اتریوم، دومین ارز دیجیتال محبوب است که فناوری‌ها، ویژگی‌ها و شرایط منحصر به فرد خودش را دارد. همین ویژگی‌ها ممکن است تهدیدی برای بیت کوین به عنوان رمز ارز شماره یک چهان باشد. در این راهنما، در مورد اتر و نحوه خرید اتریوم توضیح خواهیم داد.

اتریوم یک نقشه راه زیبا اما پر خطر را ترسیم کرده تا بتواند خود را از بیت کوین متمایز کند و به عنوان یک بلاکچین منحصر به فرد جایگاه خاصی داشته باشد. اما چگونه؟

با ما همراه باشید تا در ادامه همه چیز درباره ارز دیجیتال اتریوم (ETH) و نحوه خرید اتریوم را برایتان توضیح دهیم.

اتریوم چیست؟

هنگامی که بیت کوین در سال ۲۰۱۱ در مقیاس‌گذاری ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفت، یک نوجوان با نبوغ ریاضی خود دنیای فناوری بلاکچین را به لرزه درآورد.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، طی چند سال برای تأسیس و تکامل بلاکچینی معروف به اتریوم تلاش کرد. در آن زمان، ویتالیک دانشجو و یک وبلاگ‌نویس حوزه فناوری بود که در کانادا بزرگ شده بود.

میهای الیسی (Mihai Elisie)، ۲۳ ساله که در آن زمان در لهستان کار می‌کرد، متوجه مطالب بی‌نظیر ویتالیک در وبلاگ‌های ارز دیجیتال شده بود. از بوترین جوان خواست تا در راه‌اندازی مجله بیت کوین به او بپیوندد. پسر جوان فوراً پذیرفت و به عنوان نویسنده فنی اصلی مجله تبدیل شد.

بعدها، پس از درک پتانسیل عظیم پیشنهادی توسط ساتوشی، بوترین دانشکده را رها کرد و با دکتر گاوین وود (Gavin Wood) تماس گرفت تا برای توسعه اتریوم با هم همکاری کنند. برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و تا ژانویه ۲۰۱۴، بلاکچین اتریوم به جهانیان معرفی شد. با استفاده از آن، ویتالیک بوترین فناوری دفتر کل توزیع شده را تغییر داد تا بهتر عمل کند.

تعریف اتریوم

به زبان ساده، اتریوم منبعی از انواع اپلیکیشن‌های متن باز (یا رایگان) است که مبتنی بر فناوری بلاکچین است.

اپلیکیشن‌ها تراکنش‌هایی را امکان‌پذیر می‌کنند که به دلیل ماهیت تغییرناپذیر و غیرمتمرکز بلاکچین قابل تغییر نیستند. این خصوصیت بزرگی است که به فناوری بلاکچین افزوده شده، خصوصاً زمانی که دیجیتالی شدن تغییر ناپذیر دارایی‌های جهان را نوید می‌دهد که مستقیماً پول در آن دخالتی ندارد. چنین اپلیکیشن‌هایی ابتدا در بلاکچین اتریوم ساخته شدند.

بنابراین، اتریوم به عنوان بلاکچینی معرفی می‌شود که می‌تواند برای هر کار دیگری که بیت کوین برای پول انجام می‌داد به کار رود.

جامعه اتریوم

بلاکچین اتریوم، جامعه بسیار پویایی دارد. این جامعه از افراد و سازمان‌هایی تشکیل شده که برای توسعه و امنیت این شبکه با هم همکاری می‌کنند. این نهادها به طور جمعی به تحقق رؤیای اتریوم کمک می‌کنند. آنها شامل:

  • توسعه‌دهندگان اصلی: ویتالیک بوترین تیمی از توسعه‌دهندگان را هدایت می‌کند که متعهد به اجرای خواسته‌های بقیه افراد جامعه از طریق هارد کدینگ قوانین توافق شده در الگوریتم‌های رمزنگاری سازنده بلاکچین هستند.
  • ماینرها: اگرچه این بلاکچین از استخراج به سمت استیکینگ (سهام‌گذاری) در حال حرکت است، ماینرها گره‌هایی را اجرا می‌کنند که تراکنش‌ها را تأیید کرده، دفتر کل را به روز و پلتفرم را ایمن می‌کنند.
  • توسعه‌دهندگان مستقل؛ سازندگان قراردادهای هوشمند و dApps، توسعه‌دهندگان مستقل به این بلاکچین جان می‌بخشند.
  • محققانی که توانایی رؤیا پردازی و تبدیل ایده‌های پیچیده به یک مفهوم قابل درک را دارند.
  • مشتریان: دلایل شکل‌گیری هر نوع بلاکچین. آنها تراکنش‌ها را انجام داده و به این بلاکچین حیات می‌بخشند.
  • سازمان‌ها: بلاکچین اتریوم توسط سازمان‌هایی که از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند تأمین مالی شده و کارهای آن تسهیل می‌شود.

نحوه خرید اتریوم؛ راهنمای گام به گام

خرید اتر به دلیل محبوبیت آن بسیار ساده است. این کار سه مرحله دارد.

مرحله ۱. یک کیف پول اتریوم تهیه کنید

قبل از خرید اتریوم، باید کیف پولی تهیه کنید تا اتر خود را در آن ذخیره کنید. انواع مختلفی از کیف پول‌ها وجود دارند که می‌توانند اتریوم را در خود جای دهند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری اتریوم امن‌ترین روش ذخیره‌سازی اتر هستند. متداول‌ترین آنها لجر (Ledger) و ترزور (TREZOR) هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری اتریوم برای مبتدیانی که موجودی اندکی دارند یا بودجه خرید کیف پول‌های سخت‌افزاری را ندارند ایده آل هستند. این کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان بوده اما امنیت کمتری دارند، زیرا اغلب به اینترنت شده و بنابراین ممکن است هک شوند. متداول‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری Exodus ، Jaxx و MyEtherWallet هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مقایسه لجر نانو اس و ترزور: کدام یک بهتر هستند؟

مرحله ۲. خرید اتریوم از بهترین صرافی‌ها

بسیاری از صرافی‌ها اتریوم (ETH) را ارائه می‌دهند. اما همان‌طور که می‌دانید به دلیل شرایط تحریم، امکان خرید مستقیم از صرافی‌های بین‌المللی برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

خوشبختانه، در داخل ایران صرافی‌های معتبری وجود دارند که به راحتی می‌توان ارز دیجیتال مورد نظر را از آنها تهیه کرد. یکی از صرافی‌های معتبر ایرانی صرافی کوین نیک است که در زمینه پرداخت آنلاین سابقه داشته و کار خود را با فروش ارز تتر آغاز کرده است.

خرید اتریوم از صرافی کوین نیک

خرید اتریوم از صرافی کوین نیک بسیار ساده است. کافی است در سایت کوین نیک ثبت نام کنید. برای ثبت نام یک آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه لازم است. پس از آن، برای احراز هویت کافی است که تصویر کارت شناسایی، تأییدیه کارت بانکی، شماره حساب و شماره شبای بانکی خود را به همراه یک شماره تلفن ثابت ارسال نمایید. تیم کوین نیک در کمتر از یک ساعت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت اشکال مراتب را به اطلاع شما می‌رسانند.

پس از تأیید احراز هویت، به راحتی می‌توانید وارد سایت کوین نیک شده و ارز دیجیتال مورد نظر از جمله اتریوم را خریداری نمایید.

خرید از کوین نیک مارکت

همچنین، کوین نیک علاوه بر صرافی یک بازار معاملاتی همتابه همتا با عنوان کوین نیک مارکت هم راه‌اندازی کرده که در آنجا افراد با یکدیگر معامله کرده و کوین نیک نیز امنیت تراکنش‌ها را تأمین می‌کند. از جمله مزایای مارکت، مقرون به صرفه‌بودن معاملات و امینت بالای آن است.

مرحله ۳. ارز دیجیتال را به کیف پول امن خود منتقل کنید

اگر حجم دارایی دیجیتال شما قابل توجه باشد بهتر است از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید. ارسال اتریوم به یک کیف پول آفلاین یک مرحله مهم و آسان است که از دارایی شما محافظت می‌کند.

کوین نیک مارکت نیز برای هر کاربر کیف پولی در نظر گرفته که می‌تواند دارایی‌های خود را در آن ذخیره کند. این کیف پول بدین صورت است که بخش اعظم دارایی‌های کاربران به صورت cold storage نگهداری شده و تنها بخش کمی از آن به صورت آنلاین است. بدین ترتیب، پس از خرید اتریوم، دارایی شما از خطرات امنیتی مصون می‌ماند.

خرید اتریوم

معاملات اتریوم از طریق CFD

CFD یا قرارداد مابه‌التفاوت، مخفف Contracts for Difference است. این بدان معناست که شما می‌توانید با استفاده از ضرایب اهرمی (لوریج)، یک پوزیشن معاملاتی را با پیش‌بینی افزایش یا کاهش یک دارایی که لزوماً مالک آن نیستید، باز کنید.

جالب است بدانید که ۷۶/۴٪ از حساب‌های CFD به دلیل ماهیت پر ریسک آن ضرر می‌کنند. Plus500 معاملاتCFD  اتریوم را به همراه ارزهای دیجیتال دیگر ارائه می‌دهد. این کارگزاری تلاش کرده تا در بسیاری از کشورها قانونی باشد. در حال حاضر مرجع راهبرد امور مالی انگلستان، کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبرس و کمیسیون سرمایه‌گذاری اوراق بهادار استرالیا آن را تأیید کرده‌اند.

افتتاح حساب از طریق Plus500 نیاز به حداقل سپرده ۱۰۰ دلار/یورو/پوند دارد. پس از آن، کاربران می‌‌توانند وجوه خود را واریز کرده و معاملات خود را آغاز کنند. با این حال، کاربران نمی‌توانند ارز دیجیتال خود را از طریق یک صرافی فارکس به کیف پول دیگری ارسال کنند. فقط می‌توانند آن را با پول فیات نقد کنند.

ریسک معاملات CFD

معاملات CDF از جمله معاملات بسیار پر ریسک است.

فناوری‌های پشتیبانی شده توسط اتریوم

قراردادهای هوشمند اتریوم

قرارداد هوشمند یک پروتکل رایانه‌ای رمزنگاری است که اجرای یک توافق نامه را بدون تغییر و دقیقاً همانطور که برنامه‌ریزی شده تسهیل، نظارت، تأیید یا اجرا می‌کند. این کار بدون وجود شخص ثالث انجام می‌شود که هزینه بر بوده و حتی ممکن است ناکارآمد باشد و احتمال خطای انسانی هم دیگر وجود ندارد.

قرارداد هوشمند نیاز به وکلا، حسابرسان، شاهدان، بانک‌ها، کارشناسان، دولت‌ها یا افراد معتمد را برطرف می‌کند.

با استفاده از فناوری بلاکچین، شاهدان به گره‌های قابل اطمینان تبدیل می‌شوند که به صورت ناشناس در شبکه توزیع شده در سراسر جهان کار می‌کنند. این گره‌ها الگوریتم‌های اجماع هارد کد را برای اطمینان از اینکه تمام شرایط اجرای توافق نامه برآورده شده‌اند، اجرا کرده و بدین ترتیب قرارداد می‌تواند نتایج مورد انتظار را برآورده کند.

نیک سابو (Nick Szabo) با معرفی این فناوری در سال ۱۹۹۴ راهی را برای تولید نتایج قابل ردیابی و برگشت‌ناپذیر قرارداد با استفاده از یک پروتکل رایانه‌ای پیشنهاد کرد که برتر از قراردادهای کاغذی هستند.

قراردادهای هوشمند اتریوم

قراردادهای هوشمند اتریوم

به گفته وی، قابلیت‌های قراردادهای هوشمند عبارتند از؛

  • تسهیل نظارت متقابل بر عملکرد هر دو طرف در قرارداد،
  • تأیید انجام موفقیت‌آمیز قرارداد یا شرایط موجود
  • ضمانت توزیع انتخابی جزئیات قرارداد جهت اطمینان از اینکه تنها اطلاعات ضروری منتقل شوند
  • قابلیت خوداجرایی و اجرای مستقل برای به حداقل رساندن مداخلات انسانی

در سال ۲۰۰۹، ساتوشی هنگام ساخت بلاکچین، اولین نمونه موفقیت‌آمیز را برای قراردادهای هوشمند عرضه کرد.

وی با استفاده از آن، از طریق الگوریتم غیرمتمرکز تحمل خطای بیزانس (dBFT)، که به دلیل ماهیت توزیع شده بلاکچین امکان‌پذیر است، امنیت نتایج قراردادهای هوشمند را تضمین کرد.

وی امکان اطمینان از حریم خصوصی، ناشناس بودن، مشاهده پذیری و قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند مانند قراردادهایی که بیت کوین را اجرا می‌کنند، فراهم کرد.

خیلی زود، ویتالیک بوترین اظهار داشت که اتریوم از این فناوری برای وارد کردن هر کسب‌وکاری به این بلاکچین استفاده می‌کند.

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) اتریوم

dApps، برنامه‌هایی هستند که برای انجام «هر آنچه» که بیت کوین برای پول انجام داده، طراحی شده‌اند. آنها قراردادهای هوشمند پیچیده‌ای هستند به نحوی که تعداد زیادی از قراردادهای هوشمند به صورت هماهنگ کار می‌کنند.

بنابراین، می‌توانیم بگوییم که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برنامه‌های نرم‌افزاری رایانه‌ای هستند که برای انجام کارهایی پیچیده‌تر از قراردادهای هوشمند، روی یک بلاکچین اجرا می‌شوند.

Dappها دارای ویژگی‌های خود انگیزشی هستند (به عنوان مثال دارای توکن‌های پایدار و ماندگاری هستند که عملکرد آن را تقویت می‌کنند) و با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده کار می‌کنند. هر چیزی که این ویژگی‌ها را نداشته باشد، یک Dapp نیست، بلکه فقط یک نرم‌افزار رایانه‌ای است.

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا DAO چیست؟

نامیدن DAO به عنوان یک شرکت ممکن است گیج‌کننده باشد، هرچند وسوسه‌انگیز است. DAO به زبان ساده یک نهاد انتفاعی است که در یک شبکه توزیع شده وجود دارد، به طور مستقل کار می‌کند و برای انجام کارهای خاصی که نمی‌توانند به صورت خودکار انجام شوند، به استخدام انسان‌ها متکی است.

اجماع در DAO از طریق رأی‌گیری در مورد اینکه چه کسی را باید استخدام کرد، چه کاری باید انجام داد، نحوه هزینه پول، چگونگی تقسیم سود و غیره حاصل می‌شود.

اعضای اتریوم در ماه مه سال ۲۰۱۶ DAO اولیه را افتتاح کردند و نامش را «The DAO» گذاشتند. با این حال، DAO در اوت همان سال به دلیل نقض امنیت دچار مرگ زودرس شد که باعث شد، پیش از آنکه بلاکچین برای جلوگیری از سرقت هارد فورک شود، ۵۰ میلیون دلار ETH ناپدید شود.

این اولین موردی بود که نشان می‌داد این فناوری به دلیل امنیت، به آن آسانی که تصور می‌شد قابل اجرا نیست.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سه دلیل مهم برای خرید ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم در مقابل بیت کوین: اتریوم چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

خلاصه‌ای از بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو سخت تلاش کرد دزدسالاری دیرینه‌ای را که در حاکمیت پول وجود داشت در هم بشکند.

زمانی که وی در ژانویه ۲۰۰۹، این بلاکچین را به دنیا آورد، هیچ توجهی به او نشد.

وی اغلب به همراه رمزنگاران دیگر درخواست و خواهش مشارکت در استخراج بیت کوین را مطرح می‌کردند. در ماه مه ۲۰۱۰، لازلو هاینچ (Laszlo Hanyecz)، یکی از گیگ‌ها، اولین خرید کالای اولیه با بیت کوین را انجام داد و عصر ارزهای دیجیتال آغاز شد.

از آن زمان به بعد، بیت کوین همه را پشت سر گذاشته تا یکی از باورنکردنی‌ترین رکوردهای افزایش قیمت یک دارایی را در تاریخ معاملات ثبت کند.

بیت کوین تاکنون با مسائلی از قبیل ترک کارکنان (از جمله خود ساتوشی)، افت قیمت و هارد فورک‌ها مواجه شده است.

بیت کوین از افزایش قیمت بهره‌مند شده، مورد هدف قانونگذاران قرار گرفته و با ادعاهایی پیرامون کمک به جرائم مبارزه کرده و در دسامبر ۲۰۱۷ به رکورد قیمت ۲۰۰۰۰ دلار رسیده است. و این دستاورد بزرگی است، با توجه به اینکه بیت کوین تنها در فوریه ۲۰۱۱ به هم‌ترازی با دلار رسید. در سال ۲۰۲۱ نیز بیت کوین به اوج قیمت جدید ۴۲۰۰۰ دلار دست یافت.

به عنوان استاندارد طلای ارزهای دیجیتال، هیچ آلت کوینی تاکنون از لحاظ ارزش بازار یا قیمت واحد از بیت کوین پیشی نگرفته است.

اتریوم و بیت کوین: مقایسه بلاکچین‌ها

با نگاهی به این دو بلاکچین، تفاوت آنها کاملاً مشهود است و این موضوع در درک فرصت‌های مختلفی که فراهم می‌کنند بسیار مهم است.

کنار هم قرار دادن این دو ارز دیجیتال، تصویری واضح از تفاوت‌های اصلی آنها را به ما نشان می‌دهد:

ویژگی بیت کوین اتریوم
قیمت فعلی ۳۶۵۶۶ دلار ۱۵۵۴ دلار
ارزش بازار ۶۸۰۱۵۲۲۵۰۵۵۴ دلار ۱۷۹۱۴۲۵۸۷۶۳۵
الگوریتم اجماع اثبات کار اثبات سهام
دامیننس فعلی در بازار ۶۲/۲٪ ۱۶/۵۳٪
موجودی در گردش ۱۸/۶ میلیون ۱۱۴/۵ میلیون
موجودی کلی ۲۱ میلیون تعریف نشده
اندازه بلوک MB ۱ با استفاده از گس اندازه بلوک متغیر است
زمان بلوک ۱۰ دقیقه ۱۰-۲۰ ثانیه
تعداد تراکنش در هر ثانیه ۷ ۱۵
تمرکززدایی غیرمتمرکز غیرمتمرکز
نحوه تولید سکه استخراج توزیع شده اثبات سهام
ویژگی اصلی انتقال نقدی قراردادهای هوشمند و Dapps
سال ساخت ۲۰۰۹ ۲۰۱۴
قیمت در اول ژانویه ۲۰۱۶ ۴۳۴/۳۳ دلار ۰/۹۴۸ دلار
قیمت در اول ژانویه ۲۰۱۷ ۱۰۰۳/۰۸ دلار ۸/۱۸ دلار
قیمت در اول ژانویه ۲۰۱۸ ۱۰۳۱۷ دلار ۱۱۲۷ دلار
قیمت در اول ژانویه ۲۰۱۹ ۳۳۱۷ دلار ۱۰۶ دلار
قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۰ ۹۳۷۳ دلار ۱۷۵ دلار
قیمت در اول ژانویه ۲۰۲۱ ۳۳۲۰۴ دلار ۱۳۱۰ دلار

هدف اصلی اتریوم امکان ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است که بازارهای اصلی جهانی را تغییر شکل داده و آنها را وارد جریان اصلی توزیع شده و بی‌نیاز از اعتمادسازی می‌کند. بنابراین‌، اجازه می‌دهد تا سایر بلاکچین‌ها نیز روی آن ساخته شوند.

به نظر می‌رسد بیت کوین در درجه اول مشکل انتقالات گران و کند پول را در سراسر جهان حل می‌کند. بیت کوین برای این کار دفتر کل غیرمتمرکز را انتخاب کرده است.

چگونه می‌توانید اتر را خرج کرده یا استفاده کنید؟

اتر به طور عمده برای کار به عنوان سوختی که به شما امکان دسترسی به بلاکچین اتریوم را می‌دهد، طراحی شده است. ممکن است اتر به یک ارز اصلی تبدیل نشود، اما برای سوداگران ارز دیجیتال گزینه مناسبی است.

ETH به عنوان دروازه اصلی اکثر توکن‌های ERC20 که بیشتر سکه‌های ارز دیجیتال را به خود اختصاص می‌دهد، گزینه خوبی برای افزایش تقاضاست، همچنانکه در عرصه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز عمیق‌تر می‌شویم، مالکیت آن در زمان مناسب پرسود خواهد بود.

این بدان معناست که ETH می‌تواند برای بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که با هر چیزی از جمله بازی، سرگرمی، پزشکی و هزاران dApp دیگر سروکار دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

ICOها و اتریوم

با توجه به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز که روی بلاکچین اتریوم قابل اجرا هستند، اتریوم شروع فروش جمعی آنلاین را برای ایده‌های تجاری که قابلیت سودآوری دارند، امکان‌پذیر کرده است. ایده‌هایی که هرگز توسط بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی سنتی تأمین هزینه نمی‌شدند.

زمانی که ایده‌ای برای عموم منتشر شده و تاریخی برای فروش جمعی آن اعلام می‌شود، به آن عرضه اولیه سکه (ICO) گفته می‌شود. ICO چیزی مانند IPO (عرضه اولیه سهام) است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل روزانه و پیش بینی قیمت اتریوم

حرف آخر

اتریوم گسترده‌ترین ارز دیجیتالی است که شناخته شده است. اتریوم یک منحنی رشد بسیار دقیق و خوش ساخت دارد. هنگامی که سرانجام الگوریتم Casper (پروتکل اجماع یافته اثبات سهام) ثبت شود، این بلاکچین چشم‌اندازهای خوبی را برای رشد نوید خواهد داد.

با این حال، در مقطع کنونی باید گفت که تمام سرمایه‌گذاری‌ها در ارزهای دیجیتال پر ریسک است و اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده نباید به عنوان یک مشاوره مالی در نظر گرفته شود. همیشه در سرمایه‌گذاری در زمینه‌های پر ریسک با سرمایه‌ای وارد شوید که در صورت از دست دادن آن، زندگی شما با آسیبی روبرو نشود.

نظر شما در مورد خرید اتریوم چیست؟ با توجه به ثبت رکوردهای جدید اتریوم چه آینده‌ای را برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات خود را در سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.