در حال حاضر، حجم معاملات صرافی غیر متمرکز یونی سواپ مبتنی بر شبکه اتریوم، از مرز ۵۰ میلیارد دلار عبور کرده، اگرچه برخی در مورد منابع نقدینگی این پلتفرم تردیدهایی دارند.

حجم معاملات صرافی غیر متمرکز یونی سواپ به بیشترین مقدار رسید

حجم معاملات یونی سواپ، پیشرو در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، از ۵۰ میلیارد دلار عبور کرده و به بیشترین مقدار خود رسیده است. این یک نقطه عطف مهم در بخش صرافی‌های غیرمتمرکز است.

در تاریخ ۱۵ دسامبر، هایدن آدامز (Hayden Adams)، خالق صرافی غیر متمرکز یونی سواپ، اطلاعاتی را توییت کرد که نشان می‌داد حجم معاملات این صرافی از طریق ۲۶٫۰۰۰ جفت ارز معاملاتی از ۵۱/۷ میلیارد دلار عبور کرده است، به طور متوسط تقریباً ۲ میلیون دلار برای هر جفت ارز:

حجم معاملات یونی سواپ هفته گذشته ۵۰ میلیارد دلار را پشت سر گذاشته، این مبلغ از طریق معامله ۲۶٫۰۰۰ جفت ارز به دست آمده، برای رسیدن به ۱ تریلیون دلار، تنها باید ۱۹ مرتبه دیگر این اتفاق بیافتد.

آدامز تخمین می‌زند که اگر یونی سواپ حجم معاملات اخیر خود را در طول سه ماه گذشته روی ۱۰ میلیارد دلار در ماه حفظ کند، این پلتفرم طی ۸ سال می‌تواند از ۱ تریلیون دلار عبور کند.

بیشتر بخوانید: ارزش قفل شده در یونی سواپ از ۲ میلیارد دلار هم عبور کرد

این پول‌ها از کجا آمده؟

برخی افراد جامعه ارز دیجیتال در مورد منبع عمده حجم معاملات یونی سواپ ابراز تردید کرده‌اند. ضمن اینکه این پلتفرم KYC نداشته و فاقد هر گونه فرآیند بررسی برای توکن‌های لیست شده است.

یک کاربر توییتر با نام «cyber_hokie» اشاره کرده که بیشتر حجم معاملات این پلتفرم از بازارهای دارک نت، پولشویی و معامله‌شویی تأمین می‌شود. اگرچه هزینه معامله‌شویی با توجه به کارمزد ثابت یونی سواپ بسیار گران تمام می‌شود.

این پلتفرم مقصدی برای پول‌های نامشروع بوده است. در ماه سپتامبر، هکری که ۲۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال از صرافی کوکوین (KuCoin) مستقر در هنگ کنگ را به سرقت برد، ۱/۲ میلیون دلار SNX را برای پولشویی به یونی سواپ ارسال کرد و نگرانی‌ها در مورد احتمال سوء استفاده مجرمان از این پلتفرم را افزایش داد.

یک کاربر توییتر با نام «QueenCryptoCat» این گمانه‌زنی را مطرح کرده که «نیمی» از حجم معاملات یونی سواپ ممکن است توسط توکن‌هایی تولید شده باشد که در نهایت ارزشی نخواهند داشت.

براساس داده‌های DeFi Pulse، از زمان راه‌اندازی نسحه دوم «V2» در ۱۸ مه، ارزش کل قفل شده یونی سواپ از ۳۶/۵ میلیون دلار افزایش یافته و امروز در ردیف پنجمین پروتکل بزرگ دیفای با ۱/۳۷ میلیارد دلار قرار دارد.

رقابت در عرصه صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ با رقابت دائمی کلون‌های فورک‌شده و «حملات خون آشام» روبرو شده که می‌خواهند نقدینگی آن را به سرقت ببرند. ضمن اینکه بازارساز خودکار رقیب، سوشی سواپ (SushiSwap) در حال حاضر از یونی سواپ عقب‌تر بوده و در رده ششمین پروژه دیفای با ۱/۰۷ میلیارد دلار دارایی قرار دارد.

طبق داده‌های Dune Analytics ، یونی سواپ ۵۹/۵٪ از حجم هفتگی معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز را تشکیل می‌دهد و پس از آن 0x با۱۲/۹٪، سوشی سواپ با ۱۱٪ و کرو (Curve) با ۱۰/۲٪ قرار دارند.

درصد حجم معاملات هفتگی صرافی های غیر متمرکز

حجم معاملات هفتگی صرافی های غیر متمرکز

همچنین، یونی سواپ با تعداد بیشتر تریدرها، رقبای خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در ۷ روز گذشته بیش از ۱۰۱٫۰۰۰ آدرس منحصر به فرد با این پلتفرم تعامل داشته‌اند. سوشی سواپ با ۳۳۹۲ در رتبه دوم و پس از آن کایبر (Kiber) با ۱۶۶۲، کرو با ۹۸۲ و 0X با ۸۵۹ آدرس قرار دارند.

ممکن است صرافی غیرمتمرکز پولکاسواپ (Polkaswap) با رمز ارز بومی پولکادات نیز در سال ۲۰۲۱ به عنوان رقیب اصلی یونی سواپ مطرح شود، اگرچه تاریخ احتمالی راه‌اندازی این پروژه در حال حاضر مشخص نیست.

نظر شما در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز چیست؟ آیا این صرافی‌ها به مقصدی برای پول‌های غیرقانونی تبدیل شده‌اند؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph