ترون (TRON) یکی از مهمترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین است که از ارز دیجیتال خودش پشتیبانی می‌کند. با این حال شبکه ترون مورد انتقادهای جدی قرار گرفته است و برخی افراد ترون را متهم می‌کنند که در تهیه سند وایت پیپر خود سرقت ادبی انجام داده است. در این مطلب از کوین نیک قصد داریم سوابق شبکه و ارز دیجیتال ترون را بررسی کنیم.

ادعاهای مخالف ترون از ژانویه سال ۲۰۱۸ آغاز شد. بنیانگذار ترون یعنی جاستین سان (Justin Sun) در دفاع از آن گفت همه‌ی ادعای بر ضد ترون اشتباه بوده و این مسئله ناشی از ترجمه اشتباه برخی از داوطلبانی بود که در تهیه پیشنویس وایت پیپر ترون همکاری می‌کردند.

البته این همه‌ی مشکلات ترون نبود.

در ماه مارس سال ۲۰۱۹ درست وقتی که بیت تورنت (BitTorrent) در فضای ارز دیجیتال مشهور شده بود، جاستین قول داد این موفقیت را با اهدای یک تسلای جدید و ۲۰ میلیون دلار کمک مالی جشن بگیرد.

البته جاستین سان نتوانست این کار را انجام دهد و به همین دلیل بخشی از جامعه ارز دیجیتال او را به خاطر این تبلیغات دروغین، کلاهبردار خواندند.

در همین حال بسیاری از کارمندان ترون هم به دلیل اینکه جاستین سان در مورد پتانسیل این پروژه به آن‌ها دروغ گفته و به آن‌ها وعده‌های تو خالی داده است و همچنین کنترل بیش از حدی روی این شبکه دارد، این پروژه را ترک کردند. ظاهرا همین کنترل زیاد باعث شد جاستین بتواند قیمت توکن شبکه ترون یعنی TRX را دستکاری کند.

در حالی که افراد بسیاری در اکوسیستم ارز دیجیتال ترون را یک ارز بی ارزش (شیت‌کوین) قلمداد می‌کردند، کسی فکرش را  هم نمی‌کرد سازنده این ارز دیجیتال هم ترون را یک شیت کوین بنامد.

در ویدیویی که توسط یک پادکستر معرفو به نام پیتر مک کورمک (Peter McCormack) در توییتر پست کرد، جاستین در حالی که به نظر می‌رسید در حال جشن گرفتن با چند نفر از دوستانش باشد، با جمله «buy my shitcoin» مردم را به خرید ارز ترون دعوت می‌کرد.

بلاک چین و ارز دیجیتال ترون

جاستین سان موسس بلاک چین و ارز دیجیتال ترون

این مطلب راهم مطالعه کنید: تاریخ شروع کار شبکه Tron 4 توسط جاستین سان اعلام شد

با وجود همه انتقادها و ادعاهایی که ترون با آن روبرو شد، در یک بررسی ۳۰ روزه که توسط Flipside Crypto از نوسانات بازار TRX انجام داد به این نتیجه رسید که ارز دیجیتال ترون وضعیت بسیار مناسبی دارد و مانند یک طرح کلاهبرداری نیست.

یافته‌ها نشان می‌دهد که استیکینگ ترون همچنان در جریان است، ارز ترون به خوبی بین بسیاری از دارندگان کیف پول‌های کوچک ارز دیجیتال توزیع شده است، معاملات ترون همچنان در DEX فعال است، دارندگان ترون همچنان روی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) سرمایه‌گذاری می‌کنند و اعتباردهندگان و نودهای اپراتور همچنان در حال دریافت پاداش هستند.

در واقع همه این‌ها یه یک اکوسیستم سالم اشاره دارد و نشان می‌دهد ترون با همه جار و جنجال‌هایی که علیه آن صورت گرفته است یک ارز قانونی محسوب می‌شود.

منبع: Zycrypto