آلت کوین (ارزهای جایگزین) یک واژه عام است که در مورد تمام رمزارزهایی که پس از بیت کوین توسعه یافته‌اند صدق می‌کند. بیت کوین چندین سال یکه‌تار دنیای رمزرارز بود تا اینکه اولین آلت کوین ها با نام Namecoin وارد بازار شد. Namecoin امروز هم یکی از بهترین آلت کوین ها در بازار محسوب می‌شود. مفهوم آلت کوین در ارتباط با بیت کوین شکل گرفت، در حقیقت توسعه دهندگان این رمزارزها به منظور ارتقاء یا تصحیح مشکلاتی که تصور می‌کردند ناشی از شبکه بیت کوین است دست به توسعه آن‌ها زدند.

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری کدام ارزها هستند؟

در ادامه این مقاله از کوین نیک قصد داریم بهترین آلت کوین ها را به شما معرفی کنیم که در حال حاضر با توجه به آمار سایت کوین مارکت کپ (coinmarketcap) ارزش کل بازار بیشتری دارند.

بهترین آلت کوین ها اتریوم

آلت کوین اتریوم (ETH)

۱. اتریوم (ETH) یکی از بهترین آلت کوین ها

اتریوم با بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارزش بازار در واقع بهترین آلت کوین و جایگزین بیت کوین محسوب می‌شود. می‌توان گفت مهمترین ویژگی اتریوم که باعث شده است هر روزه بر میزان کاربرد آن افزوده شود، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) است.

توکن مخصوص بلاک چین اتریوم، اتر است که در صرافی‌های ارز دیجیتال با حروف اختصاری (ETH) نمایش داده می‌شود.

ارز اتر که اواسط سال ۲۰۱۴ عرضه شد اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ و با ارزش کمتر از ۱ دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شد. حالا در طی کمتر از ۵ سال ارزش آن به ۶۰۰ دلار رسیده است. البته در ژانویه سال ۲۰۱۸ که شاهد روند صعودی بی سابقه در بین ارزهای دیجیتال بودیم، رکورد بالاترین قیمت تاریخ اتر با ارزش ۱٫۴۳۲ دلار به ثبت رسید.

اتریوم در سال ۲۰۲۰ عملکرد بسیار درخشانی داشت و علاوه بر راه‌اندازی فاز اول بلاک چین اتریوم ۲ در حوزه دیفای هم نقش بسیار موثری ایفا کرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی قیمت اتریوم تا سال ۲۰۲۵

بهترین آلت کوین ها ریپل

آلت کوین ریپل

۲. ریپل (XRP)

ریپل با بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارزش بازار در حقیقت سومین ارز دیجیتال بزرگ در جهان محسوب می‌شود. بهتر است این نکته را در مورد ریپل بدانیم که توکن XRP در واقع ارزی است که روی شبکه پرداخت ریپل‌نت (RippleNet) منتقل می‌شود و شبکه ریپل‌نت متعلق به شرکت ریپل است.

ریپل از یک فناوری تسویه حساب آنی تحت عنوان (RTGS) استفاده می‌کند که به بانک‌ها و موسسات مالی امکان می‌دهد تا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر تراکنش‌های مالی برون مرزی را انجام دهند.

ارز XRP در سال ۲۰۱۳ با قیمت  ۰/۰۰۵ دلار در صرافی ‌های ارز دیجیتال لیست شد در ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۳/۶۵ دلار رسید.

جالب است بدانید مدل کسب و کار ریپل با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است، در حالی که اغلب رمزارزها با هدف تمرکززدایی و انجام معاملات بدون واسطه طراحی شده‌اند، ریپل در تلاش است تا به بانک‌ها و موسسات مالی کمک کند. چه بسا که در مدل تجاری خود موفق هم شده است و بانک‌های زیادی در سراسر جهان با ریپل همکاری می‌کنند.

بهترین آلت کوین ها

ارز دیجیتال تتر

۳. تتر (USDT)

ارز تتر (Tether) که با نام اختصاری USDT هم شناخته می‌شود، در واقع جزء گروهی از ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت یا به اصطلاح استیبل کوین (stablecoin) است که ارزش آن همواره یک دلار است.

یکی از ویژگی‌های مهم ارزهای دیجیتال نوسان زیاد آن است که این موضوع شاید استفاده از آن برای کسب و کارها را دشوار کند به همین علت نوعی از ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین پدید آمد که به وسیله یک ارز فیات پشتیبانی می‌شود و نوسان بسیار پایینی دارد.

تتر مهمترین و پرکاربردترین استیبل کوین است که ارزش بازار آن نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است و پس از اتریوم و ریپل در رده سوم بهترین آلت کوین ها قرار می‌گیرد.

نکته جالب در مورد تتر این است که حجم تراکنش‌های روزانه تتر از بیت کوین و اتریوم هم فراتر رفته است.

بهترین آلت کوین ها لایت کوین

لایت کوین

۴. لایت کوین (LTC) یکی از بهترین آلت کوین ها

وقتی از بهترین آلت کوین ها صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم لایت کوین را فراموش کنیم. لایت کوین اولین ارز دیجیتال است بسیار مشابه بیت کوین است و از آن عنوان بیت کوین نقره‌ای هم یاد می‌شود. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ توسط چارلی لی به بازار معرفی شد تا مانند بیت کوین برای خریدها و تراکنش‌های روزمره بتوان از آن استفاده کرد.

با وجود شباهت‌های زیادی که بین لایت کوین و بیت کوین وجود دارد، اما سرعت تراکنش‌ها در شبکه لایت کوین بسیار سریع‌تر از بیت کوین است.

در زمان نگارش این مطلب یعنی ماه دسامبر ۲۰۲۰ لایت کوین با ارزش بازار بیش از ۵ میلیارد دلار در رده پنجمین ارزهای دیجیتال قرار دارد و اگر قرار باشد در بین بهترین آلت کوین ها رده بندی کنیم بعد از اتریوم، ریپل و تتر در رده چهارم قرار خواهد گرفت.

 

بهترین آلت کوین ها بیت کوین کش

بیت کوین کش

۵. بیت کوین کش (BCH)

بیت کوین کش (BCH) در بین ارزهای دیجیتال جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که یکی از اولین و موفق‌ترین هاردفورک‌های بیت کوین اصلی است که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و عملا بیت کوین به دور ارز بیت کوین اصلی و بیت کوین کش تقسیم شد.

علت این هاردفورک مشکل مقیاس‌پذیری و محدودیت اندازه ۱ مگابابتی بلاک‌ها در بیت کوین اصلی بود، هاردفورک بیت کوین کش این محدودیت را برطرف کرد و باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها در شبکه شد.

جالب است بدانید که در نوامبر سال ۲۰۱۸ یک هاردفورک در شبکه بیت کوین کش اتفاق افتاد و به دو ارز بین کوین کش و بیت کوین اس وی (BSV) تقسیم شد.

بیت کوین کش در دسامبر سال ۲۰۱۷ موفق شد به قیمت ۴٫۳۵۵ دلار دست پیدا کند که بالاترین قیمت تاریخ این آلت کوین محسوب می‌شود. در زمان نگارش این مطلب ارزش بازار بیت کوین کش  نزدیک به ۵ میلیارد دلار است و در رده ششم مهمترین ارزهای دیجیتال جهان قرار می‌گیرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین کش چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

بهترین آلت کوین ها

ارز دیجیتال چین لینک

 

۶. چین لینک (Chainlink)

چین لینک (Chainlink) در واقع یک شبکه اوارکل غیرمتمرکز برای قراردادهای هوشمند است و بسیار شبیه به شبکه اتریوم عمل می‌کند.

مدل تجاری چین لینک که باعث ارزشمند شدن ارز لینک (LINK) می‌شود با سایر پروژه‌های بلاک چین متفاوت است و روی ایجاد قراردادهای هوشمند برای دنیای بیرون از بلاک چین متمرکز است. در واقع چین لینک یک پل بین بلاک چین‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که در دنیای واقعی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

تاریخچه چین لینک به سال ۲۰۱۴ و شرکت مادر آن یعنی « SmartContract.com » باز می‌گردد اما سرگی نازاروف (Sergey Nazarov) و استیو الیس (Steve Ellis) که بنیانگذاران چین لینک محسوب می‌شوند با عرضه اولیه (ICO) ارز لینک در سپتامبر سال ۲۰۱۷ موفق شدند ۳۲ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کنند.

چین لینک که در سپتامبر ۲۰۱۷ تنها ۰/۱۲ دلار ارزش داشت حالا در دسامبر سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ دلار قیمت دارد و ارزش کل بازار چین لینک از ۴/۸ میلیارد دلار هم فراتر رفته است تا در جایگاه هفتم مهمترین ارزهای دیجیتال جهان قرار بگیرد.

بهترین آلت کوین ها کاردانو

آلت کوین کاردانو

۷. کاردانو (ADA)

بلاک چین کاردانو یکی از اولین شبکه‌هایی است که از مکانیسم اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) استفاده می‌کرد تا یک جامعه امن‌تر، شفاف‌تر و عادلانه‌تر را ایجاد کند.

جالب است بدانید بنیانگذار کاردانو چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از هم‌بنیانگذاران شبکه اتریوم است. هاسکینسون اعتقاد دارد او در کاردانو ضعف‌های اتریوم را برطرف کرده و کاردانو در آینده می‌تواند جای اتریوم را بگیرد. در سال ۲۰۲۰ شبکه کاردانو به‌روزرسانی شلی (Shelley) را تجربه کرد که باعث غیرمتمرکزتر شدن این شبکه شد.

ارز کاردانو که با نام اختصاری (ADA) شناخته می‌شود در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰/۰۱۷ دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شد و در زمان نگارش این مطلب هر واحد ADA، نزدیک به ۰/۱۴ دلار ارزش دارد. البته در ژانویه ۲۰۱۸ ارزش هر واحد کاردانو به ۱/۳۳ دلار رسید که بالاترین قیمت تاریخ آن محسوب می‌شود.

در حال حاضر ارزش بازار کاردانو بیش از ۴/۶ میلیارد دلار است و یکی از بهترین آلت کوین ها محسوب می‌شود که آینده درخشانی خواهد داشت.

 

بهترین آلت کوین ها استلار لومن

آلت کوین استلار لومن

۸. استلار لومن (XLM)

استلار لومن یک پلتفرم رمزارز در حال ترقی است که در سال ۲۰۱۴ با هدف تبدیل شدن به یک واسطه متن باز برای مبادله قراردادهای کسب‌وکاری پول ساز شکل گرفت و به نظر می‌رسد ترکیبی از خصوصیات اتریوم و ریپل را دارد.

جالب است بدانید جد مک‌کلب (Jed MCcaleb) هم‌بنیانگذار ریپل در واقع بنیانگذار استلار هم هست، به همین دلیل است که این دو ارز بسیار شبیه بهم هستند و گاهی اوقات با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

استلار در حال حاضر با ارزش بازار ۳/۷ میلیارد دلار در رده یازدهم مهمترین ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد از آن به عنوان یکی از بهترین آلت کوین‌ها نام برده می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نبرد ریپل و استلار ؛ کدام ارز برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

بهترین آلت کوین ها نئو

آلت کوین نئو

۹. نئو (neo)

نئو در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک نسخه چینی بهبود یافته از اتریوم ارائه شد تا استفاده از قرارداد هوشمند در آن نسبت به اتریوم برای جامعه‌ای بزرگتر در دسترس قرار بگیرد، زیرا نئو در مقایسه با اتریوم زبان‌های برنامه نویسی بیشتری را می‌پذیرد. نئو اولین پروژه بلاک چین در کشور چین بود که توانست تاییدیه خود را از سوی قانون‌گذاران این کشور دریافت کند. همین موضوع باعث شد نئو به شدت پیشرفت کند و در سال ۲۰۱۷ در بین بهترین آلت کوین‌های بازار قرار بگیرد.

در حال حاضر نئو با بیش از ۱/۲ میلیارد دلار ارزش بازار در رده بیست و سوم مهمترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

امیدواریم مطلب بهترین آلت کوین ها برای شما مفید بوده باشد. اگر به دنبال خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بدون کمترین معطلی هستید، با ما در ارتباط باشید؛ زیرا این دقیقا همان کاری است که ما در «کوین نیک» برای شما انجام می‌دهیم. اینجا خرید و فروش انواع ارز دیجیتال، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در اکثر ساعات شبانه روز، هوای شما را داریم!