به تازگی توییتر علیه رمزارز و به صورت کلی، صنعت و بازار کریپتو، فعالیت‌هایی کرده است. سوال این جا است که شبکه اجتماعی توییتر چه چیزی بر ضد کریپتو دارد و چرا علیه رمزارزها کار می‌کند؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها با کوین نیک همراه باشید.

توییتر و جک دورسی (یکی از موسسان و مدیر عامل توییتر) همیشه ادعا می‌کرده‌اند که مدافع حقوق بیت کوین و به صورت کلی، رمزارزها هستند اما طبق اطلاعاتی که به تازگی از سوی افراد قابل اعتماد جامعه رمزارز منتشر شده، این موضوع ممکن است درست نباشد!

توییتر در حال مبارزه با اعضای جامعه‌ی رمزارز است

آقای مایک دوداس که به عنوان یک سرمایه گذار فناوری و همچنین موسس وب‌سایت تحلیل کریپتو The Block شناخته می‌شود، به تازگی ادعا کرده که آقای دورسی، مدیر عامل توییتر، در پروسه‌ی بن کردن مخفی او یا همان Shadow Banning نقش داشته است. این بدان معنی است که توییتر قصد داشته تا مایک دوداس را بَن کند اما این کار را به صورت علنی و عمومی انجام نداده و به جای آن، سعی داشته تا به صورت مخفی و بدون جلب توجه حساب مایک دوداس را از دسترس خارج کند. او زمانی موضوع توییتر علیه رمزارز را متوجه شده که مشاهده کرده توییت‌هایش به دست افراد درستی نمی‌رسند.

مایک دوداس به سادگی متوجه شده که پیام‌های او به همان وسعت و طیفی که قبلا منتقل می‌شد، به دست کاربران نمی‌رسد و همین موضوع سبب شده تا دنبال‌کنندگان یا فالوورهای او سردرگم شوند. به صورت خلاصه می‌توان گفت که به نظر می‌رسد توییتر، مایک دوداس را بن کرده و حساب او را محدود ساخته اما این موضوع به صورت علنی مشخص نیست و کسی نمی‌تواند آن را اثبات کند. آقای دوداس در مصاحبه اخیر خود درباره این موضوع این چنین توضیح داد:

مردم، آن‌ها در حال انجام این کار هستند. توییتر در حال بن کردن مخفی کریپتو است. من در این هفته نسبت به آن آگاه شدم. هر توییتی که پست می‌کنم، اینتراکشن‌های بسیار کمتری نسبت به حالت معمولی دارد.

جالب است بدانید که چندین عضو دیگر که درون اتمسفر و فضای دیجیتال فعالیت می‌کنند و از افراد بسیار فعال در زمینه رمزارز و کریپتو هستند نیز چنین مشکلاتی را گزارش داده‌اند. اگر شکایت و صحبت‌های این افراد درباره موضوع توییتر علیه رمزارز درست باشد، جای تعجبی ندارد که توییتر نیز نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و همگام با دیگر رسانه‌های اجتماعی عمل کند. توییتر که به عنوان یک غول رسانه‌ای در بین رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، پیش از این نیز سابقه‌ی بن کردن و بلاک کردن افراد مختلف را داشته است و به نظر می‌رسد که از هر فردی که خوشش نیاید، حساب او را محدود یا حذف می‌کند.

به عنوان مثال، چندین نفر از اعضای حزب جمهوری خواه در ایالات متحده (US)، پیش از این اعلام کرده بودند که توییت‌های آن‌ها یا به صورت سایلنت و خاموش درآمده یا به دلیل محتوای تنفرآمیز، حساب‌ آن‌ها به صورت مرتب بلاک می‌شود. البته این افراد ادعا کرده‌ بودند که در توییت‌های خود، صحبتی از مفاهیم تنفر آمیز و کلمات تهاجمی نکرده‌اند و هیچ یک از توییت‌های آنان، توهین آمیز نبوده است. این در حالی است که دموکرات‌ها در برخی از مواقع از این مفاهیم و کلمات استفاده می‌کنند و توییتر نسبت به توییت‌های آنان واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.

آقای دورسی از افرادی بوده که همیشه طرفداری خود نسبت به کریپتو و رمزارزها را نشان داده است و همین باعث می‌شود تا اقدامات گزارش‌ شده‌ی اخیر (توییتر علیه رمزارز) کمی مشکوک و عجیب به نظر برسد. جک دورسی اعلام کرده بود که در آینده بین ۳ تا ۶ ماه زمان در قاره‌ی آفریقا صرف خواهد کرد تا بیت کوین و مسائل مربوط به آن را به مردمی که در آفریقا زندگی می‌کنند، معرفی کند. او همچنین در گذشته طی کامنتی نوشته بود که طی هشت سال آینده، بیت کوین به عنوان ارز اصلی در جهان شناخته خواهد شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کمک ۱ میلیارد دلاری جک دورسی مدیر عامل توییتر برای مبارزه با ویروس کرونا

اطلاعات غلط بسیار

این طور که به نظر می‌رسد، شکی وجود ندارد که مدیر عامل توییتر، بیت کوین را دوست دارد و احترام زیادی برای آن قائل است. با این وجود، سوال بسیار بزرگی که پیش می‌آید این است که چرا او سعی می‌کند افرادی که برای کریپتو و رمزارز فعالیت می‌کنند و مشغول آن هستند را بن کند؟ آیا این افراد به نوعی معرفی کننده یک رقابت جدید هستند که جک دورسی خود را از گیر افتادن در آن کنار می‌کشد؟ انگیزه مدیر عامل شبکه اجتماعی مشهور توییتر چیست؟

اما به غیر علاقه ظاهری جک دورسی نسبت به بیت کوین، باید این واقعیت را قبول کنیم که توییتر در انتشار اطلاعات غلط درباره رمزارزها و بیت کوین (رتبه اول ارز‌های دیجیتال)، تاثیر گذار بوده است. در زمان نگارش این مطلب، توییتر پر از افراد متقلب که بسیاری از آن‌ها نیز خود را ایلان ماسک (موسس Tesla و SpaceX) جا می‌زنند، شده است. هکرها اغلب با استفاده از حساب‌ها و اکانت‌های فیک و تقلبی به نام Elon Musk، سعی می‌کنند دست خود را به دارایی‌های اتریوم و بیت کوینی برسانند که صاحب آن‌ها نیستند.

نظر شما در مورد اقدامات اخیر توییتر علیه رمزارز و به صورت کلی، صنعت کریپتو چیست؟ آیا شکایت‌ها علیه توییتر را درست می‌دانید؟

منبع: Livebitcoinnews