توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها) یکی دیگر از ترندهای در حال رشد سریع در صنعت بلاکچین هستند. NFTها در بازی‌ها، دنیای مجازی و هنرهای دیجیتال استفاده می‌شوند. برخی از NFTها با قیمت‌های گزافی به فروش رسیده‌اند. در اینجا با گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) فروخته شده در سطح جهان آشنا خواهیم شد.

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به ترند عظیم دیگری در دنیای بلاکچین تبدیل شده‌اند. این توکن‌های دیجیتالی بی‌نظیر بسیاری از صنایع مانند بازی، واقعیت مجازی (VR)، ورزش‌های الکترونیکی و حتی هنر را به هم متصل می‌کنند.

آثار هنری دیجیتال اغلب به صورت NFT و همچنین به صورت زمین یا شخصیت‌های درون بازی ذخیره می‌شوند. بسیاری از این NFTها با قیمت‌های گزافی به فروش رسیده‌اند. در این مقاله، نگاهی خواهیم انداخت به NFTها و ۱۰ مورد از گرانترین توکن‌های غیرقابل تعویض را تحلیل خواهیم کرد.

چه چیزی باعث می‌شود NFTها منحصر به فرد باشند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض، دارایی‌های دیجیتال غیر قابل تقسیم و منحصر به فردی هستند که امکان خلق آثار کمیاب دیجیتالی را فراهم می‌کنند. طبق استاندارد ERC-721 ، NFTها در ابتدا روی بلاکچین اتریوم ساخته شدند. اما امروزه، این توکن‌ها روی بسیاری از بلاک‌چین‌ها مانند ایاس (EOS)، ترون (TRON) و نئو (NEO) در دسترس هستند و موارد استفاده زیادی دارند. NFTها می‌توانند مجموعه‌های دیجیتالی، آثار هنری یا دارایی‌های درون بازی باشند.

NFTها و قراردادهای هوشمند آنها حاوی اطلاعات شناسایی هستند که باعث می‌شوند هر NFT منحصر به فرد باشد. بنابراین، هیچ دو NFT یکسانی وجود ندارد. برای مثال در مورد اسکناس، شما می‌توانید یک اسکناس را با اسکناس دیگر با همان ارزش تعویض کنید. ارزش آنها یکسان است، بنابراین فرقی نمی‌کند که کدام یک را داشته باشید.

بیت کوین (BTC) یک توکن قابل تبدیل است. شما می‌توانید یک بیت کوین را برای کسی ارسال کنید، سپس او می‌تواند آن بیت کوین را به جای دیگری ارسال کند، اما ارزش آن همیشه برابر با یک بیت کوین است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال قابل تبدیل قابل تقسیم هستند، شما می‌توانید کسر کوچکتری از بیت کوین یعنی ساتوشی را ارسال یا دریافت کنید.

یکی از اولین مجموعه‌های NFT کریپتو کیتیز‌ (CryptoKitties) بود، یک بازی مبتنی بر بلاکچین اتریوم که به کاربران اجازه می‌داد گربه‌های مجازی را جمع‌آوری کرده و پرورش دهند. هر گربه مبتنی بر بلاکچین، منحصر به فرد است.

چرا مردم توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT می‌خرند؟

مردم NFT را به همان دلیلی که هنرهای فیزیکی یا اشیای عتیقه را می‌خرند خریداری می‌کنند. زیبایی شناسی، علاقه به هنرمندان، ترندها و اعتبار سنجی در دنیای هنر از مهم‌ترین عواملی هستند که مجموعه‌داران را به سمت خرید آثار هنری سوق می‌دهند.

جمع‌آوری آیتم‌های دیجیتالی بسیار شبیه به جمع‌آوری آیتم‌های فیزیکی است، می‌توان به این کار هم به عنوان یک سرگرمی و هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کرد.

توکن‌های غیرقابل تعویض دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و معمولاً با دارایی خاصی گره خورده‌اند. می‌توان از آنها برای اثبات مالکیت آیتم‌های دیجیتالی مانند مالکیت بازی و همچنین مالکیت دارایی‌های فیزیکی استفاده کرد. NFT‌ها می‌توانند نشان‌دهنده هر چیزی باشند، از املاک و مستغلات مجازی گرفته تا کارهای هنری، اسناد رسمی و حتی بیمه نامه‌ها.

با این حال‌، شما نمی‌توانید NFTها را در صرافی‌های متداول ارز دیجیتال معامله کنید. در عوض، برای این کار بازارهای ویژه دیجیتالی مانند Openbazaar یا LAND از Decentraland وجود دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن های غیر قابل تعویض در آینده دنیای تجارت را تغییر می دهند

معرفی گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT)

اکنون، بیایید به اصل موضوع بپردازیم و ۱۰ مورد از گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض و برتر دنیا را بررسی کنیم!

۱. مجموعه هنری دیجیتال اثر Beeple به قیمت ۳/۵ میلیون دلار

یکی از گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) به مجموعه آثار دیجیتال بیپل اختصاص دارد. هنرمند گرافیک رایانه‌ای (CGI)، مایک وینکلمن (Mike Winkelmann) که در جامعه با نام بیپل (Beeple) شناخته می‌شود، بیشترین فروش NFT را در تاریخ داشته است. همه چیز با یک پست توییتری آغاز شد که در آن بیپل فروش ۲۱ اثر خود را اعلام کرد. این رویداد به سرعت مورد توجه قرار گرفت، زیرا هنر او مبتنی بر NFTها بود. علاوه بر این، همه چیز توسط اسناد معتبر پشتیبانی می‌شد.

این حراج به میزبانی بازار NFT، Nifty Gateway متعلق به صرافی جمینی برادران وینکلووس برگزار شد. ده حراج اول با بیش از ۹۰۰ هزار دلار فروخته شدند.

پیشنهاد دهندگان در مجموع بیش از ۱/۲ میلیون دلار برای ده اثر هنری دیگر پرداخت کردند. حراج آخرین نقاشی درست قبل از شروع آن اعلام شد. این اثر توسط تیم کانگ (Tim Kang) به قیمت ۷۷۷۷۷۷ دلار خریداری شد. در مجموع ۲۱ اثر هنری به قیمت ۳/۵ میلیون دلار فروخته شدند.

گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض

۲. تصاویر مجازی ریک و مورتی به قیمت ۲/۳ میلیون دلار

یکی دیگر از هنرمندانی که موفق به فروش آثار هنری در قالب NFT با قیمت گزاف شد، جاستین رویلند (Justin Roiland)، خالق مجموعه محبوب انیمیشن «Rick and Morty» است. مجموعه ۱۶ اثر هنری وی به قیمت ۱۳۰۰ اتر (ETH) فروخته شد که در آن زمان چیزی در حدود ۲/۳ میلیون دلار ارزش داشت و یکی از گرانترین توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) فروخته شده در سراسر جهان است.

بخشی از درآمد این حراج برای کمک به بی‌خانمان‌های لس آنجلس اختصاص یافت و رویلند گفت که این راهی برای آزمایش مرز‌های هنر رمزنگاری است.

جالب است که برخی از کارهای هنری رویلند در نسخه‌های متعدد تولید شده است. کارهایی با عنوان « It’s Basically Tree Guy » و « Eligible Bachelors » به ترتیب ۱۰ دلار و ۱۰۰ دلار قیمت گذاشته شدند.

آثار هنری ساخته شده در یک نسخه به دلیل منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن، با قیمت‌های بالاتری به فروش ‌رسیدند. اثری با عنوان «سیمپسون‌ها» به قیمت ۲۹۰۱۰۰ دلار فروخته شد. قیمت اولیه حراج ۱۴۹۹۹ دلار بود، زیرا نمونه فیزیکی این اثر به همان قیمت فروخته شده بود.

 ۳. قطعه زمینی در Axie Infinity یکی دیگر از گرانترین توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTبه قیمت ۱/۵ میلیون دلار

در رتبه‌های اول و دوم، مجموعه‌های هنری دیجیتالی را قرار دادیم که از طریق معاملات متعدد فروخته می‌شدند. این بار، ۹ قطعه زمین در بازی محبوب بلاکچین Axie Infinity به عنوان یک معامله NFT به فروش رسید. کاربری که این خرید را انجام داده، در آن زمان ۸۸۸/۵ اتر (ETH) یا ۱/۵ میلیون دلار پرداخت کرده است.

Axie Infinity کاربران را قادر می‌سازد تا با شخصیت‌های‌خارق العاده‌ای که در آن زندگی می‌کنند، قلمروی پادشاهی بسازند. دنیایی که می‌توانید زمین مجازی در آن خریداری کنید Lunacia نام دارد و محل‌های محدودی برای خرید دارد. کل طرح به ۹۰۶۰۱ قطعه کوچکتر تقسیم شده که ۱۹٪ آن متعلق به بازیکنان است.

خرید قطعه زمینی در بازی Axie Infinity به صورت NFT

فردی با نام مستعار فالکون قطعه زمینی را در بازی Axie Infinity به صورت NFT خریداری کرد

کاربری که این خرید بزرگ را انجام داده، Its_Falcon_Time@، می‌توانست با همان پول مالک چندین آپارتمان یا قطعه زمین در دنیای واقعی شود. با این حال، همانطور که خودش توضیح داد، دیجیتالی سازی به جلو حرکت خواهد کرد و او با این خرید به عنوان یک سرمایه‌گذارین گاه می‌کند. وی گفت:

ما شاهد یک لحظه تاریخی هستیم. ظهور ملت‌های دیجیتال با سیستم‌های خاص خودشان و حقوق مشخص و فسخ‌ناپذیر. زمین Axie دارای ارزش سرگرمی، ارزش اجتماعی و ارزش اقتصادی است که در آینده مشخص خواهد شد.

فالکون تأکید کرد که زمینی که او خریداری کرده در مکانی عالی قرار دارد. علاوه بر این، Axie Infinity به طور مداوم در حال رشد است و گواه آن رشد فزاینده تعداد کاربران فعال آن است. در آینده نیز می‌توان رویدادهایی مانند جشنواره‌ها یا کنسرت‌ها را در این زمین ترتیب داد و از آن درآمد کسب کرد.

۴. شخصیت کلکسیونی در CryptoPunks به قیمت ۷۶۲ هزار دلار

در پایان ژانویه، یک NFT به نمایندگی از یک شخصیت در بازی CryptoPunks در آن زمان با قیمت ۶۰۵ اتر یا ۷۶۲ هزار دلار فروخته شد. دنیای CryptoPunks از جنبش هنر رمزنگاری الهام گرفته شده و از بیش از ۱۰ هزار شخصیت دیجیتالی منحصر به فرد تشکیل شده است.

امروزه می‌توان آنها را در بازار اختصاصی CyberPunks خریدوفروش کرد. لازم به ذکر است که شخصیت‌های موجود در این بازی قبلا رایگان بودند و داشتن یک کیف پول ETH برای داشتن آنها کافی بود.

این NFT که در اصل در سال ۲۰۱۷ به تصویر کشیده شد و سپس با چنین قیمت بالایی فروخته شد، ۲۸۹۰# است. که یک «پانک» بسیار نادر است.

۵. یک گربه در بازی بلاکچین کریپتو کیتیز ۶۰۰ اتر

گرانترین NFT بعدی Dragon از بازی بلاکچین کریپتو کیتیز است. این گربه دیجیتال زیبا در آن زمان با قیمت ۶۰۰ اتر (ETH) یا ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد. امروزه همین مقدار اتر در حدود یک میلیون دلار ارزش دارد.

کریپتوکیتیز یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از فناوری بلاکچین برای اهداف سرگرمی است. این بازی توسط استودیوی Axiom Zen ساخته شده است. درست مانند گربه‌های واقعی، هر گربه مجازی دارای DNA منحصر به فرد و ویژگی‌هایی است که می‌تواند به فرزندان آن گربه منتقل شود. هر گربه مجازی منحصر به فرد بوده و بدون رضایت مالک آن قابل تکثیر و انتقال نیست.

به طور کلی، نسل‌های قبلی گربه‌های مجازی ارزش بیشتری دارند. این موضوع باعث می‌شود Dragon بسیار نادر باشد چرا که این گربه نسل نهم کریپتوکیتی است.

گران ترین توکن های غیرقابل تعویض

کریپتوکیتیز یکی از اولین بازی‌ها و پروژه‌های مبتنی بر NFT

۶. اتومبیل F1 Delta Time به قیمت ۱۱۰ هزار دلار

NFT دیگر، یک ماشین فرمول یک در بازی F1 Delta Time و به طور خاص مدل ۱-۱-۱ است. یک بازیکن ناشناس این ماشین مسابقه‌ای مجازی را با قیمت خیره کننده ۴۱۵/۵ اتر (ETH) خریداری کرد.

در زمان خرید،ارزش این مقدار اتر بیش از ۱۱۰ هزار دلار بود. به قیمت امروز، این مقدار ETH تقریباً ۶۶۵ هزار دلار ارزش دارد. این خرید عنوان بالاترین معامله NFT در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است.

۷. یک مسیر مسابقه در F1 Delta Time به قیمت ۲۰۰ هزار دلار

این بار اما نه یک ماشین بلکه بخشی از یک پیست فروخته شده است! در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۰، قطعه مسیری در F1 Delta Time در آن زمان با بیش از نه میلیون توکن REVV یا ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد. از آن زمان، قیمت توکن REVV پانصد درصد افزایش یافته و در زمان نگارش این مقاله، ۱/۲ میلیون دلار برای همان مقدار REVV باید پرداخت شود.

در بازی F1 Delta Time، تمام دارایی‌های اصلی توسط NFTها نشان داده می‌شوند. مسیر مجازی Circuit de Monaco از ۳۳۰ توکن در چهار سطح تقسیم شده تشکیل شده، از «Rare» تا «Apex». هر توکن نشان دهنده یک مسیر مجازی است و به صاحب خود مجموعه‌ای از امتیازات را می‌دهد.

این NFT خاص، در سطح «Apex» بود. خریدار آن ۵٪ از کل درآمد حاصل از بازی و ۴/۲٪ از استیکینگ برگزیدگان را که از واریزهای بازیکنان به دست می‌آید، دریافت می‌کند. هردو در قالب توکن‌های ابزاری REVV پرداخت می‌شوند.

۸. NFT بیمه نامه yinsure.Finance به قیمت ۳۵۰ اتر

«۵۰۰۰.۰ ETH-Cover-NFT » یک بیمه نامه مبتنی بر yinsure.Finance است، پروژه‌ای با پشتیبانی یرن فایننس (Yearn.Finance) که به خاطر یک سیاست دیجیتال اختصاصی، صاحب آن در برابر خطاهای موجود در قراردادهای هوشمند Curve.fi به میزان ۵۰۰۰ اتر بیمه دریافت می‌کند. قیمت ۳۵۰ اتری این NFT امروز بیش از ۵۶۰ هزار دلار است.

Yinsure با نام Cover نیز شناخته می‌شود. به طور خلاصه، یک پوشش بیمه ترکیبی است که توسط شرکت Nexus Mutual تضمین شده و نوع جدیدی از بیمه توکنیزه است. بیمه نامه‌ها به صورت NFTها توکنیزه می‌شوند. هر یک از آنها یک NFT منحصر به فرد است که به آن yNFT نیز گفته می‌شود و قابل انتقال، خرید یا فروش است.

۹. ۱۲۶۰۰ متر مربع زمین مجازی در Decentraland به قیمت ۵۱۴ اتر

شخصی ۱۲۶۰۰ متر مربع زمین در بازی بلاکچین Decentraland  را با ۵۱۴ اتر (ETH) خریداری کرده است. این بازی یک پلتفرم واقعیت مجازی غیرمتمرکز و مبتنی بر شبکه اتریوم است. کاربران آن قادر به ساخت، تجربه و کسب درآمد از محتوای برنامه‌های خود هستند.

Decentraland یک فضای مجازی سه بعدی محدود به نام LAND دارد. این یک دارایی دیجیتالی غیرقابل انعطاف است که توسط قراردادهای هوشمند اتریوم نگهداری می‌شود. مالک LAND کنترل کامل زمین مجازی خود را در اختیار دارد.

گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض

۱۰. قطعه زمینی در Decentraland به قیمت ۳۴۵ اتر

یکی دیگر از گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) باز هم در Decentraland! این بار، این قطعه زمین در «موقعیت خوب» ۲۲/۲ قرار دارد.

در دنیای Decentraland، اندازه زمین ثابت است.

حدود ۸۰٪ از فضای آن متعلق به شخص است و بیشتر مابقی آن توسط Decentraland فروخته و اجاره داده می‌شود. قطعات باقیمانده زمین مانند جاده‌ها و میادین متعلق به کسی نیست.

بازیکنان فقط می‌توانند شخصیت‌های خود را روی زمینی که متعلق به خودشان باشد و در زمین‌های عمومی راه ببرند، بنابراین جایگذاری بازیکنان بسیار مهم است. زمینی که در نزدیکی مکان‌های محبوب واقع شده باشد، گران‌تر از زمین واقع در مناطق دورتر خواهد بود.

خرید اتریوم

جمع بندی و نتیجه گیری

با نگاهی به سرعت رشد بازارهای NFT و با قیمت‌هایی که توکن‌های غیرقابل تعویض فروخته می‌شوند، می‌توان فرض کرد که ترند بزرگ بعد از دیفای مربوط به NFTها باشد. یکی از ویژگی‌های مهم NFTها این است که هر کدام ویژگی منحصر به فرد و بی‌همتای خود را دارند. NFTها هنوز یک بازار جاویژه (niche market) هستند، اما کاربردهای زیادی پیدا کرده‌اند.

اکنون که با گرانترین توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) آشنا شدید، چه نظری در مورد آنها دارید؟ آیا تجربه استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض را داشته‌اید؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید می‌توانید از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

منبع: beincrypto