هر روز از منابع مختلف خبرهای ضد و نقیضی درباره ارزهای دیجیتال به دستمان می‌رسد، اخباری که باعث گیج شدن ما می‌شوند. به عنوان مثال، یک بخش خبری از حباب بودن قیمت ارزهای دیجیتال می‌گوید. مساله دقیقا همینجاست. همه این رسانه‌ها فقط به مشکل موجود اشاره می‌کنند. ولی هیچ کدام از آن‌ها راه حلی برای این مساله ارائه نمی‌کنند. اگر افرادی هم در این میان باشند که دانش و انگیره کافی برای راهنمایی دیگران در این بازار را داشته باشند، این کار را در قالب دوره‌های آنلاین، سمینارهای پولی و مواردی از این دست انجام می‌دهند. در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین نکاتی که در مورد ترید ارزهای دیجیتال باید بدانید آشنا کنیم.

مهمترین نکات در مورد ترید ارزهای دیجیتال

مهمترین نکات در مورد ترید

مهمترین نکات در مورد ترید ارزهای دیجیتال

اول از همه باید بدانید که انجام یک معامله پر از سود نیاز به مقدار زیادی از وقت و توجه شما دارد. این کار مثل یک بازی نیست. پس علاوه بر نکاتی که در ادامه این مطلب به شما ارائه می‌کنیم باید همیشه از توجه به تحرکات بازار و میزان عرضه و تقاضای موجود در آن اطمینان حاصل کنید. بدین صورت می‌توانید زمان به کارگیری هر کدام از نکات مورد اشاره را تشخیص دهید.

مهمترین نکته این است که قبل از اینکه به ترید ارزهای دیجیتال یا هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر می‌خواهید مشغول شوید حتما اطلاعات کافی در مورد آم کسب کنید و هرگز وارد بازاری که اطلاعی از آن ندارید نشوید. زیرا اینکار سبب از بین رفتن سرمایه شما خواهد شد. در ادامه مهمترین نکاتی که در هنگام ترید ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

برای انجام هر معامله، یک انگیزه داشته باشید

شاید این نکته‌ای واضح و مبرهن باشد ولی باید همیشه هدف خود از انجام هر معامله را بدانید. خواه هدف شما کسب سود روزانه باشد یا سرمایه گذاری بلند مدت، باید همیشه هدف خود از شروع یک معامله را بدانید. معامله ارزهای دیجیتال یک بازی مجموع صفر است. پس در کنار هر پیروزی، شکستی هم در کار است: یکی می‌برد و دیگری شکست می‌خورد.

بازار ارزهای دیجیتال توسط نهنگ‌های بزرگ اداره می‌شود. این نهنگ‌ها تقریبا شبیه همان کسانی هستند که هزاران بیت کوین را وارد کتاب سفارشات بازار می‌کنند. حدس می‌زنید شیوه کاری این نهنگ‌ها به چه صورت است؟ آن‌ها بسیار صبور هستند. آن‌ها منتظر بروز اشتباهی از سوی تریدرهای کم تجربه هستند تا پول آن‌ها را به راحتی تصاحب کنند. اشتباهاتی که البته به راحتی قابل اجتناب هستند. گاهی اوقات بهتر است از یک معامله هیچ سودی کسب نکنید. چون ممکن است این سود شما را به سمت متحمل شدن ضررهای بزرگتر رهنمون شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: فروش بیت کوین توسط تریدرهای کم طاقت و به سود نهنگ‌ها

تعیین حد سود و ضرر

مساله ضروری در هنگام ورود به هر معامله‌ای این است که نقطه خروج از آن را هم مشخص کنید. چه در این نقطه سودی عایدمان شده باشد و چه نشده باشد. تعیین حد ضرر می‌تواند از ادامه روند از دست دادن سرمایه تان به خوبی جلوگیری کند. چیزی که متاسفانه خیلی به ندرت در تریدرها دیده می‌شود.

مشخص کردن یک حد ضرر، فعالیتی تصادفی نیست و شاید بتوان آن را مهم‌ترین کاری قلمداد کرد که هرگز نباید صرفا بر اساس احساسات به انجام آن پرداخت. یک نقطه عالی برای تعیین نقطه خروج، قیمت توکن‌تان است. اگر به عنوان مثال توکنی با قیمت ۱۰۰۰ دلار به دست آوردید، همین قیمت را به عنوان حداقل ارزشی که میخواهید اقدام به ترید این سکه نمایید تعیین کنید. بدین ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که حتی در صوررت پیش رفتن شرایط به بدترین حالت ممکن، حداقل ضرری متوجه سرمایه‌تان نشده است. همین مساله در هنگام تعیین حد سود هم صادق است. جایی که می‌توانید با رضایت به سود حداقلی، از یک معامله خارج شوید. حریص نباشید. چون در غیر این صورت حتما جایی ضربه خواهید خورد.

فومو (ترس از دست دادن فرصت)

فومو (fear of missing out) اصطلاحی به معنی ترس از دست دادن فرصت است. این ترس یکی از مهم ترین دلایلی است که منجر به ضرر تریدرها می‌شود. دیدن افرادی که در عرض چند دقیقه به دلیل رشد لحظه‌ای توکن‌های دیجیتال به سود کلانی دست پیدا می‌کنند همیشه هم دلپذیر نیست. حواستان باشد وقتی که کندل‌های سبز به شما چشمک زده و به خرید ترغیبتان می‌کنند، همان نهنگ‌هایی که صحبتشان شد لبخند‌زنان منتظر فروش توکن‌هایشان به شما هستند. همان توکن‌هایی که در قیمت‌های بسیار پایین‌تر خریداری کرده‌اند. در نهایت چه اتفاقی می‌افتد؟ این توکن‌ها در دستان تریدرهای ‌اندکی باقی مانده و با ریزش شدن بازار و ظهور کندل‌های قرمز، ضرر برای آن‌ها از راه می‌رسد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: فومو چیست و چگونه می توانیم با ترس از دست دادن فرصت مقابله کنیم؟

مدیریت ریسک

ریسک

مدیریت ریسک

تریدرهای باهوش هرگز به دنبال سودهای کلان از هر معامله نیستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به سودهای کم ولی مطمئن و پایدار قانع باشند. همیشه فقط بخش کمی از دارایی خود را در بازاری سرمایه گذاری کنید که نقدینگی کمی دارد. زیرا معاملات در چنین بازارهایی به صبر و تحمل زیادی نیاز دارد.

مدیریت ریسک فرایند شناسایی، ارزیابی و کنترل تهدیدهای مربوط به سرمایه و درآمد است. این تهدیدها یا خطرات می‌تواند از منابع مختلف، از جمله عدم قطعیت مالی، بدهی‌های قانونی، خطاهای مدیریت استراتژیک، حوادث و بلایای طبیعی ناشی شود.

تاثیر دارایی‌های اصلی بر شرایط نوسانی بازار

قیمت بسیاری از آلتکوین‌ها به ارزش بازار کنونی بیت کوین بستگی دارد. بسیار مهم است که درک کنیم بیت کوین هم به ارزهای فیات مرتبط است و به همین دلیل بسیار نوسانی و بدون ثبات است. اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل این موضوع را بیان کنیم باید بگوییم با افزایش قیمت بیت کوین، ارزش آلتکوین‌ها کاهش می‌یابد و برعکس.

نوسانی بودن قیمت بیت کوین باعث مبهم شدن کل بازار می‌شود. همانگونه که می‌توانید تصور کنید همین مساله بسیای از تریدرها را از فهم اینکه واقعا چه اتفاقی در بازار در حال رخ دادن است باز می‌دارد. در چنین حالتی توصیه می‌شود که تریدرها به سود کم قانع شده یا تا جای ممکن دست به هیچ معامله‌ای نزنند.

فقط به دلیل قیمت پایین اقدام به خرید نکنید

بسیاری از مبتدی‌ها اشتباهی مشابه را انجام می‌دهند: خریدن یک توکن صرفا به دلیل قیمت بسیار پایین آن. به عنوان مثال، ممکن است شخصی ریپل را به دلیل قیمت ارزان‌تر به جای اتریوم خریداری کند. تصمیم برای خرید یک کوین، بیش از آنکه به قیمت کنونی آن وابسته باشد باید بر اساس ارزش بازار آن اتخاذ شود.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال هم مثل دیگر بازارها با ضرب قیمت کنونی آن در تعداد موجودی کلی ارز مورد نظر‌اندازه گیری می‌شود. هیچ تفاوتی بین توکنی با قیمت ۱۰ دلار و موجودی یک میلیون در بازار با توکنی که قیمتش ۱۰۰ دلار و موجودی آن در بازار ۱۰۰ هزار است وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است همواره از معیار ارزش بازار برای تصمیم گیری درباره سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتالی بهره ببرید. هر چه ارزش بازار یک ارز بالاتر باشد به معنی مناسب‌تر بودن آن برای سرمایه گذاری است. البته این عامل نیز به تنهایی نم‌تواند ملاک خوبی باشد.

نکته‌ای درباره فروش جمعی و عرضه اولیه کوین (ICO)

عرضه اولیه

عرضه اولیه کوین

استارتاپ‌ها با استفاده از روش عرضه اولیه کوین، این امکان را به عموم مردم می‌دهند که با سرمایه گذاری روی ایده آن‌ها شانس تصاحب تعداد بیشتری از هر توکن را داشته باشند. بدین ترتیب این سهامداران می‌توانند توکن‌های استارتاپ مورد نظر را در قیمت پایین‌تری تصاحب کرده و حتی تصمین فروش آن‌ها در قیمت‌های بالاتر را هم دریافت کنند.

زمان نشان داده است که استفاده از این روش می‌تواند بسیار موفق باشد. زیرا توکن‌هایی با سابقه افزایش ۱۰ برابری قیمت هم در این میان وجود داشتند. اما در اینجا هم باید احتیاط را سرلوحه کار خویش قرار داد. عرضه‌های اولیه به خاطر بازگشت سرمایه خوبی که دارند مورد توجه اکثر مردم قرار می‌گیرند. منتهی در این بین برخی از عرضه‌های اولیه، صرفا راهی برای کلاهبرداری هستند. بنابراین خطر از دست رفتن سرمایه کسانی که بدون اطلاع در این عرضه‌های اولیه شرکت کرده‌اند آن‌ها را تهدید می‌کند.

همیشه قبل از شرکت در یک عرضه اولیه سکه احتیاط کنید. البته این کار ارتباط چندانی به میزان دانش شما از شرایط بازار ندارد. بلکه بیش از آن به توجه دقیق به جزئیاتی بستگی دارد که به نظر می‌رسد اکثر مردم از آن چشم پوشی می‌کنند. بسیاری از افراد برای شرکت در یک عرضه اولیه سکه فقط به وعده بازدهی تضمین شده توسط صاحبان سکه مورد نظر توجه می‌کنند که این امری اشتباه است.

همیشه در مورد تیم هر پروژه تحقیق کنید و توان آن‌ها برای عمل به وعده‌هایشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. ضمنا باید درباره ارزش و امکان پذیری ایده پشت پروژه هم اطمینان حاصل کرده و در صورت لزوم سوال‌هایی در این رابطه از گردانندگان پروژه بپرسید. اگر پس از انجام این کارها هنوز درباره شرکت در این عرضه اولیه شک و تردید دارید بهتر است از آن گذشته و منتظر فرصتی دیگر باشید.

نکات سرمایه گذاری در آلتکوین‌ها

بسیاری از آلتکوین‌ها در یک بازه زمانی خاص که اغلب کوتاه هم است، ارزش خود را از دست می‌دهند. بنابراین مهم‌ترین نکته برای سرمایه گذاری در آلت کوین‌ها این است آن‌ها را برای مدتی طولانی در سبد خود نگهداری نکنید. یکی از بهترین معیارها برای تشخیص ارزهایی با قابلیت سرمایه گذاری بلند مدت، توجه به حجم معامله روزانه آن‌ها است. هر جه مقدار این حجم بالاتر باشد، نشان از ارزش آن برای سرمایه گذاری در بازه‌های طولانی مدت دارد. اگر به فکر سرمایه گذاری بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال هستید بهتر است به این ارزهای دیجیتال بیش از پیش توجه کنید: اتریوم (ETH)، فاکتور (FCT)، مونرو (XRM) و دش (Dash). این ارزهای تقریبا در همه صرافی‌های مهم جهان از حجم معامله بالایی برخوردار هستند. بهتر است به نمودار هر کدام از این ارزها نگاهی بیاندازید تا بتوانید با تشخیص الگوها، نقطه ورود و خروج به آن‌ها را پیدا کنید.

تنوع در سبد پرتفوی ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری غیر قابل پیش بینی است. حتی اگر همه چیز طبق تحلیل باید به سمت و سوی سوددهی پیش برود باز هم ممکن است به خاطر شرایط متغیر اقتصادی، شاهد اتفاقات دیگری باشیم. ارزهای دیجیتال هم بسیار غیر قابل پیش بینی هستند. همانقدر که احتمال رسیدن به سود در معاملات روزانه وجود دارد، احتمال ضرر را هم نباید نادیده گرفت. شما ممکن است همه سرمایه خود را در کسری از ثانیه از دست بدهید. پس بهترین کار این است که همیشه تنوع سبد پرتفوی خود را حفظ کنید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ارزش همه توکن‌ها تا حد زیادی به ارزش بیت کوین در مقابل دلار آمریکا بستگی دارد. وقتی قیمت بیت کوین نسبت به دلار کاهش می‌یابد، دیگر توکن‌ها هم با کاهش ارزش خود روبرو می‌شوند و برعکس. به همین دلیل شاید حتی تنوع در پرتفو برای اینکه در یک بازار خرسی دوام بیاورید هم کافی نباشد.

زمانی که بیت کوین به بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۱۷ رسید، بسیاری از افراد مشتاق شدند که تا می‌توانند به خرید ارزهای دیجیتال بپردازند تا از این طریق به سود کلانی برسند. اما کار با دارایی‌های نوسانی مثل بیت کوین هم چالش‌های خود را دارد. چالش‌هایی شبیه آنچه که در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ رخ داد. بیت کوین افراد زیادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثروتمند کرد. اما چیزی که خیلی از مردم نمی‌بینند این است که در طرف مقابل هم بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از دست دادند.

بیت کوین در طی یک سال گذشته موفق به رشدی برابر با بیش از ۳۰ برابر سقف تاریخی خود شده است. همه این موارد نشان می‌دهد که داشتن ارز دیجیتال بیت کوین در سبد پرتفو انتخاب عاقلانه‌ای از سوی تریدرها است. اما در این میان هرگز نباید ارزش دلار را نادیده گرفت. شما باید تا جای ممکن به سرمایه گذاری در بازارهای مختلف بپردازید تا از این طریق ریسک کمتری متحمل شوید. از جمله سرمایه گذاری‌هایی که ریسک کمتری نسبت به بازار ارزهای دیجیتال دارند می‌توان به املاک و مستغلات، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و بازار سهام اشاره کرد.

نکته طلایی

در آخرین بخش به مراحل عملی می‌پردازیم که می‌توانید بلافاصله در معاملات خود به کار بگیرید. اول از همه با وارد کردن سفارش فروش، هدف نهایی خود را مشخص کنید. شما باید حد درآمد مورد نظرتان را با قرار دادن سفارش فروش در کتاب سفارشات تعیین کنید. شما هرگز نخواهید دانست چه زمانی قیمت سفارش شما تحقق پیدا کرده و دقیقا همان چیزی را که نیاز دارید به شما می‌رساند. در کنار همه این‌ها، سفارشات فروش از کارمزد پایین‌تری برخوردار هستند.

شما به عنوان یک ترید ارزهای دیجیتال باید همیشه خونسرد باشید. بهترین تریدرها کسانی هستند که حتی وقتی که شرایط به نفعشان پیش نمی‌رود آرامش خودشان را حفظ می‌کنند. برای رسیدن به این سطح، باید به حدی آموزش دیده و مهارت خود را پرورش دهید که دیگر فقط بر اساس احساسات خود اقدام به ترید نکنید. شما هرگز نباید تا وقتی که نقطه ورود و خروج از یک معامله را به دقت مشخص نکرده‌اید اقدام به ترید نمایید. معاملات احساسی همواره به ضرر شما تمام خواهند شد. آرامش خود را حفظ کرده و منتظر فرصت بعدی باشید. زیرا همیشه فرصت‌های بهتری در انتظارتان خواهد بود.

کلام آخر

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در آخر می‌توانید نظرات خود را در مورد ترید ارزهای دیجیتال با ما و سایر کاربران کوین نیک به اشتراک بگذارید. برای آشنایی بیشتر با سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مقالات زیر را مطالعه کنید

برای آگاهی از آخرین اخبار حوزه کریپتو نیز می‌توانید شبکه‌های اجتماعی ما را در اینستاگرام و توییتر دنبال کنید.

منبع: icoholder