روز گذشته تغییری در کد اتریوم ایجاد شد که مدتی پیش توسط توسعه‌دهندگان نوشته شده بود و منجر به یک هاردفورک برنامه ریزی نشده در بلاک چین اتریوم شد. این هاردفورک که باعث اختلال در شبکه اتریوم شد برای اولین بار توسط دو ارائه‌دهنده خدمات Infura و Blockchair گزارش شد.

به نظر می‌رسد این هاردفورک برنامه‌ریزی نشده در اتریوم که باعث ایجاد یک زنجیره جدید در شبکه شد، برای نودها یا گره‌های به‌روز شده معتبر است اما برای گره‌هایی که به این نسخه جدید دسترسی ندارند نامعتبر است.

هاردفورک برنامه ریزی نشده در اتریوم

اجازه دهید تا اتفاقی که برای بلاک چین اتریوم افتاده است را دقیق‌تر بررسی کنیم: ۱. از یک نظر توسعه‌دهندگان اتریوم تغییری در کد را معرفی کردند که باعث جدا شدن زنجیره از بلاک شماره ۱۱۲۳۴۸۷۳ شد. ۲. به گفته نیکیتا ژاورونکوف (Nikita Zhavoronkov) سرپرست توسعه‌دهندگان (Blockchair) گره‌هایی که به‌روزرسانی نشدند، در یک زنجیره کوچک‌تر گیر افتادند.

ژاورونکوف در توییتی در این باره گفت: «از نظر فنی این یک هاردفورک اعلام نشده بود… از نظر من شکست در مکانیسم اجماع اتریوم نباید دست کم گرفته شود و باید آن را جدی‌ترین مسئله اتریوم از ۴ سال پیش و هک DAO محسوب کنیم.»

این موضوع باعث اختلال قابل توجهی در اکوسیستم اتریوم شده است، صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال مانند بایننس و بیت هامب (Bithumb) برداشت اتر و توکن ERC-20 را در حال حاضر غیرفعال کرده‌اند.

اینفورا (Infura) که یک سرویس اتریوم بزرگ محسوب می‌شود با قطع خدمات روبرو شده که منجر به مشکلاتی در کیف پول متاماسک (MetaMask) و ارائه قیمت اتر و ERC-20 در سایر سرویس‌های خود شد.

به نظر می‌رسد رویه عجولانه و بی‌دقت توسعه دهندگان اتریوم در توسعه کدهای پایه منجر به یک هاردفورک شده است که کاربران از انجام آن باخبر نشدند.

هاردفورک برنامه ریزی نشده اتریوم

بایننس به دلیل هاردفورک برنامه ریزی نشده اتریوم، امکان برداشت اتر را متوقف کرد

این مطلب راهم مطالعه کنید: فورک ارز دیجیتال چیست؟ معرفی سافت فورک و هارد فورک به زبان ساده

بیت کوین در مقابل اتریوم

مانند بیت کوین، اتریوم هم یک شبکه مبتنی بر مکانیسم اثبات کار غیر متمرکز است. با این حال برخلاف بیت کوین، جامعه کاربران اتریوم و توسعه دهندگان آن در مورد هاردفورک‌های غیرسازگار با نسخه‌ پیشین با هم همکاری می‌کنند. یک روش دیگر که بر کنترل متمرکز روی شبکه تاکید می‌کند و نقش هر گره به تنهایی را به حداقل می‌رساند.

در مورد اتفاق اخیر اتریوم به نظر می‌رسد این به‌روزرسانی برای رفع یک مشکل در کدهای پایه به صورت بی سر و صدا انجام شده است. نسخه جدید کد نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر از ثبات و پایداری کمتری برخوردار است و به همین دلیل برخی از ارائه دهندگان آن را ارتقا نداده‌اند.

از آنجا که این ارتقا به عنوان «هارد فورک» اعلام نشده بود، کاربران احساس کردند که برای ارتقا یا ماندن در نسخه قدیمی حق انتخاب دارند و عدم ارتقا منجر به جدایی از کسانی که این کار را انجام می‌دهند نخواهد شد. (در مورد هارد فورک از قبل برنامه ریزی شده، کاربران می‌دانند که قبل از اینکه کد فعال شود، باید آن را ارتقا دهند).

این حادثه باعث شده است این سوال ایجاد شود که اگر تیم توسعه دهنده به خطر بیفتد و کدی را منتشر کند که به شبکه آسیب برساند برای اتریوم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا کسی آن را بررسی  می‌کند؟ اگر این اتفاق منجر به جدا شدن بلاک چین شود، کدام نسخه از اتریوم اصلی است، شبکه قدیمی یا جدید؟

توسعه دهندگان هسته اصلی پروتکل بیت کوین هر گونه احتیاط لازم را انجام می‌دهند تا هرگز مشکلات مهم را وارد کدهای بیت کوین نکنند و تمام نرم‌افزارها به طور خاص برای سازگاری با نسخه پیشین طراحی شده‌اند. البته مطمئنا توسعه دهندگان بیت کوین هم انسان هستند و عاری از خطا نیستند و باگ‌ها راه خود را به کدهای بیت کوین هم باز می‌کنند.

نمونه‌های زیادی از این اشکالات کوچک در طول تاریخ بیت کوین وجود دارد، با این حال، فرهنگ بیت کوین به حداقل رساندن این مسائل با فرآیندهای سریع بررسی و بهبود کد سختگیرانه است.

به‌روزرسانی یک بلاک چین معمولا با سوخت‌گیری یک هواپیما هنگام پرواز مقایسه می‌شود. ولی اتریوم کاری کرد که در هنگام ساخت و نگهداری یک ارز دیجیتال قابل اعتماد و مقاوم در برابر سانسور نباید انجام داد.

به نظر شما این اتفاق چه تاثیری روی قیمت اتریوم خواهد گذاشت؟ منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منبع: bitcoinmagazine