اگر بیت کوین این روزها موفق شود خودش را بالاتر از مقاومت کلیدی چندین ساله یعنی قیمت ۱۱٫۵۰۰ دلار حفظ کند می‌توانیم انتظار داشته باشیم بیت کوین به بالاترین قیمت خود در سال ۲۰۲۰ برسد. در ادامه این مطلب به تحلیل بازار ارزهای دیجیتال روز ۲۱ مهر می‌پردازیم و نگاهی می‌اندازیم به وضعیت ۵ ارز برتر در هفته جاری.

بررسی اخبار مهم این هفته

در سه سال گذشته کمیسیون اوراق و بهادار ایالات متحده (SEC) چندین برنامه برای صندوق قابل معامله بیت کوین (EFT) را تعطیل کرده است. این امر امید بسیاری از سرمایه‌گذاران را که انتظار داشتند در صورت تصویب EFT قیمت بیت کوین افزایش یابد از بین برد.

با وجود اینکه دیگر سرمایه‌گذاران آینده بیت کوین را به تصویب صندوق‌های قابل معامله جستجو نمی‌کنند، اما در نهایت این رگولاتوری‌های و تنظیم کنندگان مقررات هستند که می‌توانند با تصویب قوانین مخالف با ارزهای دیجیتال آینده آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

هستر پیرس (Hester Peirce) یکی از اعضای کمیسیوق اوراق و بهادار ایالات متحده در یک مصاحبه با نشریه کوین تلگراف گفته است: رگولاتوری‌ها مجبور هستند با این نوآوری‌های مالی سازگار شوند چرا که افراد زیادی هم در فضای ارزهای دیجیتال و هم در موسسات مالی سنتی از آیین‌نامه‌های آن‌ها پیروی می‌کنند.

نشریات چه نوشته‌اند؟

بلومبرگ در آخرین شماره از خبرنامه خود پیش بینی کرده است اگر جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری ایالت متحده بتواند به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده انتخاب شود، ممکن است اجازه استفاده از صندوق‌های قابل معامله بیت کوین هم تصویب شود. نویسنده معتقد است تغییر در مقامات دولتی می‌تواند شفافیت در موسسات نظارتی را به دنبال داشته باشد که در نهایت ممکن است باعث جذب سرمایه‌گذاری در حوزه دارایی‌های دیجیتال شود.

با این حال، بلومبرگ انتظار دارد حتی اگر دونالد ترامپ دوباره به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود، بیت کوین به سه دلیل می‌تواند روند صعودی خود را در دوره دوم ریاست جمهوری حفظ کند: افزایش بدهی به تولید ناخالص داخلی، سیاست‌های پولی تسهیل کمی (Quantitative easing) و نرخ هش بیت کوین.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن موجب نوسان در بازارهای مالی شد

جالب است بدانید اگر بیت کوین تنها با نصف سرعت رشد ۱٫۴۰۰ درصدی خود از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به روند صعودی‌اش ادامه دهد، قیمت آن تا سال ۲۰۲۴ می‌تواند به ۸۰٫۰۰۰ دلار برسد.

پیش‌بینی‌های بلند همیشه امیدوار کننده هستند، اما آیا در کوتاه مدت هم وضعیت دلگرم کننده است؟ پس بیایید با تحلیل بازار ارزهای دیجیتال روز ۲۱ مهر، عملکرد ۵ ارز دیجیتال برتر را در کوتاه مدت بررسی کنیم.

بیت کوین

جفت ارز بیت کوین / دلار (BTC/USD) موفق شد ۸ اکتبر از مثلث متقارنی که در آن گیر افتاده بود آزاد شود و فعالیت خریداران قیمت آن را تا ۱۰ اکتبر از مقاومت ۱۱٫۱۷۸ دلار هم بالاتر برد. با این حال، خرس‌های بازار هنوز کاملا تسلیم نشده‌اند چرا که در تاریخ ۱۰ سپتامبر هم موفق شده بودند روند صعودی را در قیمت ۱۱٫۴۸۲ دلار متوقف کنند.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر – نمودار جفت ارز بیت کوین / دلار

نمودار نشان می‌دهد، میانگین متحرک در آستانه صعودی شدن است و شاخص مقاومت نسبی (RSI) هم بالای ۶۴  قرار دارد که نشان می‌دهد که در حال حاضر پیروزی از آن گاوهای بازار است.

اگر گاوهای بازار موفق شوند، قیمت را بالاتر از سطح مقاومت ۱۱٫۵۰۰ دلاری حفظ کنند، سطح مقاومت بعدی برای جفت ارز بیت کوین / دلار ۱۲٫۰۰۰ دلار و ۱۲٫۴۶۰ دلار خواهد بود.

اگر قیمت بیت کوین از سطح فعلی پایین‌تر بیاید و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی (۱۰۸۵۳ دلار) برس ، روند صعودی باطل خواهد شد. چنین حرکتی نشان می‌دهد که روند فعلی تنها یک تله گاوی (bull trap) بوده است.

در حال حاضر روند نمودار ۴ ساعته با شیب ‌دار شدن میانگین متحرک و قرار گرفتن RSI در منظقه خرید بیش از حد حالت گاوی به خود گرفته است. به این معنی است که خریداران تلاش می‌کنند دوباره قیمت را به بالای ۱۱٫۵۰۰ دلار برسانند و در صرت موفقیت احتمال ادامه روند صعودی وجود دارد.

با این حال اگر مقاومت بالاسری شکسته نشود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت بیت کوین برای مدتی در محدوده ۱۱٫۱۷۸ تا ۱۱٫۴۸۸ دلار نوسان کند و در  صورت شکست حمایت ۱۱٫۱۷۸ دلاری نشانه روند نزولی کوتاه مدت خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: نشانه‌هایی برای افزایش قیمت بیت کوین به ۱۲٫۰۰۰ دلار

ریپل

خرس‌های بازار در تاریخ ۱۰ اکتبر از مقاومت ۰/۲۶ دلاری دفاع کردند اما موفق نشدند این فشار فروش را حفظ کنند. این امر نشان می‌دهد گاوهای بازار با هر افت جزئی در قیمت خرید می‌کنند و تلاش می‌کنند قیمت ریپل را به بالاتر از ۰/۲۶ دلار برسانند.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر – نمودار جفت ارز ریپل / دلار

شکستن این مقاومت و بسته شدن کندل بالای ۰/۲۶ دلار می‌تواند الگوی سر و شانه معکوس (inverse head and shoulders) را کامل کند که هدف آن قیمت ۰/۳۰۰۲۸۸ دلاری است. میانگین متحرک در یک منطقه صعودی و شاخص مقاومت نسبی (RSI) نزدیک به ۶۰ است که نشان از برتری گاوها دارد.

اما اگر خلاف این روند رخ دهد و جفت ارز ریپل / دلار (XRP/USD) کاهشی شود و زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۰/۲۴۶ دلار برسد نشان می‌دهد خرس‌ها به شدت از ۰/۲۶ دلار دفاع خواهند کرد. با وجود به نظر نمی‌رسد خرس‌های بازار بتوانند قیمت را به زیر میانگین متحرک ۲۰ روزه برسانند.

به طور کلی میانگین متحرک رو به بالا و RSI نزدیک ۶۰ نشان می‌دهد که گاوها در کوتاه مدت برتری خواهند داشت.

ریزش قیمت به زیر میانگین متحرک ۲۰ روزه اولین نشانه برتری خرس‌ها خواهد بود و در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم روند کاهشی قیمت ریپل به زیر حمایت ۰/۲۴ دلار آغاز خواهد شد.

از طرف دیگر اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالای ۰/۲۶ دلار برسانند، احتمالا روند صعودی جدیدی آغاز خواهد شد و مقاومت‌های ۰/۲۶۶ و ۰/۲۸ دلاری سطوح بعدی هستند که پیش روی ریپل قرار دارند، تا زمانی که قیمت بالاتر از خط گردن باشد، روند صعودی ادامه خواهد داشت.

کاردانو

عدم موفقیت خرس‌ها در حفظ کاردانو (ADA) زیر قیمت ۰/۹ دلار، در روزهای ۷ تا ۹ اکتبر، باعث خرید تهاجمی گاوها شد که موفق شدند قیمت را به بالاتر از میانگین متحرک برسانند.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر – نمودار روزانه جفت ارز کاردانو / دلار

در حال حاضر میانگین متحرک در یک محدوده صعودی قرار دارد و RSI نزدیک به ۶۲ است که نشان می‌دهد خریداران دست بالاتر را در بازار دارند. اگر آن‌ها بتوانند قیمت را بالاتر از خط گردن برسانند، یک الگوی معکوس را تکمیل می‌کند که هدف آن ۰/۱۳۳۱ دلار است.

اگر جفت ارز کاردانو / دلار (ADA/USD) از سطح فعلی پایین‌تر بیاید و زیر محدوده میانگین متحرم برسد، روند صعودی به پایان خواهد رسید. این امر نشان می‌دهد که شکستن مقاومت ۰/۱۰۴۰۴۴ یک تله گاوی بود.

بازگشت فوری به سطح حمایت ۰/۱۰۴۰۴۴۰ دلار نشان می‌دهد که حس بازار مثبت شده است، چرا که گاوها کاهش قیمت‌ها را به عنوان یک فرصت خرید می‌بینند.

با این وجود، اگر گاوها قیمت را از خط گردن بالاتر ببرند، خرس‌ها دوباره سعی می‌کنند قیمت را به زیر ۰/۱۰۴۰۴۴۰ دلار و میانگین متحرک ۲۰ روزه برسانند. در صورت موفقیت، جفت ارز می‌تواند تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و زیر آن یعنی به قیمت ۰/۹۰ دلار کاهش دهند.

از طرف دیگر اگر کاردانو از میانگین محرک ۲۰ روزه روند صعودی بگیر نشان دهنده برتری گاوها و احتمال شکستن خط گردن خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پنج پیشنهاد برای سرمایه‌‌گذاری ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰

مونرو

ارز مونرو هم در یک روند صعودی قرار دارند که هم میانگین متحرک روند شیب‌دار صعودی دارد و هم RSI در منطقه خرید بیش از حد قرار گرفته است. گاوهای بازار اکنون سعی می‌کنند روند صعودی را به قیمت ۱۴۰ دلار و بالاتر از آن تا ۱۵۰ دلار افزایش دهند.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر – نمودار روزانه جفت ارز مونرو / دلار

در یک روند صعودی قوی، اصاح قیمت‌ها معمولا یک تا سه روز طول می‌کشد و گاوهای بازار کاهش قیمت به سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۱۰۵/۹۶ دلار را به عنوان یک فرصت خرید در نظر می‌گیرند. چر که این قیمت فرصت یک ورود نسبتا کم ریسک با پاداش نسبتا خوب را به‌وجود می‌آورد.

با این حال اگر جفت ارز مونرو / دلار (XMR/USD) از سطح فعلی ریزشی شود و به پایین‌تر از قیمت ۱۲۱٫۴۲۷ دلار برسد، خرس‌ها سعی می‌کنند قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند. شکسته شدن این سطح حمایت اولین نشانه از روند نزولی مونرو خواهد بود.

در حال حاضر الگو مثلث صعودی کامل شد و بالاتر از ۱۱۳/۲۱۱ دلار بسته شده است. این الگوی صعودی می‌تواند نشانه‌ای برای رسیدن به قیمت ۱۳۲/۷۳۹ دلار باشد. در حال حاضر خریداران سعی می‌کنند قیمت را بالاتر از ۱۲۱/۴۲۷ دلار حفظ کنند.

در صورت موفقیت، ۱۲۱/۴۲۷ دلار  به عنوان یک سطح حمایت قوی عمل خواهد کرد. حتی اگر قیمت به زیر این سطح کاهش یابد، گاوها دوباره سعی می‌کنند تا سطح میانگین متحرک ۲۰ روزه به خرید ادامه دهند.

اگر جفت ارز مونرو/دلار از این حمایت بازگردد، این نشان دهنده قدرت و افزایش احتمال از سرگیری روند صعودی خواهد بود.

اتم

نمودار جفت ارز اتم / دلار (ATOM/USD) در تاریخ ۱۰ اکتبر بالاتر از خط گردن در الگوی سر و شانه معکوس بسته شد. این موفقیت امروز با افزایش خرید گاوها همراه شد که موفق شدند قیمت را به بالای سطح مقاومت ۵/۸۷۷ دلاری برسانند.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۲۱ مهر – نمودار روزانه جفت ارز اتم / دلار

جفت ارز اتم / دلار اکنون می‌تواند یک روند صعودی شروع کند که ابتدا به ۷/۴۰ دلار و سپس به ۸/۸۷۷ دلار برسد. در حال حاضر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روز که ۵/۱۷ دلار بود شروع به افزایش کرده و RSI هم در منطقه صعودی قرار دارد.

از طرف دیگر اما اگر قیمت اتم ریزش کند خرس‌های بازار سعی می‌کنند قیمت را به زیر خط گردن و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روز برسانند.

اگر این اتفاق رخ دهد نشان می‌دهد، روند صعودی فعلی جعلی بوده است. یعنی روند به نفع خرس‌ها تغییر می‌کند و ممکن است به زیر شانه راست یعنی ۴/۵۴۹ دلار کاهش باید.

اما اگر گاوها قیمت را به سطح مقاومت بالاتر یعنی ۵/۸۷۷ دلار برسانند می‌تواند نشانه‌ای برای یک روند صعودی جدید باشد. در حال حاضر میانگین متحرک شیب صعودی دارد و RSI هم در منطقه مثبت قرار گرفته است که نشان می‌دهد گاوها دست بالاتر را در بازار دارند.

در صورت عدم موفقیت گاوها در دفاع از شکستن سطح مقاومت در تلاش بعدی، چشم انداز مثبت برای اتم فاقد اعتبار خواهد بود و اگر قیمت به زیر خط گردن برسد، می‌تواند نشان از شروع روند نزولی باشد.

فراموش نکنید شما هم می‌توانید تحلیل‌های خود از بازار ارزهای دیجیتال را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید و با سایر فعالان در این حوزه بحث و تبادل و نظر کنید.

 

منبع: cointelegraph