بالاخره در دهه‌ی جدید فن‌آوری بلاک‌چین در دنیای ورزش مورد استفاده قرار گرفت و این حیطه نیز در سناریوهایی واقعی به این فن‌آوری تن داد. بسیاری از طرفداران بلاک‌چین درباره‌ی تنوع گسترده‌ای که در موارد استفاده‌ی بالقوه از این فن‌آوری وجود دارد، شور و شوق دارند، اما مثال‌های کاربردی در زندگی واقعی معمولاً به سختی حاصل می‌شوند، در اینجا به بررسی کاربرد بلاک‌ چین در دنیای ورزش می‌پردازیم.

پتانسیل این فن‌آوری برای پشتیبانی کردن از سیستم‌هایی متنوع در حوزه‌ی ورزش مدتها مورد بحث بوده است، اما تنها در دو ماهه‌ی اول سال بوده که چند مورد استفاده‌ی کاربردی برجسته از فن‌آوری بلاک‌چین صورت گرفت تا بحث پیشنهاد به هواداران بهبود داده شود.

از فوتبال دیوانه‌وار در قاره‌ی اروپا گرفته تا بازی‌های فوتبال آمریکایی و لیگ بیسبال در آمریکا، کاربردهای مبتنی بر بلاک‌چین، برای بهبود فرآیند خرید بلیت، بحث‌های تجاری و فعل و انفعالات میان مخاطبان و تیم‌های ورزشی و سازمان‌ها در حال انجام است. با این مطلب کوین نیک همراه باشید تا کاربرد بلاک‌ چین در دنیای ورزش را بیشتر بشناسید.

۱. بلیت‌های جام ملت‌های اروپا بر روی بلاک‌چین

هر چهار سال یک بار، بهترین تیم‌های فوتبال ملی اروپا در مسابقاتی به نام قهرمانی اروپا، مشهور به یورو با هم به رقابت می‌پردازند. شانزدهمین دوره‌ی این رقابت‌ها به میزبانی ۱۲ شهر این قاره در حد فاصل ماه‌های ژوئن تا جولای برگزار خواهد شد. ۲۴ تیم ملی برتر قاره که از طریق مسابقات مقدماتی به این مرحله رسیده‌اند، با هم رقابت خواهند کرد تا به تاج زرین فوتبال قاره برسند.

بلیت‌فروشی یکی از چالش‌برانگیزترین جنبه‌ها برای برگزارکنندگان مسابقات است، آن هم با حجم ۲۸ میلیون متقاضی بلیت برای این دوره از مسابقات که از ۲۰۰ کشور خواهان تماشای دیدارها از نزدیک هستند.

برای اولین بار در تاریخ، یوفا (کنفدراسیون فوتبال اروپا) به سراغ اپلیکشن‌ موبایل مجهز به بلاک‌چین رفت  تا راه حلی به روز برای بلیت‌فروشی به هواداران فوتبال عرضه کند. یوفا در نظر دارد تا یک میلیون بلیت را از طریق اپلیکیشن یورو ۲۰۲۰ به فروش برساند.

سیستم بلیت‌فروشی اپلیکیشن‌محور مزایایی دارد. اول این که احتمال تکراری شدن بلیت از بین می‌رود. هواداران نیازی ندارند تا به دفاتر فروش بلیت بروند، فقط کافی است تا در زمان حضور در استادیوم‌ها، اینترنت موبایل خود را روشن کنند تا کد‌های QR بلیت‌های خود را فعال کنند و اجازه‌ی حضور پیدا کنند. این حرکت باعث جلوگیری از هدر دادن کاغذ هم می‌شود.

مزیت اصلی سیستم بلیت‌فروشی اپلیکیشن‌محور، سهولت توزیع در میان تعداد زیادی از کشورهاست. در نهایت، این حرکت یوفا برای استفاده از فن‌آوری بلاک‌چین، فرآیند بلیت‌فروشی را قدرتمند کرده و این بزرگترین امتیاز برای این صنعت محسوب می‌شود. با توجه به این که فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان محسوب می‌شود، به کار گیری این فن‌آوری می‌تواند باعث پیدایش روندی برای دیگر فراهم‌کنندگان خدمات شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سوالات متداول درباره بیت کوین و کیف پول آن

۲. رأی دادن در مورد مسائل باشگاه با استفاده از تعریف اجتماعات

به نظر می‌رسد پلت‌فرم‌های اجتماعی ترغیب هواداری که مجهز به بلاک‌چین باشند در دنیای ورزش به سرعت در حال گسترش هستند. همانطور که پیشتر توضیح داده شد، پلت‌فرم‌های اجتماعی به سازمان‌های ورزشی و تیم‌ها این امکان را می‌دهد که علائم مشخصی را راه‌اندازی کنند که می‌توانند برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها بر روی این پلت‌فرم‌ها مورد استفاده قرار گیرند. کاربرها می‌توانند در مورد تصمیم‌های باشگاه رأی بدهند و در کنار آن به محتواها و یادگاری‌های بارگزاری‌شده دسترسی داشته باشند.

این پلت‌فرم در چند سال گذشته با برخی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال دنیا مانند بارسلونا، یوونتوس، پاری‌سنت‌ژرمن، گالاتاسرای، اتلتیکومادرید و آ.اس.رم و دیگر باشگاه‌ها آغاز به همکاری کرده است.

پلت‌فرم Socios در فوریه‌ی ۲۰۲۰ با باشگاه بارسلونا شروع به همکاری کرد، آن هم درست یک هفته بعد از اعلام ورودش به بازار ورزش آمریکا. همچنین پلت‌فرم مالی Chiliz که خالق Socios بوده است، با آژانس بازاریابی Legardere Sports and Entertainment یک گروه مشترک تشکیل داده است.

این آژانس یک پایگاه محکم در ایالات متحده دارد، و Chiliz امیدوار است تا از طریق Legardere تعدادی دیگر از تیم‌ها و سازمان‌های تازه را به Socios بیاورد.تیم‌های درگیر در لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) و لیگ بیسبال آمریکا به وضوح در اولویت‌های آن‌ها قرار دارند.

کاربرد بلاک‌ چین در دنیای ورزش

۳. فوتبال فانتزی با پشتیبانی کارت‌های تجاری دیجیتال

تعدادی از تیم‌های فوتبال هم این مجوز را در فضای دیجیتال منتخب و در همکاری با پلت‌فرم بلاک‌چین Sorare به دست آورده‌اند و این قضیه در فوریه‌ی ۲۰۲۰ اعلام شد. این پلت‌فرم کارت‌های تجاری بلاک‌چین‌محور بازیکن‌های فوتبال را به هواداران عرضه می‌کند و طرفداران می‌توانند از طریق این کارت‌ها در یک بازی فوتبال فانتزی پنج‌کارته شرکت کنند. کارت بازیکن‌ها بر اساس عملکرد واقعی بازیکنان در دنیای واقعی امتیاز می‌گیرند.

این کارت‌ها به این صورت مرتب می‌شوند که کمبود کمیاب‌ترین کارت‌ها از طریق فن‌آوری بلاک‌چین تضمین می‌شود. همچنین این کارت‌ها می‌توانند به بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) منتقل شوند. بنا بر وبسایت این پلت‌فرم تا حالا ۳۸ باشگاه به صورت رسمی مجوز دریافت کرده‌اند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: معرفی ۷ کیف پول شناخته شده و محبوب برای شناسایی بهترین کیف پول بیت کوین

۴. باشگاه بسکتبال ساکرامنتو کینگز در پیشنهادات مبتنی بر بلاک‌چین در صدر قرار دارد

در طی چند سال گذشته برخی از باشگاه‌های NBA (لیگ ملی بسکتبال آمریکا) با پذیرش پرداخت از طریق رمزارزها به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال ورود کرده‌اند.

باشگاه‌های ساکرامنتو کینگز و دالاس مَوریکس به هواداران خود این اجازه را داده‌اند تا با استفاده از بیت‌کوین بلیت بخرند و اقلام فروشی باشگاه را بخرند. باشگاه کینگز این کار را از سال ۲۰۱۴ انجام می‌دهد، در حالی که باشگاه موریکس از سال ۲۰۱۹ ارز دیجیتال را پذیرفته است.

احتمالاً باشگاه ساکرامنتو کینگز پیشروترین باشگاه ورزشی در به کارگیری بلاک‌چین بوده است. این باشگاه مدعی است که یکی از برندهای پیشرو در سطح جهان در زمینه‌ی فن‌آوری است. سقف استادیوم گلدن وان سنتر با پنل‌های خورشیدی پوشیده شده است، این افتخار را دارد که اینترنت پرسرعت برای هواداران فراهم کرده است و در مرکز داده‌های آن عملیات کاوش ارزهای دیجیتال در جریان است، عملیاتی که سود آن به خیریه‌های محلی اهدا می‌شود.

اگر تا اینجا تحت تأثیر قرار نگرفته‌اید، باید بگوییم که باشگاه کینگز یادگاری‌ها و دیگر اقلام باشگاه را از طریق پلت‌فرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین ارائه داده است. در سال ۲۰۱۹ مجموعه رمزهای دیجیتالی راه‌اندازی کرده است که توسط پلت‌فرم مبتنی بر اترومی به نام کریپتوکایجو (CryptoKaiju) پشتیبانی می‌شود.

به پیروی از این روند، باشگاه کینگز در ژانویه‌ی۲۰۲۰ با مشارکت Consensys از خدمتی جدید رونمایی کرد. بنا بر این خدمت هواداران این امکان را خواهند داشت تا وسایل ورزشی مورد استفاده توسط بازیکنان کینگز را در حین بازی به مزایده بگذارند و این کار از طریق یک اپلیکیشن موبایلی قابل انجام است.

بازار حجیمی از اقلام معتبر درون زمین بازی فراهم است، اما اعتبار این اقلام به مزایده گذاشته شده همواره مورد سؤال است. اپلیکیشن مورد نظر با استفاده از ایجاد مکانی برای مزایده که زمانی واقعی این اقلام را در معرض فروش می‌گذارد، راه حلی برای این مشکل فراهم کرده است.

۵. باشگاه کریکت لنکشایر از بلاک‌چین برای بلیت‌فروشی هوشمند استفاده کرده است

باشگاه کریکت انگلیسی لنکشایر به پیروی از یوفاا اعلام کرده که از ابتدای سال ۲۰۲۰ بلیت‌فروشی مسابقات خود را از طریق پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین TIXnGO انجام خواهد داد.

این باشگاه بعد از آزمایش پلت‌فرم در سال ۲۰۱۹ بلیت‌های مسابقات داخلی و بین‌المللی در زمین کریکت الدترافورد را به فروش خواهد رساند. با بیشتر شدن خرید بلیت‌ها از سوی حامیان به صورت آنلاین، باشگاه به استفاده از پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین پرداخته است تا به مبارزه با تقلب در بلیت‌فروشی و بهبود توزیع بلیت‌ها بپردازد.

این فن‌آوری همچنین می‌تواند کار را برای مردم آسان‌تر کند تا بتوانند بلیت خود را دوباره به فروش برسانند یا آن را به دیگر هواداران انتقال بدهند. این حرکت باشگاه لنکشایر، اولین حرکت در دنیای کریکت است و می‌تواند به عنوان سازمان ورزشی دیگری در نظر گرفته شود که شروع به بهره‌گیری از مزایای فن‌آوری بلاک‌چین کرده است.

۶.موارد استفاده‌ی واقعی حاکی از میزان پذیرش این فن‌آوری است

دیدن تعداد زیاد سازمان‌هایی که به صورت فعال از فن‌آوری بلاک‌چین برای بهبود خدمات به هواداران ورزش استفاده می‌کنند، دلگرم‌کننده است. چه این فن‌آوری موجب دسترسی به محتواهایی مخصوص و یادگاری‌های باشگاه‌ها شود و چه این که بلیت‌فروشی به صورت معتبر در حال انجام است، مشتاقان ورزش به تدریج با راه حل‌های فن‌آوری مبتنی بر بلاک‌چین آشنا می‌شوند، حتی اگر از آن آگاهی نداشته باشند.

امیدواریم مطلب کاربرد بلاک‌ چین در دنیای ورزش برای شما مفید بوده باشد. برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید با کوین نیک در ارتباط باشید.

منبع: Cointelegraph.com