برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

قانون‌ گذاری ارز دیجیتال در ترکیه – جمهوری ترکیه

نام کشور به انگلیسی Turkey
پایتخت آنکارا (Ankara)
مساحت ۷۸۵,۳۴۷ کیلومتر مربع
جمعیت ۸۳,۱۵۴,۹۹۷ نفر
زبان ترکی
واحد پول لیر ترکیه (TL)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری نشده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر مجاز
ICO قانون گذاری نشده
قوانین ضد پول شویی برای ارزهای دیجیتال قانون‌ گذاری نشده
استخراج ارز دیجیتال مجاز مشمول مالیات
خرید و فروش ارز دیجیتال قانون گذاری نشده

موقعیت کشور

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه، کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن در آسیا و خاورمیانه و بخش دیگری از آن در جنوب شرق اروپا قرار دارد. اقتصاد این کشور بر پایه صنایع بومی و نوین است. تولیدات کشاورزی قابل توجه این کشور، باعث شد تا ترکیه در رتبه هفتم جهان در این صنعت قرار بگیرد. همچنین بخش‌های خصوصی اقتصاد ترکیه، در رشد بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات نقش بسزایی ایفا کرده‌اند. ترکیه با بیش از ۸۱۳ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در رتبه ۱۹ دنیا قرار دارد. بانکداری، گردشگری، الکترونیک و صادرات، مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این کشور محسوب می‌شوند.

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

در حال حاضر، هیچ قانون گذاری خاصی برای ارزهای دیجیتال در ترکیه وجود ندارد. اما این کشور نسبت به ارزهای دیجیتال دید منفی نشان نداده و ترکیه در تلاش است تا نسخه دیجیتالی لیر خود را با نام Turkcoin عرضه کند. با پیشرفت بلاک چین و گسترده شدن استفاده از ارزهای دیجیتال، ترکیه هم با آغوشی باز از این تکنولوژی استقبال کرده و حتی قصد دارد به عنوان یکی از پیشروهای این صنعت در اروپا و آسیا شناخته شود.

در ابتدای سال ۲۰۲۰، هیئت مدیره بازار سهام ترکیه (Capital Markets Board of Turkey) که وظیفه تنظیم اوراق بهادار این کشور را برعهده دارد، اعلام کرد که آن‌ها قصد دارند با ایجاد یک چارچوب مناسب برای قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه و تراکنش‌های مرتبط با آن، شرایط استفاده از این تکنولوژی را به صورت قانونی فراهم کنند. هدف اصلی ترکیه از این کار، نظارت و پیشرفت در عرصه رمزارزها است.

با این که هنوز قانون مناسبی در خصوص ارزهای دیجیتال در کشور ترکیه وضع نشده، اما این سازمان در تلاش است تا با ایجاد یک دستورالعمل، وضعیت نظارت، بازرسی و تنظیم بازار ارزهای دیجیتال را به دست بگیرد. یکی از اهداف ترکیه برای انجام این کار، حفاظت از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال است. دولت ترکیه تمامی قانون‌گذاری مرتبط با ارزهای دیجیتال را به هیئت مدیره بازار سهام این کشور سپرده و تقاضا کرده تا این چارچوب قانون‌گذاری، در سال ۲۰۲۰ صورت بگیرد.

همچنین این قانون‌گذاری به صورتی انجام خواهد شد که به عنوان یک عامل شتاب دهنده در گسترش و رشد اکوسیستم ارزهای دیجیتال در ترکیه عمل کند. انتظار می‌ رود این قانون‌گذاری باعث شود تا حتی ارزهای دیجیتال در بازارهای ترکیه به سرعت مورد استقبال قرار بگیرند. در نتیجه این اتفاق، تعداد مشترکین ارزهای دیجیتال این کشور افزایش می‌یابد و ترکیه شاهد حجم تبادلات بالایی در بازار خود خواهد بود.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه

وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال و بلاک چین می‌شود، ترکیه یکی از برترین کشورهایی است که به راحتی و با اشتیاق، این تکنولوژی را پذیرفته است. حتی صرافی‌های بزرگی نظیر بایننس قصد دارند دفتر محلی خود را در ترکیه تاسیس کنند. با وجود استقبال بالای مردم ترکیه از ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، ترکیه در حال حاضر هیچ قانون خاصی برای بازار رمزارزها ندارد.

در حالی که خرید و فروش هیچ کدام از ارزهای دیجیتال در این کشور قانون‌گذاری نشده، بنابراین تبادل رمزرازها به صورت آزاد و مجاز در حال انجام است. البته با این که هیچ محدودیت و قانونی در خصوص داد و ستد ارزهای دیجیتال وجود ندارد، با این حال رمزارزها به عنوان پول رسمی کشور شناخته نمی‌شوند.

اگر قصد زندگی یا سفر به ترکیه را دارید، بدون مشکل قادر هستید از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. پشتیبانی صرافی‌های دیجیتال از این کشور و ارائه سرویس به مردم ترکیه، باعث شده تا خرید و فروش رمزارزها به راحتی و بدون نگرانی صورت بگیرد.

عرضه اولیه سکه در ترکیه

در حال حاضر، عرضه اولیه سکه (ICO) در ترکیه هیچ قانونی ندارد. اما از آن جایی که ترکیه به ارزهای دیجیتال واکنشی مثبت نشان داده، انتظار می‌رود تا دید مثبتی هم نسبت به توکن‌های اوراق بهادار و جذب سرمایه از طریق آیکو داشته باشد. هرچند، در حال حاضر چندین عملیات آیکو بدون هیچ قانونی در ترکیه اجرا شده است. البته که وجود این آزادی استفاده از آیکو در ترکیه جذاب به نظر می‌رسد، اما عدم قانون‌گذاری آن باعث شده تا این گونه عملیات و جذب سرمایه، برای سرمایه گذاران بسیار خطرناک باشد. سرمایه‌گذاران در حال حاضر باید برای ورود به این بازار، احتیاط لازم را به خرج دهند. از طرفی دیگر، عدم وجود قوانین ضد پولشویی و مبارزه با آن در ترکیه، فضای مناسبی را برای جرایم مرتبط فراهم ساخته است.

مالیات ارزهای دیجیتال در ترکیه

هنوز قانون خاصی برای اخذ مالیات ارزهای دیجیتال در کشور ترکیه وجود ندارد و اشخاص حقیقی با خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سودهای ناشی از آن‌ها، ملزم به پرداخت مالیات نیستند. اما از طرفی دیگر هرگونه درآمد برای اشخاص حقوقی از این طریق، مشمول مالیات می‌شود. همچنین به دلیل مصرف زیاد برق در زمینه ماینینگ، درآمد حاصل از این فعالیت هم شامل مالیات است.

۱۰ شرکت برتر بلاک چین در ترکیه

  • Colendi: شرکت غیرمتمرکز پرداخت وام بر پایه بلاک چین
  • Arf: شرکت ارائه سرویس کیف پول دیجیتال ارزهای دیجیتال
  • Coiny: کیف پول ارزهای دیجیتال برای کاربران اندروید و iOS
  • Kimlic: مدیریت هویت و تایید مشتریان بر پایه تکنولوژی بلاک چین
  • Coinzo: پلتفرم تبادل ارزهای دیجیتال
  • BTCTurk: صرافی ارزهای دیجیتال ترکیه
  • Sistemkon: صرافی ارزهای دیجیتال ترکیه
  • Koinsatinal: پلتفرم تبادل دارایی‌های دیجیتال در ترکیه
  • Bitcoinnekadar: پلتفرم تبادل بیت کوین با دلار و یورو از طریق صرافی‌های مختلف
  • Sinovate: انتقال ارزهای دیجیتال از طریق سسیتم همتا به همتا (P2P)

اجرای آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۱

ترکیه قصد دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود را به صورت آزمایشی اجرا کند. این اقدام ترکیه را از ده‌ها کشور دیگر که در حال بررسی CBDC هستند و اکثر آنها هنوز به مرحله آزمایشی نرسیده‌اند، جلوتر قرار می‌دهد. البته به گفته منتقدان، بعید است این CBDC بتواند مشکلات لیر این کشور را برطرف کند.

ناجی اقبال (Naci Ağbal)، بزرگترین بانکدار ترکیه، به اعضای پارلمان این کشور اعلام کرده است که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، ارز دیجیتال بانک مرکزی ترکیه آزمایش خواهد شد. استدلال یکی از بنیانگذاران یکی از احزاب مخالف در ترکیه این است که شاید این ارز دیجیتال نتواند لیر را نجات دهد. خبر اجرای آزمایشی ارز دیجیتال ترکیه زمانی اعلام شده است که شاهد سقوط لیر ترکیه هستیم. واحد پول این کشور که از تابستان ۲۰۲۰ به پایین‌ترین سطح رسیده، هنوز ادامه دارد. لیر در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۳ درصد افت را در برابر دلار به ثبت رسانده است.

ترک‌ها با بلاکچین و ارزهای دیجیتال بیگانه نیستند. با افزایش تورم این کشور در سال جاری، ترک‌ها برای محافظت از ارزش پس‌اندازهای خود به ارز‌های دیجیتال روی آورده‌اند.

 

کاهش ارزش بیت کوین همزمان با ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ترکیه

ترکیه که دچار بحران ارزی شده، اوایل روز جمعه ممنوعیت ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله پرداخت اعلام کرد و حال‌و‌هوای بازار بیت کوین را به هم ریخت. این ممنوعیت از ۳۰ آوریل اعمال می‌شود. در این اطلاعیه عنوان شده که استفاده از دارایی‌های دیجیتال در پرداخت‌ها باعث ضررهای جبران‌ناپذیر طرفین معامله می‌شود و روش‌ها و ابزارهایی را که در حال حاضر در پرداخت‌ها استفاده می‌شوند، تضعیف می‌کند.

این تصمیم می‌تواند الگوی بدی برای سایر کشورهای پربحران باشد که برای محافظت از ارزهای خود تلاش می‌کنند. تورم ترکیه هفته گذشته به بالای ۱۶ درصد رسید و ارزش لیر ۱۰ درصد کاهش یافت. البته این تحریم مانع از معاملات ارزهای دیجیتال برای شهروندان ترکیه نمی‌شود. هر چند، صرافی‌ها ممکن است به دلیل ممنوعیت پرداخت، با مشکلاتی روبرو شوند.

منابع: Tracxn، Cointobuy، Cointelegraph