معاملات سهام بدون اوراکل‌ به لطف توکنی به نام ETHBTC برای پلتفرم اتریوم عرضه می‌شود. این یک حرکت رو به جلو برای اتریوم به سمت پروتکل سهام‌گذاری است. با کوین نیک همراه باشید.

اخیرا روی پلتفرم اتریوم، یک توکن مصنوعی عرضه شده است که ETHBTC نام دارد. این توکن، قیمت‌های اتریوم / بیت کوین صرافی‌ها را بدون نیاز به اوراکل، دنبال می‌کند. معامله‌گرانی که این توکن را در اختیار داشته باشند، در صورت عملکرد بهتر اتریوم نسبه به بیت کوین، سود دریافت می‌کنند و در صورت عملکرد بهتر بیت کوین در برابر اتریوم، ضرر می‌کنند. در صورت ثبات عملکرد متناسب هر ۲ ارز دیجیتال، تغییری در این توکن رخ نمی‌دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: توکن چیست و به چه کار می‌آید؟

معاملات سهام بدون اوراکل‌ به لطف معامله مصنوعی

توکن ETHBTC که توسط پلتفرم مالی غیر متمرکز Universal Market Access ایجاد شده، یک توکن با چارچوب بی‌بها (Priceless) است. این توکن توسط وثیقه DAI اتریوم پشتیبانی می‌شود که قادر است بر اساس عملکرد اتریوم / بیت کوین عمل کند. به همین دلیل است که در چرخه ارزهای دیجیتال به آن توکن مصنوعی (Synthetic Token) گفته می‌شود.

Universal Market Access یک پلتفرم قرارداد مالی غیرمتمرکز است که ساختار مالی بدون نیاز به اوراکل (Oracle Free) یا بدون اتکا (Less Reliant) را برای شبکه اتریوم می‌سازد. این پلتفرم از ۲ جز تشکیل شده است: یک مکانیزم قیمتی غیرمتمرکز و یک پلتفرم صدور توکن مصنوعی.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اوراکل بلاک چین چیست؟

اوراکل در بلاک چین، یک منبع اطلاعات ثرد پارتی است که به قراردادهای هوشمند، از طریق منابع خارجی اطلاعات را منتقل می‌کند. طبق تعریف اوراکل، چنین پروتکل‌هایی به شبکه‌های بلاک چین کمک می‌کنند تا به داده‌های خارج از زنجیره اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

توکن‌های مصنوعی در حال حاضر برای وارد کردن قیمت‌ها، محاسبه وثیقه‌ و دنبال کردن ارزش قیمت‌ها در بازار، شدیدا به اوراکل‌ها وابسته هستند. البته بسیاری از توسعه دهندگان نسبت به این رویه اعتراض دارند و آن را سیستمی متمرکز می‌دانند و اوراکل‌ها را نقطه تکی شکست (Single Point of Failures) برای شبکه‌های بلاک چین مستقل می‌خوانند.

توکن‌های ETHBTC بدون نیاز به اوراکل

اوراکل در بلاکچین

روند متفاوت Universal Market Access

از آن جایی که توکن‌های مصنوعی شدیدا به اوراکل وابسته هستند و توسعه دهندگان هم نسبت به آن اعتراض دارند، Universal Market Access روندی کاملا متفاوت را نسبت به آن پیش گرفته است.

شبکه توکن این پلتفرم، به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت خارجی، از طریق داده‌های خارج از زنجیر بلاک چین، بدون نیاز به وابستگی به اوراکل برای نظارت روی قیمت‌ها، تسویه بدون وثیقه انجام دهند. هرچند، هرگاه که مشاجره یا اختلافی در هنگام تسویه صورت بگیرد، یک اوراکل وارد سیستم می‌شود تا در خصوص ادعاهای مطرح شده واسطه‌گری کند. حال این اوراکل در نهایت نقدینگی را نهایی می‌کند یا معامله را به طرفین باز می‌گرداند.

UMA ادعا می‌کند که این پلتفرم را به گونه‌ای مهندسی کرده تا شخص یا اشخاصی نتوانند از سیستم قندینگی آن سو استفاده کنند. در حال حاضر، توکن ETHBTC در یکی از صرافی‌های اتریوم به نام Uniswap به فروش می‌رسد و هر واحد، ۲ سنت قیمت دارد.

منبع: BTC Manager