با توجه به مشکلات عرضه اولیه کوین (ICO) و فرزند ناکام‌اش عرضه اولیه صرافی (IEO) به‌ جرات می‌توان گفت که این دو روش تامین سرمایه اکنون مُرده‌اند. گرچه عرضه اولیه کوین و عرضه اولیه صرافی به راه‌اندازی پروژه‌های خوبی کمک کرده‌اند، اما سوء مدیریت مالی، مشوق‌های اشتباه، شانه‌خالی‌کردن از قوانین، و نارضایتی دارندگان توکن از جمله مشکلات این دو روش بود. به نظر شما بهترین راه تامین سرمایه رمزارز در زمان فعلی چیست؟ در این مطلب کوین نیک به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

صرف نظر از اینکه دیدگاه شما نسبت به عصر عرضه اولیه کوین در صنعت رمزارز چیست، در حال حاضر اعتبار این روش در حال کم‌شدن است. ترفندهای ساده‌ای از عرضه اولیه کوین تا امسال نیز ادامه خواهند یافت، اما در مجموع عصر طلایی فروش توکن‌ها کم‌کم به دست تاریخ سپرده می‌شود.

به جای این روش‌ها، امروزه شرکت‌کنندگان در این صنعت تلاش دارند تا وسیله‌ای عادلانه‌تر برای تامین سرمایه و تخصیص توکن‌های خود پیدا کنند، روشی به دور از عصبانیت قانون‌گذارها و خشم توکن‌دارهایی که در پی مرگ تدریجی توکن‌های خود آن‌ها را در مشت می‌فشارند.

جامعه رمزارز اکنون در حال تصمیم‌گیری در مورد روش‌هایی است که می‌تواند جایگزین عرضه اولیه کوین و عرضه اولیه صرافی شود. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارند که سال ۲۰۲۰ احتمالا می‌تواند یک رویداد تولید توکن (TGE) اخلاقی در خود داشته باشد. به‌عنوان شاهد این امر، تنها کافی است نگاهی به نمونه‌های LiquidApps و Kleros بیندازیم، دو پروژه که در ارائه سیستم عادلانه‌ای برای تامین سرمایه رمزارز پیشگام هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۲ روش کسب درآمد ارز دیجیتال بی دردسر

روش آهسته و پیوسته برنده مسابقه است

با اینکه اکثر پروژه‌ها میزان موفقیت روش تامین سرمایه خود را بر اساس سرعت فروش آن محاسبه می‌کنند، پروژه‌های LiquidApps و Kleros رویکردی مخالف آن را برگزیده‌اند، یعنی روشی که به‌شکلی خودخواسته آهسته است، بدون ترس از دست دادن (FOMO) و بدون دعوا بر سر به‌چنگ‌آوردن توکن‌ پیش از اینکه زنگ پایان فروش به صدا دربیاید. در عوض، این دو پروژه روی نوشتن کد و حمل‌ونقل محصولات‌شان تمرکز کرده‌اند. حین تمرکز بر سرویس‌هایی که قصد ارائه آن را دارند، LiquidApps در حال انجام یک رویداد تولید توکن یک‌ساله و Kleros به‌دنبال یک تامین سرمایه پله‌به‌پله بود.

لیکوئیداَپس (LiquidApps) برای تامین سرمایه رمزارز

شیوه های جدید تامین سرمایه رمزارز

لیکوئیداَپس (LiquidApps)

پروژه LiquidApps یک پروژه مقیاس‌گذاری EOS است که اندکی بیش از یک سال پیش پا متولد شد و اکنون در آستانه تکمیل فروش توکن طولانی‌مدت خود است. در طول این مدت، توکن‌های این پروژه که برای شبکه اپلیکیشن غیرمتمرکز آن ارائه شده بودند در چرخه روزانه خریداران علاقه‌مند قرار گرفتند. به جای متوسل‌شدن به یک بازاریابی یک‌باره و پرسروصدا یا لانچ‌پد یک صرافی مهم برای جلب توجه، LiquidApps تلاش‌ خود به عرضه محصولاتی که واقعا کاربردی هستند معطوف کرد.

هدف این پروژه سبک‌کردن بار بلاک‌چین EOS بود که اندک‌اندک به آن دست می‌‌یافت. این موارد شامل LiquidLink می‌شود که یک شبکه ارتباطی بین بلاک‌چینی است. و همچنین LiquidAccount که ابزاری برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز جهت گرفتن کاربران جدید بدون ایجاد اصطکاک و اختلال است.

بیشترین تلاش LiquidApps تا به امروز شبکه اپلیکیشن غیرمتمرکز (DAPP) آن بوده است. این شبکه منابع خارج از بلاک‌چین را در قالب vRAM و vCPU برای اپلیکیشن غیرمتمرکز EOS فراهم می‌کند. این ابزار به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را با حجم تراکنش بالا و بدون نیاز به صرف هزینه تخصیص منابع کمیاب و پرهزینه عرضه‌ کنند. علاوه بر این، این پایانه ویژگی لیزینگ اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با کمک این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند به خدمات شبکه DAPP دسترسی پیدا کنند و هزینه آن را طبق مصرف خود بپردازند.

کِلِروس (Kleros)

راهکارهای تامین سرمایه رمزارز

کِلِروس (Kleros)

پروژه Kleros نیز در اواسط سال ۲۰۱۸ فروش دوماهه توکنی برگزار کرد و سپس مستقیما کار خود را برای توسعه لایه حل اختلافات بلاک‌چینی آن آغاز کرد. در سال ۲۰۱۹، این شرکت Kleros Athena را عرضه کرد، یک نسخه پشتیبان مبتنی بر قراردادهای هوشمند برای خودکارکردن فرآیند حل اختلافات، که با یک رابط کاربری تمیز و کاربرپسند همراه بود.

Kleros همچنین یک سیستم ثبت انتخابی توکن (token curated registry) راه‌اندازی کرد که به جامعه منبعی قابل‌اعتماد از اطلاعات در مورد توکن‌های اتریوم می‌داد. یکی دیگر از سرویس‌های این شرکت Kleros Escrow است که سرمایه‌ طرفین یک معامله مشخص را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کند تا زمانی که طرفین در خصوص تراکنش معامله به توافق برسند و سپس توکن‌ها پرداخت می‌شوند.

طی ماه جاری، Kleros دومین مرحله از فروش توکن خود را آغاز و بخش دیگری از توکن‌های PNK را عرضه کرد. این مرحله از کار Kleros، هجده ماه سرقفلی پشتوانه خود دارد. علاوه بر این، Kleros از تائیدیه ویتالیک بوترین و البته جامعه بسیار بزرگی که اکنون از تلاش‌های این پروژه حمایت می‌کنند بهره می‌برد.

بساز تا بیایند

اگرچه روش‌های فروش توکن LiquidApps و Kleros تا حد زیادی متفاوت هستند، با این حال در یک نکته با هم اشتراک دارند: هر دو پروژه مایل هستند روی ساختن کار کنند و نه بازاریابی. آن‌ها آگاهند که ارائه کاربردپذیری واقعی به کاربران رمزارز کلید تبدیل آن‌ها به طرفداران و سرمایه‌گذاران بلندمدت است.

اکنون در پایان رویداد تولید توکن LiquidApps، این شرکت در موقعیتی کاملا رشک‌برانگیز قرار گرفته است. LiquidApps توانسته جای خود را به‌خوبی در اکوسیستم EOS باز کند و به‌عنوان پروژه‌ای که می‌تواند حمل‌ونقل محصولات را به‌سرعت انجام دهد شناخته شود. این پروژه‌ توانسته به‌طور موثر به رفع مشکلات بلاک‌چین، از جمله مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری متقابل، و جذب و سرویس‌دهی به کاربران بپردازد.

هنوز مشخص نیست که چه روشی جای عرضه اولیه کوین و عرضه اولیه صرافی را خواهد گرفت و به‌عنوان سازوکار برتر تامین سرمایه برای استارتاپ‌های رمزارز شناخته خواهد شد. با این حال، پروژه‌هایی که در سال ۲۰۲۰ وارد میدان خواهند شد با نیم‌نگاهی به LiquidApps و Kleros می‌توانند راه مناسبی برگزینند.

با نقل به مضمون از جان اف کندی: نپرس که سرمایه‌گذاران چه کاری می‌توانند برایت انجام دهند، بپرس تو چه کاری می‌توانی برای سرمایه‌گذارانت می‌توانی انجام دهی. امیدواریم مطلب راهکارهای تامین سرمایه رمزارز برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین یا سایر رمزارزها هستید به سایت کوین نیک مراجعه کنید.

منبع: themerkle.com