افرادی که به تازگی وارد دنیای ارزهای رمزنگاری شده‌اند، همیشه نگران ریسک‌های موجود در این حوزه هستند. در کنار نوسان‌های قیمتی، کاربران همیشه در خطر مواجهه با مواردی چون هک کیف پول هم هستند که می‌تواند منجر به ضررهای جبران ناپذیری به آن‌ها شود. از این‌رو در این مطلب کوین نیک قصد داریم به بررسی ۱۰ راه ساده ولی کاربردی برای حفظ امنیت شما در این حوزه بپردازیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۵ روش موثر برای تامین امنیت رمز ارز

ویژگی‌های امنیتی مبادلات رمزنگاری شده و نیز سرویس‌های ارائه دهنده کیف پول‌های دیجیتالی، روز به روز بیشتر می‌شود. با این حال، این موضوع نمی‌تواند تضمین کننده عدم نفوذ هکرها به سیستم و سرقت سرمایه کاربران باشد. بنابراین خود کاربران هم باید تا جایی که می‌توانند سعی کنند با به کارگیری موارد امنیتی، احتمال بروز چنین اتفاقات ناگواری را کاهش دهند. در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

۱. انتخاب یک سرویس دهنده معتبر برای کیف پول دیجیتالی

در نظر گرفتن موارد مورد نیاز برای حفظ امنیت از همان قدم اول یعنی انتخاب سرویس دهنده آغاز می‌شود. در حال حاضر، تعداد کیف پول‌های دیجیتالی گرم بسیار زیاد است. در این بین، متاسفانه بسیاری از آن‌ها جعلی هم هستند. به همین دلیل، کاربران باید به هنگام سپردن پول خود به یک سرویس آنلاین، بسیار مراقب باشند.

برای اطمینان از قانونی بودن یک کیف پول آنلاین، بهتر است به سابقه کاری آن توجه کنید. کیف پول‌های جعلی نمی‌توانند برای مدت زیادی به کار خود ادامه دهند. بنابراین اگر یک سرویس دهنده برای بیش از ۵ سال مشغول این کار باشد، می‌توان به آن به عنوان یک سرویس دهنده معتبر اعتماد کرد. به علاوه، حتما نظرات و بازخورد کاربران کیف پول مورد نظر خود را در اینترنت مطالعه کنید. خوشبختانه امروزه تمایل به اشتراک گذاری تجربیات در فضای آنلاین، بسیار زیاد شده است. بنابراین پیدا کردن نظرات این افراد، کار دشواری نیست.

علاوه بر این‌ها، شما باید به اطلاعات رسمی و ثبت شده شرکت هم توجه کنید. یک شرکت معتبر، همواره تا جای ممکن اطلاعاتی را که می‌تواند منجر به اعتماد سازی بین طرفین شود، در اختیار عموم قرار می‌دهد.

سرویس دهنده معتبر برای حفظ امنیت
انتخاب سرویس دهنده معتبر اولین قدم برای حفظ امنیت است

۲. استفاده از رمز عبور قوی

یک خانه را در نظر بگیرید. اگر از یک قفل ساده برای بستن در و پنجره‌های خانه استفاده کنید، مثل این است که سارقان را با میل خود به آنجا دعوت کرده‌اید. بنابراین، برای حفظ امنیت خودتان و جلوگیری از ورود این مهمانان ناخوانده باید از بهترین و قوی‌ترین قفل‌ها استفاده کنید. همین قضیه درباره استفاده از یک کلید خصوصی قدرتمند برای محافظت از ارزهای دیجیتالی هم صادق است.

سارقان و هکرها، از ابزارهای پیشرفته‌ای برای پیدا کردن و شکستن کلید خصوصی استفاده می‌کنند. با دستیابی به این کلید، می‌توان به راحتی به حساب کاربران وارد شد. در این ابزارها  لیستی از رمز عبورهای معمول وجود دارد. بنابراین اگر رمز عبوری به اندازه کافی طولانی و قوی باشد، از امنیت بیشتری برخوردار بوده و احتمال شکسته شدن آن به شدت پایین می‌آید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: هک و کلاهبرداری در بلاک چین ؛ چطور امنیت بلاک چین تامین می‌شود؟

۳. استفاده از احراز هویت ۲ مرحله‌ای

با احراز هویت ۲ مرحله‌ای، برای دسترسی به توکن‌های هر دستگاه، ۲ بار کد تایید تولید می‌شود. بنابراین با ایجاد یک لایه امنیتی اضافی، هکرها نمی‌توانند به راحتی به اصلاعات شما دسترسی پیدا کنند. در این روش، کلید خصوصی هر ۳۰ ثانیه عوض می‌شود. از این رو هیچ فرصتی رای مهاجمان باقی نمی‌ماند تا بتوانند وارد یک حساب کاربری کریپتوکارنسی شوند.

البته نباید فکر کنید که استفاده از روش احراز هویت ۲ مرحله‌ای، برای حفظ امنیت دارایی شما کافی خواهد بود. هکرها از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بنابراین اینطور نیست که دسترسی به حساب‌های کاربری استفاده کننده از این روش، در همه حال غیرممکن باشد. از جمله این روش‌ها می‌توان به ایمیل‌ها، ابزارهای ذخیره سازی و شبکه‌های اجتماعی متصل به حساب توکن کاربر اشاره کرد.

احراز هویت ۲ مرحله‌ای برای حفظ امنیت
استفاده از روش احراز هویت ۲ مرحله‌ای برای حفظ امنیت دارایی شما کافی نیست

۴. غیرفعال کردن به روزرسانی خودکار کیف پول

کیف پول‌های رمزنگاری هم مثل هر اپلیکیشن دیگری به روزرسانی می‌شوند. به روزرسانی‌هایی که قابلیت‌های جدیدی را پیشنهاد داده و اشکالات موجود در نسخه های قبلی را برطرف می‌کنند. صمن اینکه تجربه کاربری را تا جای ممکن بهبود می‌دهند. اگر به روزرسانی انجام نشود، احتمال هک شدن یا خرابی کیف پول افزایش پیدا می‌کند. چون این کیف پول‌ها به دلیل وجود حفره‌های امنیتی برطرف نشده، هدف خوبی برای مهاجمان و هکرها هستند.

هرچند، نیازی نیست که کاربران به محض رسیدن آپدیت جدید، به دانلود و نصب آن بپردازند. در برخی موارد، این نسخه‌ها و آپدیت‌های جدید هم دارای اشکالاتی هستند که می‌توانند کیف پول را آسیب‌پذیرتر از گذشته کنند. ضمن اینکه ممکن است هکرها بدافزارهای خود را درون فایل‌های آپدیت قرار داده باشند. بنابراین در صورتی که به روزرسانی خودکار فعال باشد، ممکن است به ساده‌ترین شکل ممکن، یک بدافزار را به درون سیستم خود راه داده باشید. پس بهتر است با اعلام به روزرسانی جدید برای کیف پول، ابتدا ۳ تا ۵ روز صبر کرده و سپس در صورتی که هیچ مشکلی از طرف سرویس دهنده اعلام نشد، به دانلود و نصب آن بپردازید.

۵. پشتیبان‌گیری از کیف پول دیجیتال

با پشتیبان‌گیری از کیف پول دیجیتالی خود، عمل بازیابی یا دسترسی به توکن‌ها و اطلاعات حساسی که به دلایل مختلف مثل از دست رفته‌اند، ساده‌تر می‌شود. بنابراین اگر کامپیوتر یا گوشی هوشمندتان دزدیده یا خراب شد، خیالتان از اینکه یک کپی از داده‌های حساس خود در سرویس‌های ابری مطمئن دارید، راحت خواهد بود. چون در هر صورت، امکان از دست رفتن این داده‌ها نیز وجود دارد.

پشتیبان‌گیری برای حفظ امنیت
حتما از کیف پول خود پشتیبان‌گیری کنید

۶. استفاده از شبکه‌های مطمئن

بهتر است در هنگام انجام معاملات ارزهای دیجیتالی، از اتصالات اینترنتی عمومی مثل وای‌فای استفاده نکنید. چون با انجام این کار، دستیابی به کیف پول یا حساب کاربری شما از همیشه ساده‌تر خواهد شد.  استفاده از شبکه‌های عمومی، کیف پول را در معرض دید همه مشترکان آن شبکه قرار داده و دسترسی به آن را ساده می‌کند.

همین نگرانی بابت استفاده از دستگاه‌های مشترک و عمومی هم وجود دارد. هر رمز عبوری که استفاده می‌کنید، ممکن است حتی در صورت پاک شدن هم در حافظه دستگاه باقی مانده باشند. بنابراین هر کسی که اندکی دانش فنی داشته باشد، می‌تواند به بازیابی و سوءاستفاده از آن بپردازد. به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم که در هنگام انجام هرگونه تراکنشی، فقط از اینترنت و کامپیوتر یا گوشی همراه شخصی خود استفاده کنید.

۷. رمزگذاری قوی

مهم نیست که از کدام کیف پول دیجیتالی استفاده می‌کنید. به هر صورت باید حواستان باشد که این کیف پول به بهترین شکل رمزگذاری شده باشد. هرچه یک کیف پول در این بخش قوی‌تر عمل کرده باشد، احتمال هک شدن آن هم کمتر خواهد بود.

با رمزگذاری روی کیف پول یا کل دستگاه، کاربر قادر به تنظیم کلید خصوصی یا یک فایروال در مقابل هکرها است. بنابراین اگر کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید به خوبی رمزگذاری شده باشد، خیال‌تان بیش از همیشه راحت خواهد بود.

رمزگذاری قوی برای حفظ امنیت
کیف پول باید به بهترین شکل رمزگذاری شده باشد

۸. هرگز همه ارزهایتان را در یک کیف پول نگذارید

حتما ضرب المثل معروف همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید را شنیده‌اید. چون با شکستن یکی از آن‌ها، بقیه تخم مرغ‌ها هم در خطر خرابی قرار می‌گیرند. کاربرانی که از توکن‌ها استفاده می‌کنند هم باید از همین شیوه استفاده کنند.

همیشه سرمایه خود را به چندین ارز دیجیتالی مختلف اختصاص داده و از کیف پول‌های متفاوتی استفاده کنید. بنابراین در صورت هک شدن یکی از آن‌ها، می‌توانید امیدوار باشید که بقیه سرمایه‌تان به هدر نرفته است. ضمن اینکه سرمایه گذاران باتجربه، همیشه سرمایه خود را در چندین رمزارز مختلف به کار می‌گیرند. با این کار، علاوه بر محافظت در برابر حملات، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی هم به شدت پایین می‌آید.

۹. نظارت مداوم بر معاملات

شما می‌توانید برای شناسایی هر گونه فعالیت مشکوک در کیف پول‌های دیجیتالی، از ابزارهای متنوعی که برای بررسی آدرس عمومی این کیف پول‌ها استفاده می‌شوند، بهره ببرید. بهتر است همیشه از طریق نوتیفیکیشین‌هایی مثل پیامک یا ایمیل، از انجام معاملات جدید باخبر شوید. در این حالت، قبل از اینکه معامله نهایی شود، از آن باخبر خواهید شد. بنابراین، اگر شخص دیگری به کیف پول شما دسترسی پیدا کرده و سعی در خارج کردن پول‌تان داشته باشد، می‌توانید جلوی انجام معامله را بگیرید.

دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از ارزهای دیجیتالی، سرویس‌های مخصوصی برای کیف پول‌ها ارائه می‌کنند تا بتوانند قابلیت تایید معاملات قبل از ارسال نهایی آن‌ها را به شما ارائه دهند. شما به عنوان کاربر می‌توانید همه اطلاعات را قبل از ارسال پول مشاهده کنید. از آنجایی که معاملات صورت گرفته در بلاکچین برگشت ناپذیر است، هر اشتباهی در این خصوص می‌تواند ضرر بزرگی به سرمایه شما وارد کند. پس حتما جهت حفظ امنیت سرمایه خودتان از سرویس‌هایی که چنین امکانی را در اختیارتان می‌گذارند استفاده کنید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: قرار دادن حسگر اثر انگشت برای افزایش امنیت دارایی‌ های دیجیتال شما

۱۰. استفاده از ذخیره‌سازی سرد

مزیت اصلی ذخیره‌سازی سرد نسبت به روش ذخیره‌سازی گرم، این است که هیچ نیازی به اتصال اینترنتی ندارد. بنابراین تنها راه دزدیدن سرمایه شما از آن، سرقت فیزیکی کیف پول است. حتی در این صورت هم فرد سارق باید از مهارت‌های فنی قابل ملاحظه‌ای برای دسترسی به سرمایه درون کیف پول برخوردار باشد.

برخی افراد از هر ۲ روش ذخیره‌سازی ذکر شده استفاده می‌کنند. به این صورت که از کیف پول آنلاین برای انجام معاملات و از ذخیره‌سازی سرد برای ذخیره ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود. با این روش، می‌توانید ارزهایی را که فعلا قصد استفاده از آن‌ها را ندارید، ذخیره کنید.

کیف پول سرد برای حفط امنیت
در ذخیره سازی سرد هیچ نیازی به اتصال اینترنتی نیست

در هر صورت، قبل از انتخاب کیف پول و سپردن پول هایتان به آن، حتما جستجو و تحقیق لازم را در این خصوص انجام دهید. با این کار می‌توانید نحوه عملکرد هر کیف پول را متوجه شده و با در نظر گرفتن نیازهایتان دست به انتخاب آگاهانه‌تری برای حفظ امنیت دارایی بزنید.

منبع: coinidol