طرح پیشنهادی EIP-1559 اتریوم در ماه ژوئیه (تیر ۱۴۰۰) اجرا خواهد شد. برخی معتقدند با اجرای این طرح قیمت اتریوم افزایش خواهد یافت، اما بسیاری از استخراج‌کنندگان از این موضوع خوشحال نیستند.

اجرای طرح پیشنهادی EIP-1559 اتریوم برای کاهش کارمزدها در ماه ژوئیه

اتریوم در ژوئیه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) شاهد به روزرسانی بزرگی خواهد بود. این به روزرسانی کارمزد تراکنش‌های اتریوم را تغییر می‌دهد. بسیاری از ماینرها، یعنی کسانی که به امنیت این شبکه کمک کرده و بابت آن پاداش می‌گیرند، از این اتفاق خوشحال نیستند. طرح پیشنهادی EIP-1559 اتریوم که نوسانات کارمزد تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد، همزمان با هارد فورک مهم بعدی اتریوم اجرا می‌شود.

این به روزرسانی، EIP-1559  (EIP به معنای طرح پیشنهادی برای بهبود اتریوم) قرار است در ماه ژوئیه (تیر) طی هارد فورک لندن (London) اتریوم اجرا شود. این پیشنهاد با سوزاندن کارمزدهای پرداخت شده به صورت ETH، به جای پرداخت به ماینرها، نوسانات کارمزد تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. اگرچه استخراج‌کنندگان ضرر خواهند کرد، اما تحلیلگران فکر می‌کنند این به روزرسانی می‌تواند قیمت اتریوم را افزایش داده و استفاده از آن را ارزان‌تر کند.

به روزرسانی EIP-1559 اتریوم در هارفورک لندن

طرح پیشنهادی EIP-1559 اتریوم طی هاردفورک لندن اجرا خواهد شد

EIP-1559 چیست؟

EIP-1559 نحوه پرداخت کارمزد تراکنش‌های اتریوم توسط کاربران را اصلاح می‌کند. در حال حاضر، کارمزد پردازش تراکنش‌ها به ماینرها پرداخت می‌شود.

هزینه این کارمزدها به میزان عرضه ماینرها و تقاضای کاربران بستگی دارد. اگر محدودیتی در این شبکه وجود داشته باشد، ماینرها می‌توانند تا بیش از ۲۰ دلار برای هر تراکنش کارمزد دریافت کنند.

EIP-1559 با نرخ استاندارد در سراسر شبکه جای سیستم عرضه/تقاضا به سبک حراج را می‌گیرد. این کارمزد که «BASEFEE» نامیده می‌شود، زمانی که بازار شلوغ است افزایش یافته و درصورت آرامش بازار کاهش می‌یابد.

تفاوت اساسی این است که این کارمزد توسط شبکه تنظیم شده و با سوزاندن ETH تغییر می‌یابد. EIP-1559 به این معنی است که ماینرها نرخ‌ها را تعیین نمی‌کنند، بلکه شبکه این کار را انجام می‌دهد. و کارمزد تراکنش‌ها به استخراج‌کنندگان نمی‌رسد، بلکه کارمزدها سوزانده می‌شوند.

خرید اتریوم

آیا طرح پیشنهادی EIP-1559 برای اتریوم خوب است؟

تیم اوگیلوی (Tim Ogilvie)، مدیر عامل شرکت زیرساخت Ethereum Staken، در مصاحبه با Decrypt گفت که احتمالاً این به روزرسانی «برای قیمت بلند مدت اتریوم نقش مثبتی خواهد داشت». به گفته وی، کارمزدهای گس کمتر و قابل پیش‌بینی‌تر به این معنی است که اتریوم تنها برای افراد ثروتمند نبوده و مردم را به ساخت و استفاده از این شبکه ترغیب می‌کند.

اوگیلوی ماه گذشته در مصاحبه با Decrypt گفته بود که سوزاندن ETH نیز قیمت را افزایش خواهد داد، زیرا ETH کمیاب‌تر می‌شود. به جای توزیع کارمزد در میان ماینرها، آن ETH برای همیشه از بین می‌رود.

این مطلب را هم مطالعه کنید: اتریوم ۲ چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

اعتراض ماینرها

این ارتقا بدون انتقاد و اعتراض نبوده است. دو نفر از سه ماینر بزرگ اتریوم از این موضوع عصبانی هستند و ۱۰ نفر دیگر نیز نارضایتی خود را از این به روزرسانی اعلام کرده‌اند.

Spark Pool، یک استخر استخراج‌کننده که ۲۶٪ از میزان هش ریت را کنترل می‌کند، مانند Ethermine.org که ۲۱/۸٪ از نرخ هش اتریوم را تحت کنترل دارد، با این نسخه جدید مخالف هستند.

Flexpool، یک استخر کوچک استخراج اتریوم که مخالف این به روزرسانی است، می‌گوید:

این کار مانند این است که به جای دادن انعام به پیشخدمت، در حالی که به او می‌خندید، آن را جلوی او بسوزانید.

F2Pool که ۱۱/۴٪ میزان هش را کنترل می‌کند از EIP پشتیبانی می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین چگونه محاسبه می‌شود؟

جنگ ماینرها در راه است

اوگلیو می‌گوید:

من فکر نمی‌کنم که ماینرها بتوانند برنده این بازی باشند. من فکر می‌کنم آنها می‌خواهند بجنگند. اما به نظرم بالاخره شکست می‌خورند.

اتریوم ۲، جدیدترین به روزرسانی اتریوم، این بلاکچین را از مکانیسم اجماع اثبات کار به مکانیسم اثبات سهام انتقال می‌دهد. مکانیسم اول به ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها پاداش می‌دهد و دومی به افرادی که اتریوم زیادی دارند، پاداش می‌دهد.

اوگیلوی همچنین معتقد است:

کسب‌وکار ماینرها در معرض خطر قرار گرفته و بنابراین فکر می‌کنم آنها قویترین اقدامات ممکن را انجام خواهند داد. اینکه تا کجا پیش می‌روند واقعاً نمی‌توانم پیش بینی کنم. اما فکر می‌کنم شاهد جنگ سخت آنها باشیم.

تیم بیکو (Tim Beiko)، مدیر محصولات ConsenSys که نظارت بر اجرای این به روزرسانی را بر عهده دارد، در مصاحبه با Decrypt گفت که مانعی برای اجرای آن وجود ندارد. وی گفت:

مانند سایر EIPها، اگر یک آسیب‌پذیری جدی پیدا کنیم که به موقع برطرف نشود، آن را حذف خواهیم کرد. اما جدا از آن، هاردفورک لندن انجام خواهد شد.

اجرای به رورسانی EIP-1559 اتریوم به نفع کاربران و به ضرر ماینرهاست. نظر شما در این باره چیست؟ شما می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود را در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt