یکی از کارمندان پیشین شرکت هواپیمایی اتحاد (Etihad Airlines) می‌گوید به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت قسط وام ۱۰۰ هزار دلاری که برای خرید ارز دیجیتال گرفته بود، به سه سال حبس در امارات متحده عربی محکوم شده است. در ادامه این مطلب از کوین نیک در مورد چگونگی دریافت و پرداخت این وام ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری برای ارز دیجیتال در امارات بیشتر صحبت می‌کنیم.

این موضوع زمانی آشکار شد که یک کاربر سایت ردیت (Reddit) به نام Crypthomie عکسی را منتشر کرد که نشان می‌دهد او ۳۳۸ هزار درهم معادل ۱۰۹ هزار دلار برای سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال وام گرفته است، اما از شانس بد او درست زمانی اقدام به این کار کرده است که قیمت ارز دیجیتال در بالاترین میزان تاریخ خود قرار داشت.

این مرد ۳۴ ساله که شهروند کشور امارت هم نیست، حالا به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت وامی که از بانک اسلامی امارات (Emirates Islamic Bank) گرفته است، باید سه سال را در زندان سپری کند.

طبق پستی که Crypthomie در ردیت منتشر کرد، او به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را هم در هواپیمایی اتحاد از دست داده است و توانایی پرداخت اقساط وامش که ماهانه در حدود ۲۲۳۰ دلار است را ندارد. اگرچه او برای پرداخت کل مبلغ ۳۹۳٫۲۹۶/۸۰ درهم در حدود ۱۲۷ هزار دلار  تا پایان سال ۲۰۲۱ فرصت دارد، اما در صورت عدم پرداخت اقساط ماهانه باید به زندان برود.

وام ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری برای ارز دیجیتال

جرائم مالی و بدهی ارز دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۳۰ سال زندان برای فروش مواد مخدر با ارزهای دیجیتال

داستان از این قرار است که Crypthomie در ماه اوت ۲۰۱۸ همین عکس فیش پرداخت اقساط ماهانه را منتشر کرده بود که در بین کاربران سایت ردیت و فضای مجازی دست به دست شد. نکته جالب عکس این است که این کارمند شرکت هواپیمایی در روز ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۷ این وام را گرفته است، دقیقا همان روزی که بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی نزدیک به ۲۰٫۰۰۰ دلار رسیده بود.

کمتر از یک سال بعد از آن او گزارش داد که ۸۵ درصد از سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال خود را از دست داده است. این کاربر اعلام کرد با سرمایه خود ارزهایی مانند نئو (Neo)، استلار (Stellar)، لایت کوین (Litecoin)، اتریوم (Ethereum) و چند ارز بی‌ارزش خریداری کرده است که ۹۵ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.

برخلاف بسیاری از کشورها امارت متحده عربی با بدهی مانن یک رفتار مجرمانه برخورد می‌کند. اگر کسی نتواند اقساط وام خود را بپردازد به حداکثر سه سال زندان محکوم می‌شود، البته اگر همچنان وامش بازپرداخت نشده باشد، این مدت ممکن است طولانی‌تر هم شود.

در حالی که در برخی از کشورها جرائم مالی و بدهی مشمول زندان نمی‌شود اما مقامات گاهی راهی برای این کار پیدا می‌کنند. برای مثال در ایالات متحده عدم پرداخت جریمه برای جرائم مدنی مانند تخلفات رانندگی می‌تواند منجر به زندانی شدن فرد شود. همین موضوع برای استرالیا هم صادق است.

بسیاری از کاربران ردیت که به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، به او پیشنهاد می‌کنند که زودتر از امارات خارج شود.

کاربری به نام _Neev گفته است:

زودتر از اون کشور خارج شو و یک زندگی جدید با نام و هویت جدید رو شروع کن!

کاربر دیگری به نام maxcoiner می‌گوید:

آخرین باری که چک کردم ابوظبی به اقیانوس راه داره. من اگه جای تو بودم خیلی زود می‌رفتم کشتی‌رانی و دریانوردی یاد می‌گرفتم.

البته کاربر اصلی به این گفته‌ها پایان داد و اعلام کرد به دلیل شکایت بانک، ممنوع الخروج شده است. «ما اینجا گیر افتاده‌ایم و اگر نتوانیم ظرف چند هفته آینده بخشی از اقساط وام را پرداخت کنیم باید به زندان برویم.»

در صورت انتشار اخبار تازه‌تر در مورد عواقب این وام ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری برای ارز دیجیتال حتما شما را در جریان خواهیم گذاشت.

منبع: cointelegraph