اگر حفظ امنیت ارزهای دیجیتال برای شما اهمیت جدی دارد، باید به فکر نگه‌داری آن در یک نوع کیف پول باشید. هر چه دارایی شما بیشتر باشد، باید این موضوع نگران کننده‌تر باشد. در این مطلب به معرفی و بررسی کیف پول تراست والت به عنوان یک کیف پول نرم‌افزاری می‌پردازیم.

آگاهی و هوشیاری به‌وجود آمده به دنبال هک‌های صورت گرفته و مشکلات مشابه، باعث شده صرافی‌ها پروتکل‌های امنیتی خود را تقویت کنند و بهترین صرافی‌ها سپرده‌های مشتریان خود را بیمه می‌کنند. اما علی‌رغم این اقدامات احتیاطی، هیچ جایگزینی برای استفاده از یک کیف پول معتبر و نگه‌داری کلیدهای خصوصی مهم توسط خود شخص مالک وجود ندارد.

رابط کاربری تراست والت

رابط کاربری اپلیکیشن کیف پول تراست والت

کیف پول‌های نرم‌افزاری بصورت اپلیکیشن بر روی دستگاه تلفن همراه شما نصب می‌شوند و این مزیت را دارند که همیشه همراه شما باشند. بعید است شما شروع به فعالیت کرده باشید و نتوانید معاملات خود را انجام دهید. با وجود اینکه امنیت این کیف پول‌ها به اندازه امنیت کیف پول‌های سخت‌افزاری نیست، اما هنوز استفاده از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای نگه‌داری دارایی‌های کریپتو، گزینه‌ی بهتری از نگه‌داری در یک صرافی متمرکز است.

امروز قصد داریم نگاهی به کیف پول تراست والت بیاندازیم؛ که یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری است. در این مقاله مشخصات و قابلیت‌های این کیف پول را مرور می‌کنیم و ویژگی‌های مثبت و منفی آن را بررسی می‌کنیم. پس از خواندن این مطلب شما باید بتوانید تشخیص دهید که آیا کیف پول تراست والت برای شما مناسب است یا خیر؟

بیشتر بخوانید: چرا نباید از کیف پول‌های حافظه‌ای استفاده کرد؟

جزئیات کیف پول تراست والت

تراست والت یک کیف پول موبایلی غیرمتمرکز برای رمزارزها است که بیش از ۱۶۰ دارایی دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد کوین‌های خود را سرمایه‌گذاری کنند و از آن سود کسب کنند. همچنین این کیف پول یک مرورگر درون برنامه‌ای وب ۳ (Web3) را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده بر روی پلتفرم اتریوم را می‌دهد.

اساسا این کیف پول برای نگه‌داری توکن‌های ERC20 و ERC223 طراحی شده بود، اما اکنون توکن‌های بلاکچین‌های دیگر را هم نگه‌داری می‌کند، که البته بیت کوین از جمله آن‌هاست. کوین‌ها می‌توانند از طریق صرافی‌ غیرمتمرکز اختصاصی‌ (DEX) خریداری شوند، که به‌واسطه همکاری تراست والت و Kyber Network فعالیت می‌کند.

صفحه اصلی سایت تراست والت

اپلیکیشن تراست والت بصورت رایگان برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید قابل دانلود است. بیشتر کارآمدی آن را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که کدهای آن به زبان‌های اصلی هر پلتفرم نوشته شده‌اند؛ سویفت برای آی‌اواس و جاوا برای اندروید. اپلیکیشن کیف پول تراست والت برای ورژن‌های ۱۰ و بالاتر سیستم عامل iOS و ورژن ۵ یا بالاتر سیستم عامل اندروید قابل اجرا است.

کد آن کاملا متن باز است؛ بنابراین همه توسعه‌دهندگان، متخصصان امنیت، یا هر کس دیگری که شاید مایل باشد سرکی بکشد آزاد هستند کاری که می‌خواهند را انجام دهند. این پلتفرم توسط شرکت امنیتی استیت‌فول (Stateful) ارزیابی می‌شود.

دو ویژگی کلیدی دیگر تراست والت بر امنیت و حریم خصوصی کاربر تمرکز دارند. هنگام ایجاد یک حساب کاربری جدید اطلاعات هویتی کاربر را درخواست نمی‌کند و به عنوان یک کیف پول غیرامانی، کلیدهای خصوصی و اطلاعات کاربر را بر روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. در واقع این کیف پول به کاربران خود اجازه می‌دهد تا کلیدهای خصوصی خود را تنها بر روی دستگاه‌های شخصی خود ذخیره کنند، بدون اینکه سرورهای تراست والت به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

مزیت های کیف پول تراست والت

بعضی از مزایای اصلی تراست والت

رابط کاربری کیف پول تراست والت، واضح و بی‌دردسر است و موجب شده که دانلود، نصب و راه‌اندازی آن راحت باشد. این موضوع باعث شده است که تراست والت تا کنون ۵ میلیون کاربر را به خود جذب کند؛ البته همکاری پیوسته آن با صرافی بایننس که در ژوئیه ۲۰۱۸ اعلام شد، به این امر بسیار کمک کرده است. این مشارکت با شناخته‌شده‌ترین نام در فضای کریپتو، باعث می‌شود که کاربران به سمت تراست والت جذب شوند و تقریبا این موضوع قطعا می‌تواند به توسعه قابلیت‌های بیشتر در اپلیکیشن این کیف پول کمک کند.

دانلود و استفاده از کیف پول تراست والت کاملا رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه اولیه یا حق اشتراک نیست. تنها هزینه موجود برای آن، کارمزد گس برای پردازش تراکنش‌ها است. این هزینه‌ها می‌توانند به ماینرها یا به زنجیره‌های اثبات سهام حامی آن‌ها پرداخت شوند.

لوگو تراست والت

لوگوی کیف پول تراست والت

اپلیکیشن این کیف پول نرم‌افزاری به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از کد رمز یا اثرانگشت امنیت بیشتری را به کیف پول خود اضافه کنند. این امکان را از طریق تنظیمات داخل اپلیکیشن می‌توان فعال‌سازی کرد. البته هنوز احراز هویت دو مرحله‌ای به گزینه‌های آن اضافه نشده است.

در آخر، به سوالات بازیابی می‌رسیم؛ که تراست والت آن‌ها را بصورت عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای درنظر گرفته است. بعد از ایجاد ادرس کیف پول، آن عبارت بازیابی به کاربر داده می‌شود تا آن را بنویسد و در جایی امن نگه‌داری کند. در صورت بروز هرگونه مشکلی، بازیابی می‌تواند با استفاده از این عبارت انجام شود و با وارد کردن آن، می‌توان مجددا به حساب کاربری دسترسی پیدا کرد. لازم به یادآوری است که در فرآیند نصب و راه‌اندازی، این عبارت ۱۲ کلمه‌ای باید با حداکثر دقت نوشته و در جایی امن نگه‌داری شود.

تاریخچه تراست والت

ایده اصلی تراست والت متعلق به ویکتور رادچنکو (Viktor Radchenko) است. او یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار اوکراینی ساکن ایالات متحده است. ویکتور هم اولین بار شبیه بسیاری از ما از طریق استفاده از بیت کوین در دارک وب، با رمزارزها آشنا شد.

با این حال، از طریق اتریوم بود که علاقه او به دنیای کریپتو افزایش پیدا کرد. اولین تجربه او توسعه یک اپلیکیشن‌ برای کمک به کامیون‌داران برای پیدا کردن پارکینگ و سایر امکانات بود، درحالیکه بطور هم‌زمان شیرجه‌های عمیق‌تری به درون آب‌های کریپتو می‌زد.

ویکتور شروع به توسعه تراست والت کرد. او این کار را برای نگه‌داری توکن‌های رو به رشد ERC20  که از طریق ICOها به‌دست می‌آورد، انجام داد. کار بر روی پروژه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و خیلی سریع تمام تلاش‌های او روی این پروژه متمرکز شد.

کار کردن این برنامه با توکن‌های استاندارد ERC20 هزاران نفر از اولین کاربران را در مدت زمان کوتاهی جذب کرد. محبوبیت روزافزون این کیف پول توجه بایننس را به آن جلب کرد، که پروژه را (و شرکت مادر آن Six Days LLC) را با مبلغ نامشخصی در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد.

مانند هر پروژه کریپتو دیگری، بیشترین تمرکز بر افزایش مقبولیت از طریق سهولت استفاده از محصول است. ویکتور اظهار داشته است: «اینکه مردم اجازه داشته باشند با استفاده از کارت اعتباری یا حساب بانکی رمزارز خریداری کنند، برای مقبولیت رمزارزها یک ضرورت است.» و تراست والت به دیدگاه او در این زمینه پایبند بوده است. این اپلیکیشن تلاش زیادی کرده است تا رابط کاربری آن برای همه به راحتی قابل استفاده و در دسترس باشد.

شروع کار با نرم‌افزار تراست والت

اپلیکیشن تراست والت در گوگل پلی (Google Play) یا اپ استور (App Store) در دسترس است. به محض دانلود و نصب آن، امکان وارد کردن اطلاعات کیف پولی که از قبل ساخته‌اید یا ایجاد یک کیف پول جدید را خواهید داشت. اگر گزینه ایجاد کیف پول جدید را انتخاب کنید، به شما عبارت بازیابی یا سید (seed) 12 کلمه‌ای داده می‌شود.

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، این کلمات را باید با دقت بنویسید و در جایی امن نگه‌داری کنید. سپس یک کادر برای شما ظاهر می‌شود که باید آن را تایید کنید و نوشته‌ای با این مضمون را دربر دارد: ” من می‌دانم که اگر کلمات بازیابی‌ام را از دست بدهم، قادر نخواهم بود به کیف پولم دسترسی داشته باشم. “

بنیان گذار کیف پول تراست والت

ویکتور رادچنکو ایده پرداز اصلی تراست والت

اگر می‌خواهید به کیف پول خود رمزارز اضافه کنید، به سادگی وارد حساب کاربری کیف پول خود شوید و روی «دریافت» یا “Receive” کلیک کنید. یک کد QR برای اسکن کردن در صفحه برای شما ظاهر می‌شود. همچنین می‌توانید آدرس کیف پول خود را کپی (copy) کنید. آدرس کپی شده را در قسمت دریافت کننده آدرس کیف پول وارد کنید. زبانه تراکنش‌ها (Transactions) به شما نشان می‌دهد که کدام یک از تراکنش‌های شما تکمیل شده است.

ارسال رمزارز هم به همین سادگی انجام می‌شود. کافی‌ست در کیف پول خود بر روی ارسال (send) کلیک کنید، سپس آدرس کیف پول دریافت کننده را کپی و وارد کنید. پس از انجام این کار مبلغ ارسالی را تایپ کنید و روی دکمه بعدی (Next) کلیک کنید. پس از اطمینان از صحت جزئیات همه اطلاعاتی که وارد کرده‌اید، بر روی دکمه ارسال (Send) کلیک کنید.

بخش عمده‌ای از جذابیت کیف پول تراست والت در راحتی استفاده از آن و رابط بصری آن است. تلاش‌های زیادی برای این جنبه از اپلیکیشن صورت گرفته است و بطور منظم نظرات مثبتی از سوی کاربران در مورد آن ثبت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم؛ کدامیک بهتر است؟

سهام گذاری (استیکینگ) و دریافت سود

سهام گذاری (مشتق شده از عبارت گواهی اثبات سهام) شامل ایجاد یک بلاک جدید از طریق الگوریتم اجماع است. سپس این بلاک‌های جدید به بلاکچین اضافه می‌شوند.

تراکنش‌های جدید بواسطه کوین‌هایی که توسط مالکان نگه‌داری می‌شوند، قابل تایید هستند. تعداد کوین‌های سهام گذاری شده، تعداد تراکنش‌هایی که قابل تایید هستند را تعیین می‌کند. سهام گذاری، کوین‌ها را در یک کیف پول برای مدت زمان مشخصی قفل می‌کند؛ و کوین‌های بیشتری به کیف پول به عنوان پاداش (کمی شبیه برداشت سود) اضافه می‌شود. هرچه بیشتر سهام گذاری کنید، سود بیشتری دریافت خواهید کرد.

بنابراین اگر می‌خواهید از سپرده‌های کریپتوی خود سود کسب کنید یا مشتاقید که در مورد نحوه اداره شبکه‌ی یک رمزارز خاص حرفی برای گفتن داشته باشید، عملکرد سهام گذاری که کیف پول تراست والت آن را در دسترس قرار داده است، همان چیزی است که باید در پی کاوش آن باشید.

نصب تراست والت

مراحل نصب وراه‌اندازی تراست والت

سهام گذاری را را همه کوین‌ها پشتیبانی نمی‌کنند، هرچند این لیست در حال رشد است. در برحه‌ای از آینده، اتریوم (ETH) و کاردانو (ADA) با استفاده از سیستم‌های اثبات سهام (برخلاف اثبات انجام کار) برایسهام گذاری در دسترس خواهند بود،

در حال حاضر، تراست والت به شما اجازه می‌دهد موارد زیر را سهام گذاری کنید:

ترون (TRX) تزوس (XTZ)، کوزموز (ATOM)، ویچین (VET)، کالیستو (CLO)، کاوا (KAVA)، توموچین (TOMO)، آیوتکس (IOTX) و الگوراند (ALGO).

کوین‌های دیگری هم برای سهام گذاری وجود دارد، اگرچه دسترسی به آن‌ها از طریق تراست والت هنوز نامشخص است.

مرورگر غیرمتمرکز

این یکی از جدیدترین قابلیت‌های اپلیکیشن تراست والت است، که به‌نظر می‌رسد در سال‌های آتی بطور مداوم رشد کند. این قابلیت کاملا برای موبایل بهینه‌سازی شده است و برای ارائه گزینه‌ای راحت‌تر از متاماسک، ساخته شده است.

لیستی در حال توسعه از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) که بر روی اتریوم ساخته می‌شوند، با طیف وسیعی از کاربرد وجود دارد. از مواردی که اخیرا اضافه شده‌اند، اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service) یا (ENS) است که امکان دسترسی به دامنه‌های بلاکچین را فراهم می‌کند که ارسال و دریافت رمزارزها را بسیار ساده‌تر کند. از موارد دیگر می‌توان به یونی سواپ (Uniswap)، زریون (Zerion)، آو (Aave) و کامپاوند (Compound) اشاره کرد که به تمام جوانب رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) توجه دارد.

سهام گذاری در کیف پول تراست والت

مثالی از سهام گذاری Tezos در تراست والت

همچنین پلتفرم‌های بازی وجود دارند که وعده پاداش‌های مبتنی بر رمزارز می‌دهند و سایر آن‌ها از جمله ناون اوریجین (KnownOrigin) به شما امکان جمع‌آوری هنرهای دیجیتالی کمیاب را می‌دهد. تراست والت به کاربران خود امکان دسترسی آسان به همه این موارد را از طریق اپلیکیشن خود می‌دهد و بدون شک در این زمینه از پیشگامان خواهد بود.

تراست والت هر اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) جدیدی را قبل از تلفیق با پلتفرم خود، آزمایش و بررسی می‌کند. همچنین از یک اپلیکیشن غیرمتمرکز مارکت‌پلیس پشتیبانی می‌کند که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند کارهای خود را مورد ارزیابی دیگران قرار دهند.

پشتیبانی از مشتری

درصورتی که با مشکلی مواجه شوید، یک گزینه الزامی به عنوان راهنما وجود دارد که در بخش تنظیمات (Setting) اپلیکیشن می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در آن‌جا بخش‌های پرسش و پاسخ و راهنمای رفع اشکال وجود دارند که نسبتا دقیق و جامع هستند.

مرورگر غیرمتمرکز تراست والت

رابط کاربری مرورگر غیرمتمرکز تراست والت

اگر به کمک این موارد همچنان مشکل شما برطرف نشد، می‌توانید به پشتیبانی اپلیکیشن تیکت بزنید و بطور مستقیم با آن‌ها در تماس باشید. گشت و گذاری در تالارهای گفت‌وگوی متعدد نشان می‌دهد که پاسخ به تیکت‌ها شاید کمی کند باشد.

سخنان پایانی

تراست والت عیب و ایرادهای کمی دارد و یکی از کیف پول‌های محبوب است؛ به راحتی قابل دانلود است وشروع کار با آن بسیار راحت و بی‌دردسر است و از طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

با توجه به اینکه شناخت از سهام گذاری و آگاهی از مزایای آن در حال گسترش است، اهمیت آن برای بسیاری از دارندگان رمزارزها رو به افزایش است. تراست والت با یک کار شسته و رفته دست به پیش‌بینی این تقاضا زده است و عملکرد سهام گذاری آن در مقایسه با سایر کیف پول‌هایی که گزینه‌ای به کاربران خود نمی‌دهند، یک امتیاز به شمار می‌رود.

پشتیبانی کیف پول تراست والت

بعضی از راه‌های ارتباطی برای دسترسی به پشتیبانی تراست والت

قابلیت دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) از طریق اپلیکیشن کیف پول اقدام دوراندیشانه دیگری است که با توسعه این زمینه و ادامه روند صعودی دیفای مزایای طولانی مدت به همراه خواهد داشت. برای بعضی‌ها اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌تواند کمی محدود به‌نظر برسد، اما می‌توانید مطمئن باشید که توسعه‌دهندگان در حال ارائه ایده‌های جدید زیادی هستند.

و حالا که صحبت از توسعه‌دهندگان شد، باید گفت این امکان را دارند که بوسیله نرم‌افزار متن باز تراست والت پایگاه کد را خودشان بررسی کنند. صراحت و شفافیت دو مولفه اصلی بلاکچین و دیفای هستند و مشاهده یک نام بزرگ برای خریداری، با توجه به این فلسفه  بسیار جالب است.

سخت است که بحث را به ساختار کارمزد تراست والت (یا فقدان آن) بکشانیم. برای کسانی که به دنبال حفظ حریم خصوصی هستند، عدم احراز هویت و ماهیت غیرامانی این کیف پول، انتظارات را برآورده می‌کند. اگر بخواهیم موشکافی کنیم، خوب است که برای افزایش امنیت، تایید هویت دو مرحله‌ای اضافه شود.

امتیاز کیف پول تراست والت

امتیاز اپلیکیشن تراست والت در پلی استور و اپ استور

و آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین مورد، رابطه این کیف پول با بایننس است؛ اینکه بزرگترین صرافی و یکی از شناخته‌شده‌ترین برندها در فضای کریپتو، تراست والت را به عنوان شریک رسمی خود معرفی کند، مهر تاییدی برای اعتماد به این کیف پول است.

اگر مدیرعامل بایننس و شرکایش از اعتماد خود به تراست والت راضی هستند، پس برای سایرین هم می‌تواند اینطور باشد. اینکه کیف پول تراست والت در سال‌های آتی چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را اضافه خواهد کرد، با وجود حمایت بایننس، می‌تواند بسیار جذاب باشد و می‌توان تصور کرد که تیم توسعه، از بودجه و انگیزه خوبی برخوردار خواهند بود. با همه این‌ها آینده تراست والت روشن است.

شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: coinbureau