ارزش بیت کوین و S&P 500 ممکن است نسبت به ماه مارس بهبود یافته باشد، اما سه ماه گذشته یکی از بدترین روزهای اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. نرخ بیکاری به شدت افزایش یافته است، قدرت خرید مردم پایین آمده و ارزش ارزهای خارجی نسبت به دلار به شدت سقوط کرده است. تحلیلگران با بررسی شرایط اقتصادی ترکیه می‌گویند: سرمایه گذاری روی بیت کوین در ترکیه بهتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر است.

کاهش ارزش ارزهای ملی نسبت به دلار به خصوص در کشور ترکیه بسیار محسوس است، ارزش لیر ترکیه به شدت در حال کاهش است و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی هم شرایط را برای مردم سخت‌تر کرده است. با توجه به این که ترکیه در حال تبدیل شدن به یک قطب پذیرش ارزهای دیجیتال است، یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری می‌گوید، سرمایه‌گذاری روی بیت کوین نسبت به بسیاری از بازارهای نوظهور در ترکیه انتخاب بهتری است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

تبدیل ترکیه به کانون بیت کوین

با وجود اینکه شرایط اقتصادی در همه‌ی جهان وضع مناسبی ندارد، اما اوضاع ترکیه نسبت به بسیاری از کشورها بحرانی‌تر است.

در میان کشمکش بین سیاست‌گذاران، اقتصاددانان و رسانه‌ها، خبرگزاری (Middle East Eye) گزارش داده است، در هفته گذشته ارزش لیر نسبت به دلار به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ نزدیک شده است. با وجود اینکه دولت ترکیه فشارهای خارجی را علت اصلی کاهش ارزش لیر می‌دانند، اما منتقدین دولت را مقصر اصلی کاهش ارزش پول ترکیه می‌دانند.

در هر صورت، دن تاپیرو (Dan Tapiero) یکی از تحلیلگران برجسته بازار طلا و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری می‌گوید: «در حالی که وضعیت بازار اصلا قابل پیش بینی نیست، بیت کوین به عنوان یک بازار نوظهور وارد بازی شده است.»

سرمایه گذاری روی بیت کوین در ترکیه به جای لیر

تبدیل ترکیه به کانون بیت کوین

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه گذاری روی بیت کوین : پنج نکته مهم که باید بدانید

علاوه بر این گفته که بیت کوین سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به بازارهای جدید است، کیائو وانگ (Qiao Wang) یکی از مدیران پلتفرم مساری (Messari) اشاره می‌کند، بیت کوین در حال حاضر توانسته است بالاترین ارزش پزوی آرژانتین را پشت سر بگذارد و همین کار را احتمالا با رئال برزیل، لیر ترکیه و راند آفریقای جنوبی انجام خواهد داد.

شرایط بد اقتصادی کشور ترکیه تنها دلیل تمایل تاپیرو و سایر سرمایه‌گذاران بزرگ به بیت کوین نیست.

بانک فدرال ایالات متحده برای نجات اقتصاد این کشور، سیاست‌های پولی تورمی مختلفی را در ماه‌های اخیر اجرا کرده است، از جمله طرح‌های وام به ارزش چند تریلیون دلار و همچنین نرخ بهره کمتر از ۰٫۲۵ درصد. عرضه بیش از حد پول در بازار باعث شده است که سرمایه‌گذاران کلان بازار نسبت به بازار کالا و سهام دچار تردید شوند.

تاپیرو در رابطه با این موضوع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید:

در ۳۰ سال اخیر با چنین چیزی مواجه نشده بودم، سرعت و اندازه رشد نقدینگی در بازار باورنکردنی است و ماه مارس بدترین و ترسناک‌ترین ماه بود.

پاول تودور جونز (Paul Tudor Jones) یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران امریکایی در این باره اظهار نظر جالبی داشته است. این مرد ۵ میلیارد دلاری در یادداشتی با عنوان «تورم بزرگ پولی» گفت: او فکر می‌کند میزان کمک‌های مالی و انگیزشی که از سوی مقامات مالی و پولی جهان انجام می‌شود، خیلی زود ثابت می‌کند که چرا بیت کوین یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

او با مقایسه تورم به وجود آمده ناشی از عرضه بیش از اندازه ارزهای سنتی مانند دلار و در مقابل عرضه محدود و ناچیز بیت کوین می‌گوید، سرمایه گذاری روی بیت کوین در ترکیه بهتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید است.

منبع: newsbtc