شرکت فرانسوی بازی‌سازی یوبی سافت اخیرا یک بازی به‌نام Rabbids Token منتشر کرده که مبتنی بر پلتفرم بلاکچین اتریوم (ETH) است. درآمد به‌دست آمده از این بازی برای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر از همکاری یوبی سافت و یونیسف با کوین‌نیک همراه باشید.

شخصیت‌های این بازی همان شخصیت‌های مجموعه بازی‌های معروف Raving Rabbids هستند، بازی‌ای که خودش اسپین‌آف بازی دیگری از یوبی سافت، یعنی Rayman است. یوبی سافت یک شرکت بازی‌سازی معروف فرانسوی است که از بازی‌های محبوبش می‌توان به Rayman و فرانچایزهای  Assasin’s Creed، Far Cry و Just Dance اشاره کرد. ارزش خالص یوبی سافت، طبق آمار ژوئن ۲۰۲۰، ۹/۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

بازی Rabbids Token تقریبا شبیه بازی CryptoKitties است، بازی‌ای که در سال ۲۰۱۷ چنان تراکمی در شبکه ایجاد کرد که موجب شد شبکه اتریوم سقوط کند. اوراق سفید اتریوم که سال ۲۰۱۳ منتشر شده، هدف پلتفرم بلاکچین را اینطور توصیف کرده: «بلاکچین آمده تا پروتکلی جایگزین برای توسعۀ برنامه‌های غیرمتمرکز بسازد و موازنه‌ای را فراهم می‌کند که ما معتقدیم برای برنامه‌های بزرگ غیرمتمرکز بسیار مفید است.»

پروژۀ اتریوم در اواخر سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین مطرح شد. از دیگر هم‌بنیانگذاران و سرمایه‌گذارن اولیه اتریوم می‌توان آنتونی دی‌اوریو، چارلز هاسکینسون، میهای آلیسی، امیر چتریت، جوزف لوبین، گوین وود و جفری ویلک را نام برد. عرضۀ اولیۀ اتریوم یک سال بعد، یعنی سال ۲۰۱۴ و با پشتوانۀ پروتکل ۱۶ میلیون دلاری اتفاق می‌افتد.

یوبی سافت یونیسف

یوبی سافت در حمایت از سازمان یونیسف یک بازی مبتنی بر بلاکچین اتریوم منتشر کرد.

با توجه به آنچه در اوراق سفید اینگونه توضیف شده: «لایۀ بنیادی بی‌نهایت ساده‌شده»، اتریوم می‌تواند از بازی‌ها و برنامه‌های پیچیده مانند Rabbids Token پشتیبانی کند. لایۀ بنیادی اتریوم یک بلاکچین با زبان برنامه‌نویسی تورینگ است.

این زبان برنامه‌نویسی را اصطلاحا سالیدیتی (Solidity) می‌نامند. اتریوم به هر توسعه‌دهنده‌ای این امکان را می‌دهد یک قرارداد هوشمند بنویسد و برنامه‌هایی را که قوانین خاصی برای مالکیت، نحوه پرداخت و مکانیزم پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد، غیرمتمرکز کند.

بازی Rabbids Token به کیف پول محبوب اتریوم Metamask متصل است. این بازی توسط استودیوی Ubisoft Strategic Innovation Labs، یکی از پروژه‌های یوبی سافت که از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند، توسعه یافته. شرکت یوبی سافت رسالت این پروژه را اینطور توصیف می‌کند: «بازوی یوبی سافت برای جلو انداختن آینده.» این پروژه به‌عبارتی یک اتاق فکر است؛ ترندهای تجاری، اجتماعی و تکنولوژی را آنالیز می‌کند تا  فرصت‌های ایده‌های خلاقانه را شناسایی کند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری روی نمونه‌های اولیه و پروژه‌ها را، چه در میان شریک‌های داخلی و چه خارجی بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: بازیهای ویدیویی کریپتو با رشد چشمگیری همراه بوده‌اند

کاربران می‌توانند توکن‌های این بازی را با اتریوم خریداری کنند. این توکن‌ها مبتنی بر قرارداد هوشمند ERC-721 غیرقابل‌تعویض هستند. توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) شامل یک شناسۀ خاص با یک قرارداد هوشمند هستند. بدین معنی که برخلاف اتریوم، یک توکن Rabbids با توکن دیگری از بازی قابل تعویض نیست.

بازی Rabbids Token دارای یک گیم‌پلی متمایز است که با بازی‌های مبتنی بر بلاکچین دیگری که توکن‌های غیرقابل‌تعویض و یا انتقال‌پذیر دارند، کاملا متفاوت است. در این بازی می‌توان توکن‌های غیرقابل‌تعویض را از گیمرهای دیگر خرید، بدون آنکه نیازی به موافقت آنها باشد. توکن‌ها هربار که خریداری می‌شوند و صاحب جدید پیدا می‌کنند تغییر می‌کنند و هربار که دزدیده می‌شوند شکل حیوان تازه‌ای را به خود می‌گیرند.

از آنجایی که گیمرها نمی‌توانند برای حفظ توکن‌هایشان کاری انجام دهند، توکن‌ها دارای استاندارد POPO (Proof of Plausible Ownership) هستند و برای همیشه در کیف پول آنها ثبت می‌شود. این یعنی گیمرها همیشه مدرکی مبنی بر خرید هر توکن غیرقابل‌تعویضی را که از قبل در بازی تهیه کرده‌اند، به همراه دارند. گیمرها می‌توانند تمام POPOها را جمع‌آوری کنند و کالکشن خود را بسازند. این POPOها قابل فروش و انتقال نیستند.

وقتی گیمری یک توکن می‌خرد، پرداختی حاصل از آن، که به‌صورت اتریوم است، مستقیما وارد حساب یونیسف می‌شود. یونیسف در سال ۱۹۴۶ تاسیس شده و در حال حاضر دفتر مرکزی آن در نیویورک مستقر است. فعالیت‌های این موسسه در جهت کمک‌های لازم و حمایت از کودکان در سرتاسر دنیاست.

اکتبر سال ۲۰۱۹، یونیسف اعلام کرد که از دریافت و پرداخت کمک‌های مالی به شکل ارزهای دیجیتال اتریوم و بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند. این کمک‌ها توسط صندوق ارزهای دجیتال یونیسف (UNICEF Cryptocurrency Fund) فعال می‌شوند. این اولین اقدام در جهت به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال توسط سازمان ملل بود.

هدف از تاسیس صندوق ارزهای دیجتال یونیسف حمایت از پروژه‌هایی است که به کودکان و نوجوانان سرتاسر جهان کمک می‌کنند. اولین همکاری و کمکی که با این صندوق ‌صورت گرفته، توسط موسسۀ اتریوم بوده است. موسسۀ اتریوم یک سازمان غیرانتفاعی است که هدفش پشتیبانی از پروتکل اتریوم و تکنولوژی‌های مرتبط است. کمک موسسه اتریوم به صندوق ارزهای دیجتال یونیسف ۱۰۰ اتریوم بود.

به‌گفتۀ سونیتا گروته (Sunita Grote)، مدیر صندوق نوآوری یونیسف، «اقتصاد دیجیتالی روش کاری سازمانی را در آینده‌ای نزدیک به‌طرز چشمگیری تغییر خواهد داد. پس کاملا ضروری است که سازمان را طوری آماده کنیم که بتواند از ترکیب با چنین تکنولوژی‌های استقبال کند و موجب شود کارایی ما به بیشترین حد ممکن برسد.»

صندوق ارزهای دیجیتال زیرمجموعۀ صندوق نوآوری یونیسف است. این صندوق از پروژه‌هایی حمایت می‌کند که در حوزۀ تکنولوژی‌هایی مانند پهبادها، یادگیری ماشین، بلاکچین و دیگر پیشرفت‌هایی که با هدف اصلی صندوق هم‌راستا هستند، فعالیت می‌کنند.

پروژه‌هایی که صندوق نوآوری روی آنها سرمایه‌گذاری کرده از صنعت بازی تا پخش دارو و شبکه‌های موبایل گسترده هستند. برای دریافت سرمایه، یک پروژه می‌بایست در بازارهای درحال توسعه حضور داشته باشد، در حوزه‌ای فعال باشد که حجم بازاری معادل ۱ میلیارد دلار داشته باشد و دارای تکنولوژی متن‌باز باشد.

منبع: BraveNewCoin