برترین بانکدار ترکیه از برنامه خود برای اجرای فاز آزمایشی ارز دیجیتال ترکیه در سال آینده خبر داد. اما منتقدان نسبت به توانایی آن برای نجات اقتصاد این کشور تردید دارند. ترکیه قصد دارد در نیمه دوم سال آینده ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را به صورت آزمایشی اجرا کند. این اقدام غافلگیرانه، ترکیه را از ده‌ها کشور دیگر که در حال بررسی CBDC هستند و بیشتر آنها هنوز به مرحله آزمایشی نرسیده‌اند، جلوتر قرار می‌دهد. با این حال، به گفته منتقدان، بعید است این CBDC بتواند مشکلات لیر این کشور را برطرف کند.

ناجی اقبال (Naci Ağbal)، بزرگترین بانکدار ترکیه، روز جمعه به اعضای پارلمان گفت که این کشور قصد دارد در نیمه دوم سال آینده، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را آزمایش کند. استدلال یکی از بنیانگذاران یکی از احزاب مخالف در ترکیه این است که شاید این ارز دیجیتال نتواند لیر را نجات دهد.

اجرای آزمایشی ارز دیجیتال ترکیه

بانک مرکزی ترکیه در اوایل سال جاری، اداره کل نوآوری مالی را برای انجام تحقیق و توسعه درباره CBDC تأسیس کرد. تنها دو ماه بعد ، اقبال گفت، در حال حاضر، فاز تئوری این پروژه به پایان رسیده است. هدف ما شروع مرحله آزمایشی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ است.

همزمان با اعلام این خبر، سقوط لیر ترکیه، واحد پول این کشور که از تابستان به پایین‌ترین سطح رسیده، ادامه دارد. لیر امسال ۲۳ درصد افت را در برابر دلار به ثبت رسانده است.

مدنی سونگور (Medeni Sungur)، رئیس اندیشکده رسانه‌های دیجیتال و موسسه تحقیقات، در مصاحبه‌ای به Decrypt گفت:

سیاست دیجیتالی شدن ترکیه تا حدی ناشی از میل به عقب نماندن از بقیه جهان و خوش‌بینی نسبت به فناوری است. اگر ما یک مشکل اجتماعی یا اقتصادی داریم، شاید جواب این باشد «بیایید دیجیتالی شویم» و مشکل خودش حل خواهد شد.

بسیاری از کشورها به دنبال CBDC

بسیاری از کشورها در حال بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند

بیشتر بخوانید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

ترکیه پیشتاز بسیاری از کشورها

این اقدام غافلگیرانه، ترکیه را بسیار جلوتر از ده‌ها کشور دیگر قرار می‌دهد که در حال بررسی CBDC بوده و بیشتر آنها هنوز آماده اجرای فاز آزمایشی نیستند.

آلپر آکالین (Alper Akalın)، یکی از اعضای بنیانگذار حزب مخالف ترکیه، DEVA، در مصاحبه با Decrypt گفت:

ممکن است ارز دیجیتال ترکیه برای نجات پول بیمار این کشور کافی نباشد.

بنیانگذار اصلی حزب DEVA علی بابکان (Ali Babacan) است،که به عنوان وزیر اقتصادی رئیس جمهور اردوغان در سال‌های طلایی لیر، ۲۰۱۳-۲۰۰۲، فعالیت می‌کرده است. وی در این باره گفته:

 ارز دیجیتال هیجان‌انگیز است، اما فرشته نجات نیست که بتواند لیر در حال سقوط این کشور را نجات دهد.

بیت کوینرها پول خود را به عنوان پوشش ریسک در برابر بانک‌های مرکزی تصور می‌کنند، چرا که غیرمتمرکز بوده و عرضه آن محدود است. آکالین گفت:

CBDC اغلب هیچ کدام از اینها نیست و بنابراین ارز دیجیتال ترکیه هم ممکن است منوط به صلاحدید دولت خود باشد که به شدت بانک مرکزی را کنترل کرده و باعث سقوط لیر شده است.

رییس جمهور اردوغان، مروج و دست‌اندرکار نظریه اقتصادی غیرمعمولی است که در آن نرخ بهره بالا به تورم دامن می‌زند.

شاید ارز دیجیتال ترکیه هم به سرنوشت لیر دچار شود

آکالین به Decrypt گفت:

پیشینه غیرقابل قبول سیاست پولی دولت ترکیه به طور حتم زیربنای CBDC آن است و بنابراین ارز دیجیتال ترکیه نیز درست مانند لیر تحت حکمرانی خودسرانه قرار خواهد گرفت.

هیچ دستورالعملی برای اطمینان سرمایه‌گذار ارائه نشده است. درست همان سیاست‌های قدیمی در پوشش دیجیتال هستند.

ترکیه به تعداد فزاینده‌ای از کشورهایی پیوسته که در حال بررسی CBDC هستند. بر اساس گزارش ماه ژانویه بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، هشتاد درصد کل کشورها در حال بررسی این فناوری هستند. اما تنها تعداد کمی از کشورها اقدامات مشخصی را برای اجرای آن انجام داده‌اند.

باهاما، کشور جزیره‌ای ۳۸۵۰۰۰ نفری، «دلارهای شنی» را در ماه اکتبر عرضه کرد. در همان ماه، CBDC چین که هم اکنون در فاز آزمایشی اجرا می‌شود، تراکنش‌هایی به ارزش ۱/۱ میلیارد یوان را پردازش کرده است. ترکیه یک ماه بعد اعلام کرد که شروع به بررسی CBDCها کرده است.

نیاز اصلی ترکیه چیست؛ عرضه ارز دیجیتال یا اجازه فعالیت به پی پال

ترک‌ها با بلاکچین و ارزهای دیجیتال بیگانه نیستند. با افزایش تورم این کشور در سال جاری، ترک‌ها برای محافظت از ارزش پس‌اندازهای خود به ارز‌های دیجیتال روی آورده‌اند.

سونگور به Decrypt گفت:

اما پی پال که اکنون از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، همچنان در ترکیه ممنوع است، زیرا این پلتفرم مجوز فعالیت خود را در سال ۲۰۱۶ از دست داده است. برای من و بسیاری دیگر از ترک‌ها که به دنبال دستاورد‌های دیجیتالی مانند ارزهای دیجیتال هستیم، آنچه بیشتر ضروری به نظر می‌رسد این است که پی پال بتواند در ترکیه فعالیت کند- عجله‌ای برای اجرای CBDC نیست.

شاید آنچه که به ترکیه کمک کرد تا با یک حرکت جهشی وارد فاز آزمایشی شود، این بود که این کشور از قبل طعم ارزهای دیجیتال را چشیده بود.

نظر شما در مورد اجرای فاز آزمایشی ارز دیجیتال ترکیه چیست؟ آیا راه‌اندازی آن کمکی به اقتصاد این کشور خواهد کرد. نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt