بیت کوین در آخر هفته گذشته به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید، اما با شروع هفته جدید دچار یک اصلاح قیمت شد. از طرفی رأی‌گیری در مورد پرداخت ۶۰۰ دلار به آمریکایی‌ها همراه با اجازه بازخرید سهام به بانک‌ها در جریان است. از طرف دیگر به گفته یک تحلیلگر خرید سازمان‌ها می‌تواند به این معنا باشد که بازار گاوی بیت کوین «هرگز متوقف نشود». در این مطلب به پنج عامل مؤثر و تحلیل حرکات قیمت بیت کوین طی روزهای آینده می‌پردازیم.

۶۰۰ دلار پرداخت مستقیم محرک‌های اقتصادی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا

کنگره آمریکا در آستانه پذیرش لایحه محرک ۹۰۰ میلیارد دلاری قرار دارد. در میان اخبار مبنی بر توافق این لایحه که شامل پرداخت دور دوم چک‌های محرک برای آمریکایی‌های واجد شرایط است، دلار پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای ناموفق در صدر اخبار قرار گرفت. پیش از این، پرداخت مستقیم در این لایحه مطرح نبود، اما این بار مبلغ ۶۰۰ دلار در مقابل ۱۲۰۰ دلار در ماه مارس، پرداخت می‌شود.

اکنون نگاه‌ها به دنبال این است که آیا این لایحه می‌تواند رأی مثبت بگیرد یا خیر (دلار آمریکا در نتیجه رد این لایحه که احتمالاً به نفع حرکات قیمت بیت کوین است، آسیب خواهد دید).

نظر تحلیلگران

جیمز تودارو (James Todaro)، مفسر مشهور بیت کوین و موضوعات مرتبط با ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی، در این باره گفت:

یک تریلیون دلار دیگر برای چاپ توسط بانک فدرال، خلاصه‌ای از پاسخ به این اخبار. بیت کوین دقیقاً به همین دلیل در بحران مالی سال ۲۰۰۸ ساخته شد. آیا واقعاً تعجب‌آور است که بیت کوین در حال رسیدن به اوج‌ قیمت‌های جدیدی است؟

در عین حال، مایکل ون دی پوپ (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر بازارها زنگ خطر را در مورد تأثیر طولانی مدت افزایش بدهی دولت آمریکا از طریق تأمین بودجه لایحه محرک به صدا درآورد.

چارت یک ساعته بیت کوین

چارت یک ساعته BTC/USD

توافق در مورد لایحه کمک ۹۰۰ میلیارد دلاری ویروس کرونا، یک قدم دیگر به سمت تضعیف دلار آمریکا است. چاپ پول به هیچ وجه به پایان نمی‌رسد، از نظر تاریخی، هرگز پایان نمی‌یابد. این کار فقط گسترش و تلاشی برای ادامه سیستم مالی شکست خورده است. بیت کوین را بپذیرید. بیت کوین بخرید.

در مقایسه با ماه مارس، رسانه‌های جریان اصلی در حال حاضر به گیرندگان این چک‌ها پیشنهاد می‌کنند که با این پول بیت کوین بخرند.

بانک فدرال به بانک‌ها اجازه می‌دهد سهام خود را بازخرید کنند

فدرال رزرو ایالات متحده طی تصمیمی برای تقویت بخش بانکی، به شش بانک بزرگ اجازه داد تا دوباره سهام خود را در سال ۲۰۲۱ خریداری کنند.

اجازه باز خرید این سهام که ارزش آن ۱۱ میلیارد دلار است، به این معناست که بازخرید سهام (چیزی که مورد تمسخر طرفداران بیت کوین است) می‌تواند برای اولین بار از زمان سقوط بازار در ماه مارس از سر گرفته شود.

بانک فدرال نگران عواقب منفی بعدی آن نیست. بلومبرگ نیز به نقل از معاون نظارت بر راندال کوارلز (Randal Quarles)، بانک‌ها را به عنوان «منشأ قدرت» در سال ۲۰۲۰ توصیف کرد.

به گفته وی، تست‌های حساسیت بانک فدرال تأیید می‌کنند که بانک‌های بزرگ می‌توانند به خانوارها و مشاغل وام بدهند، حتی در آینده‌ای که اوضاع اقتصاد چندان خوشایند نباشد.

همان‌طور که Cointelegraph گزارش داد، به نظر می‌رسد حرکات قیمت بیت کوین از صعود ترازنامه بانک مرکزی سود می‌برد. ضمن اینکه این کار قدم به قدم بر انبوه بدهی‌های بانک فدرال و سایر سازمان‌ها می‌افزاید.

در حالی که قیمت BTC/USD در آخر هفته ثابت شد، جهش شاخص ارز دلار آمریکا (DXY) نتوانست فشار فروش قابل توجهی را بر بیت کوین وارد کند. DXY در ۱۸ دسامبر از ۸۹/۷ عقب نشینی کرد و تا یکشنبه شب به ۹۰/۵ رسید و همچنان در سطوح پایین سه ساله خود در حال دوران است.

شاخص ارز دلار امریکا در سه ماه

چارت سه ماهه شاخص ارز دلار آمریکا

تحلیلگران، کاهش قیمت بیت کوین به ۱۹٫۵۰۰ دلار را پیش‌بینی می‌کنند

در عین حال، حرکات قیمت بیت کوین در کوتاه مدت روی طیف وسیعی با بیشینه ۲۶٫۰۰۰ دلار متمرکز شده، اما کف قیمت می‌تواند تا زیر ۱۹٫۵۰۰ دلار امتداد یابد.

این موضوع را ون دی پوپ در روز یکشنبه مطرح کرد که در تحلیل تکنیکال خود از اوایل این ماه قبل و پیش از نیاز به لیکویید شدن، به کف قیمت‌های مختلفی اشاره کرده بود.

به ویژه، این موارد شامل گپ‌های معاملات آتی بیت کوین CME Group است که اندازه دو مورد از آنها بیش از ۱۰۰۰ دلار بوده و هنوز پر نشده و احتمال ایجاد یک فتیله (سایه) تا ۱۶۹۰۰ دلار در کندل قیمت وجود دارد.

وی گفت:

در بازه زمانی کوتاه‌تر، شاهد برخی موارد مهم هستیم. ما دیروز شاهد یک higher high بودیم، یک سقف جدید را مشاهده کردیم. با این وجود، در مجموع، واگرایی نزولی حجم معاملات کمتری را نشان می‌دهد.

وی گفت که سطوح حمایت در ۲۲٫۸۰۰ دلار باید در این هفته حفظ شود تا هر نوع صعودی دیگر را تقویت کند، اما به زودی ممکن است مجدداً یک دوره «تثبیت»، مشابه دیگر اقدامات معاملاتی اخیر با نوسانات پایین ظاهر شود.

ون دی پوپ درباره چشم‌انداز بزرگترین آلت کوین، اتریوم (ETH) برای رسیدن به بیت کوین افزود: این امر می‌تواند یک حرکت قوی را برای ETH/BTC تقویت کند.

بیشتر بخوانید: ۶ پیش بینی منطقی قیمت بیت کوین برای سال ۲۰۲۱

حرکات قیمت بیت کوین به توییت‌های ایلان ماسک اهمیتی نمی‌دهد

در عین حال، توییت یک فرد سرشناس در توییتر که حتی در آخر هفته به تیتر رسانه‌های جریان اصلی تبدیل شد، تأثیری در حرکات قیمت بیت کوین به صورت واقعی نداشته است.

ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل تسلا، به طور خلاصه درباره ارسال «تراکنش‌های بزرگ» به صورت بیت کوین با مدیرعامل مایکرواستراتژی و ذخیره‌کننده سریالی BTC، مایکل سیلور (Michael Saylor) صحبت کرد.

وی توییتی زد که در تضاد با توئیت قبلی خود در اوایل امسال بود. همچنین، پیش از توییت در مورد داج کوین (DOGE)، به فالوورهای خود گفت که بیت کوین «تقریباً به بدی پول فیات است».

با وجود شوخی بودن این گفته‌ها، ماسک توانست مخاطبان گسترده‌تری را که مشتاق اظهارات صعودی در مورد حرکات قیمت بیت کوین هستند، هیجان‌زده کند. حتی پیتر شیف (Peter Schiff) نیز که طرفدار طلا و از افراد بدبین نسبت به بیت کوین است، به این جمع پیوست.

وی گفت:

به نظر می‌رسد ایلان ماسک در مورد سرمایه‌گذاری سهامداران تسلا در بیت کوین فقط شوخی کرده است.

سهام تسلا در پایان معاملات روز جمعه تقریباً ۶ درصد رشد کرد.

بازاری گاوی بیت کوین «هرگز متوقف نمی‌شود»

داده‌ها نشان می‌دهند، علی‌رغم احتمال قریب‌الوقوع یک تصحیح قیمت، سرمایه‌گذاران بیت کوین طی هفته گذشته محتاطانه رفتار کرده‌اند.

با تجزیه و تحلیل CryptoQuant، جریان خروج سرمایه از صرافی‌ها طی هفته گذشته ادامه داشته و تعداد بیشتر و بیشتری BTC از صحنه‌های تجارت دور شده و به کیف پول‌های ذخیره‌سازی خصوصی منتقل شده‌اند.

موجودی بیت کوین در صرافی ها در سه سال

چارت سه ساله موجودی بیت کوین در صرافی ها (به رنگ قرمز) در مقابل قیمت آن

کل موجودی صرافی‌ها در روز دوشنبه در کمترین میزان از اواسط سال ۲۰۱۸ بود. این امر نشانه آن است که برخلاف اوج قیمت قبلی در سال ۲۰۱۷، قیمت ۲۴٫۰۰۰ دلار BTC محصول یک هیجان معاملاتی سوداگرانه نیست.

بیشتر بخوانید: شرکت گری اسکیل چگونه تمام بیت کوین‌ها را قورت می‌دهد؟

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیر عامل CryptoQuant، در حالی که این را «حدس سوداگرانه» می‌نامد، هفته گذشته جهش خروجی BTC در Coinbase Pro را به خریدهای بزرگ سازمانی با استفاده از معاملات فرابورس (OTC) مرتبط دانست. در صورت ادامه وضعیت فعلی، بازار گاوی بیت کوین با هیچ مانع واقعی روبرو نخواهد شد.

وی در توییت بعدی خود نوشت:

نتیجه گیری: تا زمانی که این شاخص‌های OTC مرتباً خریدهای سازمانی را ادامه دهند، بازار گاوی BTC هرگز متوقف نمی‌شود.

نظر شما در مورد حرکات قیمت بیت کوین در هفته آینده چیست؟ آیا صعود قیمت ادامه خواهد داشت؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: cointelegraph