به صورت کلی می‌توانیم بگوییم که تجارت رمزارز ها و مبادله‌‌ی آن‌ها، یک سرمایه گذاری و فعالیت ریسکی به شمار می‌رود. با این حال، قطعا راهنمایی‌ها و نکاتی وجود دارند که با دانستن آن‌ها، می‌توان ریسک مبادله‌ی رمزارز را به خوبی کاهش داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

همان طور که گفته شد، تجارت و مبادله‌ی رمزارز، یک سرمایه گذاری ریسکی به شمار می‌آید و دلیل اصلی این موضوع نیز کاملا مشخص است. ارزش و قیمت رمزارز‌‌ها با نوسان و تحرک شدیدی رو به رو است و همین مورد باعث می‌شود تا این دارایی‌ها، به شدت غیر قابل پیش بینی باشند و هر روز ریسک‌های جدیدی را برای سرمایه گذاران به وجود آورند. علاوه بر این، قیمت‌ صرافی‌ها نیز می‌تواند در هر بار نوسان، دستخوش تغییر شود و افزایش یابد. به همه این موارد، مشکل امنیت و موارد امنیتی را نیز اضافه کنید تا با یک معادله پیچیده طرف باشیم.

حتی اگر از آن دسته افرادی باشید که خود را یک تاجر و مبادله کننده‌ خوب و حرفه‌ای می‌دانند، باز هم باید با یک سری استراتژی‌ها و برنامه‌های مدیریت ریسک به جلو حرکت کنید و پیش روید. این استراتژی‌ها می‌توانند در زمان شکست و ضرر در زمینه تجارت کریپتو، به شما کمک کنند و تا حدی محافظ شما باشند. برای کمک به شما عزیزان در جهت کاهش ریسک‌های تبادل و تجارت در زمینه رمزارز ها و به دست آوردن سود هر چه بیشتر، ما یک راهنمای کاربردی را آماده کرده‌ایم که می‌توانید با مطالعه آن و البته توجه به نکاتی که ذکر می‌شود، ریسک تجارت کریپتو را هر چه کمتر کنید. در ادامه همراه ما باشید.

چه زمانی باید وارد بازار شویم و چه زمانی بازار را ترک کنیم؟

ابتدایی‌ترین و عاقلانه‌ترین راهنمایی و مشاوره‌ای که برای تجارت موثر رمزارز می‌توان داد، این است که بدانید چه زمانی باید وارد بازار شده و در چه زمانی باید از آن‌ خارج شوید. فرایند ساماندهی برای نقاط ورود و خروج، باید پیش از عملیات خاصی انجام بگیرد و پیش از این که تجارت و معامله‌ای انجام شود، تعیین کردن این نقاط بسیار مهم به شمار می‌روند.

به احتمال زیاد، تا کنون شنیده‌اید که برای ایجاد سود و به دست آوردن آن، باید به میزان کمی خرید کنید و در آن طرف قضیه، با قیمت بالا بفروشید. این تعریف و جمله‌ی مشهور، به نظر آسان و راحت می‌رسد اما این که چه پایین و بالایی را پیش از این که وارد معامله شوید، تعیین کنید، کلید پیروزی خواهد بود.

راهنمایی‌های کاربردی برای کاهش ریسک در تجارت رمزارز

چه زمانی باید وارد بازار شویم و چه زمانی بازار را ترک کنیم؟

شما در ابتدا باید قیمت‌های خرید و فروش را در یک دوره زمانی مشخص مطالعه کنید و با دانش کامل نسبت به آن‌ها برای تجارت رمزارز ها اقدام نمایید. علاوه بر این، شما باید عامل‌ها و فاکتورهای مختلفی را که می‌توانند به راحتی روی قیمت‌های خرید و فروش تاثیر بگذارند و آن‌ها را دستخوش تغییر کنند، شناسایی و پیش بینی نمایید. به عنوان مثال، تمایل بازار، همکاری‌ها، توسعه‌ها و دیگر اخبار و وقایعی که ممکن است در یک دوره زمانی رخ دهند.

ترند‌ها و جریان‌های بازار، باید به طور کامل و نزدیک، مشاهده شوند و مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال، اگر بیشتر سفارش‌های خرید را مشاهده کردید، به احتمال زیاد در آن زمان باید خرید کنید. اگر این موضوع برایتان سوال شده، باید بگوییم که این دستور در بیشتر مواقع به این معنی است که مردم در آن زمان بیشتر دوست دارند رمزارز خود را نزد خود نگه دارند و حاضر به فروش نیستند. همین روش می‌تواند برای پیشنهاد‌های فروش، در نظر گرفته شود و درست باشد.

علاوه بر این، شما باید حواستان به دستکاری‌های قیمت نیز باشد. با توجه کردن به دستکاری‌های قیمت، اتفاقات ناخوشایندی برای شما رخ نمی‌دهد و زمانی که سفارش‌های خود را ایجاد می‌کنید، بدون پشتیبانی میل و سمت و سوی بازار نیستید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: کیف پول ارز دیجیتال چیست و به چه کار می‌آید؟ 

با تمام پول خود مبادله نکنید

صرف کردن تمام پول و دارایی شما در جهت تجارت رمزارز ها و مبادله، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. با انجام دادن این کار و خرج کردن تمام پول و دارایی خود، ذخایر پولی خود را خیلی سریع از دست می‌دهید. با هر اتفاقی ممکن است بازار برخلاف استراتژی‌ها و برنامه‌های شما حرکت کند و همین موضوع سبب می‌شود تا پول و امید خود را به راحتی از دست بدهید.

راه هوشمندانه به این صورت است که درصدی از سرمایه یا دارایی خود را برای تجارت رمزارز صرف کنید و با آن میزان تعیین شده، باید دارایی‌های خود را که خریداری می‌کنید، متنوع سازید و با در صرافی‌های مختلفی به کار مبادله مشغول شوید. با انجام عملیات و نهایی سازی مبادله‌ها در صرافی‌های مختلف و متنوع، خطر و ریسک از دست دادن سرمایه توسط اتفاقات غیر قابل پیش بینی، مانند هک شدن را کم می‌‌کنید و کاهش می‌دهید.

به کار گرفتن اقدامات امنیتی خوب

حالا که به موضوع هک شدن و هک کردن رسیدیم، حتما باید به اهمیت داشتن و به کار گرفتن اقدامات امنیتی خوب و مناسب، اشاره کنیم. هکرها به صورت دائم و همیشگی به دنبال راه‌های جدیدی هستند تا به وسیله آن‌ها، وارد حساب یا کیف پول شما شوند. در زمینه هک کردن، زمانی که malware و keylogger ها و استراتژی‌ها و برنامه‌های فیشینگ مختلف و متنوع به میان می‌آیند، قضیه به شدت جدی‌تر نیز می‌شود و کارهای ابداعی هکرها را نمایش می‌دهد.

کاهش ریسک در تجارت رمزارز

یک تاجر و مبادله کننده‌ی خوب، باید انعطاف پذیر باشد و شرایط در حال تغییر بازار را بشناسد و با آن سازگاری پیدا کند

در قدم بعدی، پیش از این که بخواهید از طریق یک صرافی، به انجام مبادلات و معاملات خود بپردازید، حتما توجه داشته باشید که تحقیق و جست و جو در مورد صرافی مورد نظر و اطمینان پیدا کردن از اعتبار آن شرکت، لازم و بسیار مهم است. اگر صرافی مورد نظر توسط یک منبع مالی معتبر تنظیم شده بود، می‌توانید روی آن حساب نمایید و در زمانی که احیانا حساب شما هک شد و مورد حمله هکر ها قرار گرفت، می‌توانید به نوعی درخواست اعاده کنید و روی نام صرافی مورد نظر خود حساب نمایید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که صرافی مورد نظر، سابقه‌ی هک شدن یا حمله‌ی هکرها را دارد یا خیر و توجه کنید که آن‌ها چگونه در گذشته، با این تهدید و خطر، رفتار و برخورد کرده‌اند و چگونه از پس آن برآمده‌اند. URL های سایت صرافی مورد نظر را چک کنید که همیشه باید با عبارت https آغاز شود و یک قفل (padlock) سبز داشته باشد. اما با این حال، بیشتر صرافی‌های قانونی، ارتباطات خوب و ایمنی دارند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

پس از این که عملیات تجارت و مبادله‌ی خود را کامل کردید، همیشه کوین‌های خود را از صرافی مورد نظر، به کیف پول جداگانه‌ای انتقال دهید. این کیف پول باید ایمن باشد و در انتخاب کیف پول نیز مواردی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. شما باید کلید‌های شخصی یا خصوصی خود را حفظ کنید تا دارایی ایمنی را درون کیف پول داشته باشید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۱۰ قانون برای تجارت بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای مجازی

تنظیم استراتژی درست، طبق بازار

یک تاجر و مبادله کننده‌ی خوب، باید انعطاف پذیر باشد و شرایط در حال تغییر بازار را بشناسد و با آن سازگاری پیدا کند. به عنوان مثال، اگر ترندهای قدرتمندی وجود دارند، شما می‌توانید با استفاده از swing trading بهتر سرمایه گذاری کنید اما زمانی که قیمت‌ها ثابت می‌شوند، یک استراتژی پوسته‌ای خودکار می‌تواند موثرتر واقع شود.

محدود کردن استفاده از اهرم فشار

مبادله‌ و تجارت حاشیه‌ای می‌تواند سودهای بسیاری را برای شما به دست آورد. از آن جایی که شما در این مبادله، اندازه‌ی سفارش خود را چند برابر می‌کنید و می‌توانید با جایگاه‌های کوتاه یا طولانی سازگار شوید، این روش می‌تواند هوشمندانه تلقی شود. اما این نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید که شما اساسا در حال مبادله و تجارت با پول قرضی هستید و در آن طرف تلخ قضیه، می‌توانید پول بیشتری را نسبت به یک تجارت یا مبادله‌ی معمولی از دست دهید.

راهنمایی‌های کاربردی برای کاهش ریسک در تجارت رمزارز

مبادله و تجارت رمزارز می‌تواند بسیار پیچیده باشد اما زمانی که هوشمندانه عمل می‌کنید و با مطالعه و دانش تصمیم می‌گیرید، می‌توانید یک تجارت پر سود و مطلوب را برای خود داشته باشید

اگر بیش از حد از اهرم فشار (Leverage) استفاده کنید، ممکن است میزان درآمد تجارت اولیه خود را به خاطر نقدینگی اجباری، از دست بدهید. نگه داشتن مبادله‌ها برای مدت زمان طولانی با اهرم فشار، ریسکی است و حتی انحراف قیمت حتی به میزان ۱ درصد نیز می‌تواند حساب شما را تخلیه کند. با این که برخی از صرافی‌ها، اهرم فشار ۱۰۰ برابری را پیشنهاد می‌دهند، اما توجه کنید که شما باید پیرامون اهرم فشار ۳ برابری بگردید. این گونه، می‌توانید مقادیر مبادله‌ خود را افزایش دهید اما فضای کافی را برای چرخیدن و حرکت کردن در اختیار دارید تا بتوانید در زمان مواجه شدن با یک تبادل و تجارت بد، از آن خارج شوید.

اسیر هایپ و هیجان نشوید

بسیاری از تاجران و مبادله کنندگان، در مسیر تجارت رمزارز خود، تصمیمات بسیار بدی را اتخاذ کردند که به خاطر ترس آن‌ها برای از دست دادن سرمایه و دارایی بوده است. شما باید احساسات خود را کنترل نمایید و با این که ممکن است در راه خود، افراد زیادی را مشاهده کنید که درگیر هایپ و هیجان شده‌اند، اما باید با نگاهی هوشمندانه اسیر این موضوع نشوید. اگر به خاطر ترس و احساسات، اقدام به فروش کنید، ممکن است تمام پول خود را به باد داده ضرر هنگفتی کنید.

رسانه‌ها معمولا در پشت ترندها و جریان‌های بازار قرار می‌گیرند و اغلب، تحرک و تغییر بازار را با اغراق و مبالغه به گوش شما می‌رسانند. شما باید یک قدم از این رسانه‌ها و هیجان‌های کاذب، جلوتر باشید و تنها رسانه‌ها و منابعی را دنبال کنید که به صورت منطقی و تحلیلی به بررسی بازار می‌پردازند و با آنالیز‌های خود راه درست را به شما نشان می‌دهند.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم یک راهنمای مفید و مختصر را در مورد کاهش ریسک تجارت رمزارز ها به شما عزیزان ارائه دهیم. همانطور که گفته شد، مبادله و تجارت رمزارز می‌تواند بسیار پیچیده باشد اما زمانی که هوشمندانه عمل می‌کنید و با مطالعه و دانش تصمیم می‌گیرید، می‌توانید یک تجارت پر سود و مطلوب را برای خود داشته باشید. قطعا با خواندن این مطلب راهنمایی، می‌دانید که باید از کجا شروع کنید یا اگر تجارت را شروع کرده‌اید، می‌دانید که باید به چه نکاتی توجه نمایید.

نظر شما در مورد تجارت رمزارز ها و راهنمایی ما در این خصوص چیست؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Coindoo