی ندارد.

اما این قضیه وقتی منطقی به نظر می‌رسد که شما بدانید دولت چین به دلیل ترس از دست دادن قدرت و کنترل خود از رمز ارزها هراس دارد. این ترس ناشی از آزادی‌هایی فردی است که رمز ارزها به کاربران ارائه می‌دهند.

اصول بلاک‌چین از پس از «ژی» مورد توجه سیاستمداران چین قرار گرفته است، کنترل، ردیابی نقطه به نقطه و دیجیتالی شدن. کشور چین با در اختیار گرفتن ارزفیات یوان و ایجاد یک نسخه دیجیتالی، به دنبال ایجاد لایه‌ای از داده های مالی غنی است که نشان می‌دهد چه مواد غذایی مصرف می‌شوند و چه اسباب بازی هایی خریداری می شوند و همچنین این‌که چه کتابفروشی‌هایی محبوب‌تر هستند، برنامه‌ی سفرها کدامند؟ و چه کسی از مجلات طرفدار اصلاحات یا مخالفان پشتیبانی می‌کند.

میزان تمرکززدایی اسمی داده‌ها در یک بلاک‌چین در مقابل یک مرکز داده متمرکز یک داستان مفید برای دولتی است که دوست دارد برای پیشبرد منافع خود، بین مرزهای شرکت های دولتی، شرکت‌های تأمین مالی شده توسط دولت و شرکت‌های تحت کنترل دولت بازی کند. بسیاری از کارشناسان در این مورد اتفاق نظر دارند که این همان توصیف وضعیت استراتژی بلاک‌چین کشور چین است که در واقع همان توصیف وضعیت فعلی اقتصاد دولتی در چین است.

ایده‌هایی که باعث برتری و جلو افتادن رمز ارزها نسبت به سیاست پولی کشور چین شده است عبارتند از، امنیت، حداقل در حد نام مستعار داشتن، در مقابل ایالت‌های سخت گیر و افرادی که به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند و توانایی معامله‌ی آزادانه حتی با وجود قوانین کنترلی سختگیرانه.

این فقط فرضیه است. در عمل، رمز ارزها اهداف خاص و ملموس دولت چین را تضعیف می‌کنند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کنترل ورود و خروج سرمایه، بخش اساسی اقتصاد چین است اشاره کرد. یوان چینی باید در یک محدوده مشخص باقی بماند و توسط بانک خلق چینیا همان بانک مرکزی چین تنظیم شود که به شدت برای شورای دولتی و رهبران سیاسی چین قابل اتکا است، برخلاف سایر کشورها که در آن‌ها بانکهای مرکزی تقریباً استقلال سیاسی کامل دارد.

رمز ارزها می‌توانند باعث مختل شدن این روند شوند، زیرا ارزهای دیجیتال جایگزینی برای ارز کنترل شده توسط مقامات پولی و سیاسی مرکزی ارائه می‌دهند و این محدودیت در میزان سرمایه خارجی است که می‌تواند در یک سال مبادله شود (۵۰۰۰۰ دلار.)

رمز ارز

بیت کوین در دولت چین

دولت چین نگران است زیرا از بسیاری جهات، ارزهای رمزنگاری شده به گزینه های سرمایه گذاری خرده فروشی جالب برای یک سرمایه گذار عادی چینی تبدیل شده اند جذابیت و تمایل عمومی که دولت چین نمی‌تواند تحمل کند. این‌ها دلایلی استاندارد برای ترس دولت‌های ملی از ارزهای رمزنگاری شده است، معاملات خارج از کنترل دولت و ضررهای سرمایه گذاری بالقوه و حباب‌های پرتورم.

این ترس‌ چینی‌ها توسط دو عامل مهم و منحصر به فرد تقویت می‌شوند، شیوع و پیدایش افراد قدرتمند در حوزه‌ی رمز ارزها و مشاغل متمرکز بر قدرت و پیشرفت چین در نوآوری سخت افزار و قدرت محاسبه (در حال حاضر ، ۷۱ درصد از قدرت هش جهان در حوزه‌ی استخراج بیت‌کوین درون مرزهای کشور چین در جریان است )، که باعث می‌شود یک طبقه اقتصادی نوظهور به وجود آید که به سختی می‌توان از این طبقه بهره برد و درجه ای از قدرت تفویض شده، که ممکن است گمراه کننده باشد، اما همیشه باعث ایجاد اصحطکاک در هر سطحی می‌شود، مانند چیزی، که در حالت «یک کشور، دو سیستم» که در ماکائو و هنگ‌کنگ اجرا می‌شود و قرار است در تایوان هم به صورت آزمایشی اجرا شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تکنولوژی بلاک چین در احراز هویت چه نقشی دارد و چطور بکارگرفته می‌شود؟

مقامات سیاسی چین این نکته اساسی را در نظر گرفته‌اند که شاید این امر مانع پیشرفت روز افزون فناوری در چین شود، شاید با مشاهده و درس گرفتن از اینکه که چگونه شرکت های فناوری آمریکایی برای تسلط بر گفتمان سیاسی در ایالات متحده رشد کرده‌اند. یکی از جواهرات تاج چین در این زمینه، شرکت Bytedance (مالک TikTok) است، بنیانگذار آن ژانگ ییمینگ به دلیل آنچه آن را «درک ضعیف» از «چهار آگاهی» شی جینپینگ می‌داند عمیقا و علنی عذرخواهی کرد. شاید تعجب کنید که چگونه طرفداران وب غیر متمرکز، قبلاً مستعد سؤال از قدرت از نظر عقیدتی یا سودآمیز، در مقایسه با آن می‌توانند از بین بروند.

رمز ارز

شرکت Bytedance (مالک TikTok)

بلاک‌چین و رمز ارزها دو روی یک سکه محسوب می‌شوند. شما می‌توانید یک بلاک‌چین بدون رمز ارزها داشته باشید، اما این به وضوح هدف نهایی دولت چین نیست، که به دنبال طراحی ارز دیجیتالی با برخی از ویژگی‌های یک رمز ارز است. آنچه که از یک روی سکه در مقابل روی دیگر می‌بینید در این نکته به خوبی مشاهده می‌شود، مانند یک تست Rorschach، که وضعیت ذهنی و نگرانی درونی خود شما را نشان می‌دهد.

ایده بلاک‌چین به اندازه کافی برای مقامات که همیشه مشتاق کشف فناوری‌های جدید، درک و درک مزایای اصلی آن در افزایش کنترل آن‌ها، از شفافیت گرفته تا قابلیت ردیابی هستند، به اندازه‌ی کافی قابل کنترل است. رمز ارزها مانند یک گربه است که تا زمانی گربه‌ی خوبی است که موش‌ها را برای دولت چین بگیرد و این همان بلاک‌چین متمرکز و کنترل شده‌ای است که دولت چین می‌خواهد، نه آنچه ایده و مفهوم واقعی رمز ارزها است.

این امر به این دلیل است که ایده رمز ارزها همه نگرانی های دولت چین از آزادی فردی، حدس و گمان بیش از حد، فرار از کنترل سرمایه، طبقه جدید اقتصادی را که ممکن است دشوار و غیرقابل مهار شود و سرانجام باعث ایجاد یک ضربه‌ی بزرگ اقتصادی شود را، از بین می برد، چیزی که دولت چین در واقعا از آن می‌ترسد.