اگر از بلاک چین برای جمع‌آوری اطلاعات مفید در صنعت بازیافت استفاده کنیم و از این داده‌ها به منظور تنظیم دقیق و بهینه‌سازی سیستم زنجیره تامین بهره‌مند شویم، قادر خواهیم بود در اسراف جلوگیری کرده و جلوی بخش بزرگی از تولید زباله‌ در دنیا را بگیریم.

در حقیقت، یک شرکت استارتاپ بلاک چین به نام RecycleGo این فکر به ذهنش رسیده و با همکاری شرکت DeepDive Technology Group قصد دارد تا چرخه یک بطری پلاستیکی را از زمان تولید تا بازیافت رهگیری کند. سپس از این پروسه در مقیاس بزرگ استفاده خواهد شد.

به طور سالانه، در دنیا بیش از ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید و تنها ۹ درصد آن بازیافت می‌شود. این مسئله مشخص می‌کند که صنعت بازیافت هنوز به بلوغ نرسیده و باید به فکر رشد خود باشد. مدیر استارتاپ RecycleGo در خصوص وضعیت صنعت بازیافت می‌گوید:

موجی از ناکارآمدی به دلیل عدم ایجاد انگیزه توسط دولت‌ها به منظور بازیافت زباله‌ها توسط کسب و کارها و خانه‌‌ها، عدم وجود داده‌های دیجیتالی و بسیاری از موارد دیگر، باعث شده‌اند تا وضعیت صنعت بازیافت نامناسب باشد. هرچه نظارت ما بر زنجیره تامین بزرگ‌تر باشد، تصمیمات بهتری می‌توان در این زمینه اتخاذ کرد.

هر چه که نظارت و دید بیشتری در هر زنجیره تامینی وجود داشته باشد، برنامه‌ریزی برای عرضه بسیار بهتر می‌شود و در عین حال مدیریت ذخایر، قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری در خرید، وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ تاثیر ارزهای دیجیتال و بلاک چین در کارآفرینی و کسب و کارها

این پروژه بلاک چین در صنعت بازیافت چطور عمل می‌کند؟

در حال حاضر، این پروژه در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، جایی که مشترکین در آن اطلاعات مربوط به چگونگی تولید یک بطری، چگونگی جمع‌آوری آن بطری، پروسه و باز‌یافت آن برای تولید دوباره را ارائه می‌دهند.

تاثیر بلاک چین در صنعت بازیافت
تاثیر بلاک چین در صنعت بازیافت می‌تواند راهی برای نجات زمین باشد.

جالب است بدانید که فقط در همین مرحله، مشترکین این پروژه توانسته‌اند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید، مقیاس‌پذیر هستند، می‌توان از آن‌ها برای تولیدات انبوه استفاده کرد، مستقیم و غیر مستقیم در صنعت بازیافت نقش ایفا می‌کنند، باعث بهبودی زنجیره تامین می‌شود و هم وضعیت تصویر عمومی و هم هزینه‌ها را بهبود می‌بخشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: حضور بلاک چین در صنعت بازاریابی چه تحولاتی رقم خواهد زد؟

این پروژه هنوز در دست توسعه است و با استفاده از سیستم بلاک چین HyperLedger Fabric ساخته می‌شود که پشتیبانی بیش از ۲۵۰ شرکت از جمله IBM ،Intel و DeepDive را داراست. میشا هانین (Misha Hanin) مدیرعامل شرکت DeepDive در خصوص هدف پروژه خود می‌گوید:

ما این بلاک چین را فقط برای استارتاپ RecycleGo نمی‌سازیم، بلکه پروژه‌‌ای برای همه افرادی است که می‌خواهند بخشی از این شبکه باشند. هدف ما این است تا نرخ بازیافت را از حدود ۸ درصد، به ۱۰۰ درصد برسانیم.

نظر شما در خصوص حضور بلاک چین در صنعت بازیافت چیست؟ دیدگاه خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Coinjournal