تا زمانی که تجارت ارزهای رمزنگاری شده را شروع نکرده‌اید، دور از دسترس به‌نظر می‌رسد، اما هنگامی که وارد این دنیا می‌شوید، دیگر غیرممکن و دشوار به‌نظر نمی‌آید.

آنچه امروز می‌خواهم در این مطلب از کوین نیک به شما بگویم، مواردی است که آرزو می‌کنم در زمان شروع تجارت ارزهای رمزنگاری شده ، آن‌ها را می‌دانستم. با این امید که اندکی از دنیای تجارت ارزهای رمزنگاری شده را برایتان روشن کنم و شاید دیگر نیازی نباشد شما تجربه‌هایی را پشت سر بگذارید که برای من بسیار دشوار بود.

۱. شما چه نوع معامله‌گری هستید؟

این سوال به خودکاوی مربوط می‌شود. شما باید صادقانه به درون خود بنگرید و تعیین کنید که می‌خواهید چه نوع معامله‌گری باشید. بسیاری از افراد درباره معامله‌گران روزانه هالیوودی و امتیازهای زیاد آن‌ها، خیال‌پردازی می‌کنند. صادقانه بگویم، تجارت روزانه (خریدوفروش در یک روز) بسیار استرس‌زا است و اگر وقت کافی برای نظارت بر بازار را ندارید و به‌خصوص اگر نمی‌دانید چه‌کاری انجام می‌دهید، ممکن است سریعا پول خود را از دست بدهید.

۳ نوع معامله‌گر مختلف وجود دارد:

  • ·معامله‌گر روزانه (به‌صورت روزانه معامله می‌کنید).
  •  معامله‌گر شناور (در هر ۲-۷ روز معامله می‌کنید، گاهی اوقات ممکن است طولانی‌تر باشد).
  • سرمایه‌گذار (ارزان خریداری می‌کند، مدت طولانی نگه می‌دارد).

هر ۳ نوع، روش‌های معتبری برای درآمدزایی هستند، اما به استراتژی‌های متفاوتی نیاز دارند. شاید فکر کنید که شما ترکیبی از این‌ ۳ نوع هستید.

من شخصا در گروه معامله‌گر شناور و سرمایه‌گذار قرار دارم.

بهتر است که تجارت روزانه را انجام ندهید. گاهی اوقات بهترین تجارت، معامله‌ای است که انجام نشود. معامله بیش‌ازحد یکی از رایج‌ترین اشتباه‌های معامله‌گران جدید است. اجازه دهید که معامله به‌سمت شما بیاید و آگاه باشید که خودتان را وارد چه معامله‌ای می‌کنید. اگر نمی‌توانید پاسخ دهید که چرا یک معامله را انجام داده‌اید، به معنای واقعی کلمه قمار کرده‌اید!

۲. روانشناسی بازار بسیار قدرتمند است

تجزیه‌و‌تحلیل فنی (TA)، ابزار قدرتمندی است که می‌تواند برای یک تصمیم‌گیری علمی به شما کمک کند، اما بدانید که این ابزار، اسباب آینده‌نگری و پیش‌گویی نیست.

بهتر است تاکید کنم که FUD (ترس، عدم اطمینان، شک‌وتردید) و FOMO (ترس از دست‌‌دادن فرصت‌ها) بسیار قدرتمند هستند و حتی نمودارهای بیشتر کتاب‌های مرجع به‌دلیل یک رویداد قوی سیاه (رویدادهای نادر و غیرقابل پیش‌بینی) ممکن است به‌هم بریزند. همیشه مدیریت ریسک را تمرین کرده و از متوقف‌شدن ضرر استفاده کنید.

همچنین در مورد اتاق پژواک اطلاعات کسب کنید. اگر در یک کانال رسمی سکه در تلگرام عضو هستید یا با فردی به‌نام «نهنگ (با نام یک سکه خاص)» صحبت و مذاکره می‌کنید، بدانید که آن‌ها سهام شخصی دارند و می‌خواهند ارزش آن سکه بالا برود. زمانی که برای اولین‌بار در دنیای تجارت ارزهای رمزنگاری شده معامله کردم، از من کلاهبرداری شد. زمانی که دیدم تعداد زیادی از افراد گروه در مورد یک سکه می‌گفتند: «این سکه به ۱ دلار می‌رسد!». وقتی می‌بینید افراد به‌اندازه کافی در مورد موضوعی هیاهو می‌کنند، آن موضوع در ذهن شما تقویت می‌شود و شما آن را باور می‌کنید. FOMO وارد عمل می‌شود. در این صورت، چگونه می‌توانید قیمت سکه را محاسبه کنید. کار سختی نیست:

۳. نحوه محاسبه قیمت سکه

دیجی بایت ($DGB)، سکه‌ای است که گفتم به‌وسیله آن از من کلاهبرداری شد. به من گفتند که این سکه «تا پایان سال، ۱ دلار آمریکا» ارزش خواهد داشت! من نمی‌دانستم قیمت سکه چگونه محاسبه شده بود یا ارزش بازار چگونه کار می‌کرد و کورکورانه پول خودم را وارد صدر چرخه بازار آن سکه کردم. من بابت آن هزینه گزافی پرداخت کردم.

محاسبه قیمت سکه

راه و روش محاسبه قیمت سکه

به قیمت موجود در تصویر بالا نگاه کنید. این قیمت از تقسیم ارزش کل بازار (۵۶۳۱۹۳۲۳۴ $) بر ذخیره در گردش (DGB ۹۷۳۹۴۸۰۲۰۵) محاسبه شده است. این قیمتی است که در بالا می‌بینیم.

این بدان معنی است برای این‌که DGB، ۱ دلار آمریکا باشد، به ارزش بازاری به قیمت ۹۷۳۹۴۸۰۲۰۵ دلار نیاز دارید. آیا برای این سکه، انتخاب شما واقع‌بینانه است؟ مطمئن شوید که پتانسیل سکه مورد نظر خود را کاملا درک کرده و انتظارهای واقع‌گرایانه‌ای از آن داشته باشید.

۴. حواستان به توییتر (بهترین دوست و بدترین دشمن خود) باشد

توییتر می‌تواند یک منبع اطلاعات فوق‌العاده و همین‌طور یک منبع وحشتناک باشد. به خاطر داشته باشید، ۹۹.۹ درصد افرادی که در توییتر، نمودار پست می‌کنند، قبلا موقعیت خود را مشخص کرده‌اند، خرید خود را انجام داده‌اند و اکنون در تلاش‌اند تا روی بازار در جهتی که می‌خواهند، تاثیر بگذارند. آیا کسی به شما گفته است که قیمت فلان سکه سر به فلک خواهد کشید؟ آن‌ها افرادی هستند که آن سکه را قبلا خریداری کرده‌اند و اگر در یک گروه هستند، به آن‌ها هم اطلاع داده‌اند.

همه چیز را زیر سوال ببرید. آن شخص از چه شاخص‌هایی استفاده کرده است تا به این نتیجه برسد؟ نمی‌دانید که آن شاخص خاص چیست؟ پس بپرسید. سپس جستجو کنید. آن موضوع را در گوگل و اینوستوپدیا (Investopedia) جستجو کنید. این همان کاری است که من هنوز هم انجام می‌دهم. من نمی‌خواهم TA را به شما آموزش دهم، زیرا افراد زیادی هستند که قبلا آن درس‌ها را بهتر از من، ارائه داده‌اند.

خودتان تحقیق کنید. آیا حتی می‌دانید آن افرادی که به شما گفته‌اند این بازار به اوج می‌رسد، چه کسانی هستند؟ چه مدت است که در کار تجارت ارزهای رمزنگاری شده هستند؟ بیشتر معامله‌گران توییتر، فقط یک نماد کارتونی هستند. شما هیچ سرنخی ندارید که آن‌ها واقعا چه کسانی می‌باشند. آیا می‌توانید به چهره دوستان خود نگاه کنید و بگویید، «من این سکه را خریده‌ام، زیرا یک سگ در لباس نیروی دریایی چنین گفته است؟» این‌که یک فرد چقدر فالوور داشته باشد، مشخص‌‌کننده سطح اعتبار و تجربه او نیست.

خوب است که سوال کنید! اگر از بیشتر شخصیت‌های توییتر در مورد چگونگی کار بپرسید (و نه هدف)، خوشحال می‌شوند شما را در مسیر صحیح قرار دهند یا نمودارهای خود را توضیح دهند. من سوال‌های مربوط به هدف را کاملا نادیده می‌گیرم، زیرا برای مبتدیان، من یک مشاور مالی معتبر نیستم و نمی‌خواهم در پایان روز، اگر اشتباهی کردم، دچار دردسر شوم. من ۱۰۰ درصد موفق نبوده‌ام و بارها و بارها شکست خورده‌ام. هرکسی که ادعا می‌کند تاکنون شکست نخورده، دروغ‌گو است و هر فردی فکر کند که از شکست‌‌خوردن مصون است، بی‌شک اشتباه می‌کند.

۵. نکات کلی

آرام حرکت کنید. اگر چیزی را از دست بدهید، همیشه یک فرصت دیگر وجود خواهد داشت. از طرف دیگر، آیا آن سکه که خریداری کرده‌اید معتبر است، آیا این تیم قانونی بوده و آیا آن سکه کاربرد واقعی دارد؟ اگر آن را نگه دارید، احتمالا ارزشش بالا می‌رود. البته استثنائاتی وجود دارد، اما به‌طورکلی، نگه‌داشتن آن سکه، گزینه بدی نیست (این امر در بازار خرسی کاربردی نیست). همچنین، من هنگامی‌ که سکه‌ها موقعیت خوبی داشتند، آن‌ها را خریداری کردم و نگه‌داشتم تا زمانی که وقت آن برسد. $ DOGE نمونه‌ای از این موارد بود که من آن را ۱۵ تا ۱۷ سات خریدم و حدود ۳ ماه آن را نگه داشتم و بیش از ۱۰۰ سات فروختم. اگر سکه‌ها موقعیت خوبی در بازار داشته باشند، بسیار کمتر شما را نگران خواهند کرد.

داشتن آلت‌کوین همانند بیت‌کوین نیست. آیا هدف شما به‌دست‌آوردن بیت‌کوین بیشتر یا سرمایه‌گذاری روی یک سکه خاص است؟ در کارهای خود، این مورد را به‌خاطر بسپارید. اگر هدف شما به‌دست‌آوردن بیت‌کوین بیشتر است، مراقب وفاداری بیش‌ازحد به یک سکه باشید.

بیت‌کوین پادشاه است. همیشه مراقب بیت‌کوین باشید. اگر مراقب نباشید، ممکن است خطرناک باشد.

روی یک کیف پول سخت‌افزاری سرمایه‌گذاری کنید. سکه‌های بلندمدت و غیرتجاری خود را از صرافی خارج کنید. اگر این صرافی به‌طور ناگهانی تعطیل شود و تمام آن سکه‌ها از بین بروند، چه احساسی خواهید داشت؟

از تایید دو مرحله‌ای استفاده کنید نه پیامک؛ دستگاهی که مبتنی بر تاییدکننده باشد (مانند تاییدکننده گوگل). تایید اعتبار از طریق پیامک، قبلا هک شده است. این بهترین نوع دفاع برای جلوگیری از به‌خطر‌افتادن حساب کاربری شما در دنیای تجارت ارزهای رمزنگاری شده است. برای صرافی‌های مختلف از رمزهای عبور مختلف استفاده کنید. بله، شاید کمی دشوار باشد، اما آیا ترجیح می‌دهید سکه‌های خود را از دست بدهید؟

از نشانک‌ها (بوک‌مارک) برای سایت‌های صرافی استفاده کنید. به سایت بروید و آن را نشانه‌گذاری کنید. به‌جای گوگل‌کردن از آن نشانک‌ها استفاده کنید. مشاهده شده است که سایت‌های فیشینگ، صرافی‌های جعلی را با پرداخت هزینه برای تبلیغات به صدر نتایج گوگل منتقل می‌کنند.

سرمایه‌گذاری روی یک سکه خاص

ارز دیجیتالی بیت کوین

۶. هرگز به‌تنهایی معامله نکنید

هنگامی ‌که به‌تنهایی معامله می‌کنید، سوال‌پرسیدن ، نمودارها و اطلاعات دیگران را ندارید. برخی از افراد نسبت به گروه‌های پولی، تفکر منفی دارند و برخی دیگر، آن‌ها را ستایش می‌کنند. اگر می‌خواهید به یک گروه پولی بپیوندید، من اکیدا توصیه می‌کنم با یک گروه آموزش‌دیده کار کنید، نه با هر گروهی. شما باید یاد بگیرید که چگونه این بازارها را به‌درستی مطالعه کنید و از سود خود محافظت کنید. اگر آن گروه تعطیل شود، چه‌کار می‌کنید؟ شما می‌توانید برای یادگیری به یک گروه، پولی پرداخت کنید، اشتباهات را یاد بگیرید و کمی از تجربه‌های شخصی دیگران بیاموزید. من شخصا وقتی شروع به‌کار کردم، در یک گروه پولی ثبت‌نام نمودم تا یاد بگیرم و برای یک لحظه هم پشیمان نشدم. اگر این کار را نکرده بودم، امروز در این جایگاه نبودم.

حتی اگر تصمیم پیوستن به یک گروه آموزشی پولی را ندارید، به یکی از گروه‌های رایگان بپیوندید، اما باز هم می‌گویم مراقب اتاق‌های پژواک باشید. یک گروه پولی، معمولا سر‌و‌صداها را کاهش می‌دهد و در آنجا معامله‌گران یا سرمایه‌گذارهای جدی‌تری را خواهید یافت.

نتیجه‌گیری

صبر در تجارت ارزهای رمزنگاری شده مهم است و بخش‌های متحرک زیادی وجود دارد. از این‌ نترسید که یک معامله را از دست بدهید، زیرا این محیط پر از فرصت‌های کسب درآمد است. در نظر داشته باشید، در این بازار می‌توان به‌راحتی درآمدزایی کرد، اما نگهداری از آن بسیار سخت‌تر است. هر معامله آزادی، متعلق به شما نیست. اجازه ندهید که حرص‌وطمع، شما را هدایت کند و به‌آرامی سکه‌های در حال صعود خود را بفروشید و یادتان باشد، همیشه فرصت‌های دیگری هم وجود خواهند داشت!

منبع: hackernoon.com