در این مطلب قصد داریم ۱۰ ارز دیجیتال برتر برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ را به شما معرفی کنیم. از ۸۰۰۰ ارز دیجیتال ثبت شده در وب سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap)، ۱۰ پروژه چشم‌انداز جالب توجهی از نظر بازگشت سرمایه (ROI) دارند. داده‌های ماکرو نشان می‌دهند که سال ۲۰۲۱ برای بازار ارزهای دیجیتال سال بی‌نظیری خواهد بود.

اکنون سال ۲۰۲۱ است، از نظر تاریخی اولین سال در چرخه ارز دیجیتال، تقریباً ماهیتی کاملاً صعودی دارد. ما دراینجا نگاه عمیق‌تری به این صنعت انداخته‌ایم و فهرستی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه ‌گذاری در سال ۲۰۲۱ را آماده کرده‌ایم.

کدام پروژه‌ها بیشترین موفقیت را دارند؟ آیا افزایش‌های پاربولیک سال ۲۰۲۰ می‌توانند ادامه یابند؟ بهترین جا برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه و کاهش احتمال شکست ضمن افزایش احتمال سود، کجاست؟ کدام پروژه‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ پیشرفت خواهند کرد؟ در ادامه مطلب به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

روش به کار رفته در رتبه‌بندی ارز دیجیتال برتر برای سرمایه گذاری

هنگام انتخاب پروژه‌های برتر ارز دیجیتال برای سال ۲۰۲۱، از سه معیار استفاده کرده‌ایم. این سه معیار عبارتند از:

موقعیت در رتبه‌بندی کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

این فهرست شامل پروژه‌هایی از فهرست ۳۰ رمز ارز برتر، از وب سایت کوین مارکت کپ، با شهرت و اعتبار خوب و سابقه معاملاتی شفاف است.

هدف از این تجزیه‌وتحلیل یافتن بهترین ارز دیجیتال نبود که سال آینده می‌توانند ۱۰۰ برابر، ۱۰۰۰ برابر یا حتی ۱۰۰۰۰ برابر شوند. چرا که آنها ممکن است سقوط هم داشته باشند. بنابراین، ترجیح دادیم برخی از قابل اعتمادترین پروژه‌ها را با بهترین نسبت ریسک به ریوارد (R/R) شناسایی کنیم.

ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

نمودار نرخ بازگشت سرمایه (ROI) سالانه

این نمودار حاوی داده‌های تاریخی مربوط به ارزهای دیجیتال انتخاب شده است و بازگشت سرمایه‌ای (ROI) را که سرمایه‌گذاران می‌توانستند طی سال ۲۰۲۰ به دست آورند، مقایسه می‌کند.

یکی از مفسران که مرتباً به این نمودار ارجاع می‌دهد، بنجامین کاون (Benjamin Cowen) است. وی رمز ارزهای دیجیتال با بالاترین میزان بازگشت سرمایه از مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰ را معرفی کرده است. چین لینک (LINK) ، وی چین (VET) و کاردانو (ADA) سه مورد از برترین‌ها بودند و پس از آنها استلار (XLM) و اتریوم (ETH) قرار دارند.

نظرات کارشناسان بازار ارز دیجیتال

این اختیاری‌ترین معیار است. اینفلوئنسرها، مفسران و تحلیلگران از هر نوعی در حوزه ارز دیجیتال فعالیت دارند، اما مطمئناً درباره اینکه چه کسی قطعاً یک مرجع است، اتفاق نظری وجود ندارد.

بنابراین، ما تنها به چند نفر از جمله کاون (Cowen)، کوین اسونسون (Kevin Svenson) و لارک دیویس (Lark Davis) اشاره می‌کنیم.

در مورد هر کوین، مختصری از مشخصات، شالوده آن و آخرین اخباری خواهیم گفت که نشان‌دهنده ورود قدرتمند آن به سال ۲۰۲۱ بوده و کمی هم در مورد حرکات طولانی مدت قیمت آنها صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: تأثیرگذارترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

۱۰) بیت کوین (BTC)

قیمت: ۳۴٫۷۵۸ دلار
ارزش بازار: ۶۵۰ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۱

فهرست ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ با پادشاه نارنجی ارزهای دیجیتال آغاز می‌شود: بیت کوین (BTC).

بیت کوین در اوایل سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ساخته شد. اولین ارز دیجیتال، در واقع یک دفترکل توزیع شده و غیرمتمرکز است که کاربران بدون واسطه و به صورت همتابه‌همتا مستقیماً وجوه را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.

برای افرادی که مدتی با حوزه ارز دیجیتال سروکار داشته‌اند، پوشیده نیست که سرمایه‌گذاری در بیت کوین سودآور است. به ویژه اخیراً، هنگامی که در ۱۶ دسامبر، BTC از ۲۰٫۰۰۰ دلار، بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود در سال ۲۰۱۷، عبور کرد و طی کمتر از بیست روز به ۴۰٫۰۰۰ دلار رسید.

خرید بیت کوین

تاکنون، بیت کوین یکی از سودآورترین دارایی‌های تاریخ بوده که از لحاظ ROI چندین مرتبه از نام‌های بزرگی مانند آمازون، ویزا، مایکروسافت و جی پی مورگان پیشی گرفته است.

اما برخی از مردم می‌پرسند، آیا هنوز هم خرید بیت کوین در چنین سطح قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار دلار سودآور است؟ آیا کسی هنوز خرید می‌کند؟ پاسخ به صورت قاطع مثبت است! این بار عوامل خرد نیستند که در طول بحران ماه مارس (زیر ۴۰۰۰ دلار) فرصت کاهش قیمت‌ها را از دست دادند، بلکه این بار نهادها و مؤسسات مالی به صورت جدی حضور دارند.

مقایسه عملکرد بیت کوین و بزرگترین شرکت ها

علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین

در فهرست ۵ سرمایه‌گذار برتر نهادی، شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی، ۳iQ یا CoinShares سرمایه اضافی خود را به بیت کوین تبدیل کرده‌اند.

صندوق گری اسکیل، یک صندوق پیشرو در واسطه‌گری میان خرید ارزهای دیجیتال و منافع سرمایه‌گذاران آن است. خریدهای مخفی بیت کوین توسط دو شرکت گوگنهایم پارتنرز (Guggenheim Partners) و مس موچوال (MassMutual) نیز اخیراً افشا شده است.

ما شاهد اولین چرخه بیت کوین هستیم که در آن نهادها و سازمان‌ها در حال شروع رالی هستند. چیزی که سال‌هاست هولدرهای بیت کوین منتظر آن هستند و این می‌تواند سودهای بی‌سابقه‌ای را در ارزهای دیجیتال به همراه داشته باشد.

برخی از تصمیمات سرمایه‌گذاران ممکن است منجر به سیل عظیمی از افرادی شود که دچار FOMO شده‌اند. به عنوان مثال، طبق برآوردهای جی پی مورگان، ۱٪ از سرمایه صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه در اروپا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا برای تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار دیگر به بازار ارزهای دیجیتال کافی است.

ورود نهادهای مالی بزرگ و سایر عوامل اقتصادی کلان می‌تواند منجر به انفجار عظیم قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ و تحقق پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه شود.

۹) استلار (XLM)

قیمت: ۰/۲۴۷۷ دلار
ارزش بازار: ۵/۶ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۱۱

یکی دیگر از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ استلار است. استلار (XML) یک شبکه بلاکچین برای ذخیره و انتقال پول است. در سال ۲۰۱۴ برای افزایش یکپارچگی مالی در مناطق مختلف جهان و کمک به شرکت‌ها در مبادله ارزش تأسیس شد.

وظیفه اصلی این شبکه فراهم آوردن بستری برای خدمات پرداخت کم هزینه است که هزینه تراکنش در آن ثابت و فقط ۰/۰۰۰۰۱ XLM است.

استلار موفق به ادغام با چندین شرکت فین تک شده است. چند سال پیش، World Wire را با همکاری IBM راه‌اندازی کرد. این پلتفرم امکان انجام تراکنش‌ها بین دارایی‌هایی مانند استیبل کوین‌ها را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، استلار ایده تمرکززدایی را در خود جای داده است. این شبکه به کاربران امکان می‌دهد تا هنگام افزوده شدن شرکت‌ها به این اکوسیستم، در فرآیند تصمیم‌گیری رأی بدهند.

تراست استلار در شرکت گری اسکیل

توکن استلار (XML)

XLM پس از ایجاد صندوق اختصاصی شرکت Grayscale Investments، از نظر پذیرش جهانی بیشتر در حال رشد است.

قدیمی‌ترین بانک آلمان، Bankhaus von der Heydt، از ساخت یک استیبل کوین یورو (EURB) روی بلاکچین استلار خبر داده است. این اولین توکن از این نوع است که توسط یک موسسه بانکی صادر شده است.

حرکات قیمت XLM از زمان بحران ماه مارس چشمگیر است. این ارز دیجیتال در میان پنج ارز دیجیتال برتری قرار دارد که بالاترین میزان بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران داشته است. از پایین‌ترین نرخ ۰/۰۲۶ دلار در ماه مارس تا بالاترین قیمت ۰/۲۳ دلار در ماه نوامبر، XLM تقریباً ۸۰۰ درصد سود تولید کرده است.

در حال حاضر، استلار در حال اصلاح عمیق‌تر و در عین حال سالم است که اخیراً به سطح ۰/۵ فیبوناچی از کل روند صعودی طولانی مدت خود رسیده است. بالاترین قیمت (ATH) استلار در ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۰/۹۴ دلار هنوز بسیار دور از دسترس است، که البته نوید رشد بالقوه زیادی را در سال ۲۰۲۱ می‌دهد.

۸) تزوس (XTZ)

قیمت: ۲/۳۹ دلار
ارزش بازار: ۱/۸ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۱۹

تزوس (XTZ) شبکه بلاکچین اختصاصی خود را برای قراردادهای هوشمند ایجاد کرده که هدف آن تکامل است. یکی از وظایف تزوس جلوگیری از خطاهای اتریوم و بیت کوین و فراهم کردن امکان هاردفورک‌هاست. سازگاری، ساختار باز و تأثیر اعتبار‌سنج‌ها (baker) در این شبکه از مزایای اصلی آن است.

اخیراً ارتقای شبکه تزوس به نام Delphi انجام شده که برای جذب توسعه‌دهندگان دیفای به این اکوسیستم، هزینه گس قرارداد هوشمند را ۷۵٪ کاهش می‌دهد. با این حال، اپلیکیشن‌های تزوس بسیار گسترده‌تر هستند و آخرین ترندهای بازار ارز دیجیتال مانند NFTها، بازی‌های ویدیویی و صنعت فیلم را اجرا می‌کنند. تزوس درباره این ارتقا در توییتر خود نوشت:

به دلفی خوش آمدید! تزوس در بلوک ۱٫۲۱۲٫۴۱۷ ارتقا یافت.

تزوس اخیراً از همکاری با Logical Pictures، یک تهیه‌کننده اروپایی فیلم، در پروژه‌ای ۱۲۱ میلیون دلاری خبر داده است. این یکی از اولین اقدامات در زمینه توکن‌سازی فیلم‌ها و سریال‌هاست، از این رو با استفاده از ارز دیجیتال در صنعت فیلم سرمایه‌گذاری می‌شود.

این کار احتمالاً روال جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در فیلم‌های هالیوود بنا خواهد کرد و بازگشت سرمایه، روان بودن و شفافیت بیشتری را در صنعت فیلم فراهم می‌کند.

حرکات قیمت توکن تزوس (XTZ)

از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی تزوس در سال ۲۰۱۸، ارزش XTZ در حال رشد است. قیمت این توکن به طور مداوم در حال افزایش بود تا اینکه در ماه اوت سال جاری به بالاترین قیمت ۴/۴۸ دلار رسید.

پس از آن، اصلاح عمیقی صورت گرفت و از مارس ۲۰۲۰ به سطح ۰/۷۸۶ فیبوناچی کل روند صعودی خود رسید. امروز، قیمت XTZ برای بازگشت به ATH خود نیاز دارد که دو برابر شود.

با این حال، هم نتایج جالب توجه از نیمه اول سال جاری و هم قدرت ساختاری این روند صعودی، تزوس را به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ تبدیل کرده است.

۷) بایننس کوین (BNB)

قیمت: ۳۷/۹۶ دلار
ارزش بازار: ۳۸/۶۲ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۱۰

اگر قرار است سال ۲۰۲۱ سال ارزهای دیجیتال باشد، پلتفرم‌های معاملاتی در کانون توجه قرار خواهند گرفت و باید شاهد مزایای زیادی باشند. صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند یکی از بزرگترین برندگان این عرصه باشند.

حتی اگر معاملات ارز دیجیتال بیشتر به سمت صرافی‌های غیرمتمرکز کشیده شوند، صرافی‌های قدیمی‌تر متمرکز که به خوبی مدیریت می‌شوند، همچنان تسلط را در دست دارند و بزرگترین آنها بایننس است.

راه‌اندازی اسمارت چین بایننس و ورود به حوزه دیفای

صرافی بایننس

بایننس که در ژوئیه ۲۰۱۷ در چین راه‌اندازی شد، بیشترین حجم معاملات را دارد و دسترسی به صدها دارایی دیجیتال را ارائه می‌دهد. صرافی بایننس توسط شخصیت کاریزماتیک چانگ پنگ ژائو (CZ) تأسیس شد که سال‌هاست چهره مشهور ارزهای دیجیتال و یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های این صنعت است.

نام CZ در فهرست «The Bloomberg 50» که در دسامبر منتشر شد، قرار دارد. این فهرست شامل ۵۰ نفر است که در سال ۲۰۲۰ چشم‌اندازهای مالی، سیاسی، فناوری و علمی جهان را شکل داده‌اند.

بایننس سال‌هاست که تأثیر به‌سزایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. طبق بیانیه CZ، بایننس در سال ۲۰۲۰ بین ۸۰۰ تا ۱ میلیارد دلار سود کسب کرده است.

در سال ۲۰۱۹، میزان سود این صرافی به ۵۷۰ میلیون دلار رسید. در سال ۲۰۲۰ احتمالاً این رقم به دو برابر افزایش یافته است. علاوه بر این، این صرافی اخیراً با راه‌اندازی اسمارت چین بایننس به بازار دیفای وارد شده است. این زنجیره می‌تواند به سرعت و به صورت ارزان، تراکنش‌های طبقات مختلف دارایی را کنترل و مدیریت کند.

بایننس کوین (BNB)

چشم‌انداز صعود بایننس بی‌تأثیر از توکن اصلی آن، بایننس کوین (BNB) نیست. BNB یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ است. چند روز پس از افتتاح صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷، BNB آغاز به کار کرد.

در ژوئن ۲۰۱۹، این توکن به ATH تاریخی ۳۹/۵۷ دلار رسید. در بحران ماه مارس به پایین‌ترین سطح ۶/۴۱ دلار سقوط کرد، اما از آن زمان در حال افزایش قیمت است. بایننس کوین ATH جدید ۴۰/۱۷ دلار را در ۲۹ دسامبر به ثبت رساند.

مزیت هولد کردن BNB کارمزد کم یا صفر برای معاملات در صرافی بایننس و امکان استفاده از آن برای خرید سایر توکن‌ها در کمپین‌های فروش دوره‌ای است.

بیشتر بخوانید: بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

۶) یونی سواپ (UNI)

قیمت: ۵/۳۱ دلار
ارزش بازار: ۱/۲۶ میلیون دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۲۴

مثال بایننس نشان می‌دهد که چگونه جریان سرمایه‌ وارد صرافی‌های ارز دیجیتال می‌شود. اگر پتانسیل رو به رشد این پلتفرم‌های معاملاتی را با بزرگترین موفقیت‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ ترکیب کنیم، بدون شک تبدیل به امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) می‌شوند که در نتیجه آن به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) می‌رسیم.

پیشتاز این عرصه، صرافی یونی سواپ با توکن خود به نام UNI است. اگرچه رونق چشمگیر بازار دیفای همراه با افت شدید در اوایل ماه سپتامبر سقوط کرد، اما نشانه‌های بسیاری وجود دارند که رشد محبوبیت این صنعت در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت.

عملکرد یونی سواپ از نظر دیفای پلاس

بر اساس داده‌های موجود، تعداد کاربران در حوزه دیفای در سال گذشته بیش از ده برابر افزایش یافته است: از کمتر از ۱۰۰٫۰۰۰ شروع شده و به بیش از ۱ میلیون نفر رسیده است.

یونی سواپ از بسیاری جهات پیشگام صرافی‌های غیرمتمرکز است. مقدار کل ارزش قفل شده (TVL) آن به ارزش ۱/۴۷ میلیارد دلار است. کاربران ۶۰۰٫۰۰۰ آدرس مربوط به دیفای ساخته‌اند.

این صرافی در ماه سپتامبر، توکن گاورننس UNI خود را ساخت و عرضه کرد. مانند صرافی بایننس، این حرکت پتانسیل سود جدیدی را به کاربران یونی سواپ ارائه داده و احتمالاً در آینده تأثیر واقعی خود را نشان خواهد داد.

۵) اتریوم (ETH)

قیمت: ۱٫۰۸۳ دلار
ارزش بازار: ۱۲۳ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۲

علائم بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند ۲۰۲۱ سال موفقیت بزرگی برای اتریوم، دومین پروژه بزرگ ارز دیجیتال و و رمز ارز آن (ETH) خواهد بود.

برخلاف بیت کوین، بلاکچین اتریوم یک سیستم غیرمتمرکز است که به عنوان بستری برای بسیاری از رمز ارزهای دیگر و توسعه قرارداد هوشمند عمل می‌کند.

خرید اتریوم

هدف اتریوم ایجاد یک شبکه جهانی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapp) است که نوشتن و راه‌اندازی نرم‌افزارهایی را که از تقلب، تأخیر و سانسور در امان هستند، امکان‌پذیر می‌کنند.

چشم‌اندازهای اتریوم فوق‌العاده هستند، این در حالی است که مشکلاتی که توسعه‌دهندگان آن در طول سال‌ها تجربه کرده‌اند، کم نبوده است. امسال، پس از چندین ماه آماده‌سازی و پس از مدت‌ها انتظار شاهد راه‌اندازی اتریوم ۲ بودیم که انتقال از گواه اثبات کار (PoW) را به گواه اثبات سهام (PoS) آغاز می‌کند.

در تاریخ ۱ دسامبر، اعتبارسنج‌های شبکه شروع به سهام‌گذاری (استیکینگ) ETH کردند و قیمت این رمز ارز از ۶۲۰ دلار عبور کرد.

اتریوم دارای طیف گسترده‌ای از کاربردهای بالقوه است. کافی است بگوییم که عملاً کل دنیای دیفای روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. این دنیا در حال استقبال از سرمایه‌گذاران بیشتری است.

سرمایه‌گذاری در اتریوم

بسیاری از نهادها و سازمان‌ها قبلاً از طریق صندوق گری اسکیل (ETHE) در اتریوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شرکت ۳iQ از کانادا همین روند را دنبال کرده و در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی صندوق ETH برای مشتریان خود است.

علاوه بر این، آخرین گزارش نشان می‌دهد که گروه CME، بزرگترین بورس برای ابزارهای مشتقه مالی در سطح جهان، در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی قراردادهای آتی برای ETH است.

بنابراین، به نظر می‌رسد که علاقه سرمایه‌گذاران نهادی در سال ۲۰۲۱ فقط به بیت کوین محدود نمی‌شود، بلکه به سمت اتریوم نیز سوق پیدا کرده است.

این علاقه ممکن است به این دلیل باشد که اتر، برخلاف بیت کوین، همچنان از ATH خود در ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۱۴۳۲ دلار فاصله دارد. ETH برای رسیدن به این هدف هنوز به یک رشد حدوداً ۱۰۰ درصدی نیاز دارد، بنابراین به نظر می‌رسد پتانسیل سود بسیار بیشتری برای آن وجود دارد و یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ است.

۴) پولکادات (DOT)

قیمت: ۷/۸۸ دلار
ارزش بازار: ۶/۹۸ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۸

پولکادات (DOT) یک پروتکل متن باز برای شاردینگ (sharding) یا همان پارتیشن‌بندی پایگاه داده است که امکان انتقال داده‌ها و توکن‌ها را میان بلاکچین‌های مختلف فراهم می‌کند. این ویژگی با تعامل‌پذیری شناخته می‌شود که هدف آن ایجاد یک شبکه کاملاً غیرمتمرکز و خصوصی برای توسعه اپلیکیشن‌ها و خدمات است.

توکن بومی آن، DOT دارای سه هدف است: گاورننس شبکه، عملیات‌ها و ایجاد پارچین‌ها (زنجیره‌های موازی) از طریق اتصال.

اخیراً، لیست شدن این توکن در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال، قیمت DOT را به بالاترین قیمت ۹/۵ دلار در ۳۱ دسامبر رساند. علی‌رغم اصلاح قیمت، قیمت این رمز ارز تثبیت شده و با سرعت بیشتری در حال رشد است و پایه‌های محکمی را برای رشد مثبت قیمت در سال ۲۰۲۱ ایجاد می‌کند. از این رو، یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

پولکادات در مسیر رشد

پولکادات در مسیر صحیح پیوستن دائمی به گروهی از مهم‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال قرار دارد. لارک دیویس (Lark Davis)، یکی از اینفلوئنسرهای ارز دیجیتال در یوتیوب، تأثیری را که پولکادات ممکن است در بازار ارزهای دیجیتال در چرخه فعلی داشته باشد، با اتریوم در سال ۲۰۱۷ مقایسه می‌کند.

به نظر وی، اکوسیستم در حال رشد این پروژه جوان در حال حاضر در حال کنار زدن رقبای خودش است.

اخیراً، بنیانگذار این پروژه، گاوین وود (Gavin Wood) که همچنین یکی از سازندگان اتریوم است، اظهار داشته که پولکادات نباید به عنوان «قاتل اتریوم» دیده شود، بلکه باید به عنوان یک قاتل حداکثرگرای بلاکچین شناخته شود.

ایده طراحی پولکادات این نیست که از یک بلاکچین انتخابی طرفداری کند، بلکه ایده آن ساختن «شبکه‌ای برای شبکه‌ها» است که در آن پل‌ها و اتصالات مهم‌ترین جنبه آن هستند. وود در صحبت با لورا شین (Laura Shin) در پادکست Unchained، افزود:

اگر اتریوم در نهایت زنجیره‌ای باشد که به نوعی قابل پل زدن باشد، من فکر می‌کنم شانس بسیار خوبی وجود دارد که پولکادات و اتریوم در کنار هم به خوبی و خوشی همزیستی داشته باشند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: پیش بینی و بررسی قیمت پولکادات تا سال ۲۰۲۵

۳) کاردانو (ADA)

قیمت: ۰/۲۶ دلار
ارزش بازار: ۸/۴ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۷

چشم‌انداز مشخص شده توسط سازندگان کاردانو (ADA) نفسگیر است. هدف این تیم، به رهبری چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، ارائه ابزاری برای ایجاد تغییرات جهانی مثبت، برای سازندگان، مبتکران و آینده‌نگران است.

آنها باید به توزیع مجدد قدرت از ساختارهای متمرکز و غیرمسئول به دست افرادی که جامعه‌ای امن، شفاف و عادلانه ایجاد می‌کنند، اعتماد کنند. یک چشم‌انداز واقعاً تأثیرگذار!

کاردانو یک نقشه راه توسعه بسیار ظریف اما پیچیده دارد. کاردانو کل دوران شبکه آزمایشی، راه‌اندازی و پذیرش شبکه را به پنج دوره توسعه تقسیم می‌کند: Byron (شالوده و اساس)، Shelley (تمرکززدایی)، Goguen (قراردادهای هوشمند)، Basho (مقیاس‌گذاری) و Voltaire (گاورننس).

ما در حال حاضر در دوره دوم هستیم، اما کار فشرده‌ای برای اجرای دوران گوگن (Goguen) تا پایان فوریه ۲۰۲۱ در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: حرکت آهسته و پیوسته کاردانو در دنیای ارزهای دیجیتال

توکن کاردانو (ADA)

توکن ADA دارای یک سابقه سه ساله است که رشد پارابولیک آن در پایان حباب ۲۰۱۷ آغاز شد و با بالاترین قیمت ۱/۳۳ دلار به پایان رسید.

افت شدید پس از آن، قیمت ADA را زیر ۰/۱۰ دلار تثبیت کرد، قیمتی که بیش از دو سال معامله می‌شد. این سکه اخیراً توانست حمایت خود را در ۰/۱۰ دلار به‌دست آورد و با اطمینان بیشتری به سمت بالاترین قیمت‌های سالانه حرکت کند.

نتایج حرکات قیمت ADA در سال ۲۰۲۰، باعث شد در میان پروژه‌های دارای بالاترین ارزش بازار، که به سرمایه‌گذاران بالاترین میزان بازگشت سرمایه را ارائه می‌دهد، پس از LINK و VET، در جایگاه سوم قرار گیرد. از این رو، یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

به عنوان مثال، یک علاقه‌مند به بلاکچین به نام CardanoDan@ اخیراً در توییتی تأکید کرده که ADA به زودی می‌تواند از این نظر LINK را پشت سر بگذارد. این یک پیش‌بینی فوق‌العاده برای سال ۲۰۲۱ است.

کاردانو ممکن است پروژه‌ای باشد که نه تنها از نظر فناوری بلکه از نظر سرمایه‌گذاری نیز در سال آینده نتایج استثنایی به همراه داشته باشد.

۲) وی چین (VET)

قیمت: ۰/۰۲ دلار
ارزش بازار: ۱/۵ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۲۳

مدیریت زنجیره تأمین، جایگاه فناوری بلاکچین برای وی چین (VET) است. هدف وی چین استفاده از مدیریت غیرمتمرکز و اینترنت اشیا (IoT) برای ایجاد یک اکوسیستم نظارت بر زنجیره‌های مختلف تأمین است.

ایده طراحی وی چین، افزایش کارایی و شفافیت روش‌های حمل‌ونقل در عین کاهش هزینه‌ها و ارائه کنترل بیشتر به کاربران فردی است.

وی چین نوآوری واقعی را در صنعتی به ارمغان می‌آورد که طی سال‌های گذشته نسبتاً ثابت مانده است. شرکت‌هایی که می‌خواهند شفافیت، کنترل و کارایی خود را افزایش دهند، به دنبال معرفی فناوری بلاکچین به کسب‌وکارهای خود هستند.

به عنوان مثال، اخیراً وی چین همکاری با KnowSeaFood، یک شرکت آمریکایی متخصص در غذاهای دریایی و صنعتی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار را اعلام کرده است.

کشاورزان می‌توانند مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند. مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند منشأ دقیق غذاهای دریایی خریداری شده را شناسایی کنند.

وی چین برای مدیریت زنجیره تأمین

توکن وی چین (VET)

حرکات قیمت VET از کمترین قیمت در ماه مارس تا ATH در ماه اوت با قیمت ۰/۰۲۳ دلار چشمگیر است. این رمز ارز شاهد یک سود ۱٫۴۷۸ درصدی و اصلاح قیمت خدوداً ۶۳ درصدی بوده است. VET در حال حاضر بیشتر این خسارات را جبران کرده و در حال ایجاد حمایت محکمی قبل از صعود خودش است.

بنجامین کاون (Benjamin Cowen) اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاری در VET از ماه مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰ رکورددار بازگشت سرمایه بود که جای خود را به توکن LINK داد.

اگر چنین پویایی قیمتی حفظ شود، احتمال زیادی وجود دارد که در سال ۲۰۲۱، وی چین ATH خود را بشکند و دوباره افزایش‌های پارابولیک را تجربه کند. از این رو، می تواند به عنوان یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ مطرح باشد.

قیمت: ۱۴/۲۲ دلار
ارزش بازار:۵/۷۹ میلیارد دلار
رتبه در کوین مارکت کپ: ۹

سال ۲۰۲۰ برای چین لینک (LINK) سال موفقیت بزرگی بود. این ارز دیجیتال، جایگاه خود را در رتبه اول ارائه‌دهندگان اوراکل کاملاً تثبیت کرده و به ۱۰ رمز ارز برتر رسیده است.

توسعه قوی این اکوسیستم (در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مشارکت) و افزایش پذیرش در مناطق مختلف اقتصاد جهانی تنها برخی از دلایل فاندامنتال است که چین لینک را به یک شرکت با شتاب فزاینده تبدیل می‌کند.

TheLinkMarine در توییتی نوشت:

چین لینک در ماه نوامبر از ۲۷ ادغام خبر داد!

با اطلاعیه‌های این روزها از سوی CoinCodex@، اکوسیستم LINK اکنون دارای ۳۴۲ مشارکت است. دیفای با ۱۱۷ پروژه محبوب‌ترین حوزه‌ای است که برنامه‌های خود را برای استفاده از چین لینک اعلام کرده است.

رشد قیمت توکن لینک

انفجار قیمت LINK از مقاومت ۵ دلار در اوایل ماه ژوئیه، آن را تنها در عرض چند هفته به یک ATH در منطقه ۲۰ دلار رساند. اصلاحات بعدی به ۶۵٪- رسید اما هیچ یک از طرفداران LINK را نترساند و این پروژه مجدداً به طور سیستماتیک در حال بازیابی ارزش خودش است.

تعداد رو به رشد هولدرهای LINK وجود دارد که بین اوت و دسامبر سال ۲۰۲۰ ، حدود ۵۹ درصد افزایش یافته‌اند و در حال حاضر نزدیک به ۲۸۵۳۶۱ نفر هستند.

سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، هم‌بنیانگذار و شخصیت اصلی این پروژه، جایگاه دوم «فرد برتر سال در حوزه دیفای» را به دست آورد. نظروف یک اینفلوئنسر مرموز در دنیای ارز دیجیتال است.

تنها آندره کرانژه (Andre Cronje) از Yearn Finance او را شکست داد. این امر تأکید می‌کند که چین لینک در حال تبدیل شدن به یک راه حل استاندارد در مدیریت داده‌ها توسط این اوراکل است.

چین لینک در فهرست ارزهای دیجیتال با بیشترین میزان بازگشت سرمایه از ماه مارس تا دسامبر سال ۲۰۲۰ که توسط توسط بنجامین کاون تهیه شده، اول شد.

کوین اسونسون (Kevin Svenson) نیز این موضوع را تأیید می‌کند. وی اشاره کرده که قیمت لینک در سال ۲۰۲۰ از ۱/۵۰ دلار به ۲۰ دلار افزایش یافته و آن را به یکی از سودآورترین پروژه‌ها در میان ۲۰ رمز ارز برتر تبدیل کرده است.

به گفته وی، اگر این روند ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که LINK یکی از رمز ارزهای غالب در سال ۲۰۲۱ باشد. احتمالاً در چرخه بعدی بازار گاوی می‌تواند به قیمت چند صد دلار برسد. از این رو بهتر است آن را در میان ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ مد نظر داشته باشیم.

حرف آخر

فهرست فوق از ۱۰ ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱، براساس معیارهای ارائه شده در مقدمه، انتخاب ما بود. حوزه ارزهای دیجیتال هنوز پروژه‌های امیدوارکننده زیادی دارد که در چند ماه گذشته تنها نمونه‌ای از ظرفیت عظیم خود را نشان داده‌اند.

کافی است به عنوان مثال، به چند مورد از بزرگترین‌ها، مانند Litecoin ، Aave ، Kusama ، Zilliqa یا Theta اشاره کنیم. با این حال، این رمز ارزها در فهرست ده رمز ارز برتر ما قرار نگرفتند، زیرا رقابت بسیار زیاد است و فهرست ما مختصر.

با این حال به یاد داشته باشید که از بین بیش از ۸۰۰۰ رمز ارزی که در کوین مارکت کپ ثبت شده‌اند، اکثریت قریب به اتفاق شکست خورده و سرمایه‌گذاران و هولدرهای خود را بی‌بهره گذاشته‌اند.

بنابراین، انتخاب‌های شما برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید با توجه به انتظارات، اولویت‌ها و تحمل ریسک خودتان، با دقت و به صورت جداگانه برای هر فرد انجام شود.

به هر صورت، سال ۲۰۲۱ یک تجربه منحصر به فرد و جالب برای بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود.

شما به فهرست رمز ارزهای برتر قابل سرمایه ‌گذاری در سال ۲۰۲۱ چه ارز دیجیتالی را اضافه می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: beincrypto