ساختار بلاک چین فعلی به‌اندازه‌ای هم که فکر می‌کنیم، عالی نیست. اگرچه بلاک چین به‌واسطه اجماع، ویژگی‌های تمرکززدایی و غیرقابل‌دست‌کاری را شامل می‌شود، اما یک سیستم توزیع‌شده برای محاسبه مکرر هم است. اگر قرارداد هوشمند را در نظر بگیریم، ویژگی مزایده مکرر هر معامله را هم شامل می‌شود. چنین سیستمی، بدون عیب‌ونقص نیست و حتی محدودیت های بسیاری هم دارد. برای آشنایی با محدودیت های بلاک چین با ما در ادامه مطلب از کوین نیک همراه باشید.

اولین مورد از محدودیت های بلاک چین به مشکل محاسبه ناشی از مکانیسم اجماع مرتبط می‌شود. حتی یک کامپیوتر مشابه نود (Node) هم در برخورد با مشکل محاسبه از بلاک چین بهتر است، چه برسد به رایانه متمرکز بسیار رقابتی. دلیل آن هم، این است که فرآایند اجماع، هم در هش محاسباتی و هم ارتباطات، زمان زیادی نیاز دارد که به‌معنی از دست‌دادن بهره‌وری می‌باشد. بنابراین در مقایسه با سیستم رایانه‌ای سنتی، استفاده از بلاک چین برای حل مشکل محاسباتی متعارف، کاملا غیررقابتی است.

به‌طور مشابه، از آنجایی که دفترهای محاسباتی بلاک چین توسط هر فردی حمایت می‌شوند، از نظر ذخیره‌سازی، این باعث اتلاف منابع زیادی می‌گردد. علاوه بر این، از آنجایی که اعتقاد به بلاک چین در مرحله اولیه آن، این است که هر فردی می‌تواند دفترهای حساب را بررسی کند، انتظار عملکرد حافظه نود، بسیار کم است. در غیر این صورت، افراد عادی برای بررسی حساب‌ها تنها می‌توانند به موسسه‌های حرفه‌ای اعتماد کنند.

این ویژگی به سایز بلوک کوچک و ذخیره‌سازی گران منجر می‌شود که در اتریوم مشهود است. بنابراین، برخی افراد ایده ابربلوک را مطرح می‌کنند، اما این ابربلوک‌ها تنها علائم را درمان می‌کنند و راه‌حل کاملی ندارند. اگر نتوانیم اجماع صددرصد را بشکنیم، ذخیره کل سیستم بلاک چین دارای مقیاس‌پذیری نخواهد بود.

بیت‌کوین و اتریوم در محدودیت های بلاک چین

محدودیت های بلاک چین

این مطلب راهم مطالعه کنید: قابلیت تعویض پذیری بیت کوین و محدودیت‌های قانونی حفظ حریم خصوصی

بیت‌کوین و اتریوم در محدودیت های بلاک چین

علاوه بر این، بیت کوین چیست و اتریوم را می‌توان یک بازار کاملا شفاف دانست. در این بازار، هر معامله باید در کل مزایده بازار شرکت کند که این یک مشکل اقتصادی را به‌وجود می‌آورد. اگر تقاضای برخی معامله‌ها، باثبات و پایدار باشد، بدون شک مزاید می‌تواند این هزینه را افزایش دهد و حتی مانع استمرار معامله‌ها ‌شود. به‌عبارت دیگر، در این نوع سرویس پویا که نیاز به پایداری و ثبات دارد، هرچه ارتباط و وابستگی آن به زمان قوی‌تر باشد، برای معماری فعلی بلاک چین با تمامی محدودیت های بلاک چین مناسب‌تر است.

از محدودیت های بلاک چین می‌توان به این مسئله اشاره کرد که ایجاد واقعیت در زنجیره بسیار دشوار است. در واقع، حقایقی که درک می‌کنیم به رخدادهای عینی اشاره دارند. اما در دنیای بلاک چین، هدف به‌معنی اجماع است. بنابراین، اگرچه این وقایع به‌صورت عینی اتفاق می‌افتند، اما طبق منطق بلاک چین نمی‌توانند به‌صورت خودکار توسط سیستم و بدون ‌اجماع به‌عنوان واقعیت پذیرفته شوند و همین امر ارائه خدمات بیشتر پیرامون این وقایع را غیرممکن می‌کند. به‌عنوان مثال، ساده‌ترین واقعیت یعنی همان قیمت، به‌سختی می‌تواند با یک طرح ساده برای تماس سایر قراردادها به زنجیره انتقال یابد. این واقعیت باید یک منطق تایید را طراحی کند که تقریبا معادل اجماع بلاک چین باشد.

بسیاری از افراد به‌سادگی ویژگی تمرکززدایی، غیرقابل‌دست‌کاری و معامله راحت بلاک چین را می‌بینند و امیدوار هستند که بتواند تمام مشکلات اعتمادی را برطرف کند. آن‌ها حتی فکر می‌کنند که این ویژگی‌ها فراتر از اینترنت خواهد بود: همه‌ چیز را تغییر داده و همه کار را انجام می‌دهد.

ما تنها چند مورد از محدودیت های بلاک چین را مطرح کردیم، اما یک نکته مثبت هم وجود دارد که بلاک چین و امور مالی کاملا باهم مطابقت دارند و امور مالی، هسته اقتصاد مدرن است.

منبع: cryptonewmedia.press